Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Akeyti
#3032533
Ik wist hier niks van, en Chiko heeft ook nog nooit hersenen op (ze zaten nog in het konijn maar hij heeft de kop laten liggen..), ik werd er door iemand op deattendeerd dat konijnen en runder hersenen gevaarlijk zijn..?
Heb toch best wat afgelezen en gedaan en dit is nieuw voor mij, het zou zijn ivm de myxomatose en de gekke koeie ziekte?
Hoor het graag!
Door Lizzy
#3032592
Besmette konijnen en runderen komen niet in de voedselketen terecht. Runderhersenen komen sowieso niet in de voedselketen terecht, dat is verboden bij mijn weten. Ik voer regelmatig hersenen. Van lam/geit. En daar roepen mensen ook "maar scrapie dan". Nou, ik ga er vanuit dat ook lammeren en geiten met scrapies niet in de slagerij komen te liggen: http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/scrapie.aspx.

Voor konijnen geldt trouwens ook:

Myxomatose is niet besmettelijk voor mensen, honden, katten en cavia's, het is echt een konijnenziekte.

Bron (o.a.): http://www.vlaardingen.dierenbeschermin ... jnenziekte
Door kakocavi
#3035702
Kalfshersenen worden nog verkocht bij het Islam Centrum, ook voor menselijke consumptie. Ik neem aan dat ze dat niet doen als het gevaarlijk is.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3035761
kakocