Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Chantalletie
#3040017
Ik heb een border collie met een zeer snelle verbranding. Ik ben net verhuisd naar Duitsland en ben weer begonnen met fieten. Ik woonde hiervoor in Wenen en daar was fietsen onmogelijk ivm de heuvelachtige straten. Ook ben ik van plan om weer met haar te gaan schapendrijven.
Nu zie ik de 'kilo's' er bij Ephy weer afvliegen en haar ribben zijn weer duidelijk zichtbaar. Ze is een gesteriliseerd teefje van ongeveer 15 kilo. Ik heb nu de rekenhulp gebruikt en daar komt uit:
20% rauw vlees
25% orgaan vlees
20% spiervlees
25% groente

Nu vroeg ik mij af of ik ergens iets meer van kan/mag voeden? Bijv wat vetter vlees?
Graag hoor ik jullie mening.

(ps: Ik voer nu kvv 400gr, 1x per dag, ik ben nu alles aan het opschrijven om barf te kunnen bestellen)
Gebruikersavatar
Door Fenixjuh
#3040023
Als ze veel afvalt en je haar ribben kunt zien, zou je dan niet meer geven? Ik geef zelf zo'n 500 gram KVV aan mijn borderreu. Ik ken mensen die hun borders anderhalve kilo geven.
Procenten van de rekenhulp zijn leuk, maar ik interesseer me vaak meer in gewichten.
Ga je de BARF met de KVV voeren? In dat geval zou ik de orgaan en spiervlees omdraaien, 25% spiervlees en 20% orgaan. In KVV zit namelijk vaak al genoeg orgaan.
Door miik
#3040051
Ik zou gewoon meer gaan voeren.
Hier eet mijn border (ze weegt 15,5/16 kilo) van Barf 600 gram en van KVV heeft ze jarenlang op 700-800 gram per dag gestaan...
En ja, we doen veel... maar blijkbaar heeft ze dat ook gewoon nodig.
Gebruikersavatar
Door Chantalletie
#3040053
Ik ga haar zeker meer geven, ik ben nu nog aan het uitzoeken wat voor haar het beste is, ze zat eerst op 300gr per dag maar daat heb ik dus al verhoogd naar 400gr en waarschijnlijk zal ik nog meer verhogen.  Ik wil uiteindelijk volledig gaan barfen, maar eerst moet ik zoveel mogelijk informatie inwinnen aangezien ik het best ingewikkeld vind.
Gebruikersavatar
Door Chantalletie
#3040067
Wodans avonturen schreef: Misschien ook nog even opnieuw naar de rekenhulp kijken? 10% groente is genoeg en sowieso kom je maar op 90% uit, niet 100 :)
Met de rekenhulp had ik gewoon haar gewicht ingetikt en kreeg daardoor deze procenten ;)
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3040081
Chantalletie schreef: Ik heb een border collie met een zeer snelle verbranding. Ik ben net verhuisd naar Duitsland en ben weer begonnen met fieten. Ik woonde hiervoor in Wenen en daar was fietsen onmogelijk ivm de heuvelachtige straten. Ook ben ik van plan om weer met haar te gaan schapendrijven.
Nu zie ik de 'kilo's' er bij Ephy weer afvliegen en haar ribben zijn weer duidelijk zichtbaar. Ze is een gesteriliseerd teefje van ongeveer 15 kilo. Ik heb nu de rekenhulp gebruikt en daar komt uit:
20% rauw vlees
25% orgaan vlees
20% spiervlees
25% groente

Nu vroeg ik mij af of ik ergens iets meer van kan/mag voeden? Bijv wat vetter vlees?
Graag hoor ik jullie mening.

(ps: Ik voer nu kvv 400gr, 1x per dag, ik ben nu alles aan het opschrijven om barf te kunnen bestellen)
Wat is dit? En waar is het vleesbot? 25% groente is teveel.
Gebruikersavatar
Door Wodans avonturen
#3040085
Chantalletie schreef: Met de rekenhulp had ik gewoon haar gewicht ingetikt en kreeg daardoor deze procenten ;)
Er staan in de rekenhulp ook aanbevolen percentages achter, en dit wijkt behoorlijk af. Geen idee wat er fout gegaan is hoor! Voor mijn pup houd ik aan:

45% vleesbot
25% spiervlees
10% pens
10% hart/lever/nier
10% groente
Door Anne in Zweden
#3040141
Chantalletie schreef: Ik heb een border collie met een zeer snelle verbranding. Ik ben net verhuisd naar Duitsland en ben weer begonnen met fieten. Ik woonde hiervoor in Wenen en daar was fietsen onmogelijk ivm de heuvelachtige straten. Ook ben ik van plan om weer met haar te gaan schapendrijven.
Nu zie ik de 'kilo's' er bij Ephy weer afvliegen en haar ribben zijn weer duidelijk zichtbaar. Ze is een gesteriliseerd teefje van ongeveer 15 kilo. Ik heb nu de rekenhulp gebruikt en daar komt uit:
20% rauw vlees
25% orgaan vlees
20% spiervlees
25% groente

Nu vroeg ik mij af of ik ergens iets meer van kan/mag voeden? Bijv wat vetter vlees?
Graag hoor ik jullie mening.

(ps: Ik voer nu kvv 400gr, 1x per dag, ik ben nu alles aan het opschrijven om barf te kunnen bestellen)
Dit kan niet kloppen. Ten eerste is alles wat je voert rauw, dus 'rauw vlees' als subcategorie bestaat niet, ten tweede heb je helemaal geen bot op de lijst nu. Verder heb je veel te veel groente, en ook het orgaan is aan de hoge kant.

Probeer eens in deze richting te gaan:
50% vleesbot (dat is bot waar een ongeveer even groot aandeel vlees aan vastzit, bijv. een kipkarkasje met ca. 100 gram bot en 100 gram vlees eraan)
25% spiervlees (wat dat is, wordt in je andere topic uitgelegd :P :biggrin2:)
20% orgaan, waarvan de helft (dus 10%) uit pens bestaat en de andere helft verdeeld wordt over hart, lever, nieren, tong, gevogeltemaagjes, dat soort dingen
5% groente

Je kunt best schuiven hoor, met die percentages, bv. beetje meer groente en minder vleesbot of spiervlees, maar gezien het feit dat jouw hond wel wat spek op d'r ribjes mag hebben, zou ik groente op 5% laten en liever voldoende vleesbot en kwalitatief goed spiervlees geven.
Gebruikersavatar
Door Chantalletie
#3040154
Dank je wel voor jullie uitleg. Ik heb gewoon het gewicht van Ephy in de rekenhulp ingevoerd en dit is wat eruit kwam, dus ik kan niet weten of dit goed of fout is??
Zoals ik al zei zit ze nu nog op KVV en wil ik graag gaan barfen.

Bedankt Anne in Duitsland, je uitleg is erg duidelijk. Zal die percentages eens op schrijven:)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door