Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Dropveter
#3044134
Dag beste mensen,

Een aantal van mijn katten moet afvallen en wij kunnen daar best wat goeie tips bij gebruiken.

Een (helaas te lange) inleiding: we hebben 9 snorrebaardjes, 8 tussen de 4 maanden en 1,5 jaar en een ouwetje van naar schatting een jaar of 9, allen HTK, maar hier en daar een beetje tot zeer veel Britse bloed.
Mijn man houdt van flinke katten en weet zeker: als ze om eten vragen hebben ze honger! Het heeft me een hoop strijd gekost, maar het kwartje is eindelijk gevallen. Helaas zijn de meeste al te dik. Het hielp niet dat we onze jongste, toen 4 à 5 weken, broodje-mager uit een put haalde. Die moest flink gevoed worden. De rest kreeg in die periode al gauw ook een maaltijd meer. Gelukkig zijn we die periode voorbij en zitten we nu op een normaal dagelijkse routine.

De katten krijgen nu van mij 2 x per dag vers vlees, vaak met bot of kuikentjes/eitjes, vis, hartjes/levertjes... en zoveel mogelijk variatie. Tot voor kort kregen ze veel worsten, maar die gaan te vlot. Ik laat ze nu liever werken voor hun eten en geef worst alleen voor de broodnodige variatie. Onze kitten krijgt vaak tussen de middag nog wat en af en toe de grotere jongens als ik 's morgens te karig ben geweest en ze te knorrig worden. Onze oude kater en een heel schuw dametje van 1,5 lusten niet al het vlees en komen niet altijd op etenstijd. Zij krijgen dan brokken. Zodra ze weg of klaar zijn gaan de brokken van de vloer, helaas zijn de twee dikste van 9 maanden me wel eens voor (de meeste lusten het gelukkig niet).

Ik probeer ze niet meer dan nodig te laten eten, maar ja, 9 jongens, ik kan ze moeilijk allemaal apart houden, dus per kat afgemeten, dat gaat echt niet. Wel neem ik er de tijd voor en probeer toch zoveel mogelijk bij te houden hoeveel ieder van hen eet. Als een voor mijn gevoel te veel krijgt haal ik hem/haar weg, laat een de kaas van het brood eten, dan zet ik die apart of geef ik wat extra. Ik snijd het vlees bevroren in niet te grote stukken (tijdrovend niet-leuk-klusje) en geef ze niet alles in een keer, maar steeds ieder een stukje. Zo kan ik het een beetje bijhouden. Ze weten ook precies wat naam-kat NEE betekent, maar ja, katten zijn nu eenmaal ondeugend. Ik heb afgebouwd naar zo'n 1,3 kilo vlees per dag en een klein bakje brokjes. Ik wilde nog verder afbouwen (zou moeten kunnen dacht ik), maar merk dat ze dan nu regelmatig erg knorrig worden. Ook probeer ik af en toe magerder te geven, zoals bijvoorbeeld koolvis, maar met hetzelfde resultaat.

Ik gooi ik de jongens regelmatig lekker naar buiten als ze binnen willen spelen of als ze in de keuken aan het schooien zijn. Binnen hebben ze veel speelmateriaal en houden we ze regelmatig bezig. Als ze om eten schooien leid ik ze ook regelmatig af met hun favoriete speelgoed.

Ik heb ze afgelopen donderdag gewogen en wil dat vanaf nu iedere week doen. Zo hoop ik maandelijks een onsje per stuk per maand te kunnen minderen (de dikken dan hè). Gezien hun leeftijd wil ik het niet te hard laten gaan. Aan de andere kant, drie jongens van 9 maanden moeten straks nog gecastreerd worden en een daarvan is veel te dik (5 kilo, wel een Brits-brede borstkas). Volgens de DA kan gewicht een probleem geven.

Hebben jullie nog tips voor mij, zoals maagvullinkjes, hoever zouden jullie gaan met een Bille Turf van 5 kilo, tips om ervoor te zorgen dat ze niet op elkaar gaan afreageren als ze honger hebben of andere tips?
Door Martine-Tom
#3044215
Welkom hier :)

Britten zijn natuurlijk best grove katten dus als ze daar veel bloed van hebben zullen ze van zichzelf ook wat forser zijn/ogen.
5 kilo klinkt mij als niet veel in de oren, maar ja ik heb hier 7.5 kilo gespierde spijker rondlopen  ;D

Eigenlijk is het simpel, minder eten en meer bewegen.
Maar constructiever, je zal moeten weten hoeveel ze ongeveer moeten wegen en dan ga je naar het streefgewicht voeren, de richtlijn is 2% en dat dus van het ideale gewicht, dus als je kat van 5 kilo 4 kilo zou moeten wegen voer je hem 80 gr, en afhankelijk van hoeveel hij nu eet zal je dat in stapjes af moeten bouwen. Dus ik denk dat het toch zaak word om een beetje te gaan wegen zodat je weet hoeveel erin gaat.

