Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#3045077
Ik ben als beginner erg benieuwd naar jullie proces. Hoe meer jullie willen vertellen, hoe liever! Ik zal vertellen hoe ik het nu doe om te laten zien wat ik met 'het proces' bedoel:

dag van levering
Bij verse, niet ingevroren producten verpak ik het meteen in dagporties. Bij bevroren producten doe ik in de vriezer wat past (grote blokken passen niet), wat niet past gaat in een grote emmer om te ontdooien (totdat het snijdbaar is). De kern is meestal nog bevroren als ik het portioneer. Kost erg veel kracht om met een koksmes te snijden die kern! Ik doe alles op de kant van het aanrecht waar de vieze vaat staat, de vieze kant zeg maar. Om de kans op besmetting met ons eigen eten te minimaliseren. Na het portioneren spray ik schoonmaakmiddel over het aanrecht en poets alles schoon.

de avond van tevoren
Na dat ik het avondeten heb gegeven, kijk ik wat er ontdooid moet worden. Dit haal ik uit de vriezer en leg ik in die emmer op kamertemperatuur om te ontdooien.

de dag zelf
Voor de maaltijden heb ik een papiertje met de hoeveelheden in de vensterbank liggen. Dan voerbak op de weegschaal en bakjes vullen. Wat nog niet op is uit de emmer gaat een groentelade in de koelkast in, dan loopt dat vocht tenminste niet alle kanten op.

vocht normaal?
Is het normaal dat er zoveel vocht uit komt zetten? Eerst voor het portioneren, dan bij het ontdooien in de emmer en ook nog in de groentelade... Drupt alle kanten op, bah!

handige gereedschappen
Momenteel heb ik een digitale weegschaal, een snijplank en een koksmes waar ik alles mee doe. Wat is nog meer handig om te halen? Ik hoor jullie over een snoeischaar, wat voor eentje bedoelen jullie?

hond en katten hetzelfde
Ik probeer zoveel mogelijk de hond en katten hetzelfde te geven. Eventjes kijken wat de kater uiteindelijk allemaal wel wil eten, dat is nogal een mieperd. Om een voorbeeld te geven, het spiervlees verpak ik per 425 gr: 250 gr voor de hond, 75 gr voor de poes, 100 gr voor de kat. De geitensnippers aten ze vanochtend zowaar alle 3 op!

Ik hoor graag hoe jullie dit aanpakken :)
Door Ruisje
#3045116
Wodans avonturen schreef: Ik ben als beginner erg benieuwd naar jullie proces. Hoe meer jullie willen vertellen, hoe liever! Ik zal vertellen hoe ik het nu doe om te laten zien wat ik met 'het proces' bedoel:

