Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door NoaKaj
#3038907
Ik heb sinds half oktober een Sibeertje (keurig gefokt met papieren) van momenteel 5 maanden. Binnen een paar dagen na thuiskomst at ze KVV. Toen ze een week bij me was, had ze hoge koorts en een pijnlijk pootje: Limping Kitten. Ze heeft o.a. een tiendaagse kuur Synulox gehad en binnen een week na het einde van die kuur begon de ellende. Ze braakte steevast een half uur na het eten en de dierenarts dacht dat ze misschien teveel tegelijk at. Buiten een niet reproduceerbaar piepje bij het lichamelijk onderzoek van haar buik waren er geen bijzonderheden.

Het ging een paar dagen goed en toen begon het braken weer. Ik ben met spoed naar de da gegaan en dit keer gaf ze duidelijk buikpijn aan ter hoogte van de dunne darm. Toch een virusje? Ze kreeg probiotica en antibraak mee, een paar dagen later gevolgd door een kuur Metrobac want het ging helemaal niet lekker: nauwelijks eetlust, afvallen, ontlasting was wisselend.

In de weken die erop volgden ging ze op en af, "het" leek zich te verplaatsen van dunne darm/maag naar dikke darm, want toen begon de diarree. De eetlust was heel wisselend en uit pure wanhoop over een bijna niet etend kitten ben ik zelfs met brokjes begonnen. De rest van het eten bestond uit gekookte kipfilet en blikvoer. Gekookte kipfilet, omdat ik bang was dat ze de bacteriën niet de baas zou kunnen gezien haar toestand en het feit dat ze brokjes at. Het duurde echter te lang voor een virus en ik heb ontlastingonderzoek laten doen: e-coli, campylobacter en salmonella. Intussen was me ook opgevallen dat ze twee keer verkeerd had gereageerd op rauwe kippenhartjes, dus dat is (tijdelijk?) uit het dieet geschrapt. De KVV die ze eet bevat overigens geen kip, want buiten rauwe kipfilet en kippenhartjes lusten ze hier geen kip-KVV.

Het lab raadde antibiotica aan in verband met besmettelijkheid van met name campylobacter voor mensen. Daar voelde ik niets voor (en het is dus ook niet gebeurd). Ik ben geen minuut ziek geweest dus de hygiëne is blijkbaar goed genoeg en ik heb geen verzwakt immuunsysteem. Bovendien was ze in vijf dagen dat het duurde om de uitslag te krijgen van diarree naar goede ontlasting gegaan, ze at weer goed en ze kwam aan.

Twee weken later heb ik het onderzoek laten herhalen en de uitslag kwam gisteren: geen e-coli en salmonella meer maar nog wel Campylobacter. Hernieuwde discussie met de dierenarts dus. Bijkomend probleem is dat het (Duitse) lab de volgende antibiotica aanraadt: Erythromycin (40mg/kg, sid), chloramphenicol (10mg/kg, bid), enrofloxacin ( 5 mg/kg sid). Dit is conform voorschriften die ik o.a. op Amerikaanse sites vind. In Nederland zijn dit echter derdekeus middelen en mag de dierenarts alleen spiramycine voorschrijven op grond van het Nederlandse formularium (Stomorgyl). Nog een reden om niet happig te zijn op antibiotica. Hij laat de keus over het al dan niet geven van AB uiteraard aan mij.

Ze groeit als kool, eet goed en de ontlasting is prima. De dierenarts maakt zich echter zorgen om mijn gezondheid en die van mijn andere katten. De afgelopen weken heb ik één kat gezien die diarree had, dat was na 12 uur over. Je leest overal dat het vooral een probleem is bij katten die jonger zijn dan 6 maanden, de andere katten zijn ouder. De dierenarts vreest ook dat ze blijvend campylobacter zal gaan uitscheiden. Voorlopig compromis is dat ik over twee weken opnieuw laat testen en dat we het dan opnieuw gaan bekijken.

