Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door hannabelgje
#3042226
Ik zou in de toekomst graag een kat willen waar ik dan ook een nestje mee zou willen doen. Vooral de points trekken me erg aan. Ik heb vroeger met tamme ratjes gefokt en het uitpluizen van stambomen en maken van geschikte combinaties vond ik echt geweldig leuk.
Nu lijkt me dat bij katten dus ook echt geweldig leuk om te doen. Katten lijken mij ook makkelijker qua bevallingen, makkelijker dan honden en ratjes in elk geval. Ik heb de indruk dat het bij katten meestal toch wel goed gaat. Bij honden hoor ik heel veel enge verhalen en bij de ratten heb ik zelf ook veel ellende gehad met moeilijke bevallingen.
Wat mij enorm verbaasd is dat je blijkbaar als je een kat voor veel centjes koopt, het nog steeds niet jouw eigen keuze is of je er mee fokt ja of nee. Bij een hond is dit volgens mij je eigen keuze. Bij een kat beslist de fokker van jouw kat of je er wel of niet mee mag fokken. Want een kat waar mee gefokt wordt kost dan ineens meer dan het dubbele.
Daar snap ik dus werkelijk helemaal niks van. Iemand die daar iets van weet?
Door Quinta
#3042317
Van katten weet ik het niet, maar ken juist bij honden wel voorbeelden waar het gebeurd.

Een fokker van een bepaald ras heeft dan uiteraard een aantal teven waar hij mee kan fokken. Met een hond mag je maar 1 keer per jaar fokken en dan nog gedurende een beperkt aantal jaren (meestal tussen 2 en 7 jaar). Dit wordt o.a. bepaald door de rasvereniging. In de praktijk kan dus een fokker maar een beperkt aantal nesten voortbrengen. Vooral ook omdat als de teef gepensioneerd raakt hij helemaal niet meer met deze hond kan fokken. Als fokken een passie is in je leven en je noemt jezelf hobby-fokker sta je dus met lege handen.
Verschillende fokkers hebben daar dus wat op bedacht en geven pups af aan de nieuwe bezitters met de afspraak dat hij als de hond b.v. 3 jaar is hier 1 of 2 maal mee mag fokken. Dit wordt vastgelegd in een koopovereenkomst. Vooral met teefjes maar ook bij reuen wordt deze afspraak gemaakt. Dit betekent dus dat de teef als ze moet werpen minstens 2 maanden terug gaat naar de fokker.
Denk nou niet dat de fokker dit doet voor financiëel gewin. Dit soort hobby fokkers hebben alleen ideël e motieven. Zij doen dit omdat ze trots zijn op hun eigen fokresultaten en een verdere bijdrage willen leveren aan de rasverbetering en het is natuurlijk ook een manier om hun passie uit te oefenen.
De fokker heeft dikwijls wel zoveel verstand van zijn ras dat hij op puppy-leeftijd wel kan inschatten wat een mooi exemplaar zal worden en waarmee hij later graag een nestje zou willen fokken. Want veelal wordt niet het hele nest met “fokrecht” verkocht.

Wat zijn nu de voor- en nadelen van het kopen van een puppy met fokrecht? De meeste mensen zullen niet zo geïnteresseerd zijn of ze een hondje krijgen wat een toonbeeld is voor het ras. Met hele goede hoekingen, amandelogen, goede voorborst etc. Maar toch…… Bij een hondje met fokrecht heb je waarschijnlijk wel een exemplaar waar andere mensen naar omkijken…….(als dat je ijdelheid streelt). Je behoudt uiteraard een goede relatie met de fokker. Hij wil het hondje regelmatig zien in zijn/ haar ontwikkeling. Jij bent ook nog steeds niet de officiële eigenaar, want de stamboom moet op naam staan van de fokker. Eventuele nakomelingen gaan de kennelnaam van de fokker dragen. Het kan leuk zijn dat jouw hondje later puppies krijgt, zonder dat jij de lasten daarvan hebt. Je hebt uit dat nest uiteraard dan eerste keuze om eventueel een hondje erbij te nemen.
Alle kosten na de dekking (dekgeld, dierenarts) zijn voor rekening van de fokker. De opbrengst van de puppy-verkoop gaat ook naar de fokker. Meestal wordt wel een afspraak gemaakt dat boven een bepaald aantal pups jij een deel krijgt, of je krijgt de oorspronkelijke aanschafprijs van je hond terug. Nogmaals denk niet dat de fokker hier garen bij spint. Een nest fokken is een dure aangelegenheid. De medische onderzoeken die de teef moet ondergaan om te mogen fokken (röntgen, oogonderzoek, knieonderzoek e.d.) worden uiteraard ook door de fokker betaald. En wanneer  er dan slechts 1x met zo’n teefje gefokt wordt, komen de kosten hier niet uit.

