Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3045388
Mijn accent  ::)  Dochterlief deed vandaag een 1 dags cursus brommer-theorie met aansluitend examen bij het CBR wat ze gelukkig heeft gehaald. Dat was in Amsterdam (waar ik geboren en getogen ben).

Het is natuurlijk kerstvakantie en mensen komen van heinde en verre om die cursus te volgen. Zo ook vier meisjes uit Rotterdamse contreien met hun twee moeders. Ik had een praatje met ze en het eerste wat er werd gezegd was jij komt zeker uit Amsterdam. Die meisjes lagen echt dubbel om mijn tongval.

Zelf ben ik me daar in het dagelijks leven niet zo van bewust want in mijn omgeving val ik natuurlijk niet zo op. Maar die meiden vonden vooral mijn vette L zeer hilarisch. Zelf spraken ze behoorlijk Rotterdams en ze vroegen aan mij of ik dat kon horen. Ze kregen ze dat namelijk vaak te horen maar zelf hadden ze daar geen erg in. Het was overigens een leuk gesprek hoor we hebben erg gelachen.

Even voor de beeldvorming een vriendinnetje van mijn dochter vind dat ik praat als Sherrel Morero.(vraag maar aan Nynke dat is de enige op Barfplaats die ik ooit ontmoet heb ) Hier op Barfplaats zijn natuurlijk ook heel wat accenten vertegenwoordigd. Heerlijk hoor ik hou daarvan Drents, Limburgs, Brabants, Fries etc.  Nou is mijn vraag hoe praat jij?
#3045397
Mini's 3-tal schreef: Uhhh, zet mij 2 weken in een regio en mijn accent past zich automatisch aan. Als ik het moet samenvatten Randstedelijk abn met een licht oostelijk accent ::)
Ik heb dat dus niet, mijn accent past zich totaal niet aan  ::) Al zou ik 30 jaar in Limburg wonen ik blijf met Amsterdams accent praten.
#3045400
Ik heb NL geleerd in de NOP, nadat ik in NL kwam wonen. Heb dus accentloos Nederlands leren spreken. In het begin vond men het nog wel eens Engels klinken (huh, ik ben Griekse), maar dat was snel over. Ik wil nog wel eens een Friese uitdrukking gebruiken, maar verder is er aan mij niet echt te horen waar ik vandaan kom. Mijn zusje heeft overigens wel een heel Fries accent.
#3045404
Toen ik in A'dam woonde, had ik het ABN behoorlijk onder de knie uiteindelijk. Nu ik weer terug ben, spreek ik weer met accent (zw brabant). Ik klink zeg maar net als Eelke  :biggrin2:
Er zijn wel wat kleine nuanceverschillen, want Eelke spreekt eerder Steenbergs en ik Bergs, maar die horen buitenstaanders toch niet.

Thuis spreek ik half dialect. Meneer verstaat het wel, maar spreekt het zelf niet (hij komt uit Den Haag). Met mn moeder of zus spreek ik bijna volledig dialect.
#3045406
Met een zachte /g/ en een gevoilleerde (Gooise) /r/... En natuurlijk licht addentaal..  :-[
Voor de rest mag ik meer articuleren, ga wel weer oefenen hoor.. Als studentje logopedist wordt je nou eenmaal altijd beoordeeld om je uitspraak, je krijgt echt alles van iedereen over je heen. De één zegt een te harde /g/ de ander een te zachte, goed doe je het op je tentamens toch nooit  >:(
#3045407
Maxi's 3-tal schreef: Mijn accent past zich ook niet aan hoor Mieke, wel een le8k verhaal zo trouwens. :biggrin2:
En gefeliciteerd voor je dochter.


Ik hoop dat ik redelijk abn praat met een wat Leids accent.  ::)
bedankt!
abn Leiden dan zeg je zeker glijden in plaats van gleien?
#3045410
Tja... hoe klink je als Hollander in Limburg... ;) Geen zachte 'g', totaal geen Limburgs accent. Soms vragen mensen of ik uit Rotterdam kom, anderen denken Amsterdam. Ik praat abn met een nog te horen Langeraars accent! ;D

Leuk verhaal, Mieke en gefeliciteerd aan je dochter!
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door