Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door westie
#304134
Na 4 weken bibi wil ik meer proberen. Zit nu achter kippennekken aan, maar wil naast bot ook vlees geven. Nu kan ik aan vleesafval komen van schapen en runderen. Het vleesafval bestaat uit pezen, vet, vlees, botten, testikels, stukken hart, stukken afgesneden organen,ed. Is dit goed vleesafval om een maaltijd bibi te vervangen? ??? Wil een dag pens gaan geven een dag vleesafval en de overige dagen bibi. Afhankelijk van mijn hond ISIS haar reactie eventueel nog een dag vervangen door vleesafval en kippennekken.
Door westie
#304160
Lupa schreef: ik denk dat als je meerdere dagen BIBI geeft, niet zo nauw komt over de percentages van andere soort vlees.
Wat ik wel niet zou geven is extra organen vlees, er zit in bibi genoeg organen vlees.
Langzaam beginnen, isis moet ook aan wennen.
Wat voor botten zijn het? oppassen dat het niet te harde botten zijn, zoals bv mergpijp
Met extra orgaanvlees bedoel je de pens? Ik heb het vlees afval nog niet gekocht, weet eigenlijk niet wat voor bot erin zit. ik wil eigenlijk iedere week een dag een maaltijd bibi vervangen, en uiteindelijk komen op bovenstaande. Beter dus geen pens en geduldig op de kippennekken resultaat wachten ???
Door the dude
#304164
Lupa schreef: Wat ik wel niet zou geven is extra organen vlees, er zit in bibi genoeg organen vlees.
Dus als een hond alleen maar bibi eet krijgt hij teveel orgaanvlees binnen ofzo ?

Ik zou zelf bijvoeren volgens de percentages
Door the dude
#304173
Lupa schreef: nee, dat staat nergens, ik zeg dat in bibi genoeg organen in zitten en je kan beter meer spiervlees geven dan organen maar als je alleen bv orgaen vlees bij voert ga je die persentages wel in de waar schoppen.
Als je alleen orgaanvlees gaat geven gaan de percentages door de war, eens.

Maar dit gebeurt toch ook met alleen spiervlees ?
Door Peet
#304175
Ik denk dat Lupa wil zeggen dat er in kvv's meestal meer orgaanvlees dan spiervlees zit. Orgaanvlees is meer slachtafval, want dat eten wij niet zo veel.

Dus als je naast kvv af en toe wilt barfen, kan je je beter richten op spiervlees dan orgaanvlees.

Maar eens per week een lapje pens is prima hoor. Er verder kan je afwisselen met een vis-dagje, kippepootjes of vleugeltjes (eerst ff meppen met hamer), rundergehakt, lambotjes, rauwe eitjes, groeteprutjes (eh...sorry mixjes) etc.
Door Audrina
#304198
the dude schreef: OK dan, dus met alleen maar kvv zit je zoiezo scheef met de percentages
Nee, kvv = kompleet en alle verhoudingen in (een goede) kvv kloppen. Dus als je alleen kvv geeft, krijgt ie niks teveel en niks te weinig. :)
Door westie
#304233
ok ik bel net voor kippennekken , dat gaat nog even duren moet maandag even terug bellen :(. Als dus een keer per week pens geef i.p.v. BIBI is het o.k. Maar als ik dan ook nog een dag vleesafval geef, zoals eerderbeschreven, en kippennekken wordt het te veel om in een keer te doen? ??? Las in dverse andere berichten dat je inderdaad niet te snel moet gaan. Pens is makkelijker aan te komen op dit moment dan die nekken. Wat ik eigenlijk wil weten, is het vleesafval dat ik heb omschreven een goede maaltijd? En zo ja, hoe lang voor dat ik het volgende 'product'kan uit proberen (om maar niet te snel te zijn ;)) Zo nee, waarom niet. Kan ik beter geen vleesafval geven, maar 'gewoon' vlees? :-\ Help!
groetjes Rebecca
Door Peet
#304237
Ik geef als afwisseling ook wel eens slachtafval, zoals bijvoorbeeld strotten met een hapje Fytomix....vinden ze heerlijk hoor en lijkt mij ook prima voor ze!

Maar omdat ik voornamelijk kvv voer, neem ik het niet zo nauw met die percentages, want grosso-modo eten mijn honden dus altijd compleet.

Maar da'n mijn mening hoor ::)
Door k9
#304279
westie schreef: Het vleesafval bestaat uit pezen, vet, vlees, botten, testikels, stukken hart, stukken afgesneden organen,ed. Is dit goed vleesafval om een maaltijd bibi te vervangen? ???
Het klinkt goed hoor, Westie.... goed om af te wisselen... ;)
Door Elizaw
#304438
Hai,

Er zit toch niet in alle soorten Bibi pens? bv de kip/rijst??
Ik doe het nl ook zo, 4 dagen bibi, de vier verschillende smaken, 1 dag pens en 1 dag hele kip.

