Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door BelleFae
#3043241
Zouden jullie even mee willen denken.
Ik wil beginnen met wat barf, kijken hoe ze erop reageren.

Isa kreeg voorheen altijd gewoon elke dag 2x Carnibest vleesmix of natuurmix. Verder niks.
Nu krijgen Sammy en Isa altijd 2x per dag Applaws brok Kip (graanvrij).

Ik heb het volgende weekmenu bedacht:
Qua brok krijgen ze altijd ongeveer 36 gram per dag (per hond dus)
Ik denk dat ze qua vers ongeveer 60 gram nodig hebben dan? Dus daar ga ik even vanuit.

Maandag: KVV Kipmix (dus 2x per dag 30 gram)
Dinsdag: Kippennek en 30 gram runderniertjes of kippenlevers (afwisselen)
Woensdag: KVV Kipmix (dus 2x per dag 30 gram)
Donderdag: Kippennek en 30 gram kippenlevers of lamshartblokjes (afwisselen)
Vrijdag: KVV Zalmmix (dus 2x per dag 30 gram)
Zaterdag: Kippennek en 30 gram lamshartblokjes of runderhartblokjes (afwisselen)
Zondag: KVV Zalmmix (dus 2x per dag 30 gram)

Menu is dus per hond.

Zijn er dingen die nu absoluut fout zijn? Zou het zo goed komen? :D Moet er iets anders?
Gebruikersavatar
Door pluk
#3043243
Over hoeveel kvv/barf ze nodig hebben durf ik niets te zeggen. Dat hangt van het gewicht van de hondjes af. Dit is ergens tussen 2 en 7% van het lichaamsgewicht. Bij kleine hondjes is het % meestal hoger dan bij grote. Je zou bijv op 6% kunnen starten en daarna op het oog gaan voeren.

Dan je menu: er wordt aanbevolen minimaal 5 diersoorten te voeren, je komt nu op 4. daarvan is een heel groot gedeelte kip. Dit zou ik terugbrengen naar een kwart van je menu ofzo.
Over 2x per week zalmkvv heb ik ook m'n twijfels, in een barfmenu wordt 10% vis aangeraden. Kun je aan meerdere soorten kvv komen? Bijv konijn of eend? Je kunt dan de kip kvv en 1 dag zalm schrappen.

Als je kvv voert wordt over het algemeen aangeraden om geen extra orgaan bij te voeren omdat dit al veel in de kvv zit. Beter geef je dan wat goed spiervlees. Qua orgaan mis ik pens (ik neem aan dat die niet in de kvv zit).

Laat ook nog even weten welke kvv je wil voeren en welke verhoudingen daarin zitten
Door BelleFae
#3043246
Oke, dankjewel. Ik heb het menu nu zo:

Maandag: KVV Rundmix (dus 2x per dag 30 gram)
Dinsdag: Kippennek en 30 gram runderniertjes of kippenlevers (afwisselen)
Woensdag: KVV Fazantmix (dus 2x per dag 30 gram)
Donderdag: Kippennek en 30 gram kippenlevers of lamshartblokjes (afwisselen)
Vrijdag: KVV Zalmmix (dus 2x per dag 30 gram)
Zaterdag: Kippennek en 30 gram lamshartblokjes of runderhartblokjes (afwisselen)
Zondag: KVV Eendenmix (dus 2x per dag 30 gram)

Dit zijn de KVV mixen:
http://www.versvoer.nl/tamro-rund.html
http://www.versvoer.nl/eendenmix-per-kilo.html
http://www.versvoer.nl/zalmmix-per-kilo.html
Gebruikersavatar
Door Lazy Garfield
#3043249
6% voor zo'n  klein hondje lijkt me erg veel hoor!
Ik heb een dwergteckeltje van ongeveer 5.5 kg en die krijgt niet meer dan 150 tot 170 gram KVV per dag.
Dat is ongeveer 3%.
Laatst gewijzigd door Lazy Garfield op za 20 dec 2014, 01:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#3043280
[quote="BelleFae"]
Oke, dankjewel. Ik heb het menu nu zo:

Maandag: KVV Rundmix (dus 2x per dag 30 gram)
Dinsdag: Kippennek en 30 gram runderniertjes of kippenlevers (afwisselen)
Woensdag: KVV Fazantmix (dus 2x per dag 30 gram)
Donderdag: Kippennek en 30 gram kippenlevers of lamshartblokjes (afwisselen)
Vrijdag: KVV Zalmmix (dus 2x per dag 30 gram)
Zaterdag: Kippennek en 30 gram lamshartblokjes of runderhartblokjes (afwisselen)
Zondag: KVV Eendenmix (dus 2x per dag 30 gram)

Dit zijn de KVV mixen:
http://www.versvoer.nl/tamro-rund.html
http://www.versvoer.nl/eendenmix-per-kilo.html
http://www.versvoer.nl/zalmmix-per-kilo.html
[/quote]

