Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Lou & Joy
#3040136
Hoi allemaal,

Graag heb ik van jullie wat adviezen over het volgende:

Mijn maltezer van 9 jaar heeft al jaren verschillende allergien zowel atopisch als voedsel. Dit uit zich in bijten aan de voetzooltjes en tussen de tenen. Ook raken anaalkliertjes dan ontstoken. Na veel uitproberen en elimineren ben ik er vrijwel zeker van dat hij sterk reageert op voedsel wat veel histamine bevat. Ik merk dat hij erg reageert op verschillende roodvlees diersoorten, ook als hij ze zelfs nooit eerder heeft gehad. Vis wat veel histamine bevat zoals sardientjes en zalm gaat helaas ook niet meer goed. Tevens kan hij ook niet tegen gluten en kip.

Momenteel stel ik zelf samen met enkel konijn. Dit gaat best goed. Wil over een aantal weken een diersoort erbij gaan geven, waarschijnlijk kalkoen al heeft ie dat wel eerder ooit gegeten, toen ging dat goed.
Maar zou ook zo graag een vissort willen gaan geven die niet veel histamine bevat.

Weten jullie welke diersoorten / vis weinig histamine bevat? Op internet staan zoveel tegenstrijdige bronnen, dus hoop op de ervaring van hier!

Verder krijgt hij ook probiotica van phytonics en sinds kort begonnen met de chinese kruiden Xie Tang. Het lijkt erop dat ie hier baat bij heeft!

Groetjes en bedankt alvast!!
Monique en Lou (de maltezer)
Laatst gewijzigd door Lou & Joy op ma 15 dec 2014, 14:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Door kakocavi
#3040246
Ik heb evem rondgekeken, maar zie overal dat vis erg veel histamine bevat, met name ook vette vis. Verse vis bevat het minste, blikvis veel meer. Maar je kunt ook visolie geven als vervanging. Verder bevat lam en wild veel histamine, maar rund en paard weer veel minder. Het verbaast me dus dat je hond ook op rood vlees slecht reageert, want die soorten zijn echt rood vlees. Heb je hem laten testen op deze allergie?
Gebruikersavatar
Door Lou & Joy
#3040270
Ik weet niks meer zeker, maar merk dat hij echt reageert op roodvlees. Wat ik wel weet is dat bijvoorbeeld mensen met artrose zoveel mogelijk roodvlees moeten mijden omdat dit meer kans geeft op ontstekingen. Zelfde als met tomaat en nachtschades. Wellicht werkt dat bij de huid ook zo? Paard heb ik ook 6 weken mee geelimineerd en hij bleef daar maar jeuk van houden. Maar door de atopie weet ik het soms ook niet meer, is het de reactie van atopie of voedsel?

Vandaar dat ik nu een andere manier van elimineren doe, geen roodvlees meer. Gaat tot nu toe goed.

Omdat hij zo op vis reageert durf ik dus ook geen visolie meer te geven. Daar zitten toch ook nog steeds de eiwitten/histamine in waar hij op kan reageren? Zou teunisbloemolie een optie zijn, om zo toch aan de vetzuren te komen?

Bedankt alvast voor de antwoorden!
Gebruikersavatar
Door Hope
#3040277
Ik zou even geen dingen toevoegen, tot je weer een stabiele hond hebt.

Als antihistamine kan je quercetine toevoegen. Nelson reageert daar ontzettend goed op.
Hij krijgt een supplement met ook bromelaine en papain.
Gebruikersavatar
Door Lou & Joy
#3040280
kakocavi schreef: Ik heb evem rondgekeken, maar zie overal dat vis erg veel histamine bevat, met name ook vette vis. Verse vis bevat het minste, blikvis veel meer. Maar je kunt ook visolie geven als vervanging. Verder bevat lam en wild veel histamine, maar rund en paard weer veel minder. Het verbaast me dus dat je hond ook op rood vlees slecht reageert, want die soorten zijn echt rood vlees. Heb je hem laten testen op deze allergie?
Bij lam knauwt hij zijn eigen helemaal open, kan ie absoluut niet tegen. Daar reageert hij echt heel fel op. Maar ja paard en rund dus ook. Heb nooit laten testen op welk voer hij reageert, ik dacht dat die testen niet nauwkeurig zijn? Waar kan ik dat eventueel laten doen?
Hij is wel getest op atopie en daar kwam huisstofmijt en vlooien uit.
Gebruikersavatar
Door Lou & Joy
#3040283
Hope schreef: Ik zou even geen dingen toevoegen, tot je weer een stabiele hond hebt.

