Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Nadia
#3038214
Wie doet het (probeert het te doen? ) na aanleiding van een artikel welke Lizzy gedeeld had ben ik er toch zo eens over na aan het denken.

Ik vind dat ik het best goed doe. Ik koop veel 2de hands. Haast al mijn meubels zijn 2de hands. Deze konden allemaal stuk voor stuk prima een 2de of zelfs 3de ronde mee. Ik heb ze opgeknapt staat nu allemaal leuk bij elkaar en is 'als nieuw'.

Ook Dwayne zijn kamertje is 2de hands, net als veel van zijn speelgoed en kleding. Babykleertjes slijten haast niets. Ze zien er nog perfect uit. Ook speelgoed als Duplo, houten blokken, v-tech spul noem het op. Er word even mee gespeeld en zo kan het prima nog een ander kindje vermaken.

Sommige dingen koop ik absoluut niet 2de hands (schoenen, ondergoed, matras).

Zelf probeer ik de cirkel compleet te maken door spullen die ik niet gebruik te verkopen of gratis weg te geven. Ook probeer ik mijn eigen spullen een 2de leven in te blazen. Door creatief te zijn kun je een hoop dingen dubbel benutten. Van lege blikjes kun je super gave potjes/waxine licht houders maken. en zo nog meer.

Ook met eten probeer ik absoluut op te letten dat ik alleen koop wat echt nodig. Ook probeer ik echt bewust te zijn dat ik niks weg gooi. Heb ik toevallige melige appels gekocht, of ze zelf melig laten worden? Dan word er appelmoes van gemaakt. of een appeltaart of of of of. keuze te over.

Wat doen jullie hiermee? En misschien hebben jullie nog goede tips?
Door renate1985
#3038221
Wij kopen ook onze meubels enzo tweedehands.
Kleding en schoenen en inderdaad matrassen en beddengoed niet.

Wij houden met het avondeten nooit veel over en wat over is eten de honden op. Qua boodschappen doen doen we altijd zuinig maar ook kleding kopen en schoenen is pas als het echt weer nodig is.
We hebben ieder 3 paar schoenen, 1 paar voor het werk, 1 paar voor netjes en 1 paar voor het bos.

We hebben eigenlijk nooit spullen om echt weg te geven. Wat er bij ons weggaat is echt opgebruikt en gaat naar de stort.

Dus ja we consuminderen al ( ongeveer een jaar nu) en daardoor kunnen we ook goed sparen nu.
Eerst kochten we wat we wilde en kwamen altijd geld te kort en nu is mijn salaris gewoon "extra".
Ik vind het heerlijk en we kunnen daardoor ook nu op vakantie.
Door K&D
#3038231
Ik weet niet of wij bewust consuminderen. We kopen best nieuwe spullen, maar zelden meubels en dergelijke. Als we door de bank zakken, dan komt er een nieuwe, maar sinds ons huwelijk ruim 21 jaar gelee zitten pas op het tweede bankstel. Onze 'oude' leren bankjes zijn naar een kinderdagverblijf gegaan omdat leer makkelijk af te nemen is.  De tafels in huize DK worden al gerecycled; dwz dat de oude salontafel een bureau is geworden door er nieuwe poten onder te zetten, en de 'oude' eettafel is een computertafel geworden. De hoogslaper van zoonlief is een laagslaper geworden door simpelweg de poten eraf te zagen. Het metaal wat we ervan over hadden is naar de oudijzerboer gegaan. Niet meer passende goede kinderkleding gaat naar een ander gezin, en de rest naar de Kringloop. Van 4 fruitkratjes heb ik een leuke tuintafel gemaakt, en van onze oude spiegel een tuinspiegel met wat steigerhout en wat ornamentjes van de Intratuin (wel nieuw  :P ) Onze piano is 105 jaar oud, dus die is al aan een zoveelste leven bezig en onze auto's zijn altijd herplaatsers.
Dus jah...eigenlijk hebben we alleen maar oude troep, behalve de mobiele telefoons. :biggrin2: ;D
Afbeelding
Door Borke
#3038235
Welk artikel had Lizzy geplaatst, waar? Die heb ik gemist en wil ik graag nog even lezen!

Wij gooien weinig weg, geven veel weg.
Als wij dingen kopen, dan proberen we degelijke producten te kopen, die lang meegaan.