Enne....foto's van de dames en heren??  :biggrin2:
Door Droppie
#3044298
Ook mij klinkt 5 kilo niet zwaar in mijn oren. Het lopen gewone htk's rond waarvan er 2 ruim 6 kilo. En die zijn niet te dik, ribben goed voelbaar en heupen zichtbaar van bovenaf. De andere 2 kan ik niet wegen, laten zich niet oppakken. Onze (niet pro-vers) dierenarts vindt 6 kilo teveel, mogen maximaal 5 kilo zijn. Onze holistische dierenarts (pro-vers) vind ze er goed uitzien. Dus ja wat is wijsheid.

De enige manier voor mij is afwegen hoeveel ze krijgen. Met 5 tot 10 gram meer of minder, komen ze al aan of vallen ze af. Ik geef ze zoveel kvv 2 keer dag, dat ze tussendoor nog iets kunnen krijgen, hartje, half kippennekje of spiervlees. Voorkomt dat ze chagrijnig worden, in ieder geval eentje.
Soms geef ik weleens een kattenknabbel van bandit, of een snoepje van orijen. Zijn beide gedroogd vlees. Of ze er echt een vol gevoel van krijgen weet ik niet, maar ze zijn dan wel weer tevreden.
Gebruikersavatar
Door EllenL
#3044399
Ik vind 5 kg ook niet veel voor een grote kat. Theo zit ook iets boven de 5, Simba in zijn glorie tijden ook 5 kg, nu helaas rond de 4,5 en dat is echt te mager voor hem! Berlioz is met ongeveer 6.5 kg wel echt te dik en bij de kleine Sidney moet ik ook oppassen, man, wat een vreetschuur! En poes Poekie zit rond de 4.5...
Kilogrammen op zich zegt niet zo heel veel, er zijn katten van 8 kg die prima op gewicht zijn, terwijl vroeger de kat van mijn ouders met 8 kg echt veel en veel en veel te zwaar was (is Berlioz nog slank bij...)

Komen ze vrij buiten? Zo ja kan het best zijn dat ze her en der nog brokjes kunnen scoren... 1.3 kg voor 9 katten vind ik niet super veel hoor, misschien de brokjes wel weg laten (of alleen geven aan de katten die anders echt niet eten;) en je kan als ze toch moeten afvallen groentemix toevoegen misschien... is ook iets wat ik probeer, tot nu toe met niet heel veel resultaat maar dat komt vooral omdat ik nog niet heel consequent ben... :D
Door Dropveter
#3044466
Allemaal, bedankt voor jullie reacties. Onze 10-ponder (5 kilo) is toch echt zichtbaar te dik. Ik ben het met jullie eens dat gewicht niet zo veel zegt. Twee van zijn broers zijn beide 4,6 kilo, een heeft een hang-onderbuikje en daarvan zei de DA dat hij echt niet dikker mocht worden. De ander is kleiner, maar slanker. Hij is wel ook veel meer buiten dan zijn broers, het zal dus wel spiermassa zijn. Wat het gewicht moet zijn weet ik dus ook eigenlijk niet goed, ik doe het meer op het oog. Het verbaast me wel dat jullie 5 kilo niet persé teveel vinden, ze zijn tenslotte pas 9 maanden en groeien dus nog.

Die snoepjes, daar ga ik eens achtereen. Ik heb wel snoepjes in huis, maar denk dat die meer voor de hond zijn. Van die zalmbrokken, gedroogd rundvlees en kleine visjes. Vinden ze niet echt lekker. Wat voor snoepjes neem je dan en waar haal je die?

Tja, en per stuk voer afwegen ..., ik wil het wel, maar ik zou niet weten hoe. Ik heb het wel geprobeerd vorige week, maar dat werd een grote puinhoop. Wat ik nu in gedachten heb is ze iedere week te wegen. Is er dan eentje die het toch nog voor elkaar krijgt om aan te komen of die na een maand nog niet is afgevallen, dan zet ik alleen die apart. Valt het hele cluppie niet af dan ga ik het totaal nog maar wat minderen.