Als jij als onnozele puppy-koper bij een dergelijke fokker komt kan dit je natuurlijk wel overvallen. Je kunt altijd aangeven liever een hondje te willen zonder fokrecht. Nogmaals veelal krijg je dan niet het mooiste exemplaar van het nest, maar als dat je niets uitmaakt is er dus niks aan de hand.

Ik kan me voorstellen dat het bij katten ongeveer hetzelfde gaat, maar ben nieuwsgierig naar reacties van deze kant en of deze vergelijking juist is
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3042404
Quinta schreef: Van katten weet ik het niet, maar ken juist bij honden wel voorbeelden waar het gebeurd.

Een fokker van een bepaald ras heeft dan uiteraard een aantal teven waar hij mee kan fokken. Met een hond mag je maar 1 keer per jaar fokken en dan nog gedurende een beperkt aantal jaren (meestal tussen 2 en 7 jaar). Dit wordt o.a. bepaald door de rasvereniging. In de praktijk kan dus een fokker maar een beperkt aantal nesten voortbrengen. Vooral ook omdat als de teef gepensioneerd raakt hij helemaal niet meer met deze hond kan fokken. Als fokken een passie is in je leven en je noemt jezelf hobby-fokker sta je dus met lege handen.
Verschillende fokkers hebben daar dus wat op bedacht en geven pups af aan de nieuwe bezitters met de afspraak dat hij als de hond b.v. 3 jaar is hier 1 of 2 maal mee mag fokken. Dit wordt vastgelegd in een koopovereenkomst. Vooral met teefjes maar ook bij reuen wordt deze afspraak gemaakt. Dit betekent dus dat de teef als ze moet werpen minstens 2 maanden terug gaat naar de fokker.
Denk nou niet dat de fokker dit doet voor financiëel gewin. Dit soort hobby fokkers hebben alleen ideël e motieven. Zij doen dit omdat ze trots zijn op hun eigen fokresultaten en een verdere bijdrage willen leveren aan de rasverbetering en het is natuurlijk ook een manier om hun passie uit te oefenen.
De fokker heeft dikwijls wel zoveel verstand van zijn ras dat hij op puppy-leeftijd wel kan inschatten wat een mooi exemplaar zal worden en waarmee hij later graag een nestje zou willen fokken. Want veelal wordt niet het hele nest met “fokrecht” verkocht.

Wat zijn nu de voor- en nadelen van het kopen van een puppy met fokrecht? De meeste mensen zullen niet zo geïnteresseerd zijn of ze een hondje krijgen wat een toonbeeld is voor het ras. Met hele goede hoekingen, amandelogen, goede voorborst etc. Maar toch…… Bij een hondje met fokrecht heb je waarschijnlijk wel een exemplaar waar andere mensen naar omkijken…….(als dat je ijdelheid streelt). Je behoudt uiteraard een goede relatie met de fokker. Hij wil het hondje regelmatig zien in zijn/ haar ontwikkeling. Jij bent ook nog steeds niet de officiële eigenaar, want de stamboom moet op naam staan van de fokker. Eventuele nakomelingen gaan de kennelnaam van de fokker dragen. Het kan leuk zijn dat jouw hondje later puppies krijgt, zonder dat jij de lasten daarvan hebt. Je hebt uit dat nest uiteraard dan eerste keuze om eventueel een hondje erbij te nemen.
Alle kosten na de dekking (dekgeld, dierenarts) zijn voor rekening van de fokker. De opbrengst van de puppy-verkoop gaat ook naar de fokker. Meestal wordt wel een afspraak gemaakt dat boven een bepaald aantal pups jij een deel krijgt, of je krijgt de oorspronkelijke aanschafprijs van je hond terug. Nogmaals denk niet dat de fokker hier garen bij spint. Een nest fokken is een dure aangelegenheid. De medische onderzoeken die de teef moet ondergaan om te mogen fokken (röntgen, oogonderzoek, knieonderzoek e.d.) worden uiteraard ook door de fokker betaald. En wanneer er dan slechts 1x met zo’n teefje gefokt wordt, komen de kosten hier niet uit.

Als jij als onnozele puppy-koper bij een dergelijke fokker komt kan dit je natuurlijk wel overvallen. Je kunt altijd aangeven liever een hondje te willen zonder fokrecht. Nogmaals veelal krijg je dan niet het mooiste exemplaar van het nest, maar als dat je niets uitmaakt is er dus niks aan de hand.

