Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#3040012
De tijd is nu aangekomen dat ik toch echt met barfen ga beginnen en mij er in ga verdiepen. Mijn honden zitten op kvv en ik wil langzaam naar barf over gaan. Ik ben dus weer heel veel aan het lezen en nu stuit ik toch op (waarschijnlijk een hele domme :-[) vraag, maar wat verstaan jullie onder spiervlees?
Ik las dat spiervlees al het vlees is dat het skelet bij elkaar houdt en dat zorgt voor beweging. Maar kunnen jullie ook omschrijven wat dat dan is.
Ik woon in Duitsland en het is voor mij al erg lastig omdat ik eerst alles moet vertalen.

De lijntjes zoals jullie hier hebben qua verkoop van barf, kennen jullie die ook in Duitsland?

Ik vind het allemaal super interessant maar ook ontzettend ingewikkeld. Ik ben nu alles aan het uitschrijven, zodra dat klaar is, zou ik het hier plaasten.
#3040068
Ik ben ook nog een beginner dus volg dit graag. Maar ik zal je ook op weg helpen metwat ik ontdekt heb. Alles wat eindigt op -vlees is spiervlees. Dus hertenvlees, paardenvlees... Ook snippers en slijlingen, net als gehakt is spiervlees. Kopvlees ook, en dat is mooi goedkoop, maar mag je max 2 dagen per week geven. Hart is een discussiepunt. In alle andere landen (Duitsland, Amerika) telt het als spiervlees maar hier als orgaanvlees.
#3040079
Wodans avonturen schreef: Ik ben ook nog een beginner dus volg dit graag. Maar ik zal je ook op weg helpen metwat ik ontdekt heb. Alles wat eindigt op -vlees is spiervlees. Dus hertenvlees, paardenvlees... Ook snippers en slijlingen, net als gehakt is spiervlees. Kopvlees ook, en dat is mooi goedkoop, maar mag je max 2 dagen per week geven. Hart is een discussiepunt. In alle andere landen (Duitsland, Amerika) telt het als spiervlees maar hier als orgaanvlees.
Ik snap die discussie nooit zo. Hart wijkt qua samenstelling en eigenschappen heel ernstig af van het "gewone vlees" en het is een orgaan.


Als je de botten, organen en pezen weggooit, hou je (spier)vlees over.  :)
Gebruikersavatar
Door Ligaa
#3040086
Gaat die discussie niet toevallig of tong of maag ofzo? Dat zou ik me nog enigszins kunnen voorstellen.

Ik vind spiervlees pas spiervlees als het ook echt stukjes of hele lapjes zijn, gemalen separatievlees komt er hier niet in tenzij als extra'tje of omdat ze het heeeel lekker vinden (haas ofzo). Maar niet als kwalitatief goed spiervlees voor 2/3 keer in de week.

Vissenvlees is ook vlees (vind ik), dat geef ik zo heel af en toe (2 x per maand ofzo als ik het al in huis heb) als spiervlees (pollak ofzo), maar vaker als extra'tje of als vervanging van orgaan op orgaanvrije dagen.
#3040088
Wodans avonturen schreef: Ik ben ook nog een beginner dus volg dit graag. Maar ik zal je ook op weg helpen metwat ik ontdekt heb. Alles wat eindigt op -vlees is spiervlees. Dus hertenvlees, paardenvlees... Ook snippers en slijlingen, net als gehakt is spiervlees. Kopvlees ook, en dat is mooi goedkoop, maar mag je max 2 dagen per week geven. Hart is een discussiepunt. In alle andere landen (Duitsland, Amerika) telt het als spiervlees maar hier als orgaanvlees.
In Duitsland dus niet. Klik bij een Duitse barfleverancier op de rubriek Frischfleisch of Frostfleisch en je krijgt ook bot en orgaan te zien. Heel onhandig.

In Duitsland valt hart inderdaad onder spiervlees, 'want het is een spier'. Ja, maar wel een spier van een heel andere samenstelling qua nutrïenten dan het vlees dat om het skelet heen zit.

Lijntjes zoals die hier op bp plaatsvinden, bestaan er volgens mij niet in Duitsland. Nou ja, als je het lijntje tussen Kim en mij niet meetelt. ;D Waar woon je, Chantalletie? Misschien kunnen we ook af en toe iets voor jou meenemen uit NL?

