Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door wijkje
#3036405
Vorige week, nu 10 dagen geleden, is bij Jeppe melkklierpakket aan een kant verwijderd. Ik heb na lang wikken en wegen toch deze keuze gemaakt omdat ze al beginnende mammatumoren had en tepel die onrustig bleef.

Alleen haar herstel verloopt met de nodige ups en downs. Mede ook doordat ze medical petshirt toch uit wist te krijgen. Vijf dagen na de operatie kreeg ze oedeem in haar achterpoot waar ook een lymfeklier is verwijderd. De wond was wel dicht maar het gebied met name in de lies oogde rood/gezwollen en haar achterpoot werd binnen paar uur enorm dik. Ze had geen koorts op dat moment. Dierenarts dacht aan : beginnende infectie of lymfe-oedeem. Ze heeft ze zwaardere antibiotica gekregen en plastabletten.

Het vocht uit haar poot wel verdwenen. Plastabletten zijn gestopt. Ze draagt nu een kap maar die is ook niet Jeppe-proof dat ze soms toch weer wil likken als ze de kans krijgt. Gisteren leek het wel weer de goede kant op te gaan. Nog wel iets vocht in haar lies maar steeds minder.
Vandaag dus weer niet ; ze heeft overgeven, de huid in haar lies oogt weer niet goed ; rood/gezwollen. En ze is weer wat slomer, trekt zich meer terug.
Ik hou haar zeker wel in de gaten dat ik zeker wel dierenarts raadpleeg als ik het niet vertrouw.
Maar ik vroeg mij af of ik nog wat extra's kan doen ter ondersteuning.  Probiotica omdat ze nu antibiotica krijgt ? Iets wat haar kan helpen om oedeem te verminderen ? 
Door BlissSpirit
#3036451
O nee, arme Jeppe.
Tips heb ik niet, behalve dat ik hele goede ervaringen heb met honingzalf voor de wondgenezing, maar voor jullie allebei  :bigarmhug: :bigarmhug: :-*
Ik ga heel hard duimen dat Jeppe zich snel beter voelt.
Laatst gewijzigd door BlissSpirit op ma 08 dec 2014, 22:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Door wijkje
#3036764
BlissSpirit schreef: O nee, arme Jeppe.
Tips heb ik niet, behalve dat ik hele goede ervaringen heb met honingzalf voor de wondgenezing, maar voor jullie allebei  :bigarmhug: :bigarmhug: :-*
Ik ga heel hard duimen dat Jeppe zich snel beter voelt.
De wond is dicht. Probleem lijkt echt te zitten in lymfe-afvoer. En door oedeem is de huid mogelijk ook weer gevoeliger voor infectie. Maar zelf denk ik dat ik er wel goed aan doe om haar algehele weerstand wat op te ondersteunen. Afspraak bij dierenarts staat gepland.
Gebruikersavatar
Door Dwarreltje
#3036896
wijkje schreef: De wond is dicht. Probleem lijkt echt te zitten in lymfe-afvoer. En door oedeem is de huid mogelijk ook weer gevoeliger voor infectie. Maar zelf denk ik dat ik er wel goed aan doe om haar algehele weerstand wat op te ondersteunen. Afspraak bij dierenarts staat gepland.
Lymfedrainage?  ::)Ik heb het zelfs bij een achterbeen paard ooit gedaan, welk been gebroken was.
Door wijkje
#3037223
Dwarreltje schreef: Lymfedrainage?  ::)Ik heb het zelfs bij een achterbeen paard ooit gedaan, welk been gebroken was.
Die tip kreeg ik ook al van meerdere mensen.
Door robbiekomvoor
#3037336
wijkje schreef: Die tip kreeg ik ook al van meerdere mensen.
Zie nu pas je topic Janine,wat ik gisteren al zei,ik zou ook voorzichtig masseren,maar zou het eerst even met je da over leggen of je hier goed aan doet,het kan natuurlijk ook zijn dat er ergens een lekkage zit,of wondvocht en dan is masseren misschien geen goed idee... :-\
Door wijkje
#3037393
robbiekomvoor schreef: Zie nu pas je topic Janine,wat ik gisteren al zei,ik zou ook voorzichtig masseren,maar zou het eerst even met je da over leggen of je hier goed aan doet,het kan natuurlijk ook zijn dat er ergens een lekkage zit,of wondvocht en dan is masseren misschien geen goed idee... :-\
Precies. Daarom ben ik ook voorzichtig met masseren. Haar achterpoot is ondertussen weer redelijke normale dikte. Dus dat zit wel weer goed. Haar lies is nog niet goed. Gezwollen, rood.
Ben net bij de dierenarts geweest. Er is wat wondvocht op de kweek gezet. Ze krijgt toch nog weer een antibioticakuur. Er kan dus inderdaad een vat gesprongen zijn waardoor oedeem of toch een infectie. Ik hoop dat de kweek van wondvocht wat helderheid geeft.
Laatst gewijzigd door wijkje op wo 10 dec 2014, 15:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Door wijkje
#3037563
Neally schreef: Hoe is het met Jeppe?
Ze is gelukkig niet doodziek maar zeker nog niet in orde. Haar lichaam is flink aan het werk en aan het herstellen/genezen. Ik hoop dat kweek wat helderheid geeft. Ze eet/drinkt goed maar ik zie aan ook dat het gewoon minder gaat ; prutoogjes, wat meer rode huiduitslag. Maar komt wel goed. Ik hou het in de gaten. Ergens denk ik ook soms wel dat ze wat averechts reageert op de antibiotica.
Laatst gewijzigd door wijkje op wo 10 dec 2014, 21:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Door wijkje
#3040689
BlissSpirit schreef: Hele dikke knuffel voor Jeppe en voor jou. Afbeelding Afbeelding
Hoop echt dat ze zich snel beter voelt en weer helemaal Jeppe is.
Jeppe is weer Jeppe.Kweek was negatief. Dus geen infectie. Direct antibiotica gestopt. Ergens heb ik toch het vermoeden dat ze ook op de antibiotica heeft gereageerd. Ze had meer jeukklachten dan ik gewend was. De huid in de lies is rustig. Geen wondvocht, vocht/zwelling te zien.
Laatst gewijzigd door wijkje op di 16 dec 2014, 18:07, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door