Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Rebekka
#3044978
Wie wil er even naar mijn menuutje kijken?  Ik ben een echte beginner. Onze hond staat nu een dikke week op kvv.  Hij heeft altijd moeten werken voor zijn eten en nu krijgt hij het voor het eerst in een bak. Ik merk aan hem dat hij het lastig vindt dat hij nu minder uitgedaagd wordt. Ik zie meer neurotisch gedrag als staartbijten. Dit doet hij altijd als hij dus niet voldoende uitdaging heeft. Ik begrijp van de mensen hier dat barf meer uitdaging geeft en ik kan me hier wel wat bij voorstellen, dus..... Aan de BARF!!!

Omdat ik er zelf nog niet helemaal aan toe ben, ik moet er erg aan wennen en wat grenzen van mezelf voorbij gaan, bestel ik er nog wel wat Lotgering bij, dat hij soms ook gewoon op kvv kan...

Ik heb het menu in principe zo in elkaar dat elke dag de goede verhoudingen kent en dat ik dus makkelijk een dag door kan schuiven als ik een dag toch kvv geef. Ik bestel voor 2 weken (fulltime ) ivm vriezer capaciteit en  kan/zal daarna dus weer andere producten kunnen kopen.

Nou, hier komt die dan....

Maandag: 350gr eendennek,  105gr pens  175gr paardenvlees  80gr groente en een ei

Dinsdag: 350gr kippennek, 105gr Lamshart, 175gr runderstoofvlees, 80gr groente

Woensdag: visdag

Donderdag: 350gr eendennek, 105gr pens, 175gr paardenvlees, 80gr groente, ei

Vrijdag: 350gr kippennek, 105 konijnenlever, 175gr kippendijbeen, 80gr groente

zaterdag: 350gr kippennek, 105gr lamshart, 175gr runderstoofvlees, 80gr groente, ei

zondag: 350gr eendennek, 105gr pens, 175gr kipdijbeen, 80 gr groente


ow... en ik heb een herdertje van 10 maanden en 20 kilo



Nog wat vragen:
Wat is een rugstuk? is dat met bot? of alleen vlees?
Wat is enkelvoudig kvv? Wat moet er dan nog toegevoegd worden?
hoe lang moet ik op nekken blijven voor ik andere botten mag geven?
hoe lang moet ik ze pletten?


Alvast bedankt!


 
Door Lizzy
#3044982
Rebekka schreef:
Wie wil er even naar mijn menuutje kijken?  Ik ben een echte beginner. Onze hond staat nu een dikke week op kvv.  Hij heeft altijd moeten werken voor zijn eten en nu krijgt hij het voor het eerst in een bak. Ik merk aan hem dat hij het lastig vindt dat hij nu minder uitgedaagd wordt. Ik zie meer neurotisch gedrag als staartbijten. Dit doet hij altijd als hij dus niet voldoende uitdaging heeft. Ik begrijp van de mensen hier dat barf meer uitdaging geeft en ik kan me hier wel wat bij voorstellen, dus..... Aan de BARF!!!
Ja, BARF geeft meer uitdaging. Maar je hond zal dit toch ook moeten ontwennen. En dat heeft tijd nodig. Je kunt natuurlijk ook altijd nog hetzelfde doen wat je al deed, met bijv. gedroogde stukjes vlees. Overigens denk ik wel dat ik niet blij zou zijn wanneer een hond zo neurotisch wordt als ie rond etenstijd niet meer ook kan trainen. Misschien dus ergens wel goed, om hiermee te stoppen....
Omdat ik er zelf nog niet helemaal aan toe ben, ik moet er erg aan wennen en wat grenzen van mezelf voorbij gaan, bestel ik er nog wel wat Lotgering bij, dat hij soms ook gewoon op kvv kan...

Ik heb het menu in principe zo in elkaar dat elke dag de goede verhoudingen kent en dat ik dus makkelijk een dag door kan schuiven als ik een dag toch kvv geef. Ik bestel voor 2 weken (fulltime ) ivm vriezer capaciteit en  kan/zal daarna dus weer andere producten kunnen kopen.

Nou, hier komt die dan....