Groetjes,
Bep
Door Lizzy
#304699
Natuurlijk kun je, wanneer je Bibi geeft, ook orgaanvlees geven. Maar. Bibi bestaat al voor een behoorlijk groot deel uit orgaanvlees (compleet of niet compleet. Orgaanvlees is nou eenmaal goedkoper als spiervlees). Nu kun je natuurlijk 7 dagen in de week Bibi geven en eigenlijk aan de ruime hoeveelheid orgaanvlees voeren (dat gaat ook allemaal prima), je kunt ook proberen om ALS je dan zelf gaat samenstellen op die dagen juist dingen te geven die NIET in Bibi zitten. Om juist meer afwisseling aan je menu te geven. En dan is bijv. spiervlees, vleesbotten, vis, eieren, zuivel, groentes, etc. een prima keus.

Als je allerlei slachtafvallenmixen geeft: dan weet je dus nog steeds niet wat je aan je hond voert, de verhoudingen kunnen totaal zoek zijn in die mix (over de Mix van Bibi is nagedacht). Het kan wel voor 80% of 90% uit orgaanvlees bestaan. Dus als je dan (zeg even) 6 dagen Bibi geeft en 2 dagen deze onbekende-verhoudingen-mix, dan zou je (bijv.) in totaal wel eens uit kunnen komen (in je totale menu van bijv. 1 week) op 50% orgaanvlees of meer. Ik persoonlijk zou daar niet voor kiezen.
Laatst gewijzigd door Lizzy op vr 15 apr 2005, 09:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Door westie
#304713
Lizzy schreef: Maar. Bibi bestaat al voor een behoorlijk groot deel uit orgaanvlees (compleet of niet compleet. Orgaanvlees is nou eenmaal goedkoper als spiervlees). Nu kun je natuurlijk 7 dagen in de week Bibi geven en eigenlijk aan de ruime hoeveelheid orgaanvlees voeren (dat gaat ook allemaal prima), je kunt ook proberen om ALS je dan zelf gaat samenstellen op die dagen juist dingen te geven die NIET in Bibi zitten. Om juist meer afwisseling aan je menu te geven. En dan is bijv. spiervlees, vleesbotten, vis, eieren, zuivel, groentes, etc. een prima keus.
:o Geldt die hoeveelheid orgaanvlees alleen voor BIBI of voor alle KVV?
Zelden dit vleesafval geven dus, om de percentages niet in de war te schoppen ( 1 x per maand of zo). Toch maar eerst proberen aan die nekken te komen of vleugeltjes slaan ;). Ik gaf al volle yoghurt en ei (zonder schil te eten) ook. Groente had ik vandaag geprobeert maar ze kijkt me alleen verdwaasd aan met een blik van wat is die prut. Misschien door bibi mixen straks.(en ik weet in bibi zit geen groente, dus dat moet kunnen) of mixen met een ei :-\ daaar denk ik nog even over na. Even ter info; ikwil 5 dagen kvv blijven geven (is makkelijk) en 2 dagen zelf samenstellen. Dus het voorstel van domenica (Lupa) lijkt me dan een mooie start. Mits Isis het allemaal lust dan ::). groetjes Rebecca
Door Lizzy
#304720
Hihihi, nou je hoeft niet te schrikken hoor ;D! Het percentage orgaanvlees in Bibi schijnt ongeveer 30% tot 35% orgaanvlees te bevatten. Het gaat mij er dus om wat je dan daarnaast nog geeft. Ik zou dan zelf dus niet kiezen voor een onbekende mix met orgaanvlees.

Overigens bevatten alle kvv-merken veel orgaanvlees. Er zijn zelfs merken die alleen orgaanvlees verwerken.

Je kunt best af en toe een maaltijd met pens inlassen hoor. Dat is geen probleem. Maar Bibi Natuur en Bibimix bevat behoorlijk wat pens, dus ik zou het zelf niet te vaak doen (da's mijn persoonlijke mening). Ik zou zelf kiezen voor bijv. rauwe sardientjes, eendennekken, parelhoen of konijnkarkassen (en beginnen met kippen en/of eendennekken om te laten wennen aan bot) en dus geen orgaanvlees.
Door westie
#304729
ok was inderdaad even geschrokken. Overigens bestaat dit vleesafval voornamelijk pezen en vlees (even geinformeerd). Ben al een tijdje opzoek naar kippennekken. Heb ze bijna (waarschijnlijk volgende week). Ga vandaag eerst even de groentemix er in zien te krijgen. Zo niet, dan valt het maar af. Ze is gek op appelschijfjes en meloen dus dat moet geen ramp zijn. Ga vandaag of morgen wel even naar de visboer. Kan ik vis (zonder kop want dat vind ik jakkie om op te ruimen als ze het niet (of slechts gedeeltelijk) eet)zondag uitproberen.
Niks mis met Bibi dus dat is een pak van mijn hart.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door