Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

#3046236
Mijn hondje krijgt Tinlo en Haaksbarf in de smaken eend, lam, paard, konijn en vis (zalm). In het weekend geef ik BARF in de vorm van eendennek, Bandit lamspens en afwisselend spiervlees van paard of eend.

Nu eet ik zelf alleen maar bio vlees en niet iedere dag en voel ik mij best schuldig over hetgeen zij eet. Ook is ze echt allergisch en vraag ik mij wel eens af die eend wel niet heel veel antibiotica bevat net als de konijn. Die beestjes hebben ook een rotleven als ik wakker dier moet geloven. Paarden heb ik tot een paar jaar terug altijd gehouden en die kregen toch ook best vaak medicijnen dus hoe gezond kan dat vlees zijn? De zalm tja de wordt gekweekt en gekweekte vissen zijn de nieuwe vorm van bio industrie.

http://www.wakkerdier.nl/vee-industrie/eenden

http://www.wakkerdier.nl/vee-industrie/schapen

http://www.wakkerdier.nl/vee-industrie/konijnen

etc. alle dieren staat een rist van ellende bij :'(

Maar goed alternatieven in bio vorm: geit valt niet altijd goed en eet ze dus niet meer, kip krijgt ze maagpijn van, kwartel gaat ze van aan de race, en rund overgeven en race. Lam zou in in KVV kunnen kopen in bio vorm zit er alleen wel wat doorheen: http://www.animalfoodexpress.nl/ropadog ... 500-g.html

Verder kan ze niet tegen makreel (overgeven).

Wild heb ik mijn twijfels over de varianten die zij kreeg destijds waren of met kippenbotten of met rijst en rijst kan ze volgens mij ook niet hebben. Geef ik iets met rijst er doorheen dan twijfel ik bij Carnibest kalkoen (met rijst) kreeg ze na weken maagpijn maar of dit nu een tijdelijke terugval was weet ik niet want bent stomweg gestopt toen want wou mijn nachtrust terug en die van haar. 

Gedroogde harde/droge snacks kan ze overigens niet altijd hebben is ook niet goed voor haar maag denk te droog ofzo.

Voelen jullie je ook schuldig over de vleesjes die je voert? Schenken jullie aandacht aan dierenleed of is het niet anders zo.
Door fransbulletje
#3046258
Wij eten zelf alles zoveel mogelijk biologisch en ik zou dat voor de honden ook heel graag willen maar...
Darf is biologisch maar zo wisselend van samenstelling dat ze de ene keer aan de race zijn en het de andere keer niet willen eten.
Carnibest biologisch jaren gevoerd maar is maar 1 soort in rund/kip en twee maanden geleden kregen beide last van jeuk en Jules had rode liezen.
Op zoek naar andere kvv en dan blijft er biologisch bijna niets over.
Bandit ooit gevoerd maar na het uitlekken blijft er van de 935 gram , 800 gram over en wordt dan wel erg prijzig. Lam en geit van Bandit vind ik niet te betalen.
Haaksbarf gemaild en gevraagd waar hun vlees vandaan komt.....antwoord vee-industrie dus geen optie.
CarniVoer gevraagd die gebruiken geen vee-industrievlees , hogere kwaliteit vlees van bewegende delen.
Overgestapt naar CarniVoer, geen biologisch dus maar voor mij acceptabel.
Jeukklachten en rode liezen verdwenen na een paar weken maar nu vallen ze erop af.
Inmiddels voer ik 100 gram per dag meer en als ik 2 rollen van 400 gram laat uitlekken hou ik 750 gram over.
Al met al wordt dat gewoon wel heel erg prijzig.
Nu op zoek naar een ander vlees erbij wederom niet uit de vee-industrie.
Van mijn verkooppunt hoorde ik over Carnis.
Carnis dus gemaild met de vraag wat voor vlees zij gebruiken. Open en duidelijk antwoord gekregen dat zij ook geen vee-industrie vlees gebruiken en ook volgens zeggen goede kwaliteit vlees van bewegende delen.
Zodra de CarniVoer voorraad in de vriezer slinkt ga ik de Carnis proberen. www.carnis.nl

Ik zou echt het liefst biologische kvv willen geven maar er zijn gewoon niet voldoende merken op de markt.
Voor mij is kvv dus "acceptabel" als het maar niet uit de vee-industrie komt.
#3046290
Zelf ben ik vegatarier, de rest eet duurzaam of bio. Na een jaar ben ik ook voor de katten en honden overgestapt op bio. Ik bestel dit bij Oervoer.com. Kvv voor de katten. De honden krijgen bio of duurzame organen en hert en ree van Oervoer evenals de karkasjes. Het overige spiervlees is van Degomeat, kangaroe, konijn. Rund, paard, lam bewaard de plaatselijke duurzame slager de snijlingen voor me. Prachtig vlees met rosbief, biefstuk etc.
Scharrel Kip kopen we bij de Aldi.
Al met al is het te doen voor mij, ik heb 3 kleine hondjes en 2 katten. 100% bio valt niet mee, vooral als je honden barfen.
#3046291
Ik houdt er in de mate van het mogelijke rekening mee.