Maandag: 350gr eendennek,  105gr pens  175gr paardenvlees  80gr groente en een ei

Dinsdag: 350gr kippennek, 105gr Lamshart, 175gr runderstoofvlees, 80gr groente

Woensdag: visdag

Donderdag: 350gr eendennek, 105gr pens, 175gr spiervlees, 80gr groente, ei

Vrijdag: 350gr kippennek, 105 konijnenlever, 175gr kippendijbeen, 80gr groente

zaterdag: 350gr kippennek, 105gr lamshart, 175gr runderstoofvlees, 80gr groente, ei

zondag: 350gr eendennek, 105gr pens, 175gr kipdijbeen, 80 gr groente


ow... en ik heb een herdertje van 10 maanden en 20 kilo



Nog wat vragen:
Wat is een rugstuk? is dat met bot? of alleen vlees?
Wat is enkelvoudig kvv? Wat moet er dan nog toegevoegd worden?
hoe lang moet ik op nekken blijven voor ik andere botten mag geven?
hoe lang moet ik ze pletten?


Alvast bedankt!
Ik neem aan dat je vleesbotten nu nog bestaan uit kip en eend omdat hij moet overschakelen? Nou moet ik er wel bij zeggen: dit is echt veel te veel nek. Dit kun je misschien 1 week geven maar eigenlijk zelfs dat liever niet. Ik zou niet vaker dan 2 keer per week nek op het menu zetten. In plaats van nek kun je kippenvleugels geven (die je eerst inknipt), eendkarkas, parelhoenkarkas, konijnkarkas, etc. Deze karkassen zijn allemaal zacht genoeg. Je hoeft de nekken trouwens niet te pletten hoor. Als je hond al rauwe voeding gewend is, gaan nekken prima. Hij zal ze wel in 1 keer inslikken, vermoed ik. Dat maakt ze overigens ook minder geschikt, nekken. Hij beleeft daar natuurlijk nul plezier aan.

Ik weet niet wat je bedacht hebt bij een visdag? Is dat bijv een zalmkop? Die gaan in de regel prima maar bijv. 1 bak vol sardientjes of makrelen of panharing: dat is echt vragen om problemen. Dat wordt kotsen.

Kippendijbeen is ook vleesbot trouwens. Dus ik weet niet, maar ik denk dat 2 keer vleeesbot op vrijdag een foutje is?

Het zou mooi zijn als je ook nog wat anders aan spiervlees kunt geven. Nu staat er 1 keer paardenspiervlees op het menu, het zou mooi zijn als dat twee keer lukt. En iets van lamsvlees. Of geitenvlees. Dat zou ook een mooie afwisseling zijn.

Rugstuk is vleesbot.
Enkelvoudige KVV is KVV waar bijv. alleen spiervlees of orgaanvlees of vleesbot in zit. Dat moet aangevuld worden ja.
Zie over de nekken mijn commentaar boven.
Door Rebekka
#3045003
hoi, bedankt voor je uitgebreide feedback...

Het neurotische gedrag van staartbijten doet hij eigenlijk niet rond etenstijd, maar vooral tijdens het uitlaten. Hij doet dat meer als hij minder uitgedaagd wordt in een bepaalde periode. Ik ken het gedrag van hem. Het helpt dus om meer met hem te doen en dan is het weer een hele periode over. Nu moet ik zeggen dat de cursussen die ik met hem doe momenteel ook kerstvakantie hebben. (speuren en GG) Het staartbijten (rondjes draaien) is overigens wel goed om te buigen hoor.... Dan is het  weer eventjes over. Voor mij is het een teken van verveling en dat ik dus iets  meer moet bieden.

Maar goed, het eten:
De leverancier heeft het over kippendijbeenvlees. Ik denk dat dat alleen vlees is, maar is dat ook bot?

Verder: Ja heel veel nekken, maar eigenlijk begreep ik dat je om te beginnen alleen nekken mag geven, dus dacht ik: daar begin ik de eerste twee weken mee. Het heeft zeker niet mijn voorkeur.  ( http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... d,801.html )
Andere optie is er dan toch op dit moment niet? -> :D ben nu in de war... :D

Okee geen visdag...  een zalmkop zie ik echt niet zitten,...zou een vis kvv een optie zijn? of een paar dagen wat sardientjes extra erbij?

Kippendijbeenvlees is toch ook spiervlees? en runderstoofvlees wordt toch ook van spieren gemaakt? Onder welke groep valt dat anders?
Gebruikersavatar
Door Els&Flow
#3045616
Voor vis: je kunt naast de volwaardige maaltijd als extraatje vis geven. Sardientjes, haring, stukje tonijn, stukje poon, stukje zalm.. je hoeft geen zalmkop te geven als je dat niet wilt. Keuze genoeg op vis gebied. :)

Beginnersbotten zijn, behalve nekken, ook rugstuk van kip, kipvleugels, konijn, eendenrugstukken, parelhoen, kwarteltjes.. ook mogelijkheden genoeg.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door