Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Mariska en Gizmo
#3044043
Hallo allemaal,

Zou graag wat overleggen met jullie over het eten van Bram.

Eerst een stukje uitleg bij Bram….

Sinds een week hebben wij een nieuwe hond in huis van 6/7 maanden hollandse x duitse herder reu. De achtergrond van dit hondje is niet duidelijk omdat ik er inmiddels achter ben dat de fokster niet altijd de waarheid spreekt. 
De inentingen kloppen niet, hij zou 3x gevaccineerd zijn waarvan de 1e vaccinatie daadwerkelijk is gegeven door een dierenarts (heb hem even gesproken hierover) en van de 2e en 3e vaccinatie heeft zijzelf de handtekeningen vervalst en waarschijnlijk de stickertjes uit een ander boekje gehaald. De datum van de 1e vaccinatie (+chippen) heeft zijzelf met een maand verlaat, hierdoor denk ik dus dat Bram 7 maanden is ipv 6. Daarnaast zou hij goed ontwormd zijn en had hij na controle door Het Woud een spoelworminfectie.
Zij vertelde dat Bram al een aantal keer besproken was door iemand anders maar dat deze mensen hem niet zijn komen halen en dat hij daarom nog met 6 maanden bij haar was. Ik heb wel foto's gezien van Bram in het nest met zijn broertjes en zusjes en heb ook zijn ouders gezien bij haar thuis.
Een vervelende situatie omdat ik nu alles wat ze heeft gezegd in twijfel trek.

Het belangrijkste is natuurlijk dat wij erg blij zijn met Bram en dat hij het goed doet bij ons thuis!

Eergisteren even bij de DA geweest om te kijken of hij daadwerkelijk was gechipt, ontwormingstabletten gehaald en hij heeft even naar zijn gebit gekeken. Hij heeft al gewisseld en een donkere aanslag op zijn tanden. Dit vond hij vreemd voor een hond van 6 maanden.

Bram weegt 17 kilo en heeft een schofthoogte van 55 cm. In mijn beleving is hij te mager en hij heeft berenhonger!
Volgens de berekeningen zou hij nu zon 680 mogen krijgen verdeeld over 3 porties. Op dit moment krijgt hij (nu nog KVV, uiteindelijk BARF) 1000 gram verdeeld over 4 porties. Ik voer van degomeat de natuurkip (kan ik geen percentages bij vinden), de lamsmix (60% vlees 20% bot en 20% orgaan) en de gemalen schapenpens. Heb ook wat beginnersbot (eendennek, kipkarkas en eendrugstukken) in de vriezer liggen maar mijn idee was om hem eerst 2 weken te laten wennen aan het verse eten.

Zijn poep is inmiddels van dunne spuitpoep in vaste keuteltjes veranderd :-)
Wat zijn jullie ideeën over meer voeren? Ik lees namelijk op meerdere plekken dat te veel voeren kan leiden tot te snelle groei met alle gevolgen van dien.

Nou is het toch nog een heel verhaal geworden :-) hoor graag!
Gebruikersavatar
Door Inge en Bono
#3044051
Ik zou meer afwisseling zoeken; alleen natuurkip en gemalen schapenpens is echt niet compleet. En op zich is 2 weken incompleet voeren niet zo'n probleem, maar je hebt een opgroeiende hond. En opgroeien kunnen ze maar een keer doen

Voeren doe je op het oog, je voert nu bijna 6% maar als dat te weinig is(je vindt hem immers te mager) dan ga je meer voeren :)
4x/dag voeren zou ik niet meer doen bij een hond van 6/7 maanden; ik zou terug gaan 2xdaags(niet in 1 keer uiteraard; eerst even 3xdaags voeren). Dan zijn de porties groter en zal hij zich wat verzadigder voelen.

Heb je de ontwormingstabletten al gegeven? Want dat zou ik niet doen; eerst kijken of er wormen zijn
Door Mariska en Gizmo
#3044054
Hoi Inge,

Bedankt voor je reactie!

De spoelworm infectie is vastgesteld door Het Woud en hij heeft inmiddels het 1e pilletje gekregen.
Op dit moment voer ik kip, lam en pens. Wat zou jij daar zelf nog op aanvullen (naast de groentenmix en eventueel visolie) ? Ik zag zelf dat de percentages niet helemaal overeenkomen met wat er wordt geadviseerd maar ik dacht dat dit voor de overstap niet zo veel kwaad kon.

Moet er wel bijzeggen dat ik geen bioindustrie vlees wil voeren, voor Gizmo reed ik 1x in de 3 maanden naar Bob Bakker om daar o.a. biologisch rundvlees en orgaanvlees te halen. De rest bestelde ik bij Degomeat.

