Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Nikki
#3037378
Kan het zijn dat een hond net genoeg KVV krijgt om op gewicht te blijven, maar dat er vervolgens onvoldoende energie overblijft om actief te zijn? Of denk ik nu iets raars?  ???

**

Mijn hond van rond de 6 kilo kreeg voorheen altijd 125 gram KVV per dag. Deze hoeveelheid heeft ze ongeveer 1,5 jaar gehad. Het viel op dat ze vrij sloom was, nergens echt zin in had. Wat natuurlijk niet goed is voor een jonge hond. Wegens omstandigheden ging ze terug naar brok. Daar kwam ze bijna een kilo van aan in korte tijd, ze was dus te zwaar. Maar wel weer lekker actief. Eenmaal weer terug op Carnibest ben ik begonnen met 150 gram per dag. Ze viel binnen no-time af naar 5,5 kilo, en bleef afvallen. 5,5 kilo was net weer wat aan de lichte kant. Maar op een gegeven moment werd ze weer slomer en slomer.

Zou iemand hier misschien een verklaring voor hebben? Of heeft ze 'gewoonweg' te weinig KVV gehad?

Op dit moment staat ze alweer een hele tijd op brok, de brok waar ze dikker van wordt. Royal Canin Urinary :-X Ze moet eigenlijk op ander voer wegens allergische klachten op het huidige voer. Maar dit is met haar aanhoudende struviet probleem even een heel uitgevogel. Het kan zo zijn dat ze op ander voer binnen een kleine week weer vol zit met struviet. Medisch is er nooit wat gevonden qua urinewegen, 99% zeker ligt het probleem bij het voer. Deze problemen zijn ontstaan toen ze nog KVV kreeg.
Door Hanny
#3037510
Als ik  jou was, zou ik me eerst maar eens verdiepen in wat je zou kunnen voeren en dan hoeveel
Allergische klachten en struviet problemen, dan moet er toch wel goed nagedacht worden over wat je zult voeren.
Mijn hond van amper 6 kilo zou in elkaar storten, als ze 125 gram voer zou krijgen.
Niet iedere hond is hetzelfde, maar dit is wel heel weinig.
Trouwens, ook met brokjes, als je hond te dik wordt, eet ze te veel. Zo simpel is dat.
Succes,

Hanny
Door siempie73
#3037549
Ik heb na de operatie van Aj waarbij heuw veuw blaasstenen werden verwijderd een tijdje urineraanzurend gevoerd. Dat ging echt hardstikke goed, zijn urine pH ging van 7 naar 5/6!! Super!!
Na uitslag van het lab bleek dat het cystine stenen waren en ik dus 180 graden de andere kant op moest, urine juist meer basisch maken, maar das een ander verhaal.

Moraal van dit verhaal:
Urine aanzuren om struvietstenen te voorkomen is erg makkelijk. Appelazijn, cranberry's en vitamine C!!!!
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3037556
Even afgezien van het struviet krijg ik ook de indruk dat deze hond veel te weinig voer krijgt. Het snel afvallen is dan een teken aan de wand, zo ook het gebrek aan energie.

Je eigen eerste gedacht is dus zo raar nog niet. Geen idee hoe oud je hond is, maar sowieso verbranden kleine honden veel meer en sneller dan grote honden. Je geeft rond de 2% nu, dat is best minimaal.
Door Nikki
#3037570
[quote="Fenixjuh"]
Kun je niet gewoon meer KVV geven?
[/quote]

Uiteraard kan dat.

[quote="pluk"]
En over welke kvv hebben we het?
[/quote]

Ze heeft eerder altijd diverse merken gehad. Ik wisselde af. Haaksbarf, Tinlo, Bandit, Carnibest. Toen ze van brok weer naar KVV ging en opeens zo snel af viel kreeg ze alleen Carnibest.

[quote="Hanny"]
Als ik  jou was, zou ik me eerst maar eens verdiepen in wat je zou kunnen voeren en dan hoeveel
Allergische klachten en struviet problemen, dan moet er toch wel goed nagedacht worden over wat je zult voeren.
Mijn hond van amper 6 kilo zou in elkaar storten, als ze 125 gram voer zou krijgen.
Niet iedere hond is hetzelfde, maar dit is wel heel weinig.
Trouwens, ook met brokjes, als je hond te dik wordt, eet ze te veel. Zo simpel is dat.
Succes,

Hanny
[/quote]

Geloof me, ik doe niet anders dan zoeken naar wat ik haar het beste kan voeren. Hier ben ik al heel lang mee bezig. Ze bleef altijd heel netjes op gewicht met 125 gram. Viel niet af, kwam niet aan. Qua brok krijgt ze heel weinig, voor een hond van 4 kilo. Als ik meer geef komt ze nog meer aan. Dan is ze zo weer een kilo te zwaar. Ze moet nu ook al weer niet dikker gaan worden namelijk.

[quote="siempie73"]
Ik heb na de operatie van Aj waarbij heuw veuw blaasstenen werden verwijderd een tijdje urineraanzurend gevoerd. Dat ging echt hardstikke goed, zijn urine pH ging van 7 naar 5/6!! Super!!
Na uitslag van het lab bleek dat het cystine stenen waren en ik dus 180 graden de andere kant op moest, urine juist meer basisch maken, maar das een ander verhaal.

