Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Jerassy
#3043514
Het valt mij op dat er nog steeds erg vaak gekookte kip met rijst wordt geadviseerd bij honden met diarree. (los van de oorzaak van de diarree).
Zelfs bij honden die op vers staan. Dit is toch allang achterhaald?  :o Of ben ik nou gek ?  ???
Door Martine-Tom
#3043518
Ja...nee  :biggrin2:

Hier doe ik eigenlijk niks bij diarree en dan duurt het een dagje, als het langer duurt mag Tom een dagje vasten en dan is het vaak ook wel over.
Door Martine-Tom
#3043530
Heb ik nog nooit gedaan, het is maar diarree en in 90% van de gevallen is dat gewoon en dag later over...ongeacht of je er nou wel of niet wat aan doet  ;)
Soms als ie echt een rommelbuik heeft en er duidelijk wat ziekjes van is dan laat ik hem dus een dag vasten om de zooi tot rust te laten komen, maar verder heb ik er nog nooit wat aan gedaan.
Gebruikersavatar
Door Jerassy
#3043552
Nee ik doe er eigenlijk ook nooit iets aan, maar ik kan gewoon niet begrijpen dat er nog steeds rijst met kip wordt geadviseerd. Ik had laatst weer een discussie met de leden van 'ik voer vers'. Daar had een hond die altijd kvv krijgt opeens last van diarree die al 1,5 dag duurde en ze vroeg wat ze er aan kon doen. Bijna iedereen adviseerde rijst met kip (zelfs een ?hondenvoedingsdeskundige? adviseerde het) Ik zeg tegen haar, wacht gewoon nog eventjes af. Als het niet over gaat trek dan aan de bel. Maar ga niet opeens van voeding veranderen, en al helemaal geen rijst met gekookte kip. Nou ik kreeg de wind van voren van iedereen  :o
Gebruikersavatar
Door pike
#3043557
Jerassy schreef: Het valt mij op dat er nog steeds erg vaak gekookte kip met rijst wordt geadviseerd bij honden met diarree. (los van de oorzaak van de diarree).
Zelfs bij honden die op vers staan. Dit is toch allang achterhaald?  :o Of ben ik nou gek ?  ???
Nou, dat advies kreeg ik voor Pike vroeger ook. Met als gevolg dat zijn diarree over ging in spuitpoep. Net een brandweerspuit om maar even aan te geven hoe dat ging. De reactie van de da: Oh dan heeft hij een kippe-eiwitallergie. Aan de dieetbrokken moest hij.
Nu vreet hij hele kippen weg, zijn lievelingshapje  ::) en poept daar keurige barfdrolletjes op. Die da had zich nooit kunnen bedenken (of niet willen bedenken  :-\) dat hij wel eens niet tegen rijst zou kunnen.
Als er nu een aan de diarree is geef ik ofwel gewoon het eten wat ze anders ook krijgen (desnoods maal ik het bot), ofwel ik geef helemaal geen eten. Hangt er een beetje van af hoe ze zijn. Doorgaans is het met een dag wel weer bekeken hier. 
Een ander soort voedsel geven aan een spijsverteringssysteem dat toch al van slag is kan je maar beter vermijden. En zeker geen granen.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3043707
Ik heb ooit een paard gehad met ernstige diarree. We waren al weken bezig met de da.
Tot een oude boer zei dat ik rijst moest koken in een liter water en haar het water te drinken moest geven. Een dag later was de diarree weg. Ik doe het nog steeds bij paarden en het werkt top.

Ik denk dat het voor brokkenhonden echt een lichter verteerbare maaltijd is. Voor honden die vers eten zou ik er niet voor kiezen.
Door Martine-Tom
#3043716
Hope schreef: Ik heb ooit een paard gehad met ernstige diarree. We waren al weken bezig met de da.
Tot een oude boer zei dat ik rijst moest koken in een liter water en haar het water te drinken moest geven. Een dag later was de diarree weg. Ik doe het nog steeds bij paarden en het werkt top.

Ik denk dat het voor brokkenhonden echt een lichter verteerbare maaltijd is. Voor honden die vers eten zou ik er niet voor kiezen.
Rijstewater bij ernstige diarree heb ik ook al vaker van gehoord, geloof dat dat op BP ook nog wel geadviseerd werd, maar dan heb je het idd over echt langdurige en waterdun enzo, niet over zomaar 1 of 2 dagen diarree, daar zal het vast ook wel bij helpen, maar dat doet niks doen ook  ;)
Gebruikersavatar
Door pike
#3043736
Hope schreef: Ik heb ooit een paard gehad met ernstige diarree. We waren al weken bezig met de da.
Tot een oude boer zei dat ik rijst moest koken in een liter water en haar het water te drinken moest geven. Een dag later was de diarree weg. Ik doe het nog steeds bij paarden en het werkt top.

Ik denk dat het voor brokkenhonden echt een lichter verteerbare maaltijd is. Voor honden die vers eten zou ik er niet voor kiezen.
Vergeet je dan even niet dat een paard een herbivoor is? en een ander spijsverteringssysteem heeft?
Voor mijn brokkenhond Pike was gekookte rijst een regelrechte ramp. En rijst in de brokken ook drama want daar begon het allemaal mee. Oké het percentage honden dat allergisch cq overgevoelig is voor rijst is misschien niet heel hoog. Maar zelfs een kvv met een tikkeltje rijst werkte hier averechts.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3043922
Martine-Tom schreef: Rijstewater bij ernstige diarree heb ik ook al vaker van gehoord, geloof dat dat op BP ook nog wel geadviseerd werd, maar dan heb je het idd over echt langdurige en waterdun enzo, niet over zomaar 1 of 2 dagen diarree, daar zal het vast ook wel bij helpen, maar dat doet niks doen ook  ;)
Bij één of twee dagen diarree deed ik niks. Doe ik ook niet als ik zelf een keer aan de dunne ben.
Volgens mij kan je prima alleen ingrijpen als het meerdere dagen aanhoudt en het echt waterdun is.
pike schreef: Vergeet je dan even niet dat een paard een herbivoor is? en een ander spijsverteringssysteem heeft?
Voor mijn brokkenhond Pike was gekookte rijst een regelrechte ramp. En rijst in de brokken ook drama want daar begon het allemaal mee. Oké het percentage honden dat allergisch cq overgevoelig is voor rijst is misschien niet heel hoog. Maar zelfs een kvv met een tikkeltje rijst werkte hier averechts.
In feite zijn ook paarden niet gemaakt om graan te eten. We geven het ze wel en ze verdragen het beter dan honden, maar ze zijn er niet op gebouwd.
Als ik een hond had gaf ik hem gerust rijstwater (of rijst) tenzij hij net als jou hond echt een allergie heeft voor rijst.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door