Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Kaela
#3044921
Ik twijfel erg over de hoeveelheden bij het kerstdiner.

Ik heb een vrij uitgebreid voorgerecht met allerlei traditionele kerstgerechten in mini formaat (pasteitje, garnalensalade, carpaccio, perensalade, kaashapje)

Dan een hoofdgerecht met 2 soorten vlees, 2 soorten aardappel, 2 soorten groenten, appelmoes en stoofpeertjes en natuurlijk een leuke vegahap voor de vegetarier.

Toe ook weer vrij uitgebreid allerlei soorten toetjes in miniformaat.

We zijn met 8 personen, daarvan zijn 2 kinderen (3 en 5 jaar) en 1 vegetarier. Van de 5 volwassenen zijn er 2 grote vleeseters, de andere 3 normaal.

Wat zou dan een redelijke hoeveelheid zijn? Wat zijn de richtlijnen daarvoor?
#3044937
Hylos schreef: Wat voor vlees is het? Hangt denk ik ook af van of het lichter te verteren is of niet
Ik zou zorgen dat ik meer dan genoeg vlees zou hebben. En alles wat dan overblijft in kleine stukjes snijden en invriezen voor in de nasi of stampotten. Als het vlees daar tenminste geschikt voor is. Maar er zijn vast wel meer mogelijkheden om met het restant te doen.
Door Lil
#3044957
Nadia schreef: Normaal kom je met 2 ons pp ruim op weg :)
dat is inderdaad al behoorlijk veel. hier hebben wij dan ook vaker 3e kerstdag ivm kliekjes. toch jammer dat ik dit jaar er dan niet ben.
Door Martine-Tom
#3044981
Ik hou met inkopen altijd rekening met 200 gr pp en zorg dan als ik aan het bereiden ben idd het zo doe dat ik dingen in kan vriezen als ze over blijven, of dat ze als kliekjes maal nog een dag of 2 mee kunnen.
Al denk ik dat je met een uitgebreid voorgerecht eerder op 100 gr pp uit gaat komen, kinderen reken ik altijd volledig mee zodat ik ruim zit  :)
#3044996
Els&Flow schreef: Ik zou 150 pp rekenen, zeker ook gezien het voorgerecht. Niet teveel, niet te weinig en degenen die nog honger hebben na het kerstmaal gaan maar langs de mac. Op=op. :)
Dat vind ik zelf altijd zo'n vervelende instelling. Ik vind het doodzonde als eten weg gegooid moet worden. Maar als gasten met honger naar huis gaan zou  ik me echt heel lullig voelen :(
#3045001
Ik doe mn best om voor iedereen te koken, zet meer dan genoeg eten neer maar helaas zijn er altijd mensen die moeilijke eters zijn, of gewoon hele grote eters zijn. Op=op, ik haal voor een weeshuis maar moet ergens een grens trekken. Eten weggooien heb ik een ontzettende bloedhekel aan en ja ik vind het ook niet leuk als iemand hier met een knorrende maag weg gaat, wat overigens nog nooit is gebeurt. Maar de insteling is wel op=op en heb je nog honger dan ga je maar naar de mac. de mogelijkheid om te eten is er.
En dan houd ik ook nog eens rekening met wie wat drinkt, haal speciaal alcho-vrij bier voor de liefhebbers, wie wel of geen vis/ vlees/ vega eet, wel/ geen roomboter.. Maar ergens ligt wel die grens. Ik kook met oudjaar voor 27 man, die allemaal komen eten, drinken, tijd uitzitten..
Laatst gewijzigd door Els&Flow op di 23 dec 2014, 11:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Martine-Tom
#3045010
Els&Flow schreef: Ik doe mn best om voor iedereen te koken, zet meer dan genoeg eten neer maar helaas zijn er altijd mensen die moeilijke eters zijn, of gewoon hele grote eters zijn. Op=op, ik haal voor een weeshuis maar moet ergens een grens trekken. Eten weggooien heb ik een ontzettende bloedhekel aan en ja ik vind het ook niet leuk als iemand hier met een knorrende maag weg gaat, wat overigens nog nooit is gebeurt. Maar de insteling is wel op=op en heb je nog honger dan ga je maar naar de mac. de mogelijkheid om te eten is er.
En dan houd ik ook nog eens rekening met wie wat drinkt, haal speciaal alcho-vrij bier voor de liefhebbers, wie wel of geen vis/ vlees/ vega eet, wel/ geen roomboter.. Maar ergens ligt wel die grens. Ik kook met oudjaar voor 27 man, die allemaal komen eten, drinken, tijd uitzitten..
Hier hetzelfde hoor. Ik hou waar mogelijk rekening met ieders wensen, er is genoeg, men hoeft niet met honger weg, maar op=op het houd ergens op zeg maar  ;)
#3045011
Maar ja Els... dat doe je toch zelf? Zoveel mensen uitnodigen? Dan snap ik zo'n instelling niet zo goed eerlijk gezegd...(zal nu vast onaardiger over komen dan je bedoelt denk ik?)
Ik ben net als Nadia hoor, beter een berg te veel dan te weinig, ik zou het heel erg vinden als iemand er niets lekkers tussen heeft! Als hoofdgerecht zeker 2 verschillende vleesvarianten (kip/gevogelte en rund of varken) en diverse bijgerechten waarvan altijd iets met aardappeltjes en een pasta variant. Diverse groenten warm/koud, meerdere sauzen....
En wat er overblijft... meestal heb ik er zelf geen zin meer in maar neemt iedereen een doggy bag mee naar huis  :biggrin2:
#3045034
Er is hier nog nooit iemand met honger de deur uit gegaan. Letterlijk nog nooit. We hebben ook nooit te weinig, maar sommigen zaiken nou eenmaal makkelijk, ik lust dit niet, ik lust dat niet, of ze eten niet graag buiten hun eigen deur.. Maar: ik trek wel een grens wat inkopen betreft. Ik reken uit hoeveel mensen er komen, hoeveel eten ik moet halen plus, voor de zekerheid, voor een gezin extra en dan geld dus wel op=op. Ik kan ook 27 man uitnodigen en voor 40 man voer halen, waar trek je dan de grens? En ja, wij nodigen die mensen inderdaad zelf uit, het vergt een goede voorbereiding maar het is altijd weer een leuke avond.
Producten die alsnog overblijven (salades en producten die dicht zijn en die wij niet gebruiken) gaan naar de plaatselijke daklozenopvang of naar de voedselbank.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door