Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Hope
#3043704
Twee van onze konijnen hebben E. Cuniculi.
Ze kregen het voor het eerst in 2010. Ze kregen van de da panacur voorgeschreven. Ik gaf het  een tijd en heb er nooit meer aan gedacht.

Tot ze in mei van dit jaar allebei natte billen kregen. Ik startte weer meteen met panacur.
Jopper (8 jaar) knapte prima op. Neeltje (7 jaar) werdt mager.
Ik gaf, op advies van de da de eerste twee weken de dubbele dosis, en daarna de normale dosering gedurende drie maanden. Vier weken nadat ik gestopt was kregen ze het opnieuw.
Dat gaat nu al tijden zo. Ik heb het hok en de ren schoongemaakt met bleek en vervang elke dag de bodembedekking.

Jopper heeft nu wéér een natte kont. Neeltje is vel over been.
De vraag is natuurlijk hoe lang je door gaat hiermee. Een flesje panacur kost ruim 20 euro en daar doe ik drie weken mee. Vriendlief wil ze nog één keer behandelen voor we besluiten ze te laten inslapen. Ik geloof dat ik, hoe erg ik het ook vind, daar nu al voor zou kiezen.
Maar ja, de konijnen zijn vrolijk, eten goed, drinken goed, zijn helemaal verliefd op elkaar en huppen de hele dag lekker rond. Ik snap dus ook wel dat manlief moeite heeft met inslapen.

We gaan nog een keer voor behandelen, maar weet er iemand een manier om van deze bizar agressieve en hardnekkige parasiet af te komen?
Neeltje krijgt nu twee keer per dag een dubbele hoeveelheid krachtvoer, drie eetlepels brinta met water en een handje havermoutvlokken. Nog meer wat ik kan geven om op gewicht te blijven?
Ze is gecastreerd, Jopper ook. Ze zijn beide ingeent.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3043715
Volgens mij kom je daar nooit vanaf. :(  Je behandelt de symptomen in de hoop dat ze wegblijven. En soms heb je mazzel, maar vaker heb je pech en blijven ze van het een in het ander vallen.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3043954
In de opvang waar ik mijn diertjes vandaan heb, hebben ze een aantal konijntjes met cuniculi permantent zitten.  Ze hebben ze bijgehouden nadat ze binnengebracht werden of in overleg met de eigenaren overgenomen.  Ze houden ze erg goed onder controle denk ik, en ik geloof niet dat dat permenant met medicatie is.
Je zou haar eens kunnen mailen om raad te vragen:  [email protected]  Ze wil altijd graag helpen, als ze kan.
Verder heeft Corina van knagers.net ook ervaring met cuniculi, haar zou je ook een mailtje kunnen sturen.  Zij houdt haar konijntjes wel binnen, misschien dat dat helpt. Maar die in de opvang zitten ook gewoon buiten. 
Gebruikersavatar
Door Hope
#3043962
pearlsofpassion schreef: In de opvang waar ik mijn diertjes vandaan heb, hebben ze een aantal konijntjes met cuniculi permantent zitten.  Ze hebben ze bijgehouden nadat ze binnengebracht werden of in overleg met de eigenaren overgenomen.  Ze houden ze erg goed onder controle denk ik, en ik geloof niet dat dat permenant met medicatie is.
Je zou haar eens kunnen mailen om raad te vragen:  [email protected]  Ze wil altijd graag helpen, als ze kan.
Verder heeft Corina van knagers.net ook ervaring met cuniculi, haar zou je ook een mailtje kunnen sturen.  Zij houdt haar konijntjes wel binnen, misschien dat dat helpt. Maar die in de opvang zitten ook gewoon buiten.
Dank je! Ik ga ze zeker mailen.

Deze twee zitten nu ook binnen. Neeltje zou echt doodvriezen nu, ze is echt vel over been.
Als ik Neeltje wat dikker zou krijgen en ik kan ervoor zorgen dat ze in elk geval blij blijven mogen ze wat mij betreft zo lang mogelijk blijven zitten. Het knabbelhuis, zit die niet in Deurne?
Daar komt Neeltje vandaan...
Door Vena
#3044000
Wat een rotziekte he, maar idd wat anderen schreven met medicijnen onderdruk je de parasiet alleen, hij gaat nooit weg. Je moet zorgen dat het immuunsysteem zo goed mogelijk werkt.
Ons rammetje woont sinds hij deze ziekte heeft vanaf de herfst binnen, in het voorjaar gaat hij pas weer naar buiten. Hij is al twee maal hersteld van torticolis. En bij hem is het heel belangrijk om alle stress te vermijden....ik geef dus ook niet zomaar preventief gedwongen medicijnen want daar krijgt hij stress van. Hij heeft geen partner meer, maar eerlijk gezegd is hij opgeknapt na het overlijden van zijn partner (een gesteriliseerd vrouwtje), hij heeft wel contact met onze poezen.
Ik zou de oplossing zoeken in een stressloos leven, heel gezonde voeding en als het moet een kuur van de DA.
Ik heb Corina ooit gemaild voor tips wat zij voor haar nijnen doet, ik zal een zoeken of ik die mail nog heb. Dan zal ik het doorsturen.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3044002
Vena schreef: Wat een rotziekte he, maar idd wat anderen schreven met medicijnen onderdruk je de parasiet alleen, hij gaat nooit weg. Je moet zorgen dat het immuunsysteem zo goed mogelijk werkt.
Ons rammetje woont sinds hij deze ziekte heeft vanaf de herfst binnen, in het voorjaar gaat hij pas weer naar buiten. Hij is al twee maal hersteld van torticolis. En bij hem is het heel belangrijk om alle stress te vermijden....ik geef dus ook niet zomaar preventief gedwongen medicijnen want daar krijgt hij stress van. Hij heeft geen partner meer, maar eerlijk gezegd is hij opgeknapt na het overlijden van zijn partner (een gesteriliseerd vrouwtje), hij heeft wel contact met onze poezen.
Ik zou de oplossing zoeken in een stressloos leven, heel gezonde voeding en als het moet een kuur van de DA.
Ik heb Corina ooit gemaild voor tips wat zij voor haar nijnen doet, ik zal een zoeken of ik die mail nog heb. Dan zal ik het doorsturen.
Dank je!
De medicijnen geef ik ze met brinta, dan eten ze het zelfstandig op en vinden ze het nog lekker ook.
Ze zitten nu binnen, krijgen 24/7 hooi, zijn altijd samen en krijgen naar mijn idee gezond voer, al krijgt Neeltje nu veel brok en brinta.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3044138
Vena schreef: Ik heb de email gestuurd.
En wat ik nog was vergeten, onze Ridder Bonte Koe krijgt ook immunoboost van phytonics.
Bedankt voor je mail, duidelijk!
Er is nog wel het één en ander wat ik kan proberen dus. We gaan er maar gewoon weer mee aan de slag.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3044145
Hope schreef: Dank je! Ik ga ze zeker mailen.

Deze twee zitten nu ook binnen. Neeltje zou echt doodvriezen nu, ze is echt vel over been.
Als ik Neeltje wat dikker zou krijgen en ik kan ervoor zorgen dat ze in elk geval blij blijven mogen ze wat mij betreft zo lang mogelijk blijven zitten. Het knabbelhuis, zit die niet in Deurne?
Daar komt Neeltje vandaan...
Nee, tis een belgisch asiel.  In Beveren (dichtbij Antwerpen).  Het knabbelthuisje (met een t tussen.  ;))
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door