dag van levering
Bij verse, niet ingevroren producten verpak ik het meteen in dagporties. Bij bevroren producten doe ik in de vriezer wat past (grote blokken passen niet), wat niet past gaat in een grote emmer om te ontdooien (totdat het snijdbaar is). De kern is meestal nog bevroren als ik het portioneer. Kost erg veel kracht om met een koksmes te snijden die kern! Ik doe alles op de kant van het aanrecht waar de vieze vaat staat, de vieze kant zeg maar. Om de kans op besmetting met ons eigen eten te minimaliseren. Na het portioneren spray ik schoonmaakmiddel over het aanrecht en poets alles schoon.
Zo doe ik het ook. Vleesbot maak ik in dagporties voor Lily en Sergi. Ik wissel af qua voorkant en achterkant bij bijvoorbeeld een karkas. Wat overblijft van 1 karkas nadat er 1 of 2 porties af zijn knip ik in hapklare brokken voor de vleesmolen en verpak ik per 250gr. Dit wordt gebruikt voor de kattenmixen.
Spiervlees gaat ook per dagporties voor de honden samen en per 500gr (niet klein gesneden) voor de kattenmixen. Een deel van het spiervlees snij ik wel in blokjes, want op de barfdagen krijgen de katten gemengd spiervlees van die blokjes.
Licht ontdooid, maar nog behoorlijk bevroren vlees snij ik trouwens met een broodmes (die nooit voor menseneten gebruikt wordt en dus hier het 'barfmes' heet. ;))
Wodans avonturen schreef: de avond van tevoren
Na dat ik het avondeten heb gegeven, kijk ik wat er ontdooid moet worden. Dit haal ik uit de vriezer en leg ik in die emmer op kamertemperatuur om te ontdooien.
Ik haal het ook na het avondeten eruit en rond deze tijd van het jaar ligt het in garage op de barfplaats in een emmer en 's zomers gaat in het in de dierenkoelkast in de garage.
Na een uur of 2 snij ik de kattenmix (met het barfmes) in porties en dat gaat in de dubbele bakjes van de chinees met een naamsticker erop. De porties voor de honden gaan in ieders eigen lunchbox. Het is dan nog allemaal goed bevroren.
Alle bakken gaan daarna in de koelkast in huis. De bovenste glasplaat is voor al die dierenbakjes. ;)
Wodans avonturen schreef: de dag zelf
Voor de maaltijden heb ik een papiertje met de hoeveelheden in de vensterbank liggen. Dan voerbak op de weegschaal en bakjes vullen. Wat nog niet op is uit de emmer gaat een groentelade in de koelkast in, dan loopt dat vocht tenminste niet alle kanten op.
Op de dag zelf hoef ik alleen de dieren maar te voeren, de katten tweemaal daags en de honden éénmaal.  Het weegwerk heb de avond ervoor al gedaan. ;)
Wodans avonturen schreef: vocht normaal?
Is het normaal dat er zoveel vocht uit komt zetten? Eerst voor het portioneren, dan bij het ontdooien in de emmer en ook nog in de groentelade... Drupt alle kanten op, bah!
Ik heb nooit vocht bij het portioneren. Met het barfmes kan ik het nog behoorlijk bevroren snijden. Het vlees is dan zowel van buiten als binnen nog bevroren, maar niet meer kei- en keihard. Er is dan ook geen dooivocht. Met verse producten heb ik ook nooit veel dooivocht want ik portioneer het vrijwel meteen. Tijdens het maken van de kattenmixen (gemalen barf dus) heb ik ook nooit een druppel vocht, dat wordt gemalen rond het vriespunt.
Verder ontdooi ik ook niet bij kamertemperatuur. De avond ervoor staat het even buiten de koelkast, alleen omdat het nu winter is, anders dus in een koelkast. Het wordt nog bevroren verdeeld over de bakjes voor de volgende dag en als dat de dag van het voeren ontdooid is wordt het inclusief het dooivocht in de etensbak gedaan. De 'lunchboxen' van de honden haal ik ongeveer een uurtje voor het eten uit de koelkast.
Je zegt niet wat je met al dat dooivocht overal doet ;), maar hou er rekening mee dat met het weggooien van dooivocht in de gootsteen o.i.d, je ook wateroplosbare vitaminen weggooit.
Wodans avonturen schreef: handige gereedschappen
Momenteel heb ik een digitale weegschaal, een snijplank en een koksmes waar ik alles mee doe. Wat is nog meer handig om te halen? Ik hoor jullie over een snoeischaar, wat voor eentje bedoelen jullie?
Broodmes dus. ;) Snoeischaar gewoon bij een bouwmarkt of tuincentrum.
Wodans avonturen schreef: hond en katten hetzelfde
Ik probeer zoveel mogelijk de hond en katten hetzelfde te geven. Eventjes kijken wat de kater uiteindelijk allemaal wel wil eten, dat is nogal een mieperd. Om een voorbeeld te geven, het spiervlees verpak ik per 425 gr: 250 gr voor de hond, 75 gr voor de poes, 100 gr voor de kat. De geitensnippers aten ze vanochtend zowaar alle 3 op!
Zie 'dag van levering' ;) Verder krijgen de katten op hun barfdagen o.a. kwartelkarkas, kippennek, wat de honden niet krijgen. Ook heb ik miniduifjes en eendagskuikens voor hun in de vriezer liggen en krijgen ze af-en-toe een patrijsje.
Laatst gewijzigd door Ruisje op di 23 dec 2014, 16:26, 1 keer totaal gewijzigd.
#3045162
Dank je wel! Meer bevroren gaan werken dus, om dat vocht te voorkomen :) snoeischaar is zo'n klein handdingetje dus? Niet zo'n snoeischaar van een meter die je met 2 handen doet? Meteen in bakjes doen klinkt erg handig
Gebruikersavatar
Door Ligaa
#3045208
Ik heb katten dus ik heb nooit zo'n last van dat dooivocht 's morgens. Met portioneren als ik te lang wacht wel, maar daar heb ik een koelbox voor als het zulke grote porties zijn dat er veel vocht vrijkomt. Vooral bij zwaan heb ik dat, dan is 2 kg ontdooid en is er geen probleem maar als het verder dooit heb je zo'n lekker laagje vocht. ;D