Moraal van dit verhaal:
Urine aanzuren om struvietstenen te voorkomen is erg makkelijk. Appelazijn, cranberry's en vitamine C!!!!
[/quote]

Oei, een operatie zelfs! Dat heeft Jet gelukkig niet gehad. Ze heeft alleen gruis 'gelukkig'. Cranberry krijgt ze al een jaar. Capsules van Puur. Appelazijn vind ze erg vies, dan laat ze d'r eten staan en het verzuurde niet genoeg. Tenminste, de hoeveelheid die ik erin kreeg verzuurde niet genoeg. Vitamine C wilde ik morgen inderdaad gaan halen.

Ik heb ook Eurologist in huis, dit heeft ze eventjes gehad. Maar hier werd haar incontinentie wat ze af en toe heeft meer van. 

Ik test zelf de pH d.m.v. stripjes. Nu zit ze altijd rond de 5/6. Voor Jet ideaal, bij een hogere waarde kan ik het gelijk aan haar merken.

[quote="Angelique"]
Even afgezien van het struviet krijg ik ook de indruk dat deze hond veel te weinig voer krijgt. Het snel afvallen is dan een teken aan de wand, zo ook het gebrek aan energie.

Je eigen eerste gedacht is dus zo raar nog niet. Geen idee hoe oud je hond is, maar sowieso verbranden kleine honden veel meer en sneller dan grote honden. Je geeft rond de 2% nu, dat is best minimaal.
[/quote]

Maar het gekke is dus dat ze eerder altijd netjes op gewicht bleef.. Pas toen ze van brok weer naar KVV ging (toen alleen Carnibest) viel ze af naar 5,5 kilo.

Jet is nu 3,5 jaar.

Wellicht kan ik beter rond de 4% voer gaan zitten? 250 gram per dag.
Laatst gewijzigd door Nikki op wo 10 dec 2014, 20:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Ruisje
#3037606
Ik zou weer af gaan wisselen met de diversen merken en diersoorten kvv en dus meer voeren. Onze Lily weegt 6 kilo en eet tussen de 250-270 gram barf per dag.
Door Martine-Tom
#3037611
Tom weegt 7.3 kilo en moest afvallen, dus ga je minder voeren, op een gegeven moment at ie maar 100 gram per dag en nog ging er geen gram vanaf :-X
Het roer omgegooid en langzaam opgehoogd, inmiddels zit ie op 200 gram per dag, energieker en hij weegt nog steeds 7.3 kilo. Wat mij dus idd doet denken dat hij gewoon structureel te weinig voer kreeg.
Ik heb me er nu ook maar bij neergelegd dat ie een beetje chubby is en blijft, voor het mooie zou er een paar ons af mogen, maar ik heb liever dat ie lekker in zijn vel zit  :)
Door spikkel
#3037621
Ik merk wel bij mijn kleintjes dat ze nu meer nodig hebben, het is kouder en we maken een lange wandeling per dag. S'avonds hebben ze echt zin in eten. Als je vind dat ze afvalt, zou je ook wat vaker een vettere Kvv kunnen voeren. Lam of geit. Tamme eend is volgens mij ook vet.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3037668
Scott weegt 7 kg en eet maar 160gr barf per dag!
Eet ie meer dan wordt ie snel te zwaar
Laatst gewijzigd door pluk op wo 10 dec 2014, 22:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Door M@rina
#3037674
[quote="pluk"]
Scott weegt 7 kg en eet maar 160gr barf per dag!
Eet ie meer dan wordt ie snel te zwaar
[/quote]

Das nog veel Saartje weegt 11 kg en eet 180 ram per dag, daarnaast krijgt ze wel een pensstaafje en wat gedroogde snackjes. Maar zij is in huis heel heel heel lui en ze is gecastreerd.
Door smulpaap
#3037703
Mijn ervaring ? Ik heb een teefje van 11,5 jaar , ze weegt 7 kilo  en is gecastreerd
Ze heeft helemaal geen aanleg om (te)dik te worden , en is nog erg actief
Zij krijgt 250 gram barf per dag . Maar ik ga de porties nu weer verhogen
Het is wat kouder buiten en tijdens die periode heeft ze vaak weer wat meer nodig

En je zou ter afwisseling ook eens iets vettere soorten kunnen geven
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3037744
[quote="Nikki"]
Maar het gekke is dus dat ze eerder altijd netjes op gewicht bleef.. Pas toen ze van brok weer naar KVV ging (toen alleen Carnibest) viel ze af naar 5,5 kilo.
[/quote]

Dan lijkt mij de clou om je hoeveelheid voer zo te gaan verhogen dat ze niet aankomt (of alleen dat wat nodig is nu) en wel energieker wordt. Dus als ze nu op 150 gram afvalt kun je naar 200 of 250 gram gaan. Komt ze dan aan, dan zak je langzaam af tot je een hoeveelheid geeft waarop ze niet meer aankomt maar nog wel energiek is.
Door Hanny
#3037861
Nikki,  ik wil best  geloven dat je zo je best doet om voer uit te zoeken, maar waar zoek je dan en wat voer je dan.
Wat wil je voeren en welk kvv? Wat voer je om zo goed mogelijk om te gaan met de allergie, wat voor allergie?
Wat geef je om verstandig om te gaan met struviet?  Ja nu brokjes, wil je dat blijven geven, ja, of nee?
Echt een plan maken en dan vragen. Het helpt echt niet om te zeggen dat je zo je best doet, als je verder niets uit legt.
Al met al, werk aan de winkel en een plan maken, maar dan moet je eerst weten, wat je wilt.

Hanny
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door