Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#3007987
Even voorstellen: ik ben Jis, 55 jaar, woonachtig in Friesland, en sinds 4 weken eigenaar van een 10 jaar oude asielkater Finn.
Mijn labrador Mac, helaas vorig jaar op 14 jarige leeftijd overleden, heb ik Barf en afwisselend KVV gevoerd, en alles vond hij lekker !
Maar een kat is een ander verhaal  :o  Natvoer vindt hij niks, en hij haalt z'n neus op voor KVV. (Carnibest, Haaksbarf).  Probeer het aantrekkelijk te maken door wat zelfgemaakte bouillon (kip/rund) toe te voegen of het even in de magnetron te doen. Maar na alle bouillon op te slurpen, eet hij hooguit 2 hapjes KVV.  Dus mijn gedachte was meteen, ik heb een BARF kat ! Rundsoepvlees blokjes gevoerd, en jawel, hij at er 3 op ! Kipfilet, een reepje ging erin, meer niet. En kippenlevertje, tja ook een heel klein stukje en dat geldt ook voor verse kabeljauw. Sardientjes op water uit blik, ja daar at hij er zowaar 1 van !
Gister bij Herby versvoer kipnekken en eendagskuikens gekocht. Vandaag 1 kipnekje platgeslagen en in 5 stukjes gesneden, waarvan hij 2 stukjes heeft genuttigd. eendagskuiken heb ik nog niet geprobeerd.

Helaas moet ik wel brok bijvoeren, maar hoor graag of iemand suggesties heeft voor me?
Gr. Jis
#3008074
Er zijn best veel soorten KVV. Je zou eens kunnen vergelijken en kijken welke merken qua samenstelling uiteenlopen. De een heeft bijvoorbeeld hele gemalen dieren (inclusief darmen, yek) zoals All Animal, andere merken hebben een hoger percentage bot (Kiezebrink) of voegen zeewier toe (Naturis). Dat zorgt natuurlijk ook voor een wat andere smaak, dus mogelijk dat hij een ander merk wel lekker vindt. En misschien dan iets kiezen wat bij veel katten wel goed valt, zoals haas of konijn. Misschien kun je in de buurt bij iemand die ook KVV voert een paar proefjes krijgen? Of je huidige rolletjes ruilen voor wat proefjes van andere smaken/merken.

Kuikens zijn ook wel geliefd maar sommige katten weten niet direct wat ze daarmee aan moeten. Het begin kan erg lastig zijn als hij niet meer dan een paar hapjes durft te proeven, maar ik zou kijken of je misschien hier en daar wat kleine hoeveelheden kan krijgen zodat je kan proberen wat hij wel erg lekker vindt. Favorieten zijn hier zwaan, gans, kangoeroe, konijn en haas (echte wildliefhebbers haha). En dan praat ik vooral over vlees, als beginnend BARF-kat is haas en gans nog best hard (hoewel mijn katten ook geen haas-rugstuk en ganzennek ofzo eten, echt te hard), konijn kon mijn kater wel al snel aan maar dat verschilt per kat.

Hier werkte het bijvoorbeeld goed (en nog steeds) om iets wat ze niet zo lekker vinden echt goed te mengen met iets wat ze héél erg lekker vinden. Als ik lever er los bij leg eet twee van de drie het meestal niet op. Als ik het fijnsnijd met een beetje spiervlees (zwaan, gans, etc.) en een beetje dooivocht er doorheen roer lusten ze het wel. Dat zou je ook kunnen proberen met KVV dat hij lekker vindt (als je daarachter komt). En verder veel aanbieden en hopen dat hij op een gegeven moment toch denkt 'eureka, dat smaakt best!'. Of de bouillon echt een tijdje laten trekken, levertjes kort aanbakken, etc. om het aantrekkelijk te maken. Mijn dames hebben in het begin ook wel eens hun neus opgetrokken voor wat nieuws en dat moest ik altijd mengen met iets lekkers, inmiddels ruiken ze een keer en gaan ze gewoon eten als ik wat nieuws heb.  ::)
#3008528
Hartelijk dank voor deze opkikkers  :)

Vanavond heeft hij wat kabeljauw (van mijzelf uit de oven) ::) gekregen. Hij vond het heerlijk!  Heb dit gevoerd, omdat hij na de kipnekjes van gister(en brok) nog niet heeft gepoept.  Vandaag heeft hij ook weinig van z'n brokjes gegeten.