1. Heeft iemand ervaring met campylobacter?
2. Het lab schrijft het volgende: "Campylobacter spp. are common organisms in the intestinal flora of healthy dogs and cats. Usually, they only cause infection when additional stress factors are involved. The disease is often self-limiting. Antibiotic treatment to reduce faecal excretion of the organism is still recommended, since there is risk of transmission to people in contact with the animal."
Is het zo dat deze "common organisms in the intestinal flora" dan per definitie in de ontlasting worden aangetroffen en dat het dus helemaal geen vreemde bevinding is? Het lab doet helaas geen telling dus ze geven alleen aan dat er iets is gevonden, niet of het meer of minder is dan vorige keer.
3. Heeft iemand wel eens een antibiogram van campylobacter kunnen laten doen? Het Duitse lab geeft aan dat dat om technische redenen niet mogelijk is. Als er antibiotica gegeven wordt, wil ik gericht behandelen en op grond van een antibiogram mag een da derdekeusmiddelen wel voorschrijven.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3039038
Er zijn verschillende soorten Campylobacters.
Er is er slechts eentje gevaarlijk.  De C. jejuni.  Hebben ze gezegd dat het de diene is? Want bij ons in het lab werd ook elke Campy aangegeven als positief, ook als het andere zijn.

Persoonlijk vind ik die salmonella veel enger, dan de campy... Voor jezelf dan.
Hoe is die weg gegaan? Ook gewoon vanzelf?

Een antibiogram van Campylobacter wordt in de regel inderdaad niet gedaan, maar wij hebben het ooit getest en het kan wel.  De betrouwbaarheid is iets minder, maar het lukt wel.
Men moet gewoon op een MHS (of gelijkaardig, zeg: Müller Hinton met bloed) en 2 dagen anaëroob incuberen. 
Het is minder betrouwbaar omdat de zone's gestandardiseerd zijn op 1 dag incuberen en aëroob, maar het geeft wel een indicatie of een bepaald AB zou werken of niet.
Dat werkt wel enkel als ze het nog manueel doen, de antiogrammen. Als ze ze volledig machinaal uitvoeren, lukt dat misschien niet, als het toestel daar geen mogelijkheid toe geeft.
Maar zowel manueel als via een sensititer-toestel, kan je dit uitvoeren.
Als ze willen uiteraard...
Je zou het wel kunnen vragen, wij doen ook wel zaken die we normaal niet doen, op aanvraag.

Persoonlijk denk ik niet dat ik iets zou doen met een positieve campy als de kat zelf geen last heeft.
Door NoaKaj
#3039039
Die link hier op BP had ik inderdaad ook al gevonden  ;)
Het stomme is dus ook dat helemaal niet zeker is dat Campylobacter de ziekmaker is, al komen haar verschijnselen wel overeen met een (milde) campylobacteriosis. Maar ja, dat geldt zo'n beetje voor elke gastro-intestinale aandoening. M'n gevoel zei: het is een bacterie. Begin van de week zei m'n gevoel: hij is nog niet weg en nu zegt m'n gevoel: niks meer doen. M'n da is alleen helaas niet zo gevoelig voor m'n gevoel, vandaar dat ik op zoek ben naar meer informatie.

Thanks pearlsofpassion, ik wilde inderdaad aan de da vragen of hij een lab kan vinden dat een antibiogram kan maken, deze info is heel nuttig. Het is inderdaad de jejuni.