Met ontdooien gaat het hier in een bak 'ochtend' en een bak 'avond', eentje op het aanrecht en eentje in de koelkast. Na het verdelen 's morgens verdeel ik ook het dooivocht. In de herfst en de lente zet mijn vriend het 's morgens om 5 uur op het aanrecht en in de zomer krijgen ze het uit de koelkast. 's Middags tegen 3 uur zet ik dat voor 's avonds uit (als het zo koud is) omdat het anders niet dooi is met etenstijd, en ik orgaan niet de hele nacht op het aanrecht wil hebben staan (ik voer vleesbot 's morgens en spier met orgaan 's avonds) en spiervlees er langer over doet om te ontdooien.

Met portioneren laat ik grote blokken (5 kg) vaak wel tot 70% ontdooien, zeker spiervlees. Bot iets minder lang. In de zomer portioneer ik wel iets sneller maar anders krijg ik echt bevroren vingers en dat is met 5 kg ofzo echt niet fijn. Losse kilo's laat ik zo kort mogelijk ontdooien want daar kom je nog wel makkelijk doorheen met een mes en bot trek je makkelijk van elkaar als het niet zoveel is. Ik gebruik een snoeischaar (zo'n Gardena) voor botwerk (of gewoon een schaar, kwartel bijv. is heel zacht) en een oud mes voor het vlees. En kleine mesjes voor het afhalen van het vet.

Orgaan snijd ik in kleine blokjes zodat het makkelijk te verdelen is, en dan hebben ze van hart bijvoorbeeld allemaal 3/4 blokjes.
Door Ruisje
#3045210
Wodans avonturen schreef: Dank je wel! Meer bevroren gaan werken dus, om dat vocht te voorkomen :) snoeischaar is zo'n klein handdingetje dus? Niet zo'n snoeischaar van een meter die je met 2 handen doet? Meteen in bakjes doen klinkt erg handig
Nee, een takkenschaar (zo eentje van 1 meter) is niet handig. :biggrin2: Ik heb een gewone snoeischaar/tang van de hubo.
Ja, door het de avond ervoor af te wegen en in bakjes in de koelkast te doen, voorkom je dat het 'onder je handen' ontdooit. Vanuit zo'n bakje in de voerbak de volgende dag, geef je het dooivocht er lekker bij. :)
En taurine, heel belangrijk voor katten, is ook wateroplosbaar! Dus met het weggooien van dooivocht ben je dat ook kwijt.
Iets anders 'werken' dus. ;)
Gebruikersavatar
Door pluk
#3045241
Na ontvangst van de bestelling gaat het meestal direct de vriezer in. Ik heb dan altijd nog wat oude voorraad die nog op moet. De dagen/weken na levering portioneer ik zo nu en dan een paar uur.
De vleesbotten portioneer ik per dag en verpak ik per twee dagen in een plastic zakje. Scheelt zakjes en ik hoef niet elke dag iets uit de vriezer te halen. Orgaan en spiervlees portioneer en doe ik in een siliconen cupcakevorm. Deze zet ik weer terug in de vriezer zodat losse stukken aan elkaar vriezen. Als het weer bevroren is doe ik de 12 "cupcakes" in een zipzak van Ikea. Uiteindelijk heb ik 6 van die zakken met per zak voor 12 weken vlees of orgaan. De 7e dag voer ik karkas, deze portioneer ik per dagportie.

Bij het portioneren gebruik ik: hakmes, gevogelteschaar en schoonmaakhandschoenen. Met die handschoenen haal ik voornamelijk de karkassen en zo uit elkaar. Je hebt betere grip en het is wat minder koud.

Alles gaat daarna in de barfvriezer. Vervolgens haal ik het per twee dagen eruit en doe het in plastic bakjes van wibra in de koelkast. Voor de ochtendwandeling doe ik het eten in de voerbak zodat het wat minder koud wordt. Vocht gooi ik er gewoon bij.
Door Rebekka
#3045299
ik moet nog voor de eerste keer bestellen. Ik zie erg tegen dat proportioneren op. Ik ben erg blij met deze topic en lees dus met alle belangstelling mee.

