Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Hope
#3044688
Op sommige dagen is mijn lijf te moe voor een lekkere wandeling met Nelson. Ik los dat op met spelletjes en puzzels maar hij is dan echt drukker in huis dan wanneer hij mee gaat lopen.

Nu hebben wij een electrische scooter. Ding kan niet heel hard, van stapvoets tot een kilometer of 20.
Ik heb Nelson er nog nooit naast gehad omdat hij aan de lijn trok. Nu hij netjes naast me kan lopen, zou hij dan mee kunnen gaan "fietsen"? Wij kunnen hier op zandwegen rijden en het hoeft niet lang, ver of hard.

Waarom raden ze fietsen pas aan vanaf 12 maanden (dat is hij nu)? Is dat de bodem, de snelheid, de duur of de belasting op het lichaam qua gewicht?

Als het mag, wat is dan een mooie afstand om te beginnen?
Door Gittje
#3044701
Ik ben met Igor al begonnen rond een maand of 10. Kleine stukjes naast de mini-fiets op een gezapig tempo (draf), afgewisseld met stukjes gewoon wandelen of zwemmen tussendoor.

Ik bekijk het niet zozeer in afstand, maar meer in tijd dat we samen op stap zijn. Langzaam aan opgebouwd tot max. 1 1/2 uur. Eens thuis worden de voetzooltjes bekeken.

Hier een schema gevonden, die je misschien kan helpen: http://www.hondenclubkoudum.nl/index.ph ... &Itemid=21
Laatst gewijzigd door Gittje op ma 22 dec 2014, 16:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lil
#3044719
je kunt pas beginnen als ze gewend zijn netjes ernaast te wandelen. de ene hond stap je na 5 minuten op en de ander train je twee weken. ik zou even de schema's op internet opzoeken staan veel goede op ook voor jonge honden.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3044756
Vooral doen! En qua trainingsschema, kijk ook naar waar je al bent. Als jij normaal al 1 uur flink wandelt, dan kan hij best 10 minuten naast de fiets/scoot. En rustdagen zijn zeker belangrijk, maar kijk vooral naar je hond. Als die stuitert van de energie kun je best even lekker gaan.

Ik vind bewegen in een lekker drafje, op de voorkeurssnelheid van de hond in mooie rechte lijnen een veel natuurlijk en beter bewegingspatroon dan aangelijnd wandelen. Ik snap de aversie tegen fietsen voor 1 jaar dan ook niet. Je moet niet overdrijven, maar jij traint ook paarden. Gebruik je gezond verstand en kijk naar wat hij aankan (en de voetzooltjes!) en dan ga je echt niet zo snel de mist in.
Door robbiekomvoor
#3044758
Mijn herders zijn gewend om naast mijn scootmobiel te lopen,Bibi en Tootsie trouwens ook :biggrin2:
Met Justa en Janice begon ik met een maand of 7 om netjes naast de scoot te lopen en te draven,de riem is dan niet langer dan 1 meter,zodat ze niet te ver naar voren kunnen,na een paar keer oefenen hebben ze het al door en lopen/draven er netjes naast.
Beginnen met 10 minuten en elke dag een minuut of 5 er bij moet kunnen op deze leeftijd.
Toen ze ruim een jaar waren draafden ze met gemak een uur naast de scootmobiel,nu is het ruim anderhalf uur,zo'n 20km ;)
Door Annemarie Rijnveld
#3044766
Ik heb het geprobeerd met de scoot van mijn vader, leek mij een fantastisch idee, maar vond het uiteindelijk toch geen succes...Yuma riskeerde iedere keer met haar pootjes onder de wielen te komen, en die zijn groot, breed en zwaar...
Door Fynn
#3044783
Hier op het dorp hebben we een oudere vrouw in een scootmobiel en die neemt ze van pup af aan mee.
Dan staan ze weer een tijdje op de scootmobiel en dan lopen ze weer een stukje.
Ze heeft nu een labradoodle van 13 maanden en die heeft van jongs af aan meegelopen.
Gaat natuurlijk in het begin niet zo hard maar nu hij 13 maanden is loopt hij mooi mee in een lekker tempo.