Dank je alvast!
Door Lizzy
#3044100
Mariska en Gizmo schreef: Hallo allemaal,

Zou graag wat overleggen met jullie over het eten van Bram.

Eerst een stukje uitleg bij Bram….

Sinds een week hebben wij een nieuwe hond in huis van 6/7 maanden hollandse x duitse herder reu. De achtergrond van dit hondje is niet duidelijk omdat ik er inmiddels achter ben dat de fokster niet altijd de waarheid spreekt. 
De inentingen kloppen niet, hij zou 3x gevaccineerd zijn waarvan de 1e vaccinatie daadwerkelijk is gegeven door een dierenarts (heb hem even gesproken hierover) en van de 2e en 3e vaccinatie heeft zijzelf de handtekeningen vervalst en waarschijnlijk de stickertjes uit een ander boekje gehaald. De datum van de 1e vaccinatie (+chippen) heeft zijzelf met een maand verlaat, hierdoor denk ik dus dat Bram 7 maanden is ipv 6. Daarnaast zou hij goed ontwormd zijn en had hij na controle door Het Woud een spoelworminfectie.
Lullig dat die fokker de waarheid niet spreekt en ze de boel beduvelt maar ik zou zeggen "wees blij dat hij maar 1 keer gevaccineerd is". Nu 1 keer titeren, kijken of de DHP is aangeslagen en voorlopig niet meer vaccineren :). Spoelwormen kunnen honden natuurlijk altijd bij zich dragen. Hoe ernstig was de besmetting? (oftewel, hoeveel kruisjes stonden erachter?).
Zij vertelde dat Bram al een aantal keer besproken was door iemand anders maar dat deze mensen hem niet zijn komen halen en dat hij daarom nog met 6 maanden bij haar was. Ik heb wel foto's gezien van Bram in het nest met zijn broertjes en zusjes en heb ook zijn ouders gezien bij haar thuis.
Een vervelende situatie omdat ik nu alles wat ze heeft gezegd in twijfel trek.
Ja, dat begrijp ik...
Het belangrijkste is natuurlijk dat wij erg blij zijn met Bram en dat hij het goed doet bij ons thuis!

Eergisteren even bij de DA geweest om te kijken of hij daadwerkelijk was gechipt, ontwormingstabletten gehaald en hij heeft even naar zijn gebit gekeken. Hij heeft al gewisseld en een donkere aanslag op zijn tanden. Dit vond hij vreemd voor een hond van 6 maanden.
Twijfelt je dierenarts ook aan de leeftijd van Bram? Hij kan aan de tanden misschien redelijk de leeftijd inschatten?
Bram weegt 17 kilo en heeft een schofthoogte van 55 cm. In mijn beleving is hij te mager en hij heeft berenhonger!
Volgens de berekeningen zou hij nu zon 680 mogen krijgen verdeeld over 3 porties. Op dit moment krijgt hij (nu nog KVV, uiteindelijk BARF) 1000 gram verdeeld over 4 porties. Ik voer van degomeat de natuurkip (kan ik geen percentages bij vinden), de lamsmix (60% vlees 20% bot en 20% orgaan) en de gemalen schapenpens. Heb ook wat beginnersbot (eendennek, kipkarkas en eendrugstukken) in de vriezer liggen maar mijn idee was om hem eerst 2 weken te laten wennen aan het verse eten.
Ik ging hem meer voeren. Te weinig voeding is net zo slecht als teveel.
Zijn poep is inmiddels van dunne spuitpoep in vaste keuteltjes veranderd :-)
Wat zijn jullie ideeën over meer voeren? Ik lees namelijk op meerdere plekken dat te veel voeren kan leiden tot te snelle groei met alle gevolgen van dien.

Nou is het toch nog een heel verhaal geworden :-) hoor graag!
Een opgroeiende hond hoort niet mager te zijn. Dus ik zou zeker-te-weten meer gaan voeren. Teveel voeren is niet goed. Maar te weinig ook niet. En een hond die te mager is, die eet te weinig. Nu heb je wel dikke kans dat door het ontwormen, door waarschijnlijk een prettiger leven bij jou, minder stress, etc. dat hij lekker snel aan komt. En dan kun je vanzelf weer minder gaan voeren. Maar eerst lekker meer eten erin, in Bram!
Door Ruisje
#3044102
Mariska en Gizmo schreef: Zat t net nog even na te lezen maar jij bedoeld waarschijnlijk meer variaties in diersoorten…. Klopt dat :-)
Dat denk ik wel. ;)
Je voert nu alleen kip en schaap, dat is erg karig. Er is nog genoeg bij te verzinnen natuurlijk en rond deze tijd is ook wel het e.e.a. aan wild te krijgen (haas, konijn, etc.)