Een half jaar geleden heb ik een "vleesschaar" bij Ikea gekocht. Dat lijkt op een snoeischaar, maar dan speciaal voor vlees.
Door Cathelijn
#3045625
De dag van levering gooi ik alles meteen in de vriezer (ik bestel in kg verpakkingen). Elke twee weken haal ik er genoeg uit voor twee weken. Hiervan maak ik dan in een half uurtje porties per dag van.
De avond voor het voeren haal ik 1 portie uit de vriezer, uit het zakje en doe die in een af te sluiten bakje. Ilan eet de volgende dag het hele bakje leeg en likt het uit.
Ik gooi alleen het vocht weg wat bij het portioneren is ontstaan, en dat is dus eens in de twee weken. De overige dagen heb ik alleen een bakje dat ik na het uitlikken door Ilan nog even omspoel voordat in het in de vaatwasser gaat.
Ik gebruik trouwens alleen een snoeischaar en een goed scherp mes.
Door Cathelijn
#3045732
Wodans avonturen schreef: Dat klinkt ook praktisch, maar eens per 2 weken er omkijken naar hebben. Hoe lang laat je het ontdooien voordat je het portioneert?
Ik haal het 's avonds uit, doe alles bij elkaar in 1 diepvriesla en verwerk het de volgende ochtend.  Het is dan deels iets verder ontdooit dan misschien wenselijk maar dit werkt voor mij het handigst.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3045799
Wodans avonturen schreef: Ik ben als beginner erg benieuwd naar jullie proces. Hoe meer jullie willen vertellen, hoe liever! Ik zal vertellen hoe ik het nu doe om te laten zien wat ik met 'het proces' bedoel:

dag van levering
Bij verse, niet ingevroren producten verpak ik het meteen in dagporties. Bij bevroren producten doe ik in de vriezer wat past (grote blokken passen niet), wat niet past gaat in een grote emmer om te ontdooien (totdat het snijdbaar is). De kern is meestal nog bevroren als ik het portioneer. Kost erg veel kracht om met een koksmes te snijden die kern! Ik doe alles op de kant van het aanrecht waar de vieze vaat staat, de vieze kant zeg maar. Om de kans op besmetting met ons eigen eten te minimaliseren. Na het portioneren spray ik schoonmaakmiddel over het aanrecht en poets alles schoon.


Ik heb 6 honden die zo'n 4 kilo per dag eten. Dus eerlijk, ik proportioneer niet zo veel. Ik heb geen echte dag van levering. Hier komt alles druppelsgewijs binnen. Karkassen komen altijd bevroren aan in blokken van circa 10 kilo. Lui wijf i am die ze zo de vriezer in laat zakken  :biggrin2:. Dan kan tot een pak of 8 á 9. Spiervlees en orgaan komen wel vers binnen en dat wordt wel geproportioneerd, maar dan heel grof. Vlees zoveel als in een zakje past, het orgaan probeer ik in gewicht al in verhouding te kopen (lukt bijna altijd) en dat gaat dan door de vleesmolen heen en zo per portie ingevroren. Door dit orgaanmixje meng ik naderhand ook groenten en andere frutseltjes zoals zeewier, olietje enz. Orgaan in stukjes wordt niet door iedereen goed gegeten, dus dan maar zo. Vis komt meestal in kilozakken en dat gaat ook zo de vriezer in. Pens komt ook vers en dat versnij ik naar stukken "die in de zak passen".

de avond van tevoren
Na dat ik het avondeten heb gegeven, kijk ik wat er ontdooid moet worden. Dit haal ik uit de vriezer en leg ik in die emmer op kamertemperatuur om te ontdooien.

Hier idem, na het eten huppel ik met ontdooiemmer en al naar de schuur om de maaltijd van de volgende dag(en) erin te doen.

de dag zelf
Voor de maaltijden heb ik een papiertje met de hoeveelheden in de vensterbank liggen. Dan voerbak op de weegschaal en bakjes vullen. Wat nog niet op is uit de emmer gaat een groentelade in de koelkast in, dan loopt dat vocht tenminste niet alle kanten op.

