Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Rebekka
#3044412
Hallo, ik ben Rebekka en wij hebben een pup van inmiddels alweer 10 maanden.

Al vanaf het begin dat we hem hebben heb ik erg sterk het gevoel dat ik vers wil gaan voeren. Over de gezondheidsvoordelen hoor ik wisselende verhalen. (vloek ik nu hier?? haha) Ik denk daar dan maar niet veel verder over na.  Mijn motivatie om vers te geven is vooral dat ik het mijn hond gun elke dag wat anders te eten dan een bak brokken dat hem voor gezet wordt. Ik vind het ook vreselijk om bijvoorbeeld elke dag een prak boerenkool te eten. Aan de andere kant ben ik echt heel vies van vlees (ook mensenvlees) en is het voor mij best een drempel om over te gaan op vers. Ja alles voor het hondje he?! haha

Omdat ik onze hond tot nu toe een Dick-Staal-opvoeding heb gegeven moest hij nog aan de brok. Deze opvoeding houdt wat betreft eten in, dat zo goed als heel de maaltijd als beloning (of spel) gegeven wordt. Dat zie ik niet zitten met vers. Onze hond had niet eens een voerbak.

Onze hond heeft heel vaak dunne ontlasting of is aan het spugen, wat voor mij de knoop heeft doorgehakt. Ik ga voorlopig over op kvv en misschien later op BARF (kan ikzelf een beetje wennen aan het vlees ::) )
Ik heb me al langer goed ingelezen en ik ben gestart met Darf, Rodi, smuldier en Prins. Ik voer dit door elkaar heen. Ik doe dit nu een week.

Wat ik merk aan de hond is dat hij meer is gaan stinken. Zijn vacht is vetter en minder mooi. Zijn ontlasting is onrustig. De ene keer heel droog en hard en lijkt hij obstipatie te hebben en het andere moment wat dunner.(brei)Vooral na rennen en nadat hij al ontlasting heeft gehad. Wel is hij duidelijk minder gaan poepen.
Ik hoop dat deze negatieve gevolgen in de loop der tijd beter zullen gaan. Dat het de overgang is.

Wat ik lastiger vind is dat zijn voer nu dus in een bak zit. Ik merk dat ook de hond de brok mist, ondanks dat hij het vlees lekkerder lijkt te vinden. De brok stond gelijk aan spel/werken. Aangezien hij een werkhond is, vindt hij dat dus heel leuk. Alle brokjes verstoppen of gewoon in de tuin rondgooien. Brokjes in een fles of een bal etc etc.

Mijn vraag, hoe slecht is het om toch nog wat brokjes te geven. Dat ik er bijvoorbeeld 10  of 15 per dag kan verstoppen. Dat hij toch nog dat soort spelletjes kan doen. Belonen onderweg en met trainen probeer ik nu te minimaliseren en gebruik ik vaak echte hondenkoekjes. (ik geloof dat ze verantwoord zijn, gedroogde struisvogel) Hoe dan ook ik vind de overgang groot en eigenlijk tegenvallen.
Door kakocavi
#3044414
Een week is niet echt lang genoeg om te weten hoe het vers voeren bevalt. Ik zou het zeker nog een paar weken aankijken. De kans is groot dat de negatieve effecten verdwijnen.

Betreffende het voeren als beloning kun je denk ik niet meer de hele maaltijd als beloning geven. Je kunt wel stukjes gedroogd vlees geven als beloning, of zelfs brokjes als je dat graag wilt, maar je moet wel gewoon meerdere maaltijden per dag gaan geven van gewoon vers voer. Als je hond graag bezig is kun je wel gaan nadenken over het geven van barf (dus ongemalen vers voer). Daar kan hij lekker wat energie in kwijt.
Door kakocavi
#3044418
Ook niet onbelangrijk trouwens: zit er in die kvv ook vette vis? De vetzuren daarin zijn erg belangrijk voor de gezondheid, en goed voor de vacht. Een of twee keer per week een eitje is ook goed voor de vacht en het dier zelf. Een beetje groente bijgeven schijnt bij sommige honden ook te helpen met de ontlasting. Dus misschien kun je daar nog wat mee :)
Door Rebekka
#3044425
owkee.. ik dacht het te begrijpen: verschillende merken voeren, dan hebben ze genoeg...  Maar daarnaast ook nog vis en ei. (ik weet niet of ik vis zie zitten, pff ieuwww, haha)

smuldier bevalt me overigens niet, dat stinkt en daar gaat de hond extra van stinken. Dat had hij vandaag voor het eerst.