Verder zou ik me niet te veel op de Duitse websites richten als het om barfen gaat. Daar hanteren ze zulke andere 'regels' dan hier op barfplaats. Veel te zware botten, rare verhoudingen (twee keer per week een kalkoenhals om de calciumbehoefte af te dekken, voor de rest spiervlees en 'Flocken' :o ::), dat soort dingen), weinig afwisseling, te veel olietjes en andere troep die je met een goed barfdieet helemaal niet nodig hebt. Ik zeg altijd: het zijn Duitsers, dus ze kunnen er ook niets aan doen, maar de Duitse barfer wil enerzijds graag 'natuurlijk' voeren, maar vertrouwt diezelfde natuur aan de andere kant toch ook niet helemaal. En dus gaan ze weer met allerlei supplementen lopen ouwehoeren, omdat ze het toch beter denken te kunnen dan de natuur. Een beetje als brokkenfabrikanten, maar dan met rauw voer.
Door Lizzy
#3040094
Wodans avonturen schreef: Ik snap de discussie wel, hart is veel goedkoper. Volgens mij is dat de enige beweegreden erachter
Nou, jij schrijft het maar ik heb dit dus ook meerdere keren stiekem gedacht. Idem met pens. Noemen sommige ook spiervlees. Ja, zo lust ik er ook nog wel een paar.

Spiervlees is het vlees dat het skelet bij elkaar houdt en het is de groep spieren die voor beweging van het bewegingsapparaat zorgt.
Door Martine-Tom
#3040099
Lizzy schreef: Nou, jij schrijft het maar ik heb dit dus ook meerdere keren stiekem gedacht. Idem met pens. Noemen sommige ook spiervlees. Ja, zo lust ik er ook nog wel een paar.

Spiervlees is het vlees dat het skelet bij elkaar houdt en het is de groep spieren die voor beweging van het bewegingsapparaat zorgt.
De reden die ik regelmatig lees en hoor is dat hart spiervlees is omdat het hart een spier is  ???

Je zou eigenlijk kunnen zeggen dat alles wat je nergens anders bij kan scharen...dat is spiervlees. Alles wat je bot of orgaan kan noemen is dus geen spier. Hart is een orgaan dus geen spiervlees, pens is een orgaan dus geen spiervlees, ribben zijn botten dus geen spiervlees....spiervlees is een soort "categorie overigen"  :biggrin2:
Door Lizzy
#3040102
Martine-Tom schreef: De reden die ik regelmatig lees en hoor is dat hart spiervlees is omdat het hart een spier is  ???

Je zou eigenlijk kunnen zeggen dat alles wat je nergens anders bij kan scharen...dat is spiervlees. Alles wat je bot of orgaan kan noemen is dus geen spier. Hart is een orgaan dus geen spiervlees, pens is een orgaan dus geen spiervlees, ribben zijn botten dus geen spiervlees....spiervlees is een soort "categorie overigen"  :biggrin2:
Ja, onder dat mom hoor ik het inderdaad ook :)

Spieren zijn ook een orgaan trouwens.
Door Martine-Tom
#3040103
Lizzy schreef: Ja, onder dat mom hoor ik het inderdaad ook :)

Spieren zijn ook een orgaan trouwens.
Jammer...in mijn hoofd werkte dat rideltje namelijk best goed  ;D
#3040224
Ook hier, super bedankt voor de uitleg, ook voor de discussie  :D

Ik woon in Ludwigshafen, ongeveer 3.5 uur van de grens van Nederland. Zodra ik helemaal bekend ben met hem barfen zou ik wel eens van die lijntjes gebruik willen maken:)
Door Lizzy
#3040267
Angelique schreef: Bij pens kan ik me dat voorstellen, maar bij hart.  :-\
In de regel kan ik ook goedkoper aan hart komen dan aan kwalitatief goed spiervlees. En als je hart koopt, koop je hart. Altijd goed. Als je runderspiervlees koopt, is het vandaag de dag nog maar de vraag wat voor derrie je krijgt..... Ik heb dan het geluk dat ik 2 super adresjes heb maar ik zie ook wel runderkopvlees voorbij komen dat ik denk "dat voer ik nog niet aan een straathond"  :-\
#3040364
En als je dan de keuze hebt tussen zulk slecht kopvlees en hart als spiervlees is hart misschien wel beter. Natuurlijk is goed spiervlees het beste, maar je hebt het zeker met een beperkt budget niet altijd meer voor het kiezen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door