Mode daar doen wij niet aan mee, kleding dragen we tot het versleten is. Daarna wordt het nog schilderkleding of poetslap als het van katoen is.
Ik heb nog blouses die 20+ jaar oud zijn.
Schoenen gaan jarenlang mee, gerust 5+ jaar, worden vaak gepoetst.

Kliekjes gebruiken wij in salades voor de lunch en in het gebakken ei voor 's ochtends.

Afval hebben wij weinig, de grijze container is vaak voor 1/3, soms voor 1/4 vol na 2 weken.

Meubels gaan lang mee. Wij hebben al 32 jaar dezelfde eethoek en ik vind hem nog steeds mooi.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3038245
Wij zijn voor het eerst in ons leven op een punt dat we met enig fatsoen kunnen consumeren. Naar onze eigen maatstaven dan. We hoeven niet meer op de kleintjes te letten, beginnen ons huis naar eigen smaak op te knappen en in te richten en krijgen zo langzaam dingen voor elkaar zoals we dat willen. Wij voelen ons daar rijk mee, maar als je bedenkt dat we hier alweer vier jaar wonen en pas 2 kamers een soort van af hebben, dan valt het nogal mee.
Ik koop bijna nooit iets tweedehands en let niet zo op het budget bij het boodschappen doen. Voor de dieren koop ik te pas en te onpas spullen. Maar aan de andere kant hebben meneer K en ik 4 plankjes voor al onze kleren en zijn sommige truien meer dan 10 jaar oud. Dus we weten ook wel wat zuinig doen is.
Verspillen doen we niet veel, voor mijn gevoel. We maken wel echt gebruik van wat we hebben, genieten ervan en wat naar de stort gebracht wordt is echt kapot. Maar ik ben wel makkelijk en gedraag me regelmatig als echte consument. Zoals bijvoorbeeld als ik naar een evenement ofzo ga, dan koop ik rustig idioot duur het eten en drinken aldaar. Kan ik in zijn geheel niet wakker van liggen, als ik en mijn gezelschap maar lekker genieten.
Door Borke
#3038252
Nadia schreef: Op facebook. Het ging over dumpwinkels.
Ah bedankt, even opgezocht.

Ik ben ooit 1 keer in zo'n Primark geweest en vond het schokkend!
Die kleding is zo onwaarschijnlijk goedkoop,dat ik in gedachten die jonge kinderen in Azië al voor een hongerloontje meer dan een half etmaal per dag achter de naaimachine zie zitten. Kinderen die naar school zouden moeten gaan of buitenspelen  :'(
Het is flutkwaliteit, denk dat het een wasbeurt al niet eens overleeft...

Waar is de mooie kwaliteit gebleven, het is bijna niet meer te vinden...
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3038256
Tja, dure kleren van bijvoorbeeld Nike worden ook door kinderhandjes in Azie in elkaar gezet. Super triest, maar duur of goedkoop maakt daar vaak bar weinig in uit helaas. Er zou wat mij betreft meer bekendheid gegeven mogen worden aan de merken die dat niet doen.
Gebruikersavatar
Door Pauline
#3038259
Ik moet wel consuminderen om Joeps behandelingen te betalen.  :biggrin2:

En voor de rest ben ik niet spilziek, maar koop wel dat wat binnen ons budget past.
Door inge58
#3038260
Wij proberen ook om minder te kopen,zeker wat betreft kleding.
Toevallig vanavond nog; ik dacht een huispak zou wel lekker zijn s'avonds na het douchen.
Een paar jaar geleden zou ik dan de volgende dag al naar de winkel lopen.
Maar nu heb ik een makkelijke trui opgezocht en een oude ( nog prima) trainingsbroek,en hopla .....ons Royke zou er jaloers op zijn  :biggrin2:
Ook meubels hebben we alles tweede hands,onze " nieuwe" inductie plaat tweede hands.
Zaterdag wordt er boven in de badkamer een sanibroyeur geplaatst,en ook die hebben we , weliswaar nieuw in de doos,tweede hands gekocht!
Door K&D
#3038262
Kaela schreef: Wij zijn voor het eerst in ons leven op een punt dat we met enig fatsoen kunnen consumeren. Naar onze eigen maatstaven dan. We hoeven niet meer op de kleintjes te letten, beginnen ons huis naar eigen smaak op te knappen en in te richten en krijgen zo langzaam dingen voor elkaar zoals we dat willen. Wij voelen ons daar rijk mee, maar als je bedenkt dat we hier alweer vier jaar wonen en pas 2 kamers een soort van af hebben, dan valt het nogal mee.
Ik denk dat je daar een belangrijk punt hebt. Je huis naar eigen smaak inrichten.
Trendy spullen kunnen best leuk zijn, maar als het eigenlijk je smaak niet is, dan verveelt het toch snel. Het boeit mij nul wat 'in de mode' of 'trendy' is. Als ik het mooi vind, dan ben ik er gelukkig mee.

