Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Bakker01
#3036321
Hoi,

Ondertussen lees ik al een tijdje 'stilletjes' mee met allerlei dingen en langzaam aan wil ik de stap maken om over te gaan naar Barf. Op dit moment voer ik mijn drie honden (Boerboel, Amerikaanse Bulldog en kruising Amerikaanse Bulldog x Rottweiler) KVV en iedere keer al wat kippennekken, konijnenkoppen etc. om te leren kauwen.

Ik heb voor Cooper, mijn kruising, die op dit moment 39/40 kg. weegt het volgende:

Hij zou per week 5.600 gr. moeten krijgen en dus per dag ongeveer 800 gr.
Dit zou betekenen dat hij per week het volgende moet krijgen:

50% vleesbot = 2.800 gr.
15% groentenmix = 840 gr.
15% orgaanvlees = 840 gr.
20% spiervlees = 1.120 gr.

Ik ga uit van iedere dag vleesbot, 5x per week groentenmix, 3x per week orgaanvlees en 4x per week spiervlees.

Weekmenu:

Maandag
400 gr. haasrugstukken
170 gr. groentenmix
280 gr. runderstoofvlees


Dinsdag
400 gr. kippennekken
280 gr. lamshart
eitje


Woensdag
400 gr. paardenribben
280 gr. eendenmaagjes
170 gr. groentenmix


Donderdag
400 gr. lamsnek
280 gr. fazantenvlees
eitje


Vrijdag
400 gr. zalmkoppen
280 gr. konijnenvlees
170 gr. groentenmix


Zaterdag
400 gr. runderknars
280 gr. runderpens
170 gr. groentenmix


Zondag
400 gr. hertenbout
280 gr. paardensnijsel
170 gr. groentenmix

Zou dit een goed menu zijn of absoluut niet?
Ik ben uitgegaan van producten op Animal food express, Degomeat en het vlees waar mijn vader aan kan komen (die is poelier).

Ik hoor het graag, dan weet ik of ik een beetje op de goede weg zit. :)

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Door pluk
#3036453
De hoeveelheid diersoorten is genoeg.

Van het percentage orgaan dat je voert moet de helft pens zijn, dus dit voer je nog niet genoeg. De rest van het orgaan bestaat in ieder geval uit lever, nier en hart. Lever en nier mis je nog. Velen voeren van alledrie 1/3, maar andere verhoudingen kan ook.

Veel van je vleesbotten zijn veel te hard. Kijk hier voor meer info welke botten te geven:http://www.barfplaats.nl/handleiding-tot-barf/vleesbotten/ Paardenrib en hertenbout zou ik sowieso schrappen.
Misschien kun je bot van eend of konijn toevoegen?
Door Bakker01
#3036783
Okee, bedankt voor het snelle antwoord! :)
Dan vervang ik de paardenrib voor konijnenkoppen en de hertenbout voor eendenkarkas. Om zo niet in de knoei te komen met hoeveelheid orgaanvlees en verdeling pens, heb ik nu 4x per week orgaanvlees en 3x per week spiervlees.
Dan kom ik op het volgende:


Maandag
400 gr. eendenkarkas
210 gr. runderpens
170 gr. groentenmix


Dinsdag
400 gr. zalmkoppen
375 gr. paardensnijsel
170 gr. groentenmix


Woensdag
400 gr. konijnenkoppen
210 gr. eendenmaagjes
170 gr. groentenmix


Donderdag
400 gr. lamsnek
375 gr. fazantenvlees
eitje


Vrijdag
400 gr. kippennekken
170 gr. groentenmix
210 gr. combinatie van konijnenorganen (hart, nier en lever)


Zaterdag
400 gr. haasrugstukken
375 gr. runderstoofvlees
eitje


Zondag
400 gr. runderknars
210 gr. runderpens
170 gr. groentenmix

Zou het zo goed zijn?
Gebruikersavatar
Door pluk
#3036942
Eendkarkas en konijnkop zijn al een stuk zachter. Lamsnek en haas zijn wellicht ook aan de harde kant voor de beginners maar daar kan iemand anders misschien uitsluitsel over geven. Over runderknars zijn de meningen verdeeld of je het wel of niet kunt geven, ik geef het niet omdat ik het te hard vind en omdat ik vind dat er doorgaans te weinig vlees aan zit.
Door Ruisje
#3036944
Ik zou die runderknars lekker vervangen voor parelhoenkarkas! Je vader is toch poelier? ;)

