Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door keetje
#3043985
Als alles goed gaat gaat onze Zonemans rond eind januari zijn rijbewijs halen. Een autootje voor hem zit er niet in omdat hij geen inkomen heeft en wij niet de centen hebben om dat allemaal voor hem te financieren. Dus, er staat hier een auto achter het huis waar hij dan in zou kunnen rijden mocht hij de behoefte hebben en wij hem kunnen missen (De auto dan) Hoe gaat dat verzekeringstechnisch? Mag hij in onze auto rijden. Vast wel maar wat moeten we daarvoor regelen?
Iemand die me dat in Jip& Janneke taal kan vertellen?
#3043989
Heel kort door de bocht in Jip en Janneke taal :

Je zult de verzekeraar moeten inlichten dat jouw zoon regelmatig in de auto zal gaan rijden
Door zijn leeftijd kan de premie iets omhoog gaan, maar dat ben je wel verzekerd als hij (laten we het niet hopen) een schade heeft.

Stel dat je het niet opgeeft, en de verzekeraar komt erachter (door schades) dat jouw zoon er regelmatig in zal rijden, en jullie geven dit niet door, kunnen zij bij een schade besluiten om niet uit te keren.
Door K&D
#3044218
Zolang jij de hoofdberijder blijft mag hij er in sturen. Maar als hij de auto bijna altijd mee heeft dan is het beter de verzekering in te lichten om geduvel te voorkomen. Onze dochter heeft als het goed is ook volgende maand haar papiertje. Dan zal ze mijn frommeltje ook gaan gebruiken, maar alleen als ik hem kan missen. Ik blijf hoofdbestuurder. Omdat het om een beginnend bestuurder gaat kan het wel zijn dat het eigen risico verhoogd wordt. Dat zul je even na moeten vragen bij je verzekering.
#3044257
keetje schreef: Als alles goed gaat gaat onze Zonemans rond eind januari zijn rijbewijs halen. Een autootje voor hem zit er niet in omdat hij geen inkomen heeft en wij niet de centen hebben om dat allemaal voor hem te financieren. Dus, er staat hier een auto achter het huis waar hij dan in zou kunnen rijden mocht hij de behoefte hebben en wij hem kunnen missen (De auto dan) Hoe gaat dat verzekeringstechnisch? Mag hij in onze auto rijden. Vast wel maar wat moeten we daarvoor regelen?
Iemand die me dat in Jip& Janneke taal kan vertellen?
Zolang hij AF EN TOE in de auto rijdt is er geen probleem maar het kan geen kwaad dit aan de maatschappij te laten weten. Er zal, zolang er sprake is van af en toe gebruik geen premie-aanpassing volgen. Gaat hij er 3--4-5 x per week mee de hort op ;-) dan wordt het anders, dan wordt hij de zogenaamde "meest- regelmatige bestuurder" en dan zal wel premie-aanpassing volgen.
Ten eerste is de premie voor een jonge bestuurder duurder maar ook alle opgebouwde schadevrije jaren zullen NIET voor hem gebruikt worden, dus je "valt terug" naar 0 schadevrije jaren.

Maar, geef je het niet op en er ontstaat schade, is het probleem niet te overzien; dan zal in het uiterste geval alle schade uit eigen zak moeten worden (terug-)betaald. Dit kan gierend uit de klauwen lopen als er onverhoopt letsel bij te pas komt.

Eerlijkheid duurt het langst ;-)


Suzanne
Door Martine-Tom
#3044264
Suzanne schreef: Zolang hij AF EN TOE in de auto rijdt is er geen probleem maar het kan geen kwaad dit aan de maatschappij te laten weten. Er zal, zolang er sprake is van af en toe gebruik geen premie-aanpassing volgen. Gaat hij er 3--4-5 x per week mee de hort op ;-) dan wordt het anders, dan wordt hij de zogenaamde "meest- regelmatige bestuurder" en dan zal wel premie-aanpassing volgen.
Ten eerste is de premie voor een jonge bestuurder duurder maar ook alle opgebouwde schadevrije jaren zullen NIET voor hem gebruikt worden, dus je "valt terug" naar 0 schadevrije jaren.

Maar, geef je het niet op en er ontstaat schade, is het probleem niet te overzien; dan zal in het uiterste geval alle schade uit eigen zak moeten worden (terug-)betaald. Dit kan gierend uit de klauwen lopen als er onverhoopt letsel bij te pas komt.

