Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Fenixjuh
#3040069
Hoi,
Ik weet niet of het hier hoort, of bij 'alternatieve geneeswijzen'.
Met oud&nieuw zijn wij bij vrienden uitgenodigd. Vorig jaar was de hond niet welkom (andere vrienden  ;) ) en ben ik thuis gebleven. Jacy is niet bang, maar vindt het natuurlijk wel rete-spannend.
Nu gaan we dus naar vrienden die best wel druk wonen (flat). 2 Weken terug werd daar al met vuurwerk geknald. Ik zou Jacy graag iets kalmerends geven.
Hij krijgt natuurlijk al 2 knuffels om te slopen (hij reageert stress met zijn bek af :D ) maar ik vraag me af of iets uit de dierenwinkel ook zou helpen. Er wordt nu zoveel aangeboden aan kalmerend en rustgevends iets. Moet ik hem dan voor die tijd er nog aan laten wennen?
Gebruikersavatar
Door pluk
#3040121
Vorig jaar heb ik s avonds om 8 uur de hond van de buren nog bach rescue gegeven. Dat haalde wel de scherpste kantjes ervan af.
Scott is ook niet bang maar wordt wel onrustig/bozig van de herrie. Hij krijgt tegen twaalven de supermega-hersenwerkdoos en is daar dan zo lang mee bezig dat ie de grootste herrie mist.
Gebruikersavatar
Door startouw
#3040125
Bach -rescue,  had ik nog niet aan gedacht !  heb  ik altijd in huis voor de kids. maar hoeveel geef je dan aan de hond ???
Gebruikersavatar
Door WillyP
#3040218
Ik ben helemaal niet voor kalmerende middelen. Omdat je niet weet wat het met je hond doet. Je ziet alleen van buiten dat zijn lichaam er suf van wordt, maar vaak komen juist de geluiden dan harder door zodat hij dus niet weg kan en gevangen zit in zijn eigen lichaam.
Bachbloesem zou ik ook eerder doen.

Verder trainen zodra de eerste knal te horen is. Bij elke knal die je hoort geef je je hond een snoepje en ben je vrolijk. Verder reageer je helemaal niet op de knallen, ze zijn de normaalste zaak in de wereld en je geeft je hond buitenom het snoepje verder geen aandacht. Je gaat direct weer door met de dingen die je op dat moment aan het doen bent.

Op de avond zelf geef ik altijd iets waar ze een hele tijd mee zoet zijn, snuffelkleed, hersenwerkje, iets te kauwen, net waar je hond zich het liefste mee bezig houdt.

Bij mijn eigen honden werkt dit goed en ook bij de opvanghonden die we op oud en nieuw in huis hebben gehad werkte dat precies op de zelfde manier: Ze hadden totaal geen last van het vuurwerk.

We zijn wel altijd bij de honden en laten ze niet alleen, zo houden we de controle. Want als ze alleen zijn en ze gaan in paniek over kun je niet ingrijpen en zullen ze de volgende keer alleen maar banger zijn.

Ik blijf overdag niet extra binnen, ik zoek niet de vuurhaard van het vuurwerk op, maar gebruik de knalgeluiden wel als extra training.
Gebruikersavatar
Door Fenixjuh
#3040247
Ik zoek ook niet iets dat de hond helemaal versuft. Jacy vindt bij mensen op bezoek gaan gewoon al 'leuk-leuk-leuheuk!!'. En dan is het moeilijk om hem rustig te houden, meestal train ik zoals Kikopup op youtube met hond aan de lijn en negeren. Kauwstaafje helpt even, maar Jacy is geen voergerichte hond. Als hij iets heeft om te smikkelen, en iemand staat op, is dat al interessanter dan zijn eten  ;)
Daarom wil ik idd iets dat tegen 12 uur de scherpe kantjes eraf haalt. Jacy's eerste hondenschool was naast de schietbaan, dus hij is gelukkig veel gewend. Maar 12 uur is natuurlijk altijd een uitzonder, zeker in zo'n wijk als waarin vrienden wonen  ;)

Ik ga eens kijken naar die Bach-bloesem, ziet er wel duur uit.. Zou puur-rust een net zo goed en goedkoper alternatief zijn?


Edit: filmpje dat ik bedoelde, ik train zoals vanaf 1.27
Laatst gewijzigd door Fenixjuh op ma 15 dec 2014, 17:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Martine-Tom
#3040251
WillyP schreef: Ik ben helemaal niet voor kalmerende middelen. Omdat je niet weet wat het met je hond doet. Je ziet alleen van buiten dat zijn lichaam er suf van wordt, maar vaak komen juist de geluiden dan harder door zodat hij dus niet weg kan en gevangen zit in zijn eigen lichaam.
Bachbloesem zou ik ook eerder doen.