Van bio-industriedieren probeer ik enkel te voeren wat de mens overlaat.  Karkas, orgaan enz...  Zaken waar er meer van voor handen is dan wat mensen willen eten.
Dat lukt echter niet altijd. Vooral bij spiervlees, kan ik niet aan voldoende wild geraken om het zonder vb kalkoenvlees te doen.  Kip koop ik doorgaans wel enkel bot en orgaan van.
Ik probeer wild te kopen, maar dat blijkt ook niet altijd zo wild te zijn als je wel zou willen. Echt wild heeft natuurlijk een mooi leven gehad.

Biologisch vlees of orgaan heb ik echt nog niet gevonden, hier in belgie. En bij de gewone humane slager biologische biefstuk gaan halen, vind ik er wel over...
Ik voer ook bewust kuikens ipv eieren omdat de kuikens afval zijn en de eieren net de reden zijn waardoor er kuikens over zijn.
En voor mezelf komen de eitjes van de eigen kipjes.  Die zitten op 60m2 en hebben niets te klagen.  ;)
#3046299
Ja hier hetzelfde hoor. Ik voer normaal zelf samengesteld en gelukkig lukt het me bijna altijd biologisch, vrije uitloop en wild te voeren. In het buitenland lukt dit niet, en ja dan voelt het niet helemaal eerlijk ofzo. Als ik tussendoor kvv nodig heb, voerde ik wel eens Darf, of kies ik geit of lam en eventueel rund.

Er zijn meerdere biologische kvv-varianten, maar je betaalt er wel een stuk meer voor. Oervoer en Alroda zijn niet biologisch, maar zou wel van dier diervriendelijker gehouden dieren zijn. Daarin is veel keus in diersoorten
#3046487
Oeh die site Oervoer spreekt mij wel aan. Ga eens wat smaakjes shoppen vooral voor mijn kat. Die is zo moeilijk met eten. Lust alleen stukjes spiervlees en Bandit Wildmix maar hier staat nog wel wat tussen wat ze nog niet heeft gehad.

Wel lastig hoor als je hond allergisch is voor veel dingen maar goed doe mijn best.
#3046513
Zelfde probleem hier. Ik ben al bijna 7 jaar vegetariër vanwege de bio-industrie. Ik probeer zoveel mogelijk wild/semi-wild, diervriendelijk (''naar eigen zeggen'' dus, in vertrouwen) of bio te voeren. Dan kom je dus uit op gans, zwaan, kangoeroe (uit Australië), haas, soms wild konijn (snippers ofzo maar die heb ik nooit gehad), soms biologisch rund of kip aan vlees. Paard voer ik 'op de gok' als het Nederlands is, lama ben ik nog niet over uit. Ik voer het nu wel, maar het was vetter dan ik dacht en dat is over het algemeen niet zo'n goed teken. :-\
Aan vleesbot voer ik ook inderdaad 'afval', kip probeer ik biologisch te krijgen, verder inderdaad 'helaas' kwartel, parelhoen, soms ganzennek (maar dat eet alleen mijn kater), (semi)wilde fazantenboutjes, eend (vooral nekken), wild konijn (dit seizoen helaas niet) en zalmkarkas. Met katten kom je toch op gevogelte of konijn uit, haas vinden ze hier net te hard. En voor erbij voer ik kleine vis (capelin, sprot) en kuikens (ook niet bio). Ik vind het soms wel erg lastig, maar soms heb ik ook gewoon spiervlees nodig en dan voer ik dat toch wel zonder heel groot schuldgevoel. Soms heb ik nog 'ongelukjes', dat het aangeboden wordt als wild en gewoon echt overduidelijk tam is. Zo had ik laatst wild konijnenvlees besteld en kreeg ik tam, kreeg ik te horen dat het 'verkeerd stond op de website' maar het staat nog steeds in de categorie wild/natuurproducten. Beetje misleidend als ook de foto geen tam konijnenvlees laat zien.. :-\

Ik probeer als ik bestel altijd de beste opties te kiezen, en in ieder geval geen plofkipvlees of kalkoen of konijn te voeren, dat komt er in ieder geval niet in. En de rest is soms een beetje schipperen, vertrouwen en geloven dat iemand de waarheid spreekt. Je kan niet alles controleren. Oervoer kijk ik heel vaak naar, maar met alleen ree- en hertenvlees voor bijna 5 euro de kilo ga ik niet bestellen. En fazantenboutjes voor ook weer bijna 5 euro de kilo, dat is echt niet te betalen. Ze gaan hier niet voor 2 euro per kat per dag eten, echt niet.

