Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door Lizetta
#3033808
Inmiddels Barfen Kimo en Sverre al 3 maanden en de KVV is naar mijn zusje gegaan. Haar kat viel er vanaf de eerste keer meteen op aan, dus vers blijft ze zeker voeren! Maar haar kat vangt geregeld muizen en zelfs een keer een duif, nu vindt ze het een goed idee om ook te Barfen :D

Ze zal zich binnenkort voorstellen hier op het forum, maar ze is best dyslectisch. Ik help haar daarom nu met het menu maken, zodat ze niet heeeeeeel veel moet gaan lezen...

Het gaat om een gesteriliseerde poes van 5 jaar, die haar eerste levensjaar op een camping (in NL) heeft gezworven en daarna via een asiel bij mijn zus terecht is gekomen. Anna heeft een hartprobleem, maar doet het goed en krijgt daarom ook geen medicatie. Haar voedingsbehoefte ligt wel iets hoger door de aandoening. Ze heeft altijd geschommeld rond de 2,5 kilo en dat was te licht. De insteek is dat ze ongeveer 3 kg zou moeten wegen, vandaar dat ik daarva uitga in het menu. Oh ja, we weten al dat ze gek is op ei, kip, rund en lam, maar ze eet geen eendagskuikens en geen geit. Een menu voor honden heb ik al gemaakt, dus nu ga ik mijn best doen op het menu van Anna:

Hoeveelheid: 4% van 3 kilo = 120 gram per dag / 840 gram per week

Rauw vleesbot 40% : 48gr p/dag
Groentes 0% : 0gr p/dag
Orgaanvlees 20% : 24gr p/dag
Spiervlees 40% : 48gr p/dag


Als ik het goed begrepen heb, komt dit neer op:

50g bevleesd bot per dag
25g orgaanvlees per dag
50g spiervlees per dag

en kan dat het beste zo gevoerd worden (ook ivm de grootte van de porties):

maandag: bot, spier 50g, 85g
dinsdag: bot, hart, visje 50g, 55g, ?
woensdag: bot, spier, ei 50g, 85g
donderdag: bot, nier 50g, 55g
vrijdag: bot, spier, ei 50g, 85g
zaterdag: bot, lever 50g, 55g
zondag: bot, spier, visje 50g, 85g,?

Het vleesbot zal bestaan uit: kip, parelhoen, runderknars (kan ze eten, heeft ze al gehad), eendennek en we willen ook lamsrib proberen.
Hart, nier en lever zal voorlopig uit mijn voorraad komen en dus van lam en rund zijn.
Spiervlees: kip, rund, ree, hert, haas en duif

Welke vis is geschikt voor een kat? Zalmkop lijkt me nogal moeilijk? en hoveel geef je hiervan?

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Door koekje
#3033815
Percentages zien er goed uit!

Runderknars is toch geen bot? En als dat wel is, dan niet geschikt voor katten. Lamsbot eigenlijk idem.
Je zou het voor kwartel oid kunnen vervangen.

Orgaan van rund ben ik ook niet zo voorstander van, maar je kan op zich er wel mee beginnen. Wissel zeker af voor orgaan van kleinere diersoorten.
Gebruikersavatar
Door Lizetta
#3033820
De runderorganen zullen bij de volgende levering van konijn sowieso vervangen gaan worden door konijnorgaan. En ik ga even kijken of ik/zij ergens kippenorganen kan vinden.
Runderknars is iets tussen bot en kraakbeen in, ik voer het de honden als vleesbot en dat gaat goed wbv ontlasting.
Kwartel heb ik niet in huis en ik weet niet of zij dat in haar omgeving (leeuwarden) tegen een fatsoenlijke prijs kan vinden...

En vis, wat kan ze daarvoor gebruiken?
Gebruikersavatar
Door koekje
#3033822
Ik geef, heel luxe, zalmfilet uit de diepvries van de supermarkt.
Er zijn ook mensen die zalmsnijsels geven, of zalmkarkas. Hele visjes als sardien en horsmakreel gaan ook. Het is even kijken wat gegeten zal worden.


Ik kan begrijpen dat veel lezen lastig is als je dyslectisch bent. Desondanks wil ik wel op het hart drukken dat je zus zelf verantwoordelijk is voor haar kat. Als er iets niet goed gaat aan het menu, zal er gericht ingegrepen moeten worden.
Ik hoop dat ze snel hier ook komt  :)
Door Ruisje
#3033825
Vleesbot van grote dieren zou ik niet aanraden voor een kat. Inderdaad kwartel(karkasjes) zoals koekje al noemde, maar ook konijn(karkas) is perfect voor de kat!
Als je het kippenspiervlees voor kalkoenvlees kunt vervangen, heb je er weer een makkelijk te verkrijgen diersoort bij. Kip geef je al als vleesbot en van kalkoen geef je dan alleen het spiervlees en eventueel het orgaanvlees.