Liefst heb ik hem zo snel mogelijk van die brok af, maar misschien wil ik dit te snel ! Ik blijf hem de komende tijd van alles aanbieden, en het wildseizoen is aangebroken (vind ik zelf ook erg lekker) dus een stukje van dit en een friemeltje van dat zal zeker gaan lukken.
Hij is nog erg bang voor alles, moet heel erg wennen, en daarom ben ik blij dat die friemeltjes vlees/vis of kip wel gegeten worden.
KVV zou het makkelijk kunnen maken, maar als elke worst voor meer dan de helft de kliko ingaat, tja dan kies ik toch voor het langzaam overgaan naar BARF.  Het is alleen de vraag hoe lang dat duurt ?  Hoor graag hoe jullie dat hebben ervaren !
#3009708
Voor een stoofpotje had ik rundvlees in huis. Kat Finn ging al helemaal uit z'n dak dat ik het vlees ging snijden  ;D
En geen 3 stukjes dit keer , maar 60 gr. En wat een feest om te zien hoe hij dit met zoveel smaak verorberde  :biggrin2:
Hij ligt nu voor pampus naast me op een andere stoel, en ik weet het zeker, dit gaat helemaal goed komen !
#3042431
We zijn nu 2 maanden verder en het valt nog steeds niet mee Finn te overtuigen dat BARF of KVV veel beter is voor hem  :o
Na vele eendagskuikens gehalveerd of geopend te hebben, ziet hij er geen plezier in om het op te eten. Een gekluts eitje daarentegen, en even in de magnetron opwarmen is wel lekker  ;D  Platgeslagen kipnekken of kipvleugels waren lekker, maar opeens niet meer  :'(
Rundvlees, kalkoen, kip, kiplevertje, konijn en zalm stukjes eet hij wel.
Mijn vriezer is niet zo groot dus ik kan geen grote hoeveelheden aanschaffen, en wat ik aan KVV heb aangeschaft van Herby, Natuur en Dier, Darf, Haaksbarf, Carnibest kon ik gelukkig zo doorsluizen naar een kennis, want Finn eet daar alleen de konijnmix van  :-\
Vanmiddag is het pakket van Oervoer binnengekomen, niet goedkoop, maar wel de keus in kleine hoeveelheden van diverse diersoorten, zodat ik kan uitproberen wat deze eigenwijze kater lekker vindt  ;) en de graanvrije brok eindelijk een slinger kan geven!
Zie graag reacties van zo'n zelfde situatie  :D
#3042711
Lastig hè? Hier ook 2 mieperds. Gelukkig veel minder erg dan bij jou, maar vergeleken met een gulzige pup erg kieskeurig ;) kater moest ik met stukjes kalkoen (gebakken van onszelf) door kvv darf overtuigen dat het toch wel lekker is. Daarvoor keek hij me aan alsof ik hem vergiftigen wou. De poes laat de vis liggen, terwijl ze een haringstaart van ons bord wel opeet... De kuikens moest ik eerst in stukjes breken, maar zijn nu geliefd. De laatste plak darf ontdooit nu, ben benieuwd hoe het zometeen gaat als ze volledig op barf overgaan
#3042864
Finn eet, of drinkt wat hij lekker vindt er tussen uit, en laat juist liggen wat hij moet eten  >:(
Vanochtend wat eenden kvv geprobeerd, bakje was nog vol dat ik thuis kwam  ???
Heb net een bosduif karkasje geknipt, zodat er wat losse stukjes vel/vlees en orgaan tussen liggen. Hij blijft wel heen en weer lopen en steeds ruiken, dus ik laat het nog wel even staan, misschien maakt honger "rauwe bonen zoet"  :-\
Morgen maar weer een ander smaakje proberen.
Hoe krijg je bot naar binnen als hij zowel bot als KVV met bot blijft weigeren?
#3043512
Als het fijn genoeg gemalen is kan hij toch niet merken of het gemalen bot is of gemalen vlees?
Als hij gewoon alles ongemalen weigert (eet hij dan geen konijnkarkas ook niet?) is er dan wat mis met zijn tanden? Vind hij het misschien te hard?