Komt vast goed met Bram!! :)
Gebruikersavatar
Door Inge en Bono
#3044112
[quote="Mariska en Gizmo"]
Hoi Inge,

Bedankt voor je reactie!

De spoelworm infectie is vastgesteld door Het Woud en hij heeft inmiddels het 1e pilletje gekregen.
Op dit moment voer ik kip, lam en pens. Wat zou jij daar zelf nog op aanvullen (naast de groentenmix en eventueel visolie) ? Ik zag zelf dat de percentages niet helemaal overeenkomen met wat er wordt geadviseerd maar ik dacht dat dit voor de overstap niet zo veel kwaad kon.

Moet er wel bijzeggen dat ik geen bioindustrie vlees wil voeren, voor Gizmo reed ik 1x in de 3 maanden naar Bob Bakker om daar o.a. biologisch rundvlees en orgaanvlees te halen. De rest bestelde ik bij Degomeat.

Dank je alvast!
[/quote]
Sorry  ;) Ik las dierenarts en ontwormingspilletjes, volkomen over het Woud heen gelezen. Wellicht is het allang bekend, maar mocht je weer ontlasting willen laten onderzoeken, zorg er dan voor dat hij 3 dagen ervoor geen kans krijgt om van de grond te eten. Een hond kan positief scoren op wormen, terwijl het slechts om passage gaat

En ja, ik bedoel idd meer variaties in diersoorten. Degomeat heeft oa ook gemalen fazantmix en gemalen haas, even snel gezien. Ik heb niet alle gemalen producten bekeken, maar misschien zijn er nog meer in de variant ''natuur'' En een vet visje/gemalen erbij is ook fijn
Door Mariska en Gizmo
#3044404
[quote="Lizzy"]
Lullig dat die fokker de waarheid niet spreekt en ze de boel beduvelt maar ik zou zeggen "wees blij dat hij maar 1 keer gevaccineerd is". Nu 1 keer titeren, kijken of de DHP is aangeslagen en voorlopig niet meer vaccineren.
[/quote]
Daar heb ik helemaal geen ervaring mee, met titeren. Gizmo vaccineerde ik, op de basisvaccinaties die hij in het asiel heeft gehad, nooit. Over de basisvaccinaties heb ik met een dierenarts bij Den Hoek gesproken en zij adviseerde om eerst zijn weerstand op pijl te krijgen en te ontwormen en eventueel een ondersteunend middel te gebruiken. Maar daarna toch de basisvaccinaties te geven en dan te ontstoren met een natuurlijk middel. Zal eens kijken naar titeren, dank je voor de tip.

[quote="Lizzy"]
Spoelwormen kunnen honden natuurlijk altijd bij zich dragen. Hoe ernstig was de besmetting? (oftewel, hoeveel kruisjes stonden erachter?).
[/quote]

2 kruisjes

[quote="Lizzy"]
Twijfelt je dierenarts ook aan de leeftijd van Bram? Hij kan aan de tanden misschien redelijk de leeftijd inschatten
[/quote]
Hij wist het ook niet zeker, hij vond het vreemd dat hij al volledig heeft gewisseld en dat hij donkere aanslag op zijn tanden heeft. Maar volgens zijn paspoort is hij 6 maanden. Als ik naar hem kijk zie ik ook echt nog een jonge hond en hij heeft ook nog zo'n roze pup buikje. Maar ja dan gaat er toch door mijn hoofd of hij niet te klein is voor zijn leeftijd of dat er misschien iets mis is met hem waardoor hij nog bij haar was. Ik snap wel dat dit geen nut heeft maar toch betrap ik mijzelf erop.
[quote="Lizzy"]
Ik ging hem meer voeren. Te weinig voeding is net zo slecht als teveel.
Een opgroeiende hond hoort niet mager te zijn. Dus ik zou zeker-te-weten meer gaan voeren. Teveel voeren is niet goed. Maar te weinig ook niet. En een hond die te mager is, die eet te weinig. Nu heb je wel dikke kans dat door het ontwormen, door waarschijnlijk een prettiger leven bij jou, minder stress, etc. dat hij lekker snel aan komt. En dan kun je vanzelf weer minder gaan voeren. Maar eerst lekker meer eten erin, in Bram!
[/quote]
Dank je voor je advies!