Zalmkoppen zou ik niet aan de kat geven! Ikzelf geef zalmreep of sprotjes aan de katten. Sprotjes zijn soort kleine harinkies, vet dus, en complete visjes die makkelijk te doseren zijn. Ze mogen 5-10% van het weekmenu vette vis, net als de hond. ;)

Je geeft 20% orgaanvlees, dat lijkt mij wat veel (mijn mening ;)). Hoe is het verdeeld?
Verder moet je zusje de ontlasting goed in de gaten houden! 40% vleesbot kan te veel zijn voor een kat, zeker als het voor meer dan 50% uit bot bestaat.
Gebruikersavatar
Door Lizetta
#3033868
Thanks dames!
ze komt volgende week naar mij toe en dan ga ik er met haar naar kijken. Vandaar dat ik nu al om hulp vroeg, zodat ik het meteen goed kan uitleggen.

De kat krijgt nu degomeat voor honden en doet het er goed op. Dus over botpercentage maak ik me niet echt zorgen.

Alles dat nu op het lijstje staat, ligt bij mij in de vriezer, dus dat maakt het de 1e keer makkelijk om te kijken wat ze wel en niet eet. Daarna kan mijn zusje zelf verder en aanpassingen maken waar nodig.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3034289
Je lever en nier-gehalte ligt nogal hoog.

Bij het hart zit vis bij dus geen je minder hart dan nier?
Zelfs als je allemaal gelijke portie's hart, lever en nier geeft, kom je aan zo'n 7% van elk.  Voor lever gaat dat nog net, is een beetje aan de hoge kant. Hoger moet zeker niet.  Maar voor nier vind ik dat wel te hoog.  Samen komt dat op 14% en das toch wel erg veel.
10% is een mooier percentage voor beide samen.
Wat je wel kan doen is ook maagjes voeren en het eerlijk over de 4 orgaansoorten verdelen zodat ze allemaal 5% zijn.
Ofwel het orgaanpercentage een beetje verlagen, vb 15% van hart, lever en nier.

Voor de rest ziet het er wel goed uit.
Let inderdaad wel op de diersoorten.  Bot van kleinere knaagdieren en klein gevogelte. Eend is al redelijk hard voor een kat, dus blijf bij de botten die voor de honden onder beginnersbot vallen.
Gebruikersavatar
Door Lizetta
#3034366
pearlsofpassion schreef: Je lever en nier-gehalte ligt nogal hoog.

Bij het hart zit vis bij dus geen je minder hart dan nier?
Zelfs als je allemaal gelijke portie's hart, lever en nier geeft, kom je aan zo'n 7% van elk. Voor lever gaat dat nog net, is een beetje aan de hoge kant. Hoger moet zeker niet. Maar voor nier vind ik dat wel te hoog. Samen komt dat op 14% en das toch wel erg veel.
10% is een mooier percentage voor beide samen.
Wat je wel kan doen is ook maagjes voeren en het eerlijk over de 4 orgaansoorten verdelen zodat ze allemaal 5% zijn.
Ofwel het orgaanpercentage een beetje verlagen, vb 15% van hart, lever en nier.

Voor de rest ziet het er wel goed uit.
Let inderdaad wel op de diersoorten. Bot van kleinere knaagdieren en klein gevogelte. Eend is al redelijk hard voor een kat, dus blijf bij de botten die voor de honden onder beginnersbot vallen.
Daar was ik al bang voor... Heeft het voor deze kat zin om meer hart te voeren ivm taurine? Anna heeft namelijk een hartprobleem... (Dare to ask)

Van eend alleen de nekken en die kan ik met een gewone schaar doorknippen. Eendkarkas was idd niet de bedoeling. Van eend is orgaan wel redelijk goed verkrijgbaar, is dat geschikt? (Ok, ik vind een hond voeren makkelijker, maar dat is omdat ik nu weet hoe het moet ;))
Ik dacht aan lamsribben omdat deze poes dus helemaal gek is op lam... Maar dat moet dan spiervlees worden denk ik

Het gekke is dat ze wel eens zelf muizen en duiven vangt en eet, maar de eendagskuikens niet hoefde. Toch proberen dan knaagdieren in vacht te geven?

