Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door frodo quin
#3044752
Wat ik eigenlijk al wist is nu door rx bevestigd, Cyc heeft artrose, hij loopt al langer wat stijf, maar het is de laatste tijd flink verergerd (anderen zien het nu ook). Glucosamine gaat hij in ieder geval krijgen, eventueel ook traumeel bij, maar het is wachten op de bloeduitslag om te bepalen welke pijnstiller het beste voor hem zou zijn (ivm verhoogde nierwaardes in het verleden). Zijn er nog dingen die ik kan doen om het hem makkelijker te maken?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3044770
Vette vis is goed voor de gewrichten.
En eitjes of kuikens.

Misschien kan je zijn vis een beetje ophogen.  Als je een groot deel zalm voert, kan je meer dan 10% gaan voeren, want in zalm zit geen thiaminase.
Gebruikersavatar
Door mikai
#3044773
ik heb mijn kat i.o.m. de dierenarts sasha''s blend gegeven.
Hij had toen nog metacam en gaf dit erbij en moest Metacam afbouwen. ik heb het 2 weken gegeven en toen is hij overleden. Ik weet dus niet of het helpt.
Door frodo quin
#3044795
Dank jullie wel. Ik heb van mijn da seraquin meegekregen met de boodschap dat ik het vast wel goedkoper kon vinden als ik glucosamine voor humaan gebruik bij de apotheek ga halen. In de seraquin zit ook kurkuma in, als ik toch voor glucosamine zonder kurkuma zou gaan is het misschien wat om het bij te geven, ik kijk even in de hondenhoek.

Vis krijgen ze normaal gezien niet, onlangs wel voor het eerst een doos darf met zalm gekocht aangezien ze de komende periode iets meer kvv gaan eten en dus meer bio dan wild wat toch iets minder omega 3 bevat. Ik vermoed dat je de vis aanraad omwille van de omega 3? Zoja dan kijk ik is naar visolie, want vis is niet goed voor een kat met nierproblemen, al zullen we morgen wel horen hoe erg het momenteel is.

Die sasha's blend zoek ik op.

Nog dingen zoals bv temratuur,...?
Gebruikersavatar
Door EllenL
#3044800
Sasha's blend is ook glucosamine, op basis van groenlipmossel. Ik gebruik zelf als glucosamine glucobest (van carnibest), heb je heel weinig van nodig en ik merkte echt achteruitgang toen ik een ander merk probeerde en aangezien ik maanden met 1 pot doe voor meerdere katten kan ik de prijs best hebben ;)

Zalmolie is inderdaad een goede, puur heeft puur arthro met vooral kurkuma als werkend bestanddeel volgens mij, ander kruid dat goed werkt bij dit soort pijnklachten is duivelsklauw (harpagophytum) Als je daar tinctuur van gebruikt kan je bijvoorbeeld 2x per dag 4 druppels over het eten doen....
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3044962
Het is inderdaad voor de omega 3, visolie is ook geschikt.

Waarom is vis niet goed voor nieren? En waarom zou visolie dan wel goed zijn?
Ik geef mijn oudste meisje ook wat meer vis tegenwoordig omdat ze een beetje strammer wordt, maar ik wil haar nieren ook niet gaan belasten natuurlijk. Kan je daar iets meer info over geven?
Door frodo quin
#3045013
Omwille van het fosfor gehalte. Dit wordt ook geadviseerd door een pro vers da waar een vriendin van mij naar toe is gegaan op mijn aanraden nadat haar da serieus geblunderd had (fosforblokker, maar geen verhoogd fosfor). Ze stond wel voor open om kvv te proberen en heb haar toen doorgestuurd naar een da die veel over verse voeding weet en die ik in het geheel een heel goede da vind (goed op de hoogte en denkt verder, maar te ver weg om er heen te gaan voor mij). Ze mag dus geen vis geven, maar wel dagelijks een pompje visolie.
Door frodo quin
#3045021
verder ook nog, en dit is puur mijn mening: wilde vis bevat veel zware metalen, zeer ongezond en als de nieren niet meer goed werken helemaal een slecht idee. Kweekvis bevat dat niet, maar zit bomvol ab en bevat ook nauwelijks omega 3. Industrie dieren vind ik ook niet zo geschikt omwille van de ab en de ongezonde voeding die zorgt dat ze ook weinig omega 3 bevatten en vermoedelijk wel nog wat andere schadelijke stoffen in hun lijfjes achter laat.
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3045029
Misschien zou je kunnen kijken naar rejoint of een ander middel onder het kopje spieren en gewrichten?
Ook verkopen ze analgos dat je als alternatieve pijnstiller zou kunnen gebruiken.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3045719
frodo quin schreef: verder ook nog, en dit is puur mijn mening: wilde vis bevat veel zware metalen, zeer ongezond en als de nieren niet meer goed werken helemaal een slecht idee. Kweekvis bevat dat niet, maar zit bomvol ab en bevat ook nauwelijks omega 3. Industrie dieren vind ik ook niet zo geschikt omwille van de ab en de ongezonde voeding die zorgt dat ze ook weinig omega 3 bevatten en vermoedelijk wel nog wat andere schadelijke stoffen in hun lijfjes achter laat.
Ja, dat volg ik allemaal wel.
Maar is dat dan niet bij visolie? Kruipt dat allemaal niet in het vet?
En zit er dan meer fosfor in vis dan in vlees? En zowel in het visfilet, of net als bij zoogdieren meer in de botten/graat dan in het vlees?

Ik probeer ook wel wild te voeren, maar zelfs fazant blijkt opgekweekt dus ja...  ???
Door frodo quin
#3045753
Niet bij visolie van een goede kwaliteit, dat wordt gezuiverd. Of filet zelf minder schadelijk is dan hele vis weet ik niet. Ik heb de tip gekregen om visolie bij de apotheek te halen voor humane consumptie omdat je bij de fabrikanten voor dieren er wel een paar hebt die niet zo op zuiverheid letten.

Met wild ben je inderdaad niet altijd even zeker. Bij degomeat heb je biologish( nu natuurlijke) producten en daar zit ook wild tussen en wild. Bij wild staat meer dan enkel het wild bij de natuurlijke producten. Alhoewel ik de patrijzen toch te hard vind om opgefokt te zijn en al fazant heb gehad die of heel jong waren of opgefokt, want het bot was meer vergelijkbaar met bio eend qua hardheid. Met biologisch ben je trouwens ook al een flink eind op weg, het gaat hem over de voeding die die dieren krijgen.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door