Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Jura&Mahru
#3038963
Dit gaat niet om mijn eigen hond maar een hond van familie. Een cane corso van 8.
Hij is gisteren geröntgend bij Hopmans naar aanleiding van dat hij ineens pijn aangaf. In zijn rug blijken veel wervels heel erg versleten door artrose. De heupen en knieën zijn wel helemaal gaaf. Hij heeft nu zware pijnstilling want het ging niet meer. Op dit moment novacam (wordt straks afgebouwd) metacam (idem) en tramadol sinds gisteren. Hij is erg onrustig. Lopen gaat wel redelijk maar zitten en liggen duidelijk niet.

Iemand nog ideeën wat mogelijk is behalve pijnstilling? Baasjes vinden het zo vreemd dat het alleen in de rug zit. Iemand enig idee hoe dit kan? Met 1,5 jaar is hij ook geröntgend, toen was alles goed. Hij heeft geen ongelukken oid gehad.

Ook heeft hij ritmestoornissen en daar al een paar maand medicatie voor, dit gaat eigenlijk wel redelijk goed nu en wordt zelfs afgebouwd.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3039124
Eigenlijk kun je niet echt veel meer doen dan pijnstillen. Metacam en novacam is hetzelfde, alleen andere merknaam. Bij Oscar werkte novacam prima, alleen vind onze dierenarts het een nadeel dat het in zo'n korte tijd piekt en dan weer in werkzaamheid afneemt. Daarom zou je het in ieder geval in gepaste dosering 2 maal daags moeten geven, anders werkt het niet goed.
Tramadol ken ik niet, ik weet alleen dat het een opiaat is en daarom wil mijn dierenarts dat liever niet voor een langere termijn geven.

Ik zou niet weten waarom het alleen in zijn rug zit. Je hoort zo vaak van artrose op 1 enkele plek. En tja, een cane corso is een grote hond en dan mag je 8 geen hele rare leeftijd vinden voor artrose.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3039142
Is hij erg onrustig sinds hij de tramadol krijgt of was dat al eerder zo? Dan zou het kunnen zijn dat de dosis iets te hoog is. Ze kunnen ervan hallucineren. Misschien dat dat de onrust is die je ziet? Onze Tommy krijgt al ruim 1/2 jaar tramadol in combinatie met novacam en doet het er heel goed op. Tramadol is ook verkrijgbaar in een 'retard' versie. Dat wil zeggen dat de werkstoffen dan gelijkmatiger over een langere periode vrij komen. Dan 'piekt' het dus niet zo. Tommy weegt 16 kilo en kreeg eerst 2x dgs. een capsule van 50 mg. retard. Sinds kort krijgt hij om de 8 uur een capsule omdat om de 12 uur te weinig meer deed en gaat het gelukkig weer goed.
Door tt-tjes
#3039188
Ik heb Fjurdy ook op de tramadol. 2x daags een capsule van 50 mg. Hij werd doodziek van de novacam op een gegeven moment. Nu met tramadol gaat het goed. De enige wijwerking die hij heeft is dat hij veel slaapt maar ja, het is ook al een ouwetje.
Door yazzie
#3039192
Ik heb gelezen dat je bij dap Korte Akkeren in Gouda een hond met artrose kan bestralen. Volgens mij twee keer, heel kort, wel met roesje en de resultaten schijnen goed te zijn. Hond kan een half jaar pijnvrij zijn. Je zou contact hierover kunnen opnemen met de dierenartsen van deze praktijk.  Sterkte.
Door Lil
#3039468
hoeveel tramadol krijgen ze?

Hier een oudje die het nu krijgt, omdat zijn nierfunctie het begaf na jarenlang metacam en onlangs previcox. Maar dus jaren zonder problemen kunnen geven.  ;)

Hij heeft een tijdje hele hoge dosering gehad en dan kunnen ze wat afwijkend gedrag gaan vertonen. Bij normale tot lage dosering is hij alleen maar veel actiever en fijner. Dus niet onrustig, maar gewoon wat vaker spelen, want sneller met wandelen en zo en veel gemakkelijker en dieper slapen.
Gebruikersavatar
Door Jura&Mahru
#3039533
Heb niet de dosering nagevraagd, want ze hebben het dus gister verhoogd na overleg met d.a. en eindelijk is ie ook rustiger geworden. In ieder geval rustig genoeg dat ie zijn slaap weer pakt. Hij piept en jankt af en toen nog wel een beetje maar niet meer de hele tijd.
Hij heeft inderdaad de retard-versie van de pillen.
Door Lil
#3039695
ach de ziel. Pijn worden ze ook onrustig van. retard is volgens mij 100 mg. De 50 heb ik nog niet in retard kunnen krijgen.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3039725
Lil schreef: ach de ziel. Pijn worden ze ook onrustig van. retard is volgens mij 100 mg. De 50 heb ik nog niet in retard kunnen krijgen.
Dierenartsen kunnen zelf niet aan de 50 mg. retard komen, maar ze kunnen wél een receptje uitschrijven voor de apotheek  ;)
Door Lil
#3039765
Doranto schreef: Dierenartsen kunnen zelf niet aan de 50 mg. retard komen, maar ze kunnen wél een receptje uitschrijven voor de apotheek  ;)
Klopt. Maar dat maakt geen bal uit in mijn geval. Geef 2 of 3 keer daags. 1 keer is voor een grote hond echt veel te weinig.
Gebruikersavatar
Door Jura&Mahru
#3039961
De tramadol lijkt nu toch best wel zijn werk te doen. Hij slaapt, eet, loopt en kwispelt. Af en toe wel een piep van pijn of onrust, misschien dat dat nog wel beter wordt wie weet. Voor nu is het in ieder geval wel goed te doen voor 'm. :)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door