Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Flamingo
#3043776
Ik wil naast mijn KVV dagen 2 dagen in de week Barf gaan geven. Heb het botwerk binnen (eendennekken en parelhoenkarkassen). Moet nu nog even opzoek naar spiervlees.
Als ik met de rekenhulp kijk  zegt die het volgende, uitgaande van zelfde hoeveelheid die hij normaal aan kvv krijgt:
Rauw vleesbot 50% :  500gr p/dag
Spiervlees 25% :  250gr p/dag
Orgaanvlees 15% :  150gr p/dag
Groentes 10% :  100gr p/dag

Maar nu mijn vraag:
Ik wil de organen weglaten, aangezien hij dat al genoeg in zijn kvv krijgt, maar waar kan ik die 15% dan het beste in compenseren, of is het verstandiger er toch wel orgaanvlees bij te geven.
Door Ruisje
#3043867
Flamingo schreef: Ik wil naast mijn KVV dagen 2 dagen in de week Barf gaan geven. Heb het botwerk binnen (eendennekken en parelhoenkarkassen). Moet nu nog even opzoek naar spiervlees.
Als ik met de rekenhulp kijk  zegt die het volgende, uitgaande van zelfde hoeveelheid die hij normaal aan kvv krijgt:
Rauw vleesbot 50% :  500gr p/dag
Spiervlees 25% :  250gr p/dag
Orgaanvlees 15% :  150gr p/dag
Groentes 10% :  100gr p/dag

Maar nu mijn vraag:
Ik wil de organen weglaten, aangezien hij dat al genoeg in zijn kvv krijgt, maar waar kan ik die 15% dan het beste in compenseren, of is het verstandiger er toch wel orgaanvlees bij te geven.
Je zou kunnen kijken/uitzoeken hoeveel van welk orgaanvlees er in je kvv's zit. Belangrijk zijn hart, lever, nier en pens. Als één of meer van deze 4 niet, of te weinig in je kvv zitten zou ik dat wel iets aanvullen.
Voer je een kvv met vitamine-premix dan kun je eventueel alleen pens bijvoeren als dat er niet voldoende in zit.

Voor spiervlees zou ik van diersoorten nemen die niet al in je kvv zitten en goed en mager van kwaliteit zijn.
Gebruikersavatar
Door Flamingo
#3044301
Ik voer de ene dag Darf en de andere dag Tamro. In Darf zitten volgens het internet de volgende organen: lamslong en lamspens, runderhart, lever & nieren
Welke organen er precies in Tamro zitten weet ik niet. Maar de meeste organen krijgt hij dus.
Maar als ik nu 500gram bot geef en 250 gram spiervlees, 100 gram groenten en de organen weg wil laten, wat moet ik dan als die andere 150 gram geven???
Door Ruisje
#3044309
Flamingo schreef: Ik voer de ene dag Darf en de andere dag Tamro. In Darf zitten volgens het internet de volgende organen: lamslong en lamspens, runderhart, lever & nieren
Welke organen er precies in Tamro zitten weet ik niet. Maar de meeste organen krijgt hij dus.
Maar als ik nu 500gram bot geef en 250 gram spiervlees, 100 gram groenten en de organen weg wil laten, wat moet ik dan als die andere 150 gram geven???
Spiervlees! :)
Als er zat orgaan in de kvv's zit, dan voer je dus extra spiervlees, of als er geen of weinig vis in de kvv's zit, voer je vis. Vis moet tussen de 5 en 10% van totaalmenu zijn.
Door Lizzy
#3044448
Ik zou me inderdaad vooral concentreren op de dingen die niet in KVV zitten. Dus kwalitatief goed spiervlees, rauwe gepureerde groenten of gekookte groenten, rauwe vette vis (als je geen KVV met vis voert) zoals bijv. 1 sardientje en 1 panharingkje, rauwe eitje met schil, etc. En dan verder goed bevleest vleesbot, waar je hond echt wat aan heeft (een kippennek heeft hij niks aan maar een mooi konijnkarkas wel, kluiftechnisch).
Gebruikersavatar
Door Flamingo
#3044598
Hij krijgt meestal bij zijn KVV ook al groente en af en toe een eitje. Verder heb ik aan botwerk eendennekken en parelhoenkarkassen. Dus nu nog opzoek naar goed spiervlees.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door