Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#3038507
Hallo ,

Wij hebben 4 katten die alle vier op smuldier vlees compleet zitten en elke dag een heel kuiken.

We hebben 6 honden waaronder 1 stafford , 1 stafford kruising , 1 chinese naakthond , 1 pitbull , 1 pitbull pup en een kleine onbekende kruising. Deze krijgen smuldier vlees compleet en al het overige vlees van de halal slager. Nu wou ik vragen of iemand mij kan helpen met het uitbreiden van hun voeding. Ook wil ik graag vlees gaan bestellen (het liefst samen met iemand anders).

Alvast bedankt! :)
#3038521
Als je zoveel nodig hebt hoef je niet per se met iemand anders samen te bestellen. Dan kan je bijv. via Degomeat (www.naturis.eu) zelf bestellen. Tenzij je niet zoveel kwijt kan maar dat lijkt me wel met zoveel hongerige maagjes. ;D Vooral even de lijntjes in de gaten houden. :)
#3038526
We hebben een aparte vrieskist (tafelmodel). Maar daar zitten ook prooidieren in voor de slangen. We willen nog een grote vrieskist.  Helaas kunnen we nu niet steeds heel veel kwijt en halen we wat vaker vlees.

Ik wou weten wat nog meer handig is om toe te voegen voor ze :) 
#3038530
Tja als je vers vlees wil gaan geven zonder verpakkingen, kun je heel veel voeren. Van prooidiertjes tot alleen vleesbot/spiervlees en orgaan, voor de honden eventueel aangevuld met groenten. Maar daar kun je al erg veel over vinden in de verschillende daarvoor bedoelde subfora. :) Daar kun je ook met wat zoekwerk verschillende menu's vinden etc. Of wil je alleen weten wat je wel en niet kan voeren? Want dat is heeel uitgebreid. Je kunt alleen niet alles voor de hond ook aan de kat voeren, vanwege de grootte en de hardheid van sommige botten (zoals kalfsribben ofzo).

Of bedoelde je nog weer iets anders?
#3038545
Welkom op Barfplaats! :)
Bonitaenderest schreef: We hebben een aparte vrieskist (tafelmodel). Maar daar zitten ook prooidieren in voor de slangen. We willen nog een grote vrieskist.  Helaas kunnen we nu niet steeds heel veel kwijt en halen we wat vaker vlees.

Ik wou weten wat nog meer handig is om toe te voegen voor ze :)
Als je in 'Hoe ziet jouw BARFmenu eruit' je menu zet, kunnen we gericht kijken wat handig is om eventueel nog toe te voegen of te veranderen.
Nu voer je smuldier compleet aan de honden en katten plus vlees. Maar wat is dat 'vlees', vleesbot, spiervlees en/of orgaanvlees en van welke diersoorten?
#3038561
Bonitaenderest schreef: Ik zou graag willen weten wat ik hier het beste nog aan toe kan voegen. Van slager bestaat meestal uit pens , kippen poten en vleugels , runderen bot , hart en soms koeien en schapen koppen.
Dan blijft er over: muis, rat, konijn, wild en tam (vleesbot, spiervlees en orgaanvlees), gerbil, polderhoen, vleesbot/orgaan/spiervlees (biologische kip), biologisch rund (spiervlees en orgaanvlees), lamsribben, lamsvlees, lamsorgaan, geitenvlees, geitorgaan, jonge geitjes (via lijntjes of Degomeat), kwartel (heel, karkas of gemalen), parelhoen (meestal vleesbot), patrijs (heel/vleesbot), haas (karkas of orgaan), gans (heel, spiervlees, vleesbot of orgaan), fazant (vleesbot, boutjes), en verder nog kangoeroe, lama, zebra, krokodil, hert, ree, paard/veulen, kalkoen, zalm, haring, sprot, wijting, capelin, sardientjes, spiering, tonijn, eend, zwaan, en vast nog wel meer wat ik vergeten ben. De lijst van dieren die je kan voeren is eindeloos, alleen van grotere dieren moet je oppassen met botwerk (paard, rund etc.) maar ook dat kun je allemaal vinden met de zoekfunctie. :)

Welke smuldier geef je?