Kippennekken zijn trouwens wel hap-slik-weg dingetjes voor jouw honden, kun je misschien omruilen voor eendennekken, of kippenkarkas. Dan hebben ze nog wat te kauwen.
Laatst gewijzigd door Ruisje op di 09 dec 2014, 19:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Els&Flow
#3036948
Ik voer geen knars. Veel te hard.  :) Zeker als je honden nog beginners zijn lekker knars weg laten en vervangen voor parelhoen of polderhoen oid.  :) Pens met eend is hier drama, maar dat moet je zelf ervaren hoe dat gaat. Ik voer wel pens maar dan nooit met vette diersoorten erbij, dat gaat geheid mis.
Haas vind ik persoonlijk voor beginnersbot ook nog vrij hard, dan zou ik eerder kiezen voor wat boterzachte lamsribbetjes of kwarteltjes. Of heel misschien al een hertenribje, de laatste waren hier heel zacht. Bot test je uit met de snoeischaar. Kom je er makkelijk doorheen is het zacht bot.

Ik voer zelf geen nekken omdat sommige wervels gevaarlijk hard en scherp zijn en dat geld ook voor staartjes.


Ik mis nog vis in je menu, dat kan je rustig als extraatje voeren dus 2x per week naast de maaltijd erbij geven. 1x per week enkel zalmkop is beetje karig.
Laatst gewijzigd door Els&Flow op di 09 dec 2014, 20:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Bakker01
#3038399
Wederom dank!!

Dan ga ik knars en lamsnek beide vervangen voor lamsribbetjes en parelhoenkarkas.
De nekjes ga ik vervangen voor bevleesde kippenrugstukjes.

Hoeveel voeren jullie aan vis als extra erbij? En welke soort?
Gebruikersavatar
Door Els&Flow
#3038400
Ik voer vis als extraatje. Sprot en spiering 2 , vanaf grote soorten 1 per keer: haring, stukje zalm, stukje tonijn, stukje rog, heek, rode poon, eigenlijk wat ik kan krijgen op de visafslag of van de visboer.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3038416
Vis wordt hier zeer slecht gegeten. Zalmkarkas staat 1x per week op menu en dat is het. Andere soorten worden niet gegeten.
Wel krijgt Scott een stukje als wij bijvoorbeeld haring eten. Maar dat laat ie ook vaak liggen.
Door Ellis M.
#3049771
hallo,
zo te zien wil je erg graag je uiterste best doen, prima. Maar ik zie dat je erg snel overstapt. De adviezen zijn ongetwijfeld heel goed bedoeld en zijn ook goed maar ik zou willen zeggen let goed op je honden en hun reacties.  Probeer gewoon e.e.a.uit.  er zijn geen 2 honden hetzelfde.    Zij maken je wijzer. Ik heb een boekje over barfen gekocht en dat was het begin. Verder geef ik mijn hond dagelijks 2 gisttabletjes voor huid/nagels/vacht. 1x pw wat yoghurt met een beetje honing. Wat gekookte rijst (hij is gevoelig op de darmen) doir groenten en vlees met lepeltje gedroogd zeewier  en scheutje olie (diverse) af en toe een schapenvet bonbonnetje, stukje brood met leverpastei enz. 
Zo zie je maar, iedereen doet het op zijn/haar eigen manier.  Diversiteit is goed en ik zou willen dat ik een poulier in de buurt had maar nee mijn hond moet het met kippenpoten doen. Daarnaast krijgt hij lams en kalfsbotten. Als ik zelf soep heb gemaakt doe ik wat over een paar sneetjes brood.
succes en fijne jaarwisseling,  groetjes ellis
Laatst gewijzigd door Ellis M. op zo 04 jan 2015, 08:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3049857
[quote="Ellis M."]
hallo,
zo te zien wil je erg graag je uiterste best doen, prima. Maar ik zie dat je erg snel overstapt. De adviezen zijn ongetwijfeld heel goed bedoeld en zijn ook goed maar ik zou willen zeggen let goed op je honden en hun reacties.  Probeer gewoon e.e.a.uit.  er zijn geen 2 honden hetzelfde.    Zij maken je wijzer. Ik heb een boekje over barfen gekocht en dat was het begin. Verder geef ik mijn hond dagelijks 2 gisttabletjes voor huid/nagels/vacht. 1x pw wat yoghurt met een beetje honing. Wat gekookte rijst (hij is gevoelig op de darmen) doir groenten en vlees met lepeltje gedroogd zeewier  en scheutje olie (diverse) af en toe een schapenvet bonbonnetje, stukje brood met leverpastei enz. 
Zo zie je maar, iedereen doet het op zijn/haar eigen manier.  Diversiteit is goed en ik zou willen dat ik een poulier in de buurt had maar nee mijn hond moet het met kippenpoten doen. Daarnaast krijgt hij lams en kalfsbotten. Als ik zelf soep heb gemaakt doe ik wat over een paar sneetjes brood.
succes en fijne jaarwisseling,  groetjes ellis
[/quote]