[quote="Inge en Bono"]
Sorry  ;) Ik las dierenarts en ontwormingspilletjes, volkomen over het Woud heen gelezen. Wellicht is het allang bekend, maar mocht je weer ontlasting willen laten onderzoeken, zorg er dan voor dat hij 3 dagen ervoor geen kans krijgt om van de grond te eten. Een hond kan positief scoren op wormen, terwijl het slechts om passage gaat

En ja, ik bedoel idd meer variaties in diersoorten. Degomeat heeft oa ook gemalen fazantmix en gemalen haas, even snel gezien. Ik heb niet alle gemalen producten bekeken, maar misschien zijn er nog meer in de variant ''natuur'' En een vet visje/gemalen erbij is ook fijn
[/quote]
Zal een kijken, ook naar visjes. Gizmo hield niet van vis, maar Bram misschien wel :-)

Bedankt voor jullie advies, fijn dat ik zo even met voer-genoten kan overleggen! 
Door Rebekka
#3045311
Wat een vreselijk mens zeg, die fokker... Dat wilde ik als eerste kwijt.

Nu wil ik even iets nuanceren. Je hebt een Hollandse herder/ Duitse herder mix. Daarmee weet je natuurlijk niet precies wat het gaat worden als het groot is. Nu heb ik een Hollandertje. Volgens mij was hij echt niet zwaarder, zelfs lichter. Mijn hond is nu met ruim 10 maanden 20 kilo.

Weer terug naar die van mij. Ik vind hem ook aan de dunne kant, maar deskundigen, waaronder de dierenarts  en fokkers zeggen dat hij precies goed is. Hollandertjes ogen heel slank. Dat hoort ook wel een beetje bij het ras. Je moet eens weten hoe vaak mensen tegen mij zeggen dat hij zo dun is.

Misschien dat jouw pup de bouw van een Hollander heeft geërfd.
Door Mariska en Gizmo
#3046842
[quote="Wodans avonturen"]
Hoe gaat het met Bram? Heftig verhaal joh! Mijn Duitse/Tervuerense herder van 20 weken is al 18,5 kilo. Bram is echt licht! Ik zou die kilo dus zeker aanhouden...
[/quote]

Met Bram gaat het goed! Hij is al flink bijgekomen in bijna 2 weken tijd. Ongelofelijk hoe snel dat gaat zeg...
Volgens mij is hij gegroeid en zit er inmiddels wat meer vlees op zijn ribben. Hij eet nu zo'n 1250 gram per dag, grotendeels KVV en hij heeft zijn eerste kipkarkas gegeten.
Door Mariska en Gizmo
#3046855
[quote="Rebekka"]
Wat een vreselijk mens zeg, die fokker... Dat wilde ik als eerste kwijt.

Nu wil ik even iets nuanceren. Je hebt een Hollandse herder/ Duitse herder mix. Daarmee weet je natuurlijk niet precies wat het gaat worden als het groot is. Nu heb ik een Hollandertje. Volgens mij was hij echt niet zwaarder, zelfs lichter. Mijn hond is nu met ruim 10 maanden 20 kilo.

Weer terug naar die van mij. Ik vind hem ook aan de dunne kant, maar deskundigen, waaronder de dierenarts  en fokkers zeggen dat hij precies goed is. Hollandertjes ogen heel slank. Dat hoort ook wel een beetje bij het ras. Je moet eens weten hoe vaak mensen tegen mij zeggen dat hij zo dun is.

Misschien dat jouw pup de bouw van een Hollander heeft geërfd.
[/quote]

Tsja,ik denk geen eens dat het  een slecht mens is maar ze doet iig hele rare dingen.
Zijn ouders heb ik gezien, zijn vader is een Duitser van normale maat en zijn moeder ook een normale maat voor een teef. Wij hebben hiervoor ook een x Hollandse herder gehad en hij woog volwassen 35 kilo , dat was toch een flinke reu.

Deze week heb ik nog een keer met de dierenarts gesproken die hem heeft gechipt. Hij zei dat honden nog prima in staat zijn zichzelf in gewicht en groei te herstellen na een achterstand (op het moment dat ze wormvrij zijn en voldoende voeding krijgen). 

Op dit moment laat ik hem eten tot zijn verzadigingsgrens, na een paar dagen merk ik dat deze bereikt is omdat hij dan wat van zijn eten laat staan.

Hij komt lekker los en durft inmiddels al dingen uit de kerstboom te pikken :-)
Buiten durft hij ook steeds meer te rennen enzo, super leuk! Ik ben voor het eerst weer 100% blij na het overlijden van onze Gizmo

Bedankt voor de reacties
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door