Owh edit: smuldier compleet is de naam, sorry. Via http://www.voerwijzer.com/smuldier-kompleet zie ik ook dat geen van de drie smaken compleet is, dus het is zeker nuttig en handig een eigen menuutje te maken waarbij je dit niet meer nodig hebt. Je weet niet hoeveel lever bijvoorbeeld erin zit, behalve dat er geen bot in zit, en dat 80% vlees is bij Vlees compleet. Maar het zou dan zo kunnen dat van die laatste procenten 15% lever is en 5% hart, dan moet je zeker geen lever meer bijvoeren (voor katten althans) en voer je weinig hart. Zolang je dat niet weet zou ik in ieder geval geen orgaan gaan toevoegen. Bot kan eventueel wel, want dat zit er niet in. Maar dat is mijn mening.
Laatst gewijzigd door Ligaa op vr 12 dec 2014, 17:13, 1 keer totaal gewijzigd.
#3038658
Bonitaenderest schreef: Hallo ,

Wij hebben 4 katten die alle vier op smuldier vlees compleet zitten en elke dag een heel kuiken.

We hebben 6 honden waaronder 1 stafford , 1 stafford kruising , 1 chinese naakthond , 1 pitbull , 1 pitbull pup en een kleine onbekende kruising. Deze krijgen smuldier vlees compleet en al het overige vlees van de halal slager. Nu wou ik vragen of iemand mij kan helpen met het uitbreiden van hun voeding. Ook wil ik graag vlees gaan bestellen (het liefst samen met iemand anders).

Alvast bedankt! :)
Voor zover ik weet is Smuldier niet de beste kvv op aarde; dus als je kvv (van die rollen) wilt blijven voeren, kun je Smuldier met ontelbaar vele merken kvv combineren. Daarover bestaat op barfplaats een eigen afdeling: http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/board,5.0.html
Als je echt zelf wilt gaan samenstellen, dus vleesbot, spiervlees en orgaan apart wilt inkopen om daarmee een menu voor je dieren samen te stellen, dan zijn de mogelijkheden ook oneindig. Lees je dan even goed in, maak een menuutje (waaruit blijkt wat je wilt voeren in een of twee weken tijd; zie daarvoor de beginnersinformatie: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 448.0.html ), laat dat hier controleren, en dan kom je vanzelf op het goede pad.

En o ja, welkom hier!
#3038803
Bonitaenderest schreef: Ik zou graag willen weten wat ik hier het beste nog aan toe kan voegen. Van slager bestaat meestal uit pens , kippen poten en vleugels , runderen bot , hart en soms koeien en schapen koppen.
Ik wil je adviseren om je goed in te lezen over wat je niet en wel mag voeren. runder bot is heel hard, koeien en schapen koppen ook, zeker voor honden die Kvv krijgen.
Door Martine-Tom
#3038880
Ik zou ook even goed in de kattenhoek kijken, Smuldier is voor honden al niet zo heel goed, voor katten vind ik het nog veel minder geschikt, zeker als dat het enige is wat ze krijgen, daar lopen ze op de lange duur echt tekorten van op...
#3040256
Ik ben nog op zoek naar een grote vriezer

Ik wil graag ander merk compleet vlees voeren en daarnaast ook gewoon vers vlees. Ik geef nu smuldier vlees compleet , af en toe de hart variant erbij. Nu wil ik ook wel rollen compleet in plaats van dat. Welk merk is wat makkelijk te krijgen en niet heel erg duur maar wel goed? En ik zou graag willen weten wat ik daarnaast nog aan ze kan geven aan los vlees. Geld ook voor de katten..
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door