Sorry voor al die vragen :-[
Door frodo quin
#3034557
Meer hart kan zeker, ik voer 10%hart, lever 5% tenzij ik ook nier voer, dan 4%. Aangezien de nieren altijd nog in de karkassen zitten voer ik het normaalgezien niet bij. Vleesbot is hier 35% en spier 50%. Qua vleesot zou ik gaan voor kip, eend, duif, patrijs, konijn en als dat goed gaat kan je ook fazant, hazenrug en wilde eend karkas proberen. Vis geef ik niet omdat ik hoofdzakelijk wild voer en anders bio, dat heeft al een goede omega 3-6 balans, voer je veel industrie dan is vette vis of visolie wel aan te raden.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3034930
7-8% hart mag zeker.  10% vind ik erg veel, als ik eerlijk ben.
5% lever is een mooie richtlijn bij een kat, dat zit ook in een muis.
2-3% nier en ook zoiets aan maag als je dat wil gaan voeren.

Weet wel dat er niet noodzakelijk meer taurine in hart zit. In kippennek zit vb meer taurine dan in runderhart.  En zo zijn er nog een heleboel voorbeelden. In konijn zit erg weinig taurine, maar het is wel een mooi dier om mee op te nemen in het menu.

Of ze knaagdieren in vacht wil eten, is niet zeker. Hier eentje die compleet gek is op wilde muis, maar gekweekte hoeft ze niet...
Kuikens kan zijn dat ze wat aan moet wennen.  Snijdt eens in de buik en trek hem wat open, misschien dat het dan herkenbaarder is als voedsel. Of geef eens eentje wanneer ze erg veel honger heeft. Dat laatste werkte hier wel en sindsdien is kuiken bij de favorieten.

Lamsribben is inderdaad te hard voor de meeste katten. De katten die dat wegkrijgen zijn echt uitzonderingen.
Het voordeel van katten is wel dat je het kan proberen. Als het te hard is, knaagt ze er het vlees wel vanaf en laat het bot liggen.  Maar dan is het natuurlijk geen vleesbot in haar menu.  ;)
Eendennek zou ik nog wat mee wachten, want dat is erg hard bot dat redelijk moeilijk durft verteren.  Das voor een kat gevorderd vleesbot.  Zelfs als je het platmept.  Dat geldt ook voor fazant.
Kip, kwartel, konijn en evt parelhoen kan wel al.

Eendorgaan kan je perfect voeren.
Lamshart vinden ze ook vaak lekker en is ook gemakkelijk aan te komen.
Gebruikersavatar
Door Lizetta
#3037689
Het nieuwe brouwsel  ::)

4% voor 3kg poes. 40% bevleesd bot, 45% spiervlees, 15% orgaan (7,1% hart, 4,2% lever en 3,6% nier)

maandag: bot, spier                50g, 95g
dinsdag: bot, nier, visje          50g, 30g, extra
woensdag: bot, spier              50g, 95g
donderdag: bot, hart, ei          50g, 60g, ei
vrijdag: bot, spier                    50g, 95g
zaterdag: bot, lever, visje        50g, 35g, extra
zondag: bot, spier                    50g, 95g, ei

Vleesbot: konijnrug, kwartel, eendennekken, eendenboutje, kiprug, parelhoen
Orgaan: runderhart, lamslever en lamsnier (hier gaat zsm vervanging voor komen)
Spier: konijn, kalkoen, duif, ree, haas, rund, hert
vis: sprot, halve sardien, zalmsnippers

Ik durf met haar de eend al aan, omdat de nekken die ik heb echt zachter zijn dan de parelhoen.

Ziet er volgens mij beter uit nu  :P
Gebruikersavatar
Door koekje
#3038192
Ziet er best goed uit hoor! Ik twijfel een beetje over de eendenbout, maar je kan zeker even voorhameren.
Verder is het gewoon kijken hoe het gaat. Succes!
Door Ruisje
#3038209
Lizetta schreef: Het nieuwe brouwsel ::)

4% voor 3kg poes. 40% bevleesd bot, 45% spiervlees, 15% orgaan (7,1% hart, 4,2% lever en 3,6% nier)

maandag: bot, spier 50g, 95g
dinsdag: bot, nier, visje 50g, 30g, extra
woensdag: bot, spier 50g, 95g
donderdag: bot, hart, ei 50g, 60g, ei
vrijdag: bot, spier 50g, 95g
zaterdag: bot, lever, visje 50g, 35g, extra
zondag: bot, spier 50g, 95g, ei

Vleesbot: konijnrug, kwartel, eendennekken, eendenboutje, kiprug, parelhoen
Orgaan: runderhart, lamslever en lamsnier (hier gaat zsm vervanging voor komen)
Spier: konijn, kalkoen, duif, ree, haas, rund, hert
vis: sprot, halve sardien, zalmsnippers

Ik durf met haar de eend al aan, omdat de nekken die ik heb echt zachter zijn dan de parelhoen.

Ziet er volgens mij beter uit nu :P
Netjes! :)
Toch zou ik de ontlasting bij de eendennek goed in de gaten houden! Die kon wel eens te hard en wit worden. Een heeft ze het al eens op? Die nekwervels van een eend zijn best stevig.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door