Ja en dan groenten? Ik vind het idee niks hoor, het zijn wel katten. Gras halen ze zelf wel uit de tuin. Maar toch, wat geef je ze dan?

@ Martine-Tom, je zegt 2% van hun ideale gewicht. Is dat niet te weinig voor katten van 9 maanden? Ze moeten toch ook nog kunnen groeien.

Foto's, ja vind ik leuk, maar ik ben een sufferd op dit gebied. Even in verdiepen ...
Gebruikersavatar
Door EllenL
#3044471
Dat is het idee van de groenten he, dat ze er wel van eten maar verder niet zo veel mee doen dus er niet van aankomen ;) En hangt van de kat af, ik ken mensen die zeggen dat hun kat dol is op zuurkool, anderen geven geprakte sperzieboontjes waar de katten dol op zijn... of je maakt een combi groentenmix of je koopt van dat gedroogde spul van bijv. lunderland wat je moet laten weken in water eerst...  Was dus geen tip in verband met de voedngswaarden of het feit dat ik denk dat katten het nodig hebben...
Door Dropveter
#3044487
@ EllenL, ja snugger van me. Kan ik eens proberen als ze tussendoor komen zeuren. Ik las in een ander lijntje iets over komkommer. Ik zie sindsdien groene sjoelstenen door de kamer kletsen. Leuk hoor, maar 2x per dag dweilen vind ik wel genoeg. Maar prakkies of wat meer droog spul, dat kan natuurlijk wel. Ben benieuwd. Gaan ze daar trouwens niet van aan de dunne, of denk ik dan gek?

En afgemeten eten aanbieden, ik denk nog even na. Nu zet ik er af en toe een kattebeesie apart waarvan ik denk dat 'ie tekort gaat komen. Er zijn er een paar die hun eten laten afjatten of die weglopen als er eentje gromt. Maar da's fout denken natuurlijk. Ik moet juist de Dik Tromp van het spulletje apart zetten. En dan kan ik voor hem afmeten. Ons tienpondertje krijgt dus vanaf vandaag de special treatment.

Heb ook even gegoogled op Orijen en Bandit. Ben niet zo'n online-shopper, maar haal heel veel bij de Animal Food Express. Heeft iemand van jullie ervaring met hun snacks, welke ze lekker vinden? Ik had dus al eens vier verschillende dingen van Carnibest gehaald, dat ligt hier nu een jaar en is nog niet op.
Door NoaKaj
#3044498
Groente toevoegen is echt iets van honden, niet van katten. Mocht je toevallig een geldboom in de tuin hebben staan, dan zou je kunnen overwegen om voerbakken met chiplezer te kopen zodat je ze echt afgemeten eten kan geven op individuele basis. Ik zou in elk geval proberen te voorkomen dat ze brokken eten, want dat zijn dikmakers.

Verder kan ik je helaas geen tips geven, ik heb het zelf in een groep van 10 opgegeven en laat de da zeuren. De enige die echt te dik is, heeft als kitten honger geleden en wordt zwaar chagrijnig als ie honger heeft, die kan ik gewoon niet op dieet zetten, als dat überhaupt al mogelijk is in een groep.
Door Dropveter
#3044555
@ NoaKaj, je herkent het probleem dus van gepast voeren van een gang. Probleem is alleen dat drie jongens nog gecastreerd moeten worden, waaronder onze tienponder. Zijn broer was 4,6 kilo en oogde veel slanker, toen ik commentaar kreeg van de DA de die me vertelde dat gewicht een probleem kan geven bij het castreren.

Tja, en zo'n chipvoerbak, dat zie ik nog niet zo zitten. Brokken geef ik met kleine handjes per keer aan maar een paar katten. Die jonge jongens krijgen dat van mij echt niet (behalve die tienponder en zijn zussie als die me een keertje voor zijn).