Bosduif is redelijk specifiek van smaak, dat lust er hier ook maar eentje (en die lust alles  ::)). 
Honger werkt bij katten niet erg goed. Als ze een tijdje niet eten wordt hun honger net minder ipv erger.  Mengen met iets dat hij lekker vind (zoals de konijnmix), werkt vaak beter.  In het begin kan je tevreden zijn met een klein beetje van het nieuwe eronder, zo went hij aan de smaak en kan je het steeds meer opbouwen.
Door Martine-Tom
#3043516
pearlsofpassion schreef: Als het fijn genoeg gemalen is kan hij toch niet merken of het gemalen bot is of gemalen vlees?
Als hij gewoon alles ongemalen weigert (eet hij dan geen konijnkarkas ook niet?) is er dan wat mis met zijn tanden? Vind hij het misschien te hard?

Bosduif is redelijk specifiek van smaak, dat lust er hier ook maar eentje (en die lust alles ::)).
Honger werkt bij katten niet erg goed. Als ze een tijdje niet eten wordt hun honger net minder ipv erger. Mengen met iets dat hij lekker vind (zoals de konijnmix), werkt vaak beter. In het begin kan je tevreden zijn met een klein beetje van het nieuwe eronder, zo went hij aan de smaak en kan je het steeds meer opbouwen.
Zoeen heb ik er hier, als ie iets niet lust eet ie het niet...en dat houd ie rustig 2 dagen vol, om er dus ziek van te worden dat ie niet genoeg eet ::)
Tegenwoordig krijgt hij een lik blikvoer als hij 18 uur niks gegeten heeft omdat ie anders aan de kots gaat, en als braaf personeel zorg ik in de tussentijd dat er iets ontdooit is wat ie wel blieft ::)
#3043523
Martine-Tom schreef: Zoeen heb ik er hier, als ie iets niet lust eet ie het niet...en dat houd ie rustig 2 dagen vol, om er dus ziek van te worden dat ie niet genoeg eet ::)
Tegenwoordig krijgt hij een lik blikvoer als hij 18 uur niks gegeten heeft omdat ie anders aan de kots gaat, en als braaf personeel zorg ik in de tussentijd dat er iets ontdooit is wat ie wel blieft ::)
Echt?

Ah nee, ik ben anders.
Ik zorg wel dat er iets in gaat, maar ik ben in staat bewust hetzelfde weer uit te halen voor de volgende dag, om mijn punt te maken... >:(
Ik koop wel geen zaken die ze structureel niet lusten, daar probeer ik iets op te vinden (vis meng ik met kip vb). Maar af en toe kunnen ze zomaar beslissen ergens geen zin in te hebben, zomaar. Gewoon geen zin deze week. En dan blijf ik het geven tot het gegeten wordt. Anders is op den duur het einde zoek, vrees ik... ::)
Door Martine-Tom
#3043529
pearlsofpassion schreef: Echt?