Voorlopig blijf ik sowieso nog vers voeren, want mijn vriezer ligt nog voor een aantal weken vol, haha...

Hoeveel kan ik overigens het beste geven. Ik heb een slanke hond, die voor het mooi mss net iets dikker mag zijn, hoewel de d.a. hem perfect vindt. Hij is actief, 10 maanden en 20 kilo. Ik geef hem nu 500 gram.
Gebruikersavatar
Door Lazy Garfield
#3044429
10 tot 15 brokjes als beloning geven per dag naast de KVV kan best hoor, doe ik ook.
Tot een jaar kun je ongeveer 4 tot 5% van het gewicht geven daarna ongeveer 3%.
Maar voeren doe je op het oog, dus als de hond wat te mager is geef je wat meer, is de hond te zwaar voer je wat minder.
Laatst gewijzigd door Lazy Garfield op ma 22 dec 2014, 00:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Door malimaniac
#3044431
Hoi Rebekka,

Welkom op barfplaats. Super leuk dat je je hond opvoed volgens de Dick Staal methode. Ik ben eens naar een seminar van hem geweest en heb de boeken ook gelezen :).
Zeker voor een pup is het belangrijk dat je kvv een natuurlijke calciumbron heeft. In jou lijstje heeft alleen darf dat. In het begin is het een beetje uitzoeken waar je hond het goed op doet. Daarnaast kunnen ze ook last hebben van ontgiften. Zelf heb ik 2 Mechelse Herders. Iza 6jr 23 kg eet 600 gram barf per dag, met haar heb ik ipo gedaan. Kimbra 3 jr 28 kg eet 800 gram per dag. Met haar trai  ik knpv. Vind 500 gram voor een opgroeiende hond wat weinig. Zeker als je veel traint. Weet nog dat Kim op een gegeven moment meer dan een kilo at. Ik voer wel barf.
Tijdens de training geef ik ze geperste brok als beloning. En geef echt wel meer dan 15 brokjes. Deze tel ik overigens niet mee in haar menu.
Succes met je hond en je kan hier alles vragen wat je wilt weten.
Door malimaniac
#3044432
Nog een tip : vul een kong met een deel van je dagportie kvv en leg deze in de vriezer. Als het goed bevroren is even afspoelen onder de kraan en aan je hond geven. De mijne zijn er ruim 1, 5 uur zoet mee.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3044450
De merken die je gekozen hebt, hebben niet echt mijn voorkeur. Zeker rodi en smuldier niet, dat zijn toch kvv van mindere kwaliteit. Prins is volgens mij wel oke, maar vind ik erg duur voor wat je ervoor krijgt. Mogelijk lukt het je de volgende keer aan andere merken te komen, zoals tinlo, haaksbarf, all animall ed.

Barf geeft je hond veel meer voldoening, zeker als jou hond al gewend is aan werken voor zijn eten. Op vleesbotten moet flink gekauwd worden en ondanks dat mijn herder al 3 jaar barft, staat ie nog wel eens bij een karkas te puzzelen hoe hij die nou weer naar binnen krijgt. Na zo'n kauwklus is hij heerlijk voldaan, veel meer als met kvv.
Voor kvv heb je ook nog slowfeeders, waar je de kvv in doet en de hond meer moeite moet doen op erbij te kunnen (http://www.purrfectdesign.net/nl/green- ... eeder.html). In de kong is ook een goede. Voor je zoekspelletjes kun je heel eenvoudig gedroogde snackjes doen. Wat mij betreft zijn dat echt snackjes en zit er dus wel een grens aan hoeveel je daarvan geven kan. Maar als je hond al wat slanker is, dan kun je er meer dan genoeg van geven om leuke dingen te doen. Met gedroogde snackjes kan je alles doen wat je met brokjes deed, dus dat hoeft helemaal geen beperking te zijn! En als je hond er geen last van heeft, is een kleine hoeveelheid beloningsbrokjes ook geen punt.

Voor wat betreft vies. Ja, het is wel vies. En het is soms best een drempel die je over moet. Dat hebben we allemaal, in meer of mindere mate. Ik riep in het begin ook dat ik echt geen karkassen ging voeren, maar dat doe ik nu alweer jaren. Je went er op een bepaalde manier aan. Maar koppen blijf ik super vies en eng vinden, dus die voer ik niet. Daar kun je best wat keuzes in maken, zodat het voor jou te doen blijft.
Door Lizzy
#3044459
[quote="Rebekka"]
Hallo, ik ben Rebekka en wij hebben een pup van inmiddels alweer 10 maanden.