Verder trainen zodra de eerste knal te horen is. Bij elke knal die je hoort geef je je hond een snoepje en ben je vrolijk. Verder reageer je helemaal niet op de knallen, ze zijn de normaalste zaak in de wereld en je geeft je hond buitenom het snoepje verder geen aandacht. Je gaat direct weer door met de dingen die je op dat moment aan het doen bent.

Op de avond zelf geef ik altijd iets waar ze een hele tijd mee zoet zijn, snuffelkleed, hersenwerkje, iets te kauwen, net waar je hond zich het liefste mee bezig houdt.

Bij mijn eigen honden werkt dit goed en ook bij de opvanghonden die we op oud en nieuw in huis hebben gehad werkte dat precies op de zelfde manier: Ze hadden totaal geen last van het vuurwerk.

We zijn wel altijd bij de honden en laten ze niet alleen, zo houden we de controle. Want als ze alleen zijn en ze gaan in paniek over kun je niet ingrijpen en zullen ze de volgende keer alleen maar banger zijn.

Ik blijf overdag niet extra binnen, ik zoek niet de vuurhaard van het vuurwerk op, maar gebruik de knalgeluiden wel als extra training.
Dat doe ik dus ook  :)
Het lastige hier was dat ik jarig ben op oudjaar, het eerste jaar geen rekening mee gehouden, Tom was niet bang maar sloeg wel aan bij elke klap en met alle visite had ik gewoon geen tijd om er veel mee bezig te zijn. Heb het vooral genegeerd en het jaar erop heb ik mijn verjaardag afgezegd en de hele dag met snoepjes gelopen en bij elke klap er een snoepje in gestopt, verder niks gedaan dan dat, ik ben er zelf ook niet bang voor dus verblikte verder niet, gewoon mijn ding gedaan, ook grotendeels de gewone rondes gelopen (beetje tussen de knallen in) en dat was eigenlijk alles wat nodig was, hij vind het nu vooral irritant omdat ie er wakker van word, klappen dicht bij huis slaat ie ook wel eens op aan, maar bang is ie niet.

Dus dat zou ik eigenlijk eerder doen, gewoon hele lekkere snoepjes meenemen, niet teveel eten geven zodat ie hongerig is en dan bij elke klap een snoepje erin, verder niet op de klappen reageren, gewoon je ding doen en klappen zijn leuk want dan krijg je snoep  :)
Gebruikersavatar
Door pluk
#3040281
Fenixjuh schreef: Ik ga eens kijken naar die Bach-bloesem, ziet er wel duur uit.. Zou puur-rust een net zo goed en goedkoper alternatief zijn?
Geen idee. Maar een klein flesje kost max €10,-, Puur is duurder volgens mij.
Voordeel van Bach is ook dat je het zelf ook kunt gebruiken.
Gebruikersavatar
Door Inge en Bono
#3040296
Van de dierendokter; herbal calm. Daar worden ze écht niet duf van, Lu lag hier vorig jaar relaxed op haar rug op de bank. Ze wilde alleen niet meer naar buiten vanaf 15:00. Maar in huis was zij echt ontspannen
Door Juul
#3040338
Als daar echt zoveel meer vuurwerk afgestoken gaat worden, als bij jezelf in de straat, vroeg ik of ze bij mij kwamen.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3041450
Voor nu veel te laat en misschien werkt het ook niet bij oudere honden maar ballonnen knallen ook lekker.

Als pup kreeg Scott regelmatig een ballon om mee te spelen. Uiteindelijk klapt ie vanzelf een keer en gooi je een voertje (of je doet een voertje in de ballon). Steeds wat harder opblazen, dan wordt de klap ook harder. Verder bij een zomerse onweersbui elke donder uitgebreid "vieren" en wat lekkers geven.
Door Jantina
#3041484
Ik heb die speciale Bach voor honden gekregen om te proberen. Maar ik heb niet echt een bange hond en woon buitenaf. Het lijkt me wel ideaal, gewoon door het water of voer staat er op...
Gebruikersavatar
Door pike
#3041725
Jantina schreef: Ik heb die speciale Bach voor honden gekregen om te proberen. Maar ik heb niet echt een bange hond en woon buitenaf. Het lijkt me wel ideaal, gewoon door het water of voer staat er op...
Op oudejaarsdag geef ik mijn honden Bachdruppels. Die krijgen ze dan wel elk uur. Een paar druppels in een flesje water, maar het helpt bij mijn honden echt. Ik geef de rescue plus nog een andere soort. Ik zet de kookwekker zodat ik ze niet kan vergeten ::)
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door