In KVV zit ook orgaanvlees. Dus in je zelf samengestelde gedeelte zou ik me, als ik jou was, vooral concentreren op het voeren van kwalitatief uitstekend spiervlees en vleesbot en veel minder orgaanvlees dan dat je nu doet. Dus bijv. 1 samengestelde maaltijd met wat lever hart en nier en 2 samengestelde maaltijden met het beste spiervlees dat je te pakken kunt krijgen.
Door spikkel
#3043462
Ik mis wat wild in je menu, is zeker belangrijk voor de Omega 3. Echt wild is ook heel gezond.
i.p.v. kippennekjes zou je ook wat kwartelkarkasjes kunnen geven, deze bestel ik altijd bij Oervoer.
Volgens mij woon je in Assen, ik woon daar vlakbij. Je zou eens mee kunnen bestellen en kijken wat je hondjes van wild vinden.
Door BelleFae
#3043651
Bedankt voor de reacties, ik ga nog eens puzzelen. Zal hier straks wel weer een menu plaatsen :D Als jullie dan weer mee willen kijken :D

Sammy is een reu van 7 maand en weegt 1,6 kg
Isa is een gesteriliseerde teef van 4,5 en weegt 2,4/2,5 kg.
Door spikkel
#3043837
Ik vind het er goed uitzien, je geeft 3 dagen barf. Je kan nog wat afwisselen met wat hart en lever. Een beetje groente erbij kan ook nog.
Goed spiervlees vind ik gans, kangaroe vinden ze allen lekker hier. Lama is hier ook favoriet.
Lamsvlees, het meeste vet haal ik eraf, is ook favoriet.
En dan is er nog hert, dat word hier ook goed gegeten.
Door Ruisje
#3043863
[quote="BelleFae"]
Oke, nieuwe poging.

Maandag: Kipmix (Klik)
Dinsdag: Kippennek + Runderpens (Klik)
Woensdag: Eendenmix (Klik)
Donderdag: Kippennek + Hazenvlees (Spiervlees Klik)
Vrijdag: Bosduifmix (Klik
Zaterdag: Kippennek + Runderpens (Klik)
Zondag: Zalmmix (Klik)

En dan zou ik af en toe iets af willen wisselen met een kippenlevertje. Klopt het zo? :D
[/quote]
Ik vind dat je erg veel kip in je menu hebt staan - 4 keer! En dan ook nog 3x in de week kippennekken :-\ Ik snap dat je met kleine hondjes geen grote karkassen in de bak kunt doen, maar er is best wel wat mogelijk hoor.

Mijn katten (jaha, maar die krijgen ook niet veel te eten... ;)) hebben 3 barfdagen per week en daarvan is ongeveer 35gr vleesbot: 1 dag kippennek - 1 dag kwartelkarkas en 1 dag konijnkarkas. Uiteraard aangevuld met spiervlees/orgaan.
Laatst gewijzigd door Ruisje op zo 21 dec 2014, 01:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Door BelleFae
#3043959
[quote="Ruisje"]
Ik vind dat je erg veel kip in je menu hebt staan - 4 keer! En dan ook nog 3x in de week kippennekken :-\ Ik snap dat je met kleine hondjes geen grote karkassen in de bak kunt doen, maar er is best wel wat mogelijk hoor.

Mijn katten (jaha, maar die krijgen ook niet veel te eten... ;)) hebben 3 barfdagen per week en daarvan is ongeveer 35gr vleesbot: 1 dag kippennek - 1 dag kwartelkarkas en 1 dag konijnkarkas. Uiteraard aangevuld met spiervlees/orgaan.
[/quote]
4x kip? Hoezo dan? Ze krijgen alleen op maandag kipmix. En de kippennekken.
Door Martine-Tom
#3043973
[quote="BelleFae"]
4x kip? Hoezo dan? Ze krijgen alleen op maandag kipmix. En de kippennekken.
[/quote]Dus krijgen ze 4 keer kip  ;)

eendennek, konijnkarkas, kwartel, kipkarkas, eendkarkas en nog wel meer wat je prima in stukken kan knippen voor kleintjes  :)
Ik zou in elk geval de kipmix eruit halen en daar een ander smaakje voor kiezen en 1 of 2 keer kipnek vervangen voor iets anders.
Door BelleFae
#3043978
[quote="Martine-Tom"]
Dus krijgen ze 4 keer kip  ;)

eendennek, konijnkarkas, kwartel, kipkarkas, eendkarkas en nog wel meer wat je prima in stukken kan knippen voor kleintjes  :)
Ik zou in elk geval de kipmix eruit halen en daar een ander smaakje voor kiezen en 1 of 2 keer kipnek vervangen voor iets anders.
[/quote]

Klopt, maar Rusje zei 4x kip én 3x kippennekken.
Ik wil in de toekomst wel andere dingen gaan geven dan kippennekken, maar eerst een tijdje dit proberen. Zo komen ze niets te kort toch? Of kan t echt niet?
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door