Al vanaf het begin dat we hem hebben heb ik erg sterk het gevoel dat ik vers wil gaan voeren. Over de gezondheidsvoordelen hoor ik wisselende verhalen. (vloek ik nu hier?? haha) Ik denk daar dan maar niet veel verder over na.  Mijn motivatie om vers te geven is vooral dat ik het mijn hond gun elke dag wat anders te eten dan een bak brokken dat hem voor gezet wordt. Ik vind het ook vreselijk om bijvoorbeeld elke dag een prak boerenkool te eten. Aan de andere kant ben ik echt heel vies van vlees (ook mensenvlees) en is het voor mij best een drempel om over te gaan op vers. Ja alles voor het hondje he?! haha

Omdat ik onze hond tot nu toe een Dick-Staal-opvoeding heb gegeven moest hij nog aan de brok. Deze opvoeding houdt wat betreft eten in, dat zo goed als heel de maaltijd als beloning (of spel) gegeven wordt. Dat zie ik niet zitten met vers. Onze hond had niet eens een voerbak.

Onze hond heeft heel vaak dunne ontlasting of is aan het spugen, wat voor mij de knoop heeft doorgehakt. Ik ga voorlopig over op kvv en misschien later op BARF (kan ikzelf een beetje wennen aan het vlees ::) )
Ik heb me al langer goed ingelezen en ik ben gestart met Darf, Rodi, smuldier en Prins. Ik voer dit door elkaar heen. Ik doe dit nu een week.

Wat ik merk aan de hond is dat hij meer is gaan stinken. Zijn vacht is vetter en minder mooi. Zijn ontlasting is onrustig. De ene keer heel droog en hard en lijkt hij obstipatie te hebben en het andere moment wat dunner.(brei)Vooral na rennen en nadat hij al ontlasting heeft gehad. Wel is hij duidelijk minder gaan poepen.
Ik hoop dat deze negatieve gevolgen in de loop der tijd beter zullen gaan. Dat het de overgang is.

Wat ik lastiger vind is dat zijn voer nu dus in een bak zit. Ik merk dat ook de hond de brok mist, ondanks dat hij het vlees lekkerder lijkt te vinden. De brok stond gelijk aan spel/werken. Aangezien hij een werkhond is, vindt hij dat dus heel leuk. Alle brokjes verstoppen of gewoon in de tuin rondgooien. Brokjes in een fles of een bal etc etc.

Mijn vraag, hoe slecht is het om toch nog wat brokjes te geven. Dat ik er bijvoorbeeld 10  of 15 per dag kan verstoppen. Dat hij toch nog dat soort spelletjes kan doen. Belonen onderweg en met trainen probeer ik nu te minimaliseren en gebruik ik vaak echte hondenkoekjes. (ik geloof dat ze verantwoord zijn, gedroogde struisvogel) Hoe dan ook ik vind de overgang groot en eigenlijk tegenvallen.
[/quote]

Als ik heel eerlijk ben? Zou ik Rodi en Smuldier schrappen.

En het kan best hoor, dat hij last heeft van de overgang. Hoewel ik dat van zo'n jonge hond niet zou verwachten. Ik zou andere merken KVV gaan voeren en hem voorlopig even boosten met 2 keer per week een rauwe vette vis (sardientje of panharing) of 1 keer per week een KVV waar ook vette vis in zit. En twee rauwe eitjes per week. En eventueel wat chlorella. Dat is goed voor de vacht, goed voor alles.

Natuurlijk kun je prima brokjes gebruiken. Ik zou dan zelf kiezen voor een merk waar geen zooi in zit. Ik gebruik ook heel soms brokjes als beloning (als ik te lui ben geweest om vlees te drogen) en dan geef ik Orijen. Daar vallen ze echt niet van om hoor :biggrin2:
Door Rebekka
#3044516
Okeej....  500 gram is dus te weinig. Grappig, ik dacht dat het al meer was dan de hoeveelheid die er als richtlijn aangegeven wordt. Op voerwijzer staat 2 % vanaf 10 maanden. Dus vanuit die visie geef ik al meer...

Vandaag krijgt hij 600 plus een eitje.  Ik denk dat ik uiteindelijk op 700 gr wil starten en dan kijken wat er gebeurd. Dus op het oog. Denken jullie of dat dit goed is?

