Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door **Jillaroo**
#3045703
Ik ben net gebeld door mijn overbuurman, vrienden van hem hebben een haas ( dood) waar de darmen er nog in zitten maar kop en vacht zijn ervan af. Hij is nu nog vers. Verstandig om de haas eerst even een paar weken in de vriezer te kieperen voordat hij gegeven gaat worden?
Gebruikersavatar
Door Wodans avonturen
#3045821
Ik weet dat voor menselijke consumptie, je moet kijken of er geen witte vlekjes op de nieren zitten, is een hazenziekte van het één of ander...
Gebruikersavatar
Door Berna
#3045823
Wij doen dat nooit.

Als mn wederhelft wild slacht dan hebben de honden die dag de restjes in hun voerbak.
Gebruikersavatar
Door pike
#3045961
Ik vind het niet nodig. Verse haas, geschoten of aangereden, het is hier echt een zeldzaamheid, maar die kunnen ze van mij zo krijgen.
Gebruikersavatar
Door Papalou
#3046623
Met welke diersoorten moet dat dan wel? Ieg met vis, maar toch ook met bepaalde andere dieren?
Gebruikersavatar
Door pike
#3046828
Zoetwatervis zou ik niet zo geven ivm parasieten, maar ik voer helemaal geen zoetwatervis. Niet uit het wild en al helemaal niet gekweekt.
Verder moet Pacifische zalm ingevroren ivm een parasiet, maar deze vis is hier niet vers te koop.
Door Parelridder
#3047193
In het wild levende dieren hebben meer kans een parasitaire worm bij zich te dragen, vanwege het voorkomen er van in hun leefomgeving. Een larve uit vers vlees kan in het maag darmkanaal uitgroeien tot een worm, dus leiden tot infectie, wat vaak niet gebeurt na opname van eitjes. Invriezen helpt helaas niet tegen de meeste bacterieen. Het helpt wél tegen de haringworm, maar dat is een uitzondering.
De temperatuur van onze vrieskisten is ca. -18/-24 en bij die temperaturen wordt nog minder verholpen middels invriezen. Het eerst invriezen van de haas, al vorens te voeren, lijkt me dus niet of nauwelijks zinvol.
Door Lizzy
#3047916
Parelridder schreef: In het wild levende dieren hebben meer kans een parasitaire worm bij zich te dragen, vanwege het voorkomen er van in hun leefomgeving. Een larve uit vers vlees kan in het maag darmkanaal uitgroeien tot een worm, dus leiden tot infectie, wat vaak niet gebeurt na opname van eitjes. Invriezen helpt helaas niet tegen de meeste bacterieen. Het helpt wél tegen de haringworm, maar dat is een uitzondering.
De temperatuur van onze vrieskisten is ca. -18/-24 en bij die temperaturen wordt nog minder verholpen middels invriezen. Het eerst invriezen van de haas, al vorens te voeren, lijkt me dus niet of nauwelijks zinvol.
Gooi je hier bacterieen en parasieten niet door elkaar?

Met invriezen worden parasieten gedood. Niet mijn meest favo bron, voedingscentrum:
met invriezen van vlees bij -12 °C voor ten minste 2 dagen zal parasieten doden
Hebben we ook nog deze:
Alle in Nederland verkochte vis die rauw gegeten kan worden is van tevoren minstens een etmaal bij een temperatuur van -20 graden ingevroren geweest, juist om parasieten te doden. Dit geld in Nederland reeds sinds de jaren 1960 en in de gehele Europese Unie sinds 2007 ook per EU-verordening. Een goed voorbeeld is de zogenaamd rauwe haring, die voordat hij bij de consument terecht komt al lang genoeg ingevroren geweest is om de voor de mens schadelijke haringworm te doden. Behalve invriezen zijn er ook andere methoden om de parasieten te bestrijden, waaronder inleggen in zuur of azijn, om zo de veiligheid van consumptie te garanderen.
Maar goed, haas invriezen doodt dus eventuele parasieten die ie zich draagt. Geven mijn honden me daar de gelegenheid niet voor hoor, als ze een hazenlijk in het bos tegen komen :-X :biggrin2:
Door Parelridder
#3048105
Lizzy schreef: Gooi je hier bacterieen en parasieten niet door elkaar?

Met invriezen worden parasieten gedood. Niet mijn meest favo bron, voedingscentrum:

Hebben we ook nog deze:

Maar goed, haas invriezen doodt dus eventuele parasieten die ie zich draagt. Geven mijn honden me daar de gelegenheid niet voor hoor, als ze een hazenlijk in het bos tegen komen :-X :biggrin2:
Angiostrongylus vasorum (franse hartworm) komt o.a. voor in Canada. Slakken (de gastheer) kunnen daar overwinteren. Het is niet bekend of de slakken zich daar opnieuw moeten infecteren via de vossenpopulatie of dat Angio in de slak kan overwinteren. Wél is zeker dat in vossen die een periode in -80 graden Celsius ingevroren hebben gelegen, nog levende larven van Crenosoma vulpis gevonden kunnen worden. Dit is een andere worm en het betreft hier de eindgastheer, maar je kunt vriezen (laat staan op -18) dus niet als methode gebruiken om alle parasieten te doden.
Gebruikersavatar
Door pike
#3048154
Parelridder schreef: Angiostrongylus vasorum (franse hartworm) komt o.a. voor in Canada. Slakken (de gastheer) kunnen daar overwinteren. Het is niet bekend of de slakken zich daar opnieuw moeten infecteren via de vossenpopulatie of dat Angio in de slak kan overwinteren. Wél is zeker dat in vossen die een periode in -80 graden Celsius ingevroren hebben gelegen, nog levende larven van Crenosoma vulpis gevonden kunnen worden. Dit is een andere worm en het betreft hier de eindgastheer, maar je kunt vriezen (laat staan op -18) dus niet als methode gebruiken om alle parasieten te doden.
En weet je toevallig of het echt de larven zijn, of zijn die larven bij het weer op temperatuur komen uit het ei gekomen? Want eitjes zijn vrijwel overal tegen bestand.
Door **Jillaroo**
#3052542
nou hij is in de kliko beland, ik ging hem ophalen en wij was al van vrijdag of donderdag dat kon ook. En heerlijk in de auto gelegen. Hij stonk een uur in de wind en een wildlucht herken ik duidelijk maar dit was rottend vlees. En ik had geen zin met een vakantie in het zich en de kerst dat ik dan alles aan de sjees zou hebben.
Gebruikersavatar
Door pike
#3052709
Parelridder schreef: Huh, als 'ie al een kleine week in de auto gelegen heeft.. :yucky:
dan zal het in die auto ook wel lekker geroken hebben  :-X
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door