Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Bullspike
#3042605
Nou ik heb het geprobeerd. Benieuwd of het wel klopt lijkt me veel nl.

Onze Rick  (bull terrier) weegt ong18 kilo en is 5 maanden;

Ik heb 5% gedaan van z'n gewicht (is dat goed voor een pup)

Dus kom ik op 900 per dag
En 6300 per week

3150 vleesbot
945  orgaan
945. Groente
1260 spiervlees

Wat zeggen jullie van deze hoeveelheid?
Of heb ik het niet goed begrepen?

Alvast bedankt voor jullie reacties
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3042617
Zo te zien heb je 20% spiervlees en 15% groente gedaan. Heb je daar een specifieke reden voor? Zo niet, dan zou ik gewoon voor max 10% groente gaan en dan 25% spiervlees. Of 20% spiervlees en 5% extra's als vette vis, ei ed.

Het kan wel hoor, 15% groente. Maar ik zou dat alleen doen bij een te dikke volwassen hond. Een pup gaf ik liever nog iets meer spiervlees. Als je pup aan de slanke kant is mogen de ei en vis ook gewoon als extra gevoerd worden. Heeft ie een wat molliger postuur, dan rekende ik het netjes in de 5% mee.

Of het teveel is ga je merken. Voeren doe je op het oog. 5% voor een pup van 5 maanden is niet gek, maar het blijft simpel. Wordt ie te dik, ga je minderen, wordt ie te schraal, dan geef je meer. Een en ander zal ook afhangen van welke diersoorten je voert, de ene diersoort is vetter dan de andere.
#3042659
ow en nog een vraagje gelijk.

de hoeveelheden op de site waren verdeeld per dagen dus bijv. spiervlees 4 x per week orgaan 3x groente 5 vleesbot 7..
maar dan kom ik dus op ongelijke hoeveelheden per dag.
kan het ook dat je gewoon iedere dag hetzelfde geeft verdeel over de week. maar dus wel aan die 6300 komt.
en dan de hoeveelheid vleesbot over de week verdeeld en met alle andere vlees ook?
sorry voor alle vragen.
heb inmiddels al verschillende menu s op papier maar ben dr nog niet uit ;)
Gebruikersavatar
Door pluk
#3042690
De twee meest voorkomende varianten zijn:
- 7 dagen bot-spiervlees-orgaan
- 7 dagen bot, 3 dagen orgaan, 4 dagen spiervlees.
Groente kun je elke dag erbij geven en extra's verdeel je zoals het uitkomt.

Als het percentage spiervlees hoger dan orgaan, dan kom je redelijk op hetzelfde uit per dag.
15% orgaan= 945gr/week = 3× 315gr
25% spiervlees= 1575/week = 4x 395gr
op de orgaandagen kun je dan wat extraas geven.

Als je spiervlees en orgaan gelijk zijn kun je het volgende doen:
Als je uitgaat van 6300gram per week:
Orgaan, 20%,1260 grweek= 3x 360gr/dag +1x180gr
Spiervlees, 20%,1260gr/week= zelfde als orgaan, je geeft dus 1dag orgaan+spier
#3042747
ok, dan ga ik het toch proberen
ik heb een voorbeeld menu gemaakt.

ma 450 kippennek 225 lamssnippers 180 runderpens
di  450  kippennek 225 runderkopvlees 180 geitenlever
wo 450 kippennek 225 lamsvlees 180 runderpens
do 450 kippennek 225 geitensnippers 180 rundernier
vr 450 kippennek 225 runderkopvlees 180 geitenhart
za 450 kippennek 225 lamssnippers 180 runderpens
zo 450 kippennek 225 geitenvlees 180 geitenlever

daarbij zou het dus nog moeten dat hij elke dag wat groente krijgt
en waarom kippennek, omdat ik had gelezen dat je daar het beste mee kan beginnen.
onze vorige hond kreeg het ook, maar als dat goed gaat kan ik het toch vervangen voor lamsribben en geitenribben?

groetjes
en weer bedankt alvast ;)
Gebruikersavatar
Door pluk
#3042774
Je orgaanverhoudingen kloppen nog niet helemaal denk ik. Van je orgaan moet minimaal de helft pens zijn. De andere helft hart/ nier/lever. Dit mag van alles 1/3 zijn.
Minimaal wordt 5 verschillende diersoorten aanbevolen. Dus met konijn erbij heb je er genoeg. Ik zou kijken of je ipv nog meer kip bijv eend kunt voeren. Bijv eendennek. De kippenek zou ik dan vervangen voor ipkarkas, omdat je anders weer teveel nek geeft.
#3042781
Bullspike schreef: ok, dan ga ik het toch proberen
ik heb een voorbeeld menu gemaakt.

ma 450 kippennek 225 lamssnippers 180 runderpens
di  450  kippennek 225 runderkopvlees 180 geitenlever
wo 450 kippennek 225 lamsvlees 180 runderpens
do 450 kippennek 225 geitensnippers 180 rundernier
vr 450 kippennek 225 runderkopvlees 180 geitenhart
za 450 kippennek 225 lamssnippers 180 runderpens
zo 450 kippennek 225 geitenvlees 180 geitenlever

daarbij zou het dus nog moeten dat hij elke dag wat groente krijgt
en waarom kippennek, omdat ik had gelezen dat je daar het beste mee kan beginnen.
onze vorige hond kreeg het ook, maar als dat goed gaat kan ik het toch vervangen voor lamsribben en geitenribben?

groetjes
en weer bedankt alvast ;)
Ik zou geen 7 dagen/week kippennekken voeren; hooguit 2 dagen nek, en vwb nek; eendennek kan een BT van 5 maanden wel handelen. Kipkarkas en Kwartelkarkas zijn een mooie aanvulling evenals konijnkarkas.
Als dat goed gaat, zou ik niet direct voor lams en geitenribben gaan. In de link die Odradaatje plaatste, kan je nog meer info vinden.
Je voert kip, lam, rund en geit; een vet visje erbij(mag ook als extraatje) is zeer aan te bevelen. Wanneer je alle dagen kipnek vervangt voor afwisseling met de andere beginnersbotten heb je een mooie aanvulling qua diersoorten

De verhoudingen in orgaan zou ik ook nog wat aan sleutelen. En rundernier zou ik niet voeren(tenzij het bio-rundernier is)
En een rauw eitje zo'n 2 keer per week; lekker als extraatje
Gebruikersavatar
Door pluk
#3043072
Bullspike schreef: maar wat is er met mn orgaanvlees ;)
wat doe ik fout?
Je geeft teveel lever en te weinig pens.
Totaal heb je 1260gr orgaan per week, hiervan moet 630 pens zijn. Hart, lever, nier kun je elk 210gr geven.
hoe je het verdeelt over de week maakt niet uit
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door