Ik voer op het oog. Wat overblijft in de emmer, blijft daar gewoon inliggen tot de volgende dag. Grote pakken zoals pens zijn vaak de 1ste dag nog niet eens helemaal ontdooit en alles wat ik koop is vers, dus dat kan best een dagje over blijven liggen. Staat er in de zomer wel een ontdooikoelkast aan. In de winter zet ik de emmer savonds meteen weer binnen (in een ongebruikte oude doucheruimte) neer anders is het de volgende dag niet ontdooit.

vocht normaal?
Is het normaal dat er zoveel vocht uit komt zetten? Eerst voor het portioneren, dan bij het ontdooien in de emmer en ook nog in de groentelade... Drupt alle kanten op, bah!

Ligt eraan wat er ontdooit wordt, maar orgaan geeft altijd veel vocht. Het zakje orgaanmix zet ik ook in een apart bakje in de emmer, anders wordt het een zooitje.

handige gereedschappen
Momenteel heb ik een digitale weegschaal, een snijplank en een koksmes waar ik alles mee doe. Wat is nog meer handig om te halen? Ik hoor jullie over een snoeischaar, wat voor eentje bedoelen jullie?

Ik heb geen snoeischaar, doe het meeste met het grote vleesmes en een bijl. Bijl is handig, ik heb best een zware. Was niet echt goedkoop, maar gaat nu al ruim 10 jaar mee. Om een blok karkas klein te maken gooi ik zo'n blok grote karkassen even op een klinker die in de schuur op de grond ligt, raar blok als die dan niet in minstens 3 stukken breekt. Een raar blok ga ik te lijf met een hamer met een steenbeitel, dan bikkel ik er zo een flink stuk af. Snijplank heb ik natuurlijk ook, weegschaal ook, maar die staat er meer voor de sier. En handschoenen, dozen vol. Ik haat stinkrommel aan mijn handen, dus vandaar  :biggrin2:

hond en katten hetzelfde
Ik probeer zoveel mogelijk de hond en katten hetzelfde te geven. Eventjes kijken wat de kater uiteindelijk allemaal wel wil eten, dat is nogal een mieperd. Om een voorbeeld te geven, het spiervlees verpak ik per 425 gr: 250 gr voor de hond, 75 gr voor de poes, 100 gr voor de kat. De geitensnippers aten ze vanochtend zowaar alle 3 op!

Ik hoor graag hoe jullie dit aanpakken :)
Ik heb geen katten, maar globaal eten de honden hier hetzelfde. Aanpassingen naar het individu doe ik tijdens het bakvullen en oh ja, natuurlijk al tijdens het emmer vullen. Want voor diegeen die geen konijn lust, moet er dan wel een ander vleesbot in het emmeltje liggen.
Door Martine-Tom
#3045826
Smurf hier eet maar weinig dus bestellingen zijn standaart te groot. Ik heb 30 bakjes dus haal eens per maand een maandportie uit de vriezer, die laat ik zo half ontdooien en sta dan een uurtje of 2 te knippen en snijden, alles in de bakjes en dan dagelijks 1 bakje eruit.
De kat eet kvv en soms wat nijnkarkas of pens ofzo, maar echt knagen is niet zo zijn ding  :P
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3045864
Mijn voorkeur heeft kopen in kilo verpakkingen en dat gaat hoppa de vrieskist achter in. Ik heb dan 1 tas bot, 1 tas vlees en een tas orgaan. Vis en pens dan nog in een tasje, of gelijk voor in de vrieskast. Al naar gelang de kast leeg raakt haal ik kilootjes naar voren, welke ik per kilo dan ontdooi de avond van te voren.
Orgaan is de enige uitzondering. Op enig willekeurig moment ontdooi ik een kilo hart-lever-nier, meng dat en maak er dagporties van. Die gaan in de vrieskast voor.

Mijn portemonnee wil bulk hoeveelheden. Dan is het maar net hoe het uitkomt. Of ze gaan als stijfbevroren blokken de vrieskist in en worden dan op een willekeurig moment in grove kilo's geportioneerd. Ik portioneer graag in delen, anders ben ik er snel beu van. Als ik tijd heb, of als het me al te ver ontdooid is dan portioneer ik de dag van levering. Verder zoals hierboven. Hoe minder werk eraan hoe beter.

Voor de katten ondooien we eens in de 6 tot 10 weken een x aantal kilo bot-spier-orgaan en malen dit in een ochtend of middag. Dat gaat naar verhouding in bakjes de vriezer in. Als het ene bakje leeg is, halen we de volgende uit de vriezer.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door