Ik kan me voorstellen dat het bij katten ongeveer hetzelfde gaat, maar ben nieuwsgierig naar reacties van deze kant en of deze vergelijking juist is
Niet? Juist wel. De hond is betaald door de pupkoper, die voedt 'm op, geeft 'm te eten en draagt de overige dagelijkse kosten. Enkel de fokgebonden kosten zijn voor de fokker en daar staat dan tegenover dat hij/zij meerdere malen een nestje van zo'n teef kan hebben waardoor per saldo zo'n teef veel meer "opbrengt" dan wanneer hij/zij zelf voor zo'n teefje moet zorgen en de kosten moet dragen.

De binnengelopen fokkers die ik ken, werkten allemaal op deze manier. Zelf gezellig 1 of 2 hondjes in huis, meestal reuen en de teven zaten allemaal elders en werden op verzoek opgetrommeld. eigenaar kreeg €1000,- en was ook weer blij.
Bleek een hond toch ongeschikt te zijn voor de fok. Jammer, maar dat koste verder dan ook niks, aangezien de pupprijs gewoon betaald is. Ooit een reu bij zo'n fokker willen kopen en het kwam erop neer dat ik het volle pond moest betalen (prima) dat ik verplicht was om HD/ED BAERtest enz. te doen...ook prima en de laatste voorwaarde was dat zij zo vaak als ze wilde langs moest kunnen komen om een teef te laten dekken. "umsonst" Uh nou, niet prima.

En dit alles zegt niks over de kwaliteiten van de fokker en/of de pups...of misschien wel, want een mindere teef wordt vlotter niet gebruikt dan bij iemand die maar 1 teef heeft en die een nestje moet en zal hebben. Maar dat ze er financieel niet wijzer van zouden worden is gewoon niet waar.

Bij katten is het voor zover ik het weet zo geregeld dat als je wilt fokken met een poes of kater dat je 'm dan wel volledig koopt, maar daar dan wel de hoofdprijs voor moet betalen. Dus niks "fokrecht" oid. Gewoon extra diep in de buidel tasten, gewoon omdat het kan.
Door hannabelgje
#3042496
Ik heb serieus contact gehad met een fokker die voor een huisdierkitten 550 euro vraagt en een fokkitten 1500 euro. Dat gaat toch helemaal nergens over.
Ik heb het niet over plaatsen onder fokkers voorwaarden. Gewoon het fenomeen ik koop een kitten en ben zelf eigenaar en wil daar na de nodige testen  een nestje mee fokken.
Gebruikersavatar
Door Lizetta
#3042498
Wat ik weet van een buurvrouw die ook wil gaan fokken, is dat het inderdaad zoals Hanna aangeeft:
Je betaalt flink meer voor een fokkitten dan voor een huispoes. Bij veel catteries wordt er ook al gecastreerd voordat ze naar hun nieuwe baas gaan.
Daar heb je dus als koper niets over te zeggen. En ja, ik heb wel gehoord van bedragen van 6x de gewone prijs voor een heel mooi kitten met potentie (en dan maar hopen dat je daarmee kan gaan fokken  :-X)
Door Ruisje
#3042537
hannabelgje schreef: ...
Nu lijkt me dat bij katten dus ook echt geweldig leuk om te doen. Katten lijken mij ook makkelijker qua bevallingen, makkelijker dan honden en ratjes in elk geval. Ik heb de indruk dat het bij katten meestal toch wel goed gaat. Bij honden hoor ik heel veel enge verhalen en bij de ratten heb ik zelf ook veel ellende gehad met moeilijke bevallingen.
...
Er zijn net zoveel enge verhalen van kattenbevallingen, hoor! Dus dat 'makkelijker' zou ik maar snel vergeten. ;)
Gebruikersavatar
Door Lizetta
#3042567
lightning schreef: Ik denk dat ik maar op mijn handen ga zitten eigenlijk als kattenfokker zijnde.
Waarom?
Er wordt toch een eerlijke vraag gesteld?
En ik geef alleen aan wat ik weet (niet veel en van horen zeggen, staat erbij).
Dus juist graag een antwoord geven, daar kunnen we allemaal van leren ;)
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3042753
lightning schreef: Ik denk dat ik maar op mijn handen ga zitten eigenlijk als kattenfokker zijnde.
Sorry, maar dat vind ik persoonlijk een stomme actie.
Er wordt een vraag gesteld om informatie te winnen.
Wanneer je geen discussie wilt kan je altijd hannabelgje een pb sturen met de uitleg over de prijs lijkt mij?
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door