Ik heb Sies die is nu i jaar en sinds een maand loopt hij mee naast de fiets ik ben het aan het opbouwen ben begonnen met 10 minuten en zit nu ongeveer op een half uur.
Dies heeft heel veel groeipijn gehad dus ben wat later begonnen met naast de fiets te laten wennen.

Gr Rian,Ijuba,Fynn,Asani en Sies
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3044799
Lil schreef: je kunt pas beginnen als ze gewend zijn netjes ernaast te wandelen. de ene hond stap je na 5 minuten op en de ander train je twee weken. ik zou even de schema's op internet opzoeken staan veel goede op ook voor jonge honden.
Mijn honden heb ik binnen enkele meters naast de fiets leren lopen, op een of andere manier vonden ze het gelijk prima. Dus zo kort kan het idd ook  ;) jongens fiets,.. fiets tussen ons in, ik op fiets, nu met wat meer snelheid.  :biggrin2: is wel praktisch als het zo gaat.
Door Lil
#3044804
Kaio schreef: Mijn honden heb ik binnen enkele meters naast de fiets leren lopen, op een of andere manier vonden ze het gelijk prima. Dus zo kort kan het idd ook  ;) jongens fiets,.. fiets tussen ons in, ik op fiets, nu met wat meer snelheid.  :biggrin2: is wel praktisch als het zo gaat.
de heren stapte ik zo op, maar de dame die ik had.... sjucht
Door Nadia
#3044812
Hier stapte ik ook 'gewoon' op. Kain moest ik even zeggen dat het voorwiel geen speelgoed was ::) maar verder geen centje pijn.

Skaten gaat hier niet. Met aysa nog niet geprobeerd. Maar Kain vind het ronduit belachelijk wieltjes onder de voeten.
Door robbiekomvoor
#3044813
Annemarie Rijnveld schreef: Ik heb het geprobeerd met de scoot van mijn vader, leek mij een fantastisch idee, maar vond het uiteindelijk toch geen succes...Yuma riskeerde iedere keer met haar pootjes onder de wielen te komen, en die zijn groot, breed en zwaar...
Dat is hier in het begin ook wel eens gebeurd,meestal is het eenmalig,daarna kijken ze wel beter uit.
De riem moet niet te lang zijn,in het begin kun je met de hand wat bij sturen,maar ze hebben het echt heel snel door :)
Door Lil
#3044821
robbiekomvoor schreef: Dat is hier in het begin ook wel eens gebeurd,meestal is het eenmalig,daarna kijken ze wel beter uit.
De riem moet niet te lang zijn,in het begin kun je met de hand wat bij sturen,maar ze hebben het echt heel snel door :)
hier tot nu toe ook alle honden eronder gehangen. zelfs huppel van 7 kg had niets ergs. De riem is kort genoeg, maar ze willen in het begin wel eens op of afspringen hoewel dat niet mag. kleintje loopt dus al vanaf pup aan de scoot en heeft ook meteen geleerd te liften. wel als pupje tempo natuurlijk aangepast. nu is het zo erg dat als ze bij mij logeert ik vaak de fiets pak. wandelen vind ze veel te langzaam als ze niet los kan.
Gebruikersavatar
Door kira
#3044881
Toen ik mijn enkel gebroken had heb ik de scoot gebruikt. Akira die niet naast een fiets kon was de meest perfecte scootmobiel hond, bij verkeer ging ze er achter en anders ernaast. Sanne vond de 7 km per uur perfect, kon ze zalig draven. Foppe vond het te langzaam maar was braaf. Kleine beer kon standje slak nog niet bijlopen.

Ik zou zeker starten, goed kijken en start met opbouwen op je goede dagen.
Door Annemarie Rijnveld
#3044889
robbiekomvoor schreef: Dat is hier in het begin ook wel eens gebeurd,meestal is het eenmalig,daarna kijken ze wel beter uit.
De riem moet niet te lang zijn,in het begin kun je met de hand wat bij sturen,maar ze hebben het echt heel snel door :)
Dan ga ik het met Kees (voorheen Mees) eens proberen, als poten dan toch niet breken als ze onder de wielen terecht komen...hij moet nodig afvallen en spieren opbouwen..

Hoe houden jullie de hond vast? Aan de hand of met zo'n springer?
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door