De salmonella is vanzelf overgegaan, of je moet ervan uitgaan dat de probiotica die ze al weken krijgt (Zoolac) daaraan bij heeft gedragen.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3039043
Oh ja, als je een Antibiogram wil aanvragen, kan je het beste meteen een nieuw staal opsturen, want ze zullen de eerste kweek niet bewaard hebben.
Je moet hem anaëroob houden als je hem levend wil houden, en dat wordt doorgaans niet gedaan aangezien er normaal gezien verder niets mee gedaan wordt. 
Door NoaKaj
#3039066
Dat is toch niet iets dat ik moet doen? Ik heb een goed afgesloten urinecontainer voor dit soort klusjes maar er zit wel lucht bij natuurlijk.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3039085
Nee, nee, jij moet dat niet doen.
Gewoon in een potje. Wanneer ze de kweek nemen gaan ze diep in de massa, daar is geen lucht aanwezig. 
Het is wel verstandig een staal geen 3 dagen te laten staan voor analyse.  ;)
Gebruikersavatar
Door Lefki&Amy
#3040229
Ervaring met een campylobacter infectie van mezelf ja!

Nadat ik een schapenverlos stage had gedaan, dus waarschijnlijk van de schapen opgelopen, zei mijn huisarts. Maar omdat er pas na 3 weken een kweek gedaan werd, was ik echt heel ziek en zwak (na 3 weken overgeven en diarree...ik hield echt niks binnen).
Toen bekend was wat het was antibiotica en snel knapte ik op.

Maar als jouw kitten zich nu weer beter voelt, zou dat mij zeggen dat haar lichaam de afweer WEL aankon, waar mijn lichaam dat destijds niet kon.

Zou dus ook zeker geen ab geven.

Beterschap!  :)
Door NoaKaj
#3040385
Mijn da zei al dat het een heel nare bacterie is om zelf op te lopen, dat blijkt dus.

Ik heb vandaag overlegd met hem en hij heeft op mijn verzoek contact gehad met het Duitse lab en wel met de dierenarts daar. Zij geven aan dat het inderdaad mogelijk is om een antibiogram te maken, maar dat het dermate onbetrouwbaar is, dat het weinig zin heeft. Echter, hij gaf ook aan dat het niet nodig is om het kitten te behandelen als ze er geen last van heeft en dat de bacterie ook vaak gekweekt wordt uit de ontlasting van gezonde katten. De enige reden voor het advies om AB te geven is om mij te beschermen. Tja. Onze aanrechten wemelen van Salmonella als je ene Esther P. moet geloven en ik ben echt nog nooit ziek geworden door het voeren van rauw vlees, ik ben niet zo bang voor een bacterie in de ontlasting. Tenslotte smeer ik dat niet op m'n brood en ik was m'n handen goed. Geen AB dus.
Door Martine-Tom
#3040394
NoaKaj schreef: Mijn da zei al dat het een heel nare bacterie is om zelf op te lopen, dat blijkt dus.

Ik heb vandaag overlegd met hem en hij heeft op mijn verzoek contact gehad met het Duitse lab en wel met de dierenarts daar. Zij geven aan dat het inderdaad mogelijk is om een antibiogram te maken, maar dat het dermate onbetrouwbaar is, dat het weinig zin heeft. Echter, hij gaf ook aan dat het niet nodig is om het kitten te behandelen als ze er geen last van heeft en dat de bacterie ook vaak gekweekt wordt uit de ontlasting van gezonde katten. De enige reden voor het advies om AB te geven is om mij te beschermen. Tja. Onze aanrechten wemelen van Salmonella als je ene Esther P. moet geloven en ik ben echt nog nooit ziek geworden door het voeren van rauw vlees, ik ben niet zo bang voor een bacterie in de ontlasting. Tenslotte smeer ik dat niet op m'n brood en ik was m'n handen goed. Geen AB dus.
;D
Door NoaKaj
#3045061
Afgelopen vrijdagavond (net na sluiting van de praktijk van de da) had mevrouw weer slappere en zwaar meurende ontlasting (ze is overigens al 2x negatief op Giardia getest). In het weekend ging het goed, maar gisteravond gooide ze haar avondeten eruit. Toen was ik het zat, ze doet het verder prima maar heeft steeds van die dipjes. Vanavond kan ik enrofloxacine ophalen bij de dierenarts.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door