Eerlijkheid duurt het langst ;-)


Suzanne
Dat snap ik niet zo goed, als hij 1 keer per week naar de voetbal rijd en weer naar huis hoef je dat toch niet op te geven? Als hij dan een ongeluk zou krijgen is dat toch gewoon verzekerd? En hoe komt de verzekering er achter dat hij meer dan 1 keer per week rijd, en wanneer word het regelmatig?
(Ik leen regelmatig auto;s vandaar mijn interesse)
Door keetje
#3044290
Dus als hij maar af en toe de auto leent dan hoef ik niets aan de verzekereing te melden. Leent hij hem 4 a 5 keer per week, en dat iedere week dan moet ik het melden en gaat er, heel hoogstwaarschijnlijk een premie verhoging komen. Maar inderdaad, Ik meld het niet, hij krijgt een ongeluk en dan zeg ik, hij leent hem hoogstens 1 keer per week. Wat dan?
#3044331
Martine-Tom schreef: Dat snap ik niet zo goed, als hij 1 keer per week naar de voetbal rijd en weer naar huis hoef je dat toch niet op te geven? Als hij dan een ongeluk zou krijgen is dat toch gewoon verzekerd? En hoe komt de verzekering er achter dat hij meer dan 1 keer per week rijd, en wanneer word het regelmatig?
(Ik leen regelmatig auto;s vandaar mijn interesse)
Jij bent geen 18 met net je rijbewijs ;-)
Dat soort dingen is vaak prettig om vast te leggen, dat ze nooit kunnen zeggen "ja, maar als we DAT geweten hadden".... ik zou het dus melden als er "vaste/onregelmatige bestuurder" bijkomt in geval die een jonge bestuurder is.

Suzanne
#3044333
keetje schreef: Dus als hij maar af en toe de auto leent dan hoef ik niets aan de verzekereing te melden. Leent hij hem 4 a 5 keer per week, en dat iedere week dan moet ik het melden en gaat er, heel hoogstwaarschijnlijk een premie verhoging komen. Maar inderdaad, Ik meld het niet, hij krijgt een ongeluk en dan zeg ik, hij leent hem hoogstens 1 keer per week. Wat dan?
Dat hangt ervan af ;-)
Als hij ergens een spiegel afrijdt is er waarschijnlijk niets aan de hand ;-)
Het kan zijn dat je moet "aantonen" dat hij de auto inderdaad maar 1 x per week leent.
Maar... als de werkelijke situatie is en/of de schade heel ernstig, met letsel, of alcohol, dan komt een expert en dan gaat die ook buurtonderzoeken doen. En als die expert dan hoort van alle buren "ja, ik zie altijd die knul in de auto"... dan is er een probleem.

Vergezocht? Ja en nee ;-)
Het komt voor ;-((

Als je zoon werkelijk 1 x per week de auto leent en er gebeurt dan iets, wordt dat gewoon vergoed. Punt. Jullie kunnen dan vast ook aannemelijk maken dat hij er inderdaad maar 1 x per week gebruik van maakt. Er is dan niets aan de hand.

Maar, om dat soort problemen voor te zijn, vind ik het altijd een goed idee als mijn klanten ;-) het mij laten weten als er een zoon/dochter een rijbewijs krijgt en (echt) af en toe de auto leent.

Het hangt er wel van af.. als de auto in kwestie een vw golf gti ("zeer snel") is, dan kan het zijn dat je alsnog hoort "mag niet". Gaat het om een ouwe daihatsu... is dat anders. Als de auto in kwestie een "dure bmw" is, kan het alsnog lastig worden.

Ik blijf erbij dat even bellen met de tp of tussenpersoon het beste is. En laat het antwoord vastleggen. Wil men dat niet, draai het dan om,.. noteer met wie je sprak en bevestig zelf "wij spraken toen-en-toen en uw medewerker Jan gaf aan dat het geen probleem is als mij zoon Jantje 1 x per week de auto leent.."... dan ben je ingedekt en klaar ;-)

Suzanne
Door Danny
#3044509
Veel maatschappijen kijken naar de leeftijd van de bestuurder. Dus mocht hij een aanrijding maken, en een schadeforumulier in moeten vullen, dan gewoon eerlijk de leeftijd enzo invullen. Het kan zijn dat er een verhoogd eigen risico geld ivm jeugdige leeftijd.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door