Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Kaio
#3044463
Gisteravond schrok ik me kapot.
Maci wilde naar binnen, er gingen strijkers af en hij is doodsbang.
Daarna ging ie op de mat zitten en boeren en kokhalsneigingen.
Had hem gechecked en hij had een hele dikke buik, achter zijn ribben. Nu heeft hij na het eten altijd een vrij dikke buik daar, maar het was toch erger.
Nog een vreselijk dikke boer en binnen 10 minuten was zijn buik weer normaal.

Kan dit resulteren in maagkanteling, waar moet ik op letten?

De enige ervaring met maagkanteling is een hond van iemand anders, die na het eten altijd opblies en met een wandeling meestal weer normaal werd, maar die bewuste nacht niet, en minderjarige zoon was alleen thuis. Uiteindelijk hebben we bij de DA telefonisch tot inslapen aan moeten dringen ...Maar goed deze hond blies dus ook regelmatig op, dus nu heb ik wel de schrik te pakken met Maci.
Wat moet ik doen, hoe snel moet ik zijn etc? Onze da is 20 minuten weg, ik denk dat dat een no go is.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3044472
Is er geen da die dichterbij zit? 20 min. lijkt m in zo'n geval wel ver.

edit: Zolang hij blijft boeren, lijkt het mij nog niet urgent. Als de maag inderdaad gekanteld is, kunnen ze dat niet meer. Dat in combinatie met opblazen zou inderdaad kunnen duiden op een maagkanteling.
Laatst gewijzigd door doranto op ma 22 dec 2014, 09:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lil
#3044480
als zo iets gebeurd ga ik naar de da waar ik in 5 minuten ben. ik ben er weggegaan, maar ook ik wil dan geen 20 minuten rijden.
Door Lizzy
#3044485
Nou, mijn ervaring is dus dat het kan resulteren in een maagtorsie. De buik zachtjes masseren en tabletjes Carbo Vegetabilis D6 fijn maken en in de bek strooien kan ook helpen de lucht uit het spijsverteringssysteem te verwijderen. Misschien een goed idee om hem voorzichtig wat probiotica te gaan geven tot na oud en nieuw?
Gebruikersavatar
Door Papalou
#3044761
Dat is schrikken! En hoe gaat het vandaag met hem? IS zijn buik weer ok na gisteren?
Lijkt me idd handig als je ook een DA hebt die iets dichterbij zit, maarja, niet iedereen heeft die luxe..
Gebruikersavatar
Door kira
#3044776
Dat is schrikken.

Heeft iedereen een dierenarts zo dicht bij? De dichtstbijzijnde hier is toch 25 minuten rijden. Wellicht met flink gas 20 minuten, maar dichterbij is er geen.

Met een beer zou ik wel de dierenarts van te voren eens checken, als je op vijf minuten een hebt zitten maar die kan niets met een beer ivm formaat kun je beter naar die op 20 minuten gaan.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3044794
Denk als ik een grote kliniek zoek dat die het wel kunnen, ooit eens geweest maar wel weer weggerent, maar ja voor spoed doe ik het natuurlijk wel.Carbo Vegetabilis D6 wat doet dat?, er is natuurlijk geen ene f**k meer te vinden op internet want dat mag niet meer van de pharmamafiosi.  >:(  en waar is het verkrijgbaar?

Probiotica zal ik erbij geven.
Nu is het ook zo dat we druk aan het klussen zijn in ons nieuwe huis, gister waren ze mee. Niet dat ze dat leuk vinden. Maar komt bij dat Maci stresskip is, verandering is eng, ook autorijden is niet zijn hobby, hijg hijg. Misschien ook iets met een goede anti-stress werking als dat al bestaat?
Vandaag moeten ze nog te eten krijgen, en dan mag ie niet buiten blijven. Tot nu toe is alles prima in orde met hem. Is wel altijd zo dat ie wat rond is na het eten, meer als de anderen, heeft ook van nature een meer hangbuik als de anderen. Maar dat van gister was niet goed nee, gelukkig na een paar fikse boeren pleite.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3044908
Kaio schreef: Denk als ik een grote kliniek zoek dat die het wel kunnen, ooit eens geweest maar wel weer weggerent, maar ja voor spoed doe ik het natuurlijk wel.Carbo Vegetabilis D6 wat doet dat?, er is natuurlijk geen ene f**k meer te vinden op internet want dat mag niet meer van de pharmamafiosi. >:(  en waar is het verkrijgbaar?