Wat ik wel probeer als ik denk zeker te weten dat het 'goed genoeg' is: meer bestellen/inslaan. Dan heb je soms 3/4 soorten in plaats van 6/7, maar dat heb ik liever dan bio-industrie of anderszijds een rotleven gehad. Maar je ontkomt er niet aan ben ik bang. :-\
#3046520
Vind het ook wel erg lastig dat je er maar vertrouwen in moet hebben in de oorsprong. Geen keurmerken oid. Heb echt wel wat meer over voor goed vlees maar ja heb makkelijk praten met een klein hondje (6.5/7 kilo) en maar 1 kat die niet zoveel lust. Het is inderdaad allemaal erg prijzig wil je het goed doen. Heb iig net mijn eerste bestelling bij oervoer gedaan. Gewoon van alles wat behalve van de kip, rund en kwartel natuurlijk. Ben erg benieuwd. Wellicht dat ik mijn kat ook wel tot meer soorten kan overwegen.
Door fransbulletje
#3046561
[quote="Meike en Daisy"]
Ja hier hetzelfde hoor. Ik voer normaal zelf samengesteld en gelukkig lukt het me bijna altijd biologisch, vrije uitloop en wild te voeren. In het buitenland lukt dit niet, en ja dan voelt het niet helemaal eerlijk ofzo. Als ik tussendoor kvv nodig heb, voerde ik wel eens Darf, of kies ik geit of lam en eventueel rund.

Er zijn meerdere biologische kvv-varianten, maar je betaalt er wel een stuk meer voor. Oervoer en Alroda zijn niet biologisch, maar zou wel van dier diervriendelijker gehouden dieren zijn. Daarin is veel keus in diersoorten
[/quote]

Oervoer en Alroda worden gedraaid bij Darf, zelfde vlees alleen geen EKO keurmerk.
Op facebook van Darf kun je hier veel info over vinden , geldt ook voor meat4dogs.
#3046918
Wat ook lastig is, is dat wild vlees vaak gerijpt is. Zoals haas, dat kom ik nooit ongerijpt tegen.
En gerijpt lusten ze het hier niet meer.  De verse roadkill-haas die ik eens meegenomen heb wel, maar als ik het koop lusten ze het niet. Dus ja...

Wild konijn lust er eentje ook niet graag en kom ik eigenlijk ook gewoon niet aan tenzij ik 200km ga rijden voor wat, 10kg?  Beetje over...
Gans en wilde eend heb ik wel, fazant soms maar das wel erg duur. Lam en geit koop ik ook, maar das ook heel erg duur omdat het zo vet is en ik dat eraf haal.  Dan hou ik maar de helft over, dus is het nog steeds 5 euro/kg....
#3047029
Ik voel me er best een beetje schuldig over. Maar probeer het zo goed mogelijk te doen. Zo voer ik zo weinig mogelijk plofkip, eend en komijn. Kalkoen voer ik ook niet veel. Dan blijft er over: Rund, zo veel mogelijk van onze eigen slager,  ik weet waar de runderen vandaan komen die hij slacht, paard, heb me voorgenomen alleen nog Nederlands paardenvlees te kopen, geit en lam, meestal vd islamitische slager, heb nog niet echt een mening over het ritueel slachten, wild konijn en fazant,  haas, tenminste ik hoop dat het wild is, dan krijg ik in het jachtseizoen vaak hazenkoppen, hert en fazant. Dit is echt wild in de categorie vanmorgen vloog je nog. Ze krijgen ze zalmkoppen, soms wild maar vaak weet ik de herkomst niet. Helaas moet ik voor de afwisseling of om de kosten te drukken af en toe toch biodieren zoals kip en eend voeren, maar probeer het zo veel mogelijk te beperken. Soms geef ik kvv dit is dan darf, biologisch of lotgering, scharreldieren zeggen ze. Maar goed dat moment je maar geloven, net als van andere leveranciers trouwens.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door