Primark verafschuw ik. Ik kom er nooit, ook al zit er eentje redelijk dichtbij.
http://www.utwente.nl/bms/wijsb/organiz ... k/Primark/
Gebruikersavatar
Door Kim_S
#3038269
Wij hebben het een paar jaar heel moeilijk gehad financieel. We zijn nu pas op een punt gekomen dat we elke maand uitkomen met wat er binnenkomt, en juist door bij goedkope winkels onze spullen te kopen hebben we het al die tijd kunnen redden. Want hoe fout het misschien ook is, als je spulletjes kapot gaan heb je soms echt nieuwe spulletjes nodig. Ook als je geen geld hebt. Dan kun je niet een half jaar sparen voor een nieuwe fietsband, voor de fiets die je dagelijks nodig hebt, maar dan koop je die bij de action. Simpel voorbeeld, maar dat geldt voor veel meer dingen.

We hebben veel (grote) spullen 2e hands gekocht. Veel kinderkleding krijgen we van familie met oudere kinderen. En zelf kopen we al jaren geen nieuwe kleren meer. Af en toe krijg ik iets nieuws van mijn ouders, daar ben ik dan heel zuinig op. Spullen die we niet meer gebruiken gaan naar andere mensen of naar de kringloop.

Wat ik wil zeggen, ik vind het zeker niet goed om altijd maar alles nieuw te kopen, terwijl er genoeg dingen zijn die prima nog een ronde mee kunnen. Of om alles altijd maar zo goedkoop mogelijk te willen kopen. Maar soms heb je gewoon niet de luxe om te kiezen voor "vriendelijke" en duurzame producten, en moet je kiezen voor het goedkoopste. En op die momenten ben ik heel blij met winkels zoals de Action.
Door Nadia
#3038272
Oh ja hoor absoluut!
Ik hou zelf wel van kwaliteit. Maar onze beurs is daar ook niet altijd naar.
Nu koop ik zelf bijvoorbeeld liever 3 broeken van 15 euro dan 1 van 50. Omdat ik dan kan afwisselen.
Gebruikersavatar
Door Hylos
#3038275
Een tijdje geleden, toen we net samen woonden, hebben we een tijdje boodschappen gedaan bij de Aldi.. onder het mom van "bezuinigen". Je kunt prima dingen kopen bij de Aldi, begrijp me niet verkeerd, maar we zijn er wel achter dat eten niet iets is om op te bezuinigen. We eten liever wat we lekker vinden en drinken waar geen 85 verschillende E-nummers in zitten.  :-X
Boodschappen is echt het enige waar we echt niet op het geld letten, we kopen wat we willen, wat we lekker vinden al let ik nu wel op qua vlees, eieren e.d. dat het wat diervriendelijker is allemaal.

Verder tsja, ik heb altijd geld om handen gehad en dan ben je daar niet zo erg mee bezig. Ik kocht doorgaans wat ik wilde. Vorig jaar een tijdje in de WW gezeten.. met 2 auto's op de stoep en wat andere vaste lasten hield ik doorgaans 5 euro over per maand. Toen heb ik een aantal maanden op de zuinige stand geleefd. Geen probleem hoor. Kleding te over en de fiets doet het ook prima  ;)
Mensen begrijpen dan echter niet dat 25 euro voor even uit eten te duur is en gewoon niet kan en dat je niet op visite kunt komen omdat je geen benzine wilt betalen (en niet kunt betalen)  ::)
Eigenlijk was dat best een prima periode, kwam er iig wel achter dat ik met veel minder geld eigenlijk net zo prima kan leven. Maar het iets ruimer hebben maakt alles wel makkelijker.

Consuminderen zou voor mij niet een probleem zijn maar ik kies voor sommige dingen toch gewoon voor het gemak. Het leven is tenslotte om leuk te zijn en zolang het kan koop ik wat me gelukkig maakt want waarom zou ik anders werken en/of leven  ;D
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door