Probiotica zal ik erbij geven.
Nu is het ook zo dat we druk aan het klussen zijn in ons nieuwe huis, gister waren ze mee. Niet dat ze dat leuk vinden. Maar komt bij dat Maci stresskip is, verandering is eng, ook autorijden is niet zijn hobby, hijg hijg. Misschien ook iets met een goede anti-stress werking als dat al bestaat?
Vandaag moeten ze nog te eten krijgen, en dan mag ie niet buiten blijven. Tot nu toe is alles prima in orde met hem. Is wel altijd zo dat ie wat rond is na het eten, meer als de anderen, heeft ook van nature een meer hangbuik als de anderen. Maar dat van gister was niet goed nee, gelukkig na een paar fikse boeren pleite.
Misschien als je in het Duits of Engels zoekt? Of is het in die landen ook verboden om er iets over te zeggen?
Op deze site zag ik bijvoorbeeld best wat informatie:  http://www.apotheke-homoeopathie.de/mit ... egetabilis
Of bedoel je dat niet?

Dit vond ik ook:
Homeopathische behandeling
Honden die veel last hebben van gasvorming in het maagdarmkanaal, lijken een grotere kans op het ontstaan van maagkantelingen te hebben. Ook lucht slikken blijkt van invloed te kunnen zijn. Om dit aanzuigen van lucht en gasvorming in het maagdarmkanaal tegen te gaan, kan gebruik worden gemaakt van het middel Carbo Vegetabilis D6. Dit homeopathische middel kan worden gebruikt bij honden die een verhoogd risico hebben op gasvorming, maar ook bij honden die al geopereerd zijn en die desondanks toch nog regelmatig maagzwelling (dilatatie) vertonen. (op deze site: http://www.kortenoord.com/nieuws/2013/n ... tober-2013 )

Ik hoop dat het allemaal meevalt en er geen maagtorsie zal komen!
Laatst gewijzigd door doranto op di 23 dec 2014, 08:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3045378
Doranto schreef: Misschien als je in het Duits of Engels zoekt? Of is het in die landen ook verboden om er iets over te zeggen?
Op deze site zag ik bijvoorbeeld best wat informatie:  http://www.apotheke-homoeopathie.de/mit ... egetabilis
Of bedoel je dat niet?

Dit vond ik ook:
Homeopathische behandeling
Honden die veel last hebben van gasvorming in het maagdarmkanaal, lijken een grotere kans op het ontstaan van maagkantelingen te hebben. Ook lucht slikken blijkt van invloed te kunnen zijn. Om dit aanzuigen van lucht en gasvorming in het maagdarmkanaal tegen te gaan, kan gebruik worden gemaakt van het middel Carbo Vegetabilis D6. Dit homeopathische middel kan worden gebruikt bij honden die een verhoogd risico hebben op gasvorming, maar ook bij honden die al geopereerd zijn en die desondanks toch nog regelmatig maagzwelling (dilatatie) vertonen. (op deze site: http://www.kortenoord.com/nieuws/2013/n ... tober-2013 )

Ik hoop dat het allemaal meevalt en er geen maagtorsie zal komen!
Ja dat bedoelde ik, dankje!

Ondertussen heeft onze stinkiewinkie al 2 nachten op onze slaspkamer vertoefd. Lijkt wel weer helemaal goed te gaan met zijn buik.
Veel stress zal wel blijven, de komende tijd, daar kunnen we nu eenmaal niet omheen.
Zal eens kijken hoe ik aan die carbo kan komen
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door