Ik heb me flink ingelezen in merken en ik merk dat iedereen zijn voorkeur heeft. Ik weet dat ik premix moet mijden, maar ik ben van mening dat het heus niet heel erg is als er soms een voer met premix tussen zit. (je moet eens weten wat voor onzin wij allemaal eten) ik wil dus minimaal 2 van de 4 merken zonder premix.
Omdat ieder zijn voorkeur heeft heb ik besloten om maar gewoon merken te kiezen en te proberen. Zo vind ik smuldier echt bocht, die koop ik niet meer zo snel. Rodi hou ik erin. Ik vind het prettig voer voor mezelf (minder vies), het is goedkoop en hier in de supermarkt te verkrijgen waar ook dus weer wat voor te zeggen is. Darf is biologisch en voert ook fijn. Darf is ook niet belachelijk duur, dus die houden we erin. Prins is heeel duur en echt super voer vind ik het niet. Ik heb dat gekocht omdat de dierenwinkel dat alleen op voorraad had en ik perse direct over wilde. (ik was het spugen van de hond zat.) Ik wil nu iig lotgeringen erbij kopen, maar ik moet even kijken hoe en waar.

Jullie denken dat ik al kan starten met een beetje Barf? Sowiezo voor de voldoening en het werken voor voer, dat hij al gewend is? is het wat om er af en toe een kippennek ofzo bij te geven. Kan hij alvast wennen aan bot. En ik ook.. hahaha...

Een kong is een idee... hoewel ik het geloof ik wel heel vies vind. Weer zo'n drempel.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3044832
Dat vies van vlees zijn ken ik wel. Zelf gehaktballen draaien doe ik niet want dan worden m'n handen helemaal vies. Kippenpootjes of spareribs met de handen eten? No way, met mes en vork gaat prima.
Maar heb laatst wel een patrijsje ontdaan van darmen...  ::) Had ik een jaar geleden ook nooit verwacht van mezelf  :biggrin2:

Je kunt al prima wat beginnersbot geven naast de kvv. Kijk vooral ook hier even http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/board,11/action,display/threadid,801.html
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3044919
Een kippennek zal hapslikweg zijn voor jou hond. Dat is niet erg, het verteerd ook prima als er niet gekauwd wordt. Maar handiger lijkt me iets groters, zoals een eendennek of een kipkarkasje. Daar zal hij ook wel wat op kauwen. Als je eenmaal lekker op gang bent met kvv en barf, is het handig dat aan barf te geven wat niet in je kvv zit, maar om nu te starten kun je gewoon de makkelijkere vleesbotten nemen.
Mocht je hond wat te gulzig zijn, dan kun je het beste grote dingen gaan voeren die niet in een keer doorgeslikt kunnen worden. Zo leert je hond dat ie moet kauwen op zijn bot.

Lotgering is een merk waar de meningen erg over verdeeld zijn. Het is een goedkope kvv en het staat bekend als erg vet. Ik vind het als afwisseling met andere merken prima, maar hou hier wel rekening mee. Kvv van degomeat.nl staat ook goed bekend qua prijs-kwaliteit verhouding. Dus daar zou je ook naar kunnen kijken. Van deze kvv hoor je weer af en toe dat honden er wat te harde ontlasting op krijgen, maar dat is altijd kijken hoe het met jou hond gaat.

Wat vind je vies aan de kong?
Door Rebekka
#3045012
[quote="Kaela"]

Wat vind je vies aan de kong?
[/quote]

Haha... de vleesresten die erin blijven zitten, het idee... het erin proppen van vlees. Maar daar moet ik me gewoon overheen zetten hoor.... ik ben echt een supermietje wat betreft vlees. ik vind mezelf ook super stoer dat ik nu kvv geef en strax wellicht barf.

Als ik vlees in mijn handen heb bedenk ik altijd dat dat een lief beest(je) is geweest en daar wordt ik onpasselijk van. haha... In mijn hart een vegetarier zeg maar. Tis dat ik geloof dat vlees voor mensen ook gezond is, dus eet ik het. Maar wel vaak met lange tanden. Zelf eet ik het liefste gehakt, dan kun je iig niet meer zien wat het geweest is ::)... Dussss Barf is echt een drempel en vind ik Rodi heel fijn. Dat ziet er niet meer als vlees uit... haha
Door Martine-Tom
#3045015
Koop handschoenen en gebruik die als je met het vlees bezig bent, dat scheelt al zoveel in de beleving  ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door