Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Aura
#3040183
Ik kom niet zo vaak meer op BP, maar hoop dat jullie me toch kunnen helpen...

Aura is vannacht geopereerd aan een maagtorsie. Het is op zich wel goed gegaan, maar ze is nog te misselijk om naar huis te mogen en is ook nog te suf (na haar castratie herstelde ze ook wat traag van de narcose, heb de DA dat ook doorgegeven). Ik verwacht dat ik haar morgen mag ophalen.
Ik heb de DA gevraagd wat ik moest doen met haar voeding als ze weer naar huis mag en zij adviseerde natuurlijk een speciale lichtverteerbare brok. Rauw voer vond ze nu te link. Aura staat al 9 jaar op KVV en Barf, dus ik denk dat ze van brokken alleen maar meer last krijgt.

Weten jullie wat ik haar het beste kan geven als ze thuiskomt, en hoe?
Toch gewoon KVV of een tijdje gemalen pens ofzo, of beter gekookte kip oid? Hoeveel porties per dag moet ze nu krijgen? En kan ik haar gemberthee geven met een scheutje bouillon, tegen die misselijkheid?
En verder vanwege de operatie zelf: Traumeel en iets om de medicatie weer uit haar lijf te krijgen?

Oftewel: Wat is het post-maagtorsie protocol voor Barfers?
Door sandrra
#3040509
Hoi,
Wat n schrik, hoop dat ze snel opknapt.

Onze hond mocht de eerste dagen niets eten en op de 4e dag gekookte kip en maar 50 gram per keer.
Na drie dagen ben ik voorzichtig weer wat gemalen vlees gaan voeren en na twee weken KVV met bot.
Door Lizzy
#3040588
Oh bah, wat vreselijk :'(

Ik zou tot een week of 2 na de operatie de voeding toch wel gekookt geven. Nou is het niet ideaal maar je kunt KVV koken. Niet te lang koken hoor, echt een paar minuutjes. Het bot wordt dan wel hard, maar dat is in de regel zo fijn gemalen dat je hond daar geen last van heeft. Het wordt echter wel lastiger verteerbaar, dat bot. Dus als je hond lastig verteert, denk ik dat je de komende weken beter kunt kiezen voor een KVV dat geen gemalen bot bevat. Smuldier, Carnibest Light. Dat soort KVV. Of zelf vlees gaan malen, dat is natuurlijk nog beter. Dat hoef je niet eens te malen, in stukjes snijden is genoeg. En dan als calcium supplement iets van gemalen eierschaalpoeder. En dan zou ik het daarna wel aanvullen met een goed vitamine mineralen preparaat om wat je met het koken kapot maakt weer aan te vullen. Die van NML health is prima. Die van Phytonics ook. Die van de Groene Os ook.

Na 2 weken zou ik de voeding heel langzaam rauw gaan geven. Dat wil zeggen: minder lang koken en een klein deeltje rauw geven. En zo ga je dan steeds meer rauw geven en steeds minder ongekookt. Totdat je hond het weer rauw eet.

Sterkte :-*
Door Aura
#3041311
Bedankt voor jullie reacties!  :-*

Ik ga morgenochtend toch Tannetje even bellen. Heb vanmiddag haar assistente al aan de lijn gehad en die adviseerde me morgenochtend te bellen voor uitgebreider advies. Het gaat nu ook niet meer over wat ze wel en niet mag eten. Aura herstelt helaas vrij slecht van de operatie. Ik ben vanmiddag bij haar geweest en toen leefde ze wel op, maar toen ik haar vanavond wilde ophalen voelde ze zich zo beroerd dat het zelfs mij het beste leek om haar nog een nachtje op de Uithof te laten, op de IZA nog steeds. Volgens de DA gebeurt het wel eens dat honden zich voor hun baas beter voor gaan doen en enthousiaster worden, maar dat dat eigenlijk teveel energie kost. Kan zijn dat dat het was, dus voorlopig volg ik haar even alleen via de webcam.

De DA's en co-assistenten daar laten me gelukkig wel meedenken en zijn er zelf ook erg mee bezig. Echt heel fijn! Ze gaan sowieso heel lief met de honden om. Ze hebben vandaag de pijnstilling en andere medicatie flink afgebouwd, omdat ik het idee had dat ze vooral daar op reageert (gezien haar eerdere reactie op narcose en ook reacties van andere Hollandse Herders). Dat leek inderdaad goed te helpen. Maar ze is nog steeds erg misselijk, wil niet eten (eten = gekookte kip) en geeft veel over (vocht vooral, geen voedsel, hoewel dat er nog steeds in lijkt te zitten). Aan de achterkant is ook vooral vloeibaar spul uit gekomen... De spijsvertering lijkt niet goed op gang te komen. Ze willen wel vannacht proberen om mijn zelfgemaakte kippenbouillon te voeren en te kijken of ze dat wel wil eten en kan binnenhouden. Dat zou al heel wat zijn. 
We hebben verder een overzicht gemaakt van de medicatie die ze krijgt / heeft gehad (wat een waslijst! Schrok me dood  :o ), misschien kunnen we daar iets mee.

