Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Droppie
#3043536
Ga toch weer een nieuwe poging ondernemen om zelf te malen. De eerste poging begin dit jaar was geen succes. Het werd slecht gegeten. Ik denk dat het kwam omdat ik een aantal verschillende diersoorten er doorheen gemalen had en volgens mij zijn ze meer van 1 diersoort per keer.
Nu ik een grotere vriezer heb kan ik ook makkelijker bij een lijntje spiervlees inslaan (maar moet wel even stoppen, vriezer loopt aardig vol).

Het zijn slechte knagers. Kippennek gaat nu, maar kwartel of duivenstukje laten 2 van de 4 soms ook de botten van liggen. Dus karkassen moet ik malen,. Spiervlees lijken ze liever ongemalen te eten, dan gemalen. Ook kippenhart, eendenhart, kippenlever en konijnennieren eten ze hier zonder problemen, dus wanneer niet nodig wil ik dat ook niet malen.

Ik wil beginnen met het malen van kip, want geen enkele kip kvv lusten ze, maar dus wel alles ongemalen. Ik heb nu een hele kip van bandit, die wil ik gaan malen. Ik zag een lijstje op feline nutrition dat een hele kip 25% bot heeft en 75% vlees. En nu loop ik een beetje vast, hoeveel spiervlees ik nu moet toevoegen.

Volgens de NRV methode zouden ze op
Bevleesde botten 50/50 40% = 60gram
Spiervlees 45% = 67.5gram
Lever en nieren 5% = 7.5gram
Hart 10% = 15gram

Bij vleesbot met 50% bot zouden ze 60 gram van het vleesbot op een dag mogen hebben. Dat is dan 30 gram kale bot. Dus zou ik zeggen bij een verhouding van 25% bot bij een kip zouden ze 120 gram van de kip mogen om aan de 30 gram bot op een dag te komen. Dus zouden er nog maar 10 gram spiervlees bij hoeven.
Zie ik dit nu goed?

Roady, Pepper, Odie en Peewee
Laatst gewijzigd door Droppie op zo 21 dec 2014, 07:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door koekje
#3044012
Volgens mij is je percentage spiervlees wel netjes.
Ik heb serieus geen idee hoeveel dat nu in totaal is. Juist om deze reden reken ik met vleesbot ipv kaal bot, want ik voer geen kaal bot.
Door Droppie
#3044056
Dank je voor je reactie. Ik heb het vermoeden dat ik het moeilijker maak dan het is. Ga gewoon de kip malen en krijgen ze er portie spiervlees en hart bij. Voorkom ik in ieder geval verstopping. Ze hebben sneller last van veel bot dan van te weinig. Voor het grootste deel krijgen ze toch nog kvv en daar zit toch veel bot in.

Net een kippenvleugel gegeven. Natuurlijk onherkenbaar voor de katten en moesten ze kijken of het wel dood is. Twee van de vier hebben wel al een vleugeltje op.  :D Voor de andere 2 hebben wij het plat geslagen. Straks nieuwe poging. Ze hebben de hele middag en avond om de rest van de vleugels op te eten en anders gaat het ook door de molen.
Wat ik wel fijn vind is dat ik nu de kwaliteit van het vlees zie.

Morgenochtend fazantenvlees proberen. En dan dinsdag konijnenarkas en konijnenvlees en konijnennieren.

Nog wel een andere vraag, wanneer ik een karkas met orgaan, bijvoorbeeld de konijnenkarkas van oervoer door de molen doe en alles goed meng. Is mijn aanname dan juist, dat iedere kat dan voldoende orgaan binnenkrijgt? Of moet ik dan toch apart orgaan aan iedere kat geven?
#3046275
Ik weet niet hoe de NRV werkt, maar ik vind 5% voor lever en nier een beetje aan de lage kant voor een kat, en 10% hart aan de hoge kant. Ik zou dat iets meer uitbalanseren.