Ah nee, ik ben anders.
Ik zorg wel dat er iets in gaat, maar ik ben in staat bewust hetzelfde weer uit te halen voor de volgende dag, om mijn punt te maken... >:(
Ik koop wel geen zaken die ze structureel niet lusten, daar probeer ik iets op te vinden (vis meng ik met kip vb). Maar af en toe kunnen ze zomaar beslissen ergens geen zin in te hebben, zomaar. Gewoon geen zin deze week. En dan blijf ik het geven tot het gegeten wordt. Anders is op den duur het einde zoek, vrees ik... ::)
Dan ga je de oorlog hier echt niet winnen helaas, Freud eet rustig 3 dagen niet hoor als het hem niet smaakt :-X
Toen de buurman oppaste had hij een verkeerde rol eruit gehaald, toen ik terug kwam bleek Freud dus 2 dagen niks gegeten te hebben en kon ik met een kotsende kat om een anti-spuugprik zodat ie iig weer zou gaan eten, dat was best nog ff spannend ook :-X
Er zijn een paar smaken die hij echt altijd eet, de rest wil wel eens wisselen, maar hij houd het langer vol als ik het volhoud om dingen aan te bieden ::)
#3043538
Ja, ik zorg altijd wel dat er dagelijks iets in gaat, maar das dan niet erg veel.  Genoeg om de honger gaande te houden.
En ik ben ook geen onmens, ik verwacht niet dat ze iets eten dat ze echt niet lusten.  Gaat over zaken waarvan ik weet dat ze het wel willen eten, maar gewoon meer zin hebben in wat anders.  Kleintje neemt dan een hapje, bijt er een stukje vanaf en laat de rest liggen. Ja, dan krijgt ze dat de volgende maaltijd eerst voor ze de rest krijgt.  Meestal is dat al voldoende. Wil ze het nog niet, ga ik het mengen met iets dat ze wel lust, of smeer er iets lekkers overheen. 
Soms is ze gewoon koppig. Ze weet dat er iets anders staat te wachten op haar, maar dat dat stukje vlees eerst op moet en dan zit ze mij een kwartier aan te kijken.  Als de anderen dan gedaan hebben met eten en ze voelt van ok: tis nu of niets, dan eet ze het doorgaans wel op.  Ik heb haar geleerd dat als ze dat doet, ze altijd iets lekkers als beloning krijgt. 
Als het niet werkt, dan ga  ik het dus mengen, of krijgt Cuzco het en zij de volgende maaltijd toch maar met de anderen het nieuwe mee. Maar dan durf ik dus wel voor de dag erna weer hetgene uithalen dat ze laten liggen heeft.  Anders eet ze het straks niet meer.  Tweede keer gaat het altijd zonder problemen...  ::)

Het is natuurlijk kat-afhankelijk en het is altijd testen wat bij wie werkt.  Bij Luis werkt dit ook niet echt, dat blijven aanbieden toch niet.  Daar moet ik mengen, zit niets anders op.
Zoals vandaag.  Hij weigert zijn kwartel, wil er zelfs nog niet naar gaan ruiken.  Doet geen grein moeite.
Ja, ik zal er vanavond wat lekkers bij leggen en dan is er veel kans dat hij het wel gewoon helemaal opeet.  Hij lust meer dan hij denkt, maar weigert vaak zelfs maar te proberen. Als ik hem dan zover krijg dat hij proeft, lust hij het doorgaans wel... Ale, alles wat ik nog koop, waarvan ik weet dat hij het eigenlijk lust, geen paard of hert of zo, maar dat koop ik gewoon niet meer...
Maar Luis eet iets niet als hij het pakweg een maand niet meer gegeten heeft. Dan is hij vergeten dat hij het lust en moet ik het er weer in krijgen om hem eraan te herinneren.  Das altijd zo. En kwartel was er een tijdje uit. Gevolg: hij eet het niet.
Als ik er vanavond niet in slaag om het hem te laten eten, dan krijgt hij wat anders. Maar dan komt morgen of overmorgen weer kwartel op het menu.  En ik zal het dan wel mengen onder iets lekkers, zodat hij weer aan de smaak went.
Parelhoen is nu favoriet, maar dat heeft toch een keer of 4 voeren en mengen onder kip geduurd voor hij het wilde eten.  Hetzelfde met gans, en alles wat wild ruikt.  Hij eet het graag, maar hij is zo achterdochtig en dan komt hij nog niet in de buurt.  En dan mag ik het nog een jaar gaan aanbieden, hij zal niet eten. Echt niet.  Door het gewoon terug te zetten, krijg je hem niet aan het eten, je moet hem overhalen een hapje te nemen door wat lekkers. 

Ale, sorry voor de lange uitleg, ik liet me een beetje gaan, denk ik...
Ik geloof wel dat Freud niet te vangen is hoor.  Ik vind het gewoon heel erg lief dat je meegaand bent en hem dan wat anders geeft.  ;)  Ik zou veel koppiger zijn...  ::)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door