Ik laat jullie weten hoe dit afloopt. Iig bedankt voor het meedenken!
Door Aura
#3041420
Nou, ik ben dus vanmorgen dwars door m'n wekker heen geslapen en was te laat om Tannetje te bellen  :-[  Beetje slaaptekort geloof ik...
Ik kan haar nu niet meer bereiken, dus zal even kijken of ik een nieuwe afspraak kan maken.

Ik zet de waslijst hier ook even neer, misschien is hier ook al iemand die direct het probleem ziet. Sommige dingen staan er dubbel in omdat ze dat vaker heeft gekregen.

Redelijk snel na binnenkomst:
- Methadon als pijnstilling. Dit staat echter niet in het bestand, dus kan zijn dat het toch iets anders was (al hoorde ik de arts duidelijk zeggen: "Zo, dat was de methadon").

Vóór de operatie:
- Fentanyl
- Lidocaine
- Narketan (ketamine?)
- atropinesulfaat

Als inductiemiddel:
- propofol

Tijdens de operatie (duurde 2-3 uur):
- isofluraan (gasnarcose)
- fentanyl
- lidocaine
- narketan

Na de operatie:
- Fentanyl
- Lidocaine
- Narketan
- Methadon
Volgens mij is dit vooral pijnbestrijding? De operatie was in de nacht van zondag op maandag. Dinsdag hebben ze (op verzoek) de pijnbestrijding gedurende de dag flink afgebouwd en daar werd ze al een stuk helderder van.

Wat ze nu (= gisteravond) nog krijgt:
- Augmentin (anti-bioticum - 3dd 20 mg/kg)
- Emeprid (tegen misselijkheid - continu via infuus 1 mg/kg/24h)
- Zofran (tegen misselijkheid - 2dd 0,2mg/kg)
- Zantac (maagbeschermer - 2dd 2mg/kg)
- Buprecare (pijnstiller - 4 dd 15 microgram/kg, dit schijnt een extra lage dosis te zijn)
- Sterofundin BG (onderhoudsinfuus)


Haar voornaamste klachten zijn dus:
- slecht herstellen na de operatie. Erg zwak nog, voor wat normaal is. Dit werd wel duidelijk beter toen de medicatie gisteren werd afgebouwd, maar ze is nog steeds behoorlijk zwak.
- misselijkheid. Dit komt in een soort aanvallen lijkt het en lijkt vooral te komen na een beetje inspanning (als ze even gewandeld heeft). Ze geeft dan over (vooral vocht), is flink van de wereld en wil niet gaan liggen. Ziet eruit alsof ze dan veel pij heeft. Gisteren aan het eind van de aanval voelde ze ook vrij warm aan. Gisteravond was ik er om 21h. Toen had ze net 3 minuten daarvoor overgegeven. Ik had het idee dat ze pas rond 12-1 uur een beetje rustiger ging liggen (kan met die webcam mooi alles volgen).
- spijsvertering lijkt niet op gang te komen. Haar maag ligt stil (dit was ook voor de operatie al). Haar maaltijd van zondag is er nog niet goed uit gekomen. Aan de voorkant komt vooral vocht, aan de achterkant dunne diarree. De assistente zei net wel dat haar maag leeg was, maar het was niet dat de maaginhoud er duidelijk aan 1 van beide kanten was uitgekomen, dus weet niet hoe ik dit moet inschatten...  Ze stonk gisteren wel enorm. Nou had ik haar zondag gemalen pens gegeven, dat helpt ook niet erg (hihi, sorry assistentes...)

En niet echt een klacht, maar het viel de chirurg tijdens de operatie op dat haar weefsel vrij snel bloedde bij aanraking. Ze hebben daar de volgende dag onderzoeken voor gedaan, maar konden niks vinden, dus daar hoefde ik voorlopig niks mee te doen. Kan dus niks zijn, maar wie weet speelt het mee?


Nou, heel verhaal. Misschien zien jullie hier logica in?
Door Aura
#3041423
Oh, en achteraf was het dus geen maagtorsie, maar een maagdilatatie. Maag zelf is niet open geweest bij de operatie, maar wel vastgezet. Kan zijn dat het wel eerst een torsie was en dat hij uit zichzelf al was terug gedraaid.
Gebruikersavatar
Door Papalou
#3041626
Jeetje, das schrikken..ik kan je ook niet helpen, maar wil je wel heel veel sterkte wensen en duim voor je dat Aura toch op gaat knappen en dat je wat duidelijkheid krijgt over eea!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door