Als antihistamine kan je quercetine toevoegen. Nelson reageert daar ontzettend goed op.
Hij krijgt een supplement met ook bromelaine en papain.
Bedankt, waar heeft jou hondje precies last van dan? En waar haal jij die supplementen?
Laatst gewijzigd door Lou & Joy op ma 15 dec 2014, 17:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#3040284
Lou & Joy schreef: Bij lam knauwt hij zijn eigen helemaal open, kan ie absoluut niet tegen. Daar reageert hij echt heel fel op. Maar ja paard en rund dus ook. Heb nooit laten testen op welk voer hij reageert, ik dacht dat die testen niet nauwkeurig zijn? Waar kan ik dat eventueel laten doen?
Hij is wel getest op atopie en daar kwam huisstofmijt en vlooien uit.
Bij Dr. J. Dodds in de USA kun je een voedselallergie bloedonderzoek laten doen. Maar elimineren is (denk ik) net zo makkelijk. Maar ik vraag me dus af of de voedselallergie werkelijk histamine gerelateerd is. Als hij niet tegen rund en paard kan, dan denk ik zelf dat er geen verband is tussen vleessoort en histamine.
Gebruikersavatar
Door Lou & Joy
#3040290
Tja ik ben het spoor echt bijster soms, laatste keer dat hij geen jeuk had is bijna 2 jaar geleden. Hij heeft zelfs een tijdje op atopica gestaan van de dierenarts en zelfs toen had hij nog jeuk. Al was het wel wat minder. Ben er toch weer mee gestopt omdat ik het resultaat niet vond afwegen tegen de agressie van het middel. Ik merk heel snel of hij reageert op bepaalde vleessoorten. Dan is het de volgende dag bingo en likt / knauwt hij zijn poten kapot.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3040293
Lou & Joy schreef: Tja ik ben het spoor echt bijster soms, laatste keer dat hij geen jeuk had is bijna 2 jaar geleden. Hij heeft zelfs een tijdje op atopica gestaan van de dierenarts en zelfs toen had hij nog jeuk. Al was het wel wat minder. Ben er toch weer mee gestopt omdat ik het resultaat niet vond afwegen tegen de agressie van het middel. Ik merk heel snel of hij reageert op bepaalde vleessoorten. Dan is het de volgende dag bingo en likt / knauwt hij zijn poten kapot.
Dat begrijp ik, dat je het spoor bijster bent. Ik ken het gevoel.

Op welke diersoort(en) doet hij het goed?
Gebruikersavatar
Door Lou & Joy
#3040300
Hope schreef: Dat begrijp ik, dat je het spoor bijster bent. Ik ken het gevoel.

Op welke diersoort(en) doet hij het goed?
Tot nu toe alleen konijn, ben 2 maanden geleden opnieuw begonnen met elimineren. Ik wil het ook even zo houden. Durf nu nog niks voeren totdat ie compleet jeukvrij is ik lees net dat Quercetin ook werkt tegen stofallergie en hooikoorts. Waar haal jij dat?
Door kakocavi
#3040307
Ik zou inderdaad voor een eliminatiedieet gaan. Daar ben je nu al een beetje mee begonnen door alleen konijn te geven. Ik zou niet uitgaan van histamine, want dat strookt niet met je ervaringen. Kalkoen is inderdaad een goede opvolger, daarna misschien eend of parelhoen als je nog niet weet hoe hij daarop reageert. Heb je al wild geprobeerd? Of misschien moet ik beter vragen wat je nog niet hebt geprobeerd?
Gebruikersavatar
Door Lou & Joy
#3040308
kakocavi schreef: Ik zou inderdaad voor een eliminatiedieet gaan. Daar ben je nu al een beetje mee begonnen door alleen konijn te geven. Ik zou niet uitgaan van histamine, want dat strookt niet met je ervaringen. Kalkoen is inderdaad een goede opvolger, daarna misschien eend of parelhoen als je nog niet weet hoe hij daarop reageert. Heb je al wild geprobeerd? Of misschien moet ik beter vragen wat je nog niet hebt geprobeerd?
Eend gaat ook niet goed, is dus ook weer roodvlees..... Ook geit gaat niet goed. Vandaar dat ik mijn connectie leg met rood vlees. Ik dacht dus dat in meeste roodvlees veel histamine zit. Dat heb ik dan niet helemaal goed begrepen waarschijnlijk.
Gebruikersavatar
Door Lou & Joy
#3040310
Wild heb ik alleen ree geprobeerd maar dat was in combinatie met andere diersoorten. Ik kan dus niet zeggen of hij specifiek op dat diersoort reageerd. Moet echt weer van vooraf aan elimineren nu, wat ik dus ook doe. Maar het blijft lastig met zijn atopie, die uit zich op dezelfde manier.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3040313
Lou & Joy schreef: Tot nu toe alleen konijn, ben 2 maanden geleden opnieuw begonnen met elimineren. Ik wil het ook even zo houden. Durf nu nog niks voeren totdat ie compleet jeukvrij is ik lees net dat Quercetin ook werkt tegen stofallergie en hooikoorts. Waar haal jij dat?
Ik heb het nu hier besteld: http://www.iherb.com/search?kw=quercetin+bromelain+papain&x=0&y=0#p=1 omdat ik het snel wilde hebben en omdat ik deze link van Lizzy kreeg. Ik gok dat ze het in Nederland ook hebben en dat het hier ook goedkoper is.

Verder zou ik hem gaan wassen. Liefst met een shampoo met havermeel en aloe-vera. Zijn voeding liet ik eens even voor wat die was. Geef je kvv of barf? Wild konijn of tam?
En ik ging hem kurkuma geven met een goede kokosolie.

Maar voor nu: eerst rust in de hond.
Geef hem zes weken alleen konijn en probeer hem zo veel mogelijk jeukvrij te krijgen. Daarna één voor één pas een diersoort toevoegen.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door