TS geeft al kvv en de honden krijgen zo nu en dan al wat botwerk. Hoezo stapt ie dan snel over en waarom zou dat niet goed zijn?
Als ik lees wat je je eigen hond geeft, dan vraag ik me af welk boek over barf je hebt gelezen?

En misschien kun je je ook nog even voorstellen?
Door Ruisje
#3049863
[quote="Ellis M."]
hallo,
zo te zien wil je erg graag je uiterste best doen, prima. Maar ik zie dat je erg snel overstapt. De adviezen zijn ongetwijfeld heel goed bedoeld en zijn ook goed maar ik zou willen zeggen let goed op je honden en hun reacties.  Probeer gewoon e.e.a.uit.  er zijn geen 2 honden hetzelfde.    Zij maken je wijzer. Ik heb een boekje over barfen gekocht en dat was het begin. Verder geef ik mijn hond dagelijks 2 gisttabletjes voor huid/nagels/vacht. 1x pw wat yoghurt met een beetje honing. Wat gekookte rijst (hij is gevoelig op de darmen) doir groenten en vlees met lepeltje gedroogd zeewier  en scheutje olie (diverse) af en toe een schapenvet bonbonnetje, stukje brood met leverpastei enz. 
Zo zie je maar, iedereen doet het op zijn/haar eigen manier.  Diversiteit is goed en ik zou willen dat ik een poulier in de buurt had maar nee mijn hond moet het met kippenpoten doen. Daarnaast krijgt hij lams en kalfsbotten. Als ik zelf soep heb gemaakt doe ik wat over een paar sneetjes brood.
succes en fijne jaarwisseling,  groetjes ellis
[/quote]
Volgens mij eten de honden van Bakker01 al enige tijd (jaren) rauw, dus erg (te) snel is de overstap niet hè! ? ;)
Boekje over barfen, gisttabletjes, rijst, diverse oliën (visolie?) brood met leverpastei en brood met soep... barfen ???
Gebruikersavatar
Door lauraV
#3050236
[quote="Ruisje"]
Volgens mij eten de honden van Bakker01 al enige tijd (jaren) rauw, dus erg (te) snel is de overstap niet hè! ? ;)
Boekje over barfen, gisttabletjes, rijst, diverse oliën (visolie?) brood met leverpastei en brood met soep... barfen ???
[/quote] +1
Gebruikersavatar
Door Lazy Garfield
#3050866
[quote="pluk"]
TS geeft al kvv en de honden krijgen zo nu en dan al wat botwerk. Hoezo stapt ie dan snel over en waarom zou dat niet goed zijn?
Als ik lees wat je je eigen hond geeft, dan vraag ik me af welk boek over barf je hebt gelezen?

En misschien kun je je ook nog even voorstellen?
[/quote]

Volgens mij niet zo'n goed boek!  :)
Door Bakker01
#3052742
Bedankt, maar naar mijn idee zijn ze klaar om echt over te stappen en os de stap niet erg groot. Ze krijgen alle drie al geruime tijd KVV (vanaf het moment dat ze bij ons kwamen) en tevens al licht kauwwerk geprobeerd.
Ondertussen zijn we al vier dagen echt over en ze waren alle drie al enthousiaste eters,  maar nu nog meer! Wat doe ik ze hier een plezier mee. Zelfs het groentehapje  (ik heb een topic van Lizzy gevonden met een groot aantal verschillende groenten) gaat er met smaak in. Ik had er een hard hoofd in bij één van de drie, maar alle drie geen enkel probleem.
Ik daarentegen moet nog even een handigheid vinden in het portioneren en het opbergen in de vriezer, maar dat komt vanzelf wel.

Nogmaals heel erg dank en ik geniet ondertussen ook al van de 'lijntjes'
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door