Tja, en die groente, ik heb ook nog steeds mijn bedenkingen. Maar het kan vast geen kwaad, dus als afleiding/tijdverdrijf probeer ik het maar. Beter dan dat koolhydratenrijke spul als rijst, denk ik dan. Heb net een roosje broccoli neergezet toen er eentje zeurde (staat hier nu vis te ontdooien voor de jongens voor vanavond), er was er een die de boel heeft gevierendeeld, maar zie niet dat ze wat gegeten hebben. Geeft voorlopig alleen maar troep.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3044774
Je kan katten perfect leren op een eigen vaste plek te eten.  Als je ze dan op een vast tijdstip eten geeft (2 of 3 keer per dag) en meteen terug weghaalt als er eentje stopt, kan je ze hun eigen portie laten eten.  Je zet het in een vaste volgorde neer en na een tijdje gaan ze dan echt wel op hun eigen plekje wachten tot ze hun eigen bakje krijgen op hun plaats.  Geef de meest fanatieke eerst, want die durven anders wel voorsteken...  ::)
Als je individuen hebt die zouden hun eigen eten opschrokken en dan anderen afstruimen, met hun eten gaan lopen of lopen grommen, kan je die best in een vervoersbakje/benchje eten geven en zorgen dat ze de anderen niet zien.  Katten vinden dat niet erg om 'opgesloten' te zitten tijdens het eten, het brengt zelfs rust rond het eten waardoor ze meer tijd nemen om van hun eten te genieten (ook bevorderlijk om een voldaner gevoel te krijgen).
Ik denk dat je, als je 9 katten zelf laat kiezen wat ze wel en niet eten, er bepaalde katten toch steeds dezelfde zaken gaan laten liggen.  Dat zou hier toch alleszinds het geval zijn, en dan kloppen de percentage's niet meer natuurlijk...  Ik zou ook willen weten dat iedereen de juiste verhoudingen binnenkrijgt...

In het begin ga je wel een extra paar handen nodig hebben. En je moet erbij blijven terwijl ze eten, dus dat kost je 10min tot kwartiertje per maaltijd.  Maar als ze het gewend zijn, moet dat echt wel vlot lopen. 

Verder vraag ik me ook nog af of ze inderdaad gewoon vrij rondlopen buiten? Want dan vrees ik dat je het kan vergeten om hun gewicht onder controle te krijgen. Dan gaan ze gewoon op een ander snacken.  Er is altijd wel een plaats in de buurt waar katteneten buiten staat.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op ma 22 dec 2014, 19:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Droppie
#3044837
Je vraag over de kattensnoepjes. Van bandit gebruik ik alleen de kattenknabbels. Het is niet goedkoop, maar zijn hele kleine stukjes. Hier eten ze alle vier mijn vingers erbij op.
Van orijen hebben ze de voorkeur voor de original en de tundra.
Door Dropveter
#3045770
@pearlsofpassion, ik ga eens goed nadenken over wat jij schrijft. Ze hebben inderdaad allemaal al hun eigen gewoonten en een paar wachten al geduldig tot de rest klaar is, eten liever wat rustiger. Vooral ook het voeren in benches zie ik wel zitten. Misschien ook goed om onze wilde katten zo vast te laten wennen aan de kooitjes (hebben nieuw huis gekocht, maar weten nog niet wanneer we over gaan - wordt heel gedoe, ga ik jullie later nog veel over vragen).

@ Droppie, dan ga ik die toch maar eens bestellen, bedankt.
Door Dropveter
#3045811
@ Pealsofpassion (met een Vlaams accentje - of lijkt dat maar zo?), ik heb maar een bench, maar met wat improviseren heb ik vast wat uitgeprobeerd. Ben nu al helemaal om, ga straks meteen op zoek naar extra benches en een goeie volgorde bedenken. De percentages vind ik niet zo heel erg belangrijk (geef ze per maaltijd bijna altijd één soort eten, geen buffet en varieer goed), maar kan nu wel de gewichten in porties bijhouden. Viel me nu goed op dat onze tienponderige Olleke Bolleke (Sjaak) heel langzaam at en nog niet de helft van wat ik voorzette, terwijl anderen na hun portie nog kwamen schooien (kabeljauw - lust hij toch graag). Als Sjaak nu niet afvalt weet ik inderdaad zeker dat hij bij buren gaat schooien (zo jammer dat hij brokken lust).
Door paasnini
#3046825
Je zou kunnen overwegen een droogmachine te kopen en zelf vlees/vis te drogen als snoepjes want als je geen geldboom hebt zijn de snoepjes van Orijen ook wel aan de prijs zeker met zoveel katten. Ik haal wel geregeld de gevriesdroogde snoepjes voor honden, zijn vaak grotere blokjes maar die breek of snij ik dan zelf in kleinere stukjes, stuk aangenamer.

En dit is er natuurlijk niet het forum voor maar ik weet niet welke brokken je voert maar daar zou je wellicht ook in kunnen veranderen om te voorkomen dat het aanzet bij de katten die snaaien.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door