Als je een volledige kip hebt, zou ik daar geen spiervlees aan toevoegen. De percentage's zijn er toch om een prooidier na te bootsen, maar hele prooidierverhoudingen hebben nog altijd de voorkeur. 
Als je dus een karkas hebt met alle organen zonder de darmen er nog in, zou ik ervanuit gaan dat dat voor die karkassen compleet is.  Maar daar moet dan wel weer spiervlees bij.  Als er enkel hart en longen nog aanwezig is in vb een konijnkarkas, dan mis je de lever en de nieren. 

Persoonlijk schat ik altijd de hoeveelheden orgaan in karkassen of vlees op vb kippenbillen en breng dat in in mijn verhoudingen.  Maar als ik een volledig dier zou willen vermalen zoals de kip (met orgaan of toegevoegd), zou ik dat wel gewoon doen.
Door Droppie
#3046306
Geef al ruim 2 jaar kvv, waarvan ik ze in het laatste jaar probeer te laten knagen. De stap naar echt barfen heb ik nog niet gemaakt, enerzijds omdat stukjes kwartel wel gaat, maar wanneer ik een hele kwartelkarkas geef, kijken zij mij aan of ik gek geworden ben. Anderzijds omdat ik bang ben dat ze tekorten krijgen of teveel van iets binnenkrijgen.

Ik heb oude berichten weer doorgespit en kom nu op het volgende menu en zit te denken aan nu 3 barf dagen en de rest zelf malen of kvv.

Verdeling per dag is als volgt:
Hij krijgt momenteel 150 gram per dag
Bot(50/50 bevleesd)  40,00% = 60 gram
Vlees  45,00% = 67 gram
Lever  5,00% = ong 7 gram
Nier  5,00% = ong 7 gram
Hart  5,00% = ong 7 gram
Hierbij wil ik ieder barfdag een ander orgaan geven

Op de barfdagen
spiervlees: konijn, gans, fazant, kip, kalkoen (en wat er verder langskomt aan wild of kleine vogels)
bot (ongemalen): kippennek (max 1 keer per week), kwartel, duif, konijn, parelhoen, eendennek (ze moeten het nog wel leren knagen)
orgaan: konijnennier, kippenlever, kippenhart, lamshart, runderlever, eendenhart (probeer nog meer soorten te vinden, wil graag wild of dierenvriendelijk)

Diersoorten die ik heb in kvv zijn fazant, gans, kwartel, duif, konijn, kalkoen, rund, geit, lam, haas

Samenstelling zelf malen of ongemalen
Zelfgemalen dus de kip zonder orgaan, heb ik geen spiervlees aan toegevoegd. voeg ik los orgaan aan toe
fazantkk, konijnkk of parelhoenkk met orgaan voeg ik spiervlees en orgaan aan toe.
kwartel en duif met orgaan zijn zo klein in gewicht, dat ik alleen spiervlees toevoeg

En natuurlijk 5% van het geheel een visje. ik heb nu verse sardientjes. Gebruik ik als tussendoortje

Klopt het dan zo een beetje?
#3046926
Als je inzit met diervriendelijkheid, kan je best spiervlees van konijn en kip vermijden.  Karkas, wat toch door mensen niet gegeten wordt, is prima, maar bouten of hele dieren, dat vind ik dan menseneten.  Het wordt tenslotte gekweekt voor menselijke consumptie.  Karkas en orgaan blijft over.
Maar ik weet ook wel dat je moeilijk aan overschot-spiervlees kan komen, dus als je niet aan wild kan geraken, zitten er vast wel een paar diersoorten in die niet diervriendelijk gekweekt worden.  Ik kan ook niet om het kalkoenvlees heen, maar kip en konijn laat ik zo.

Hele kwartel, panklaar is ook compleet, net als duif.  Spier en bot zijn dan mooi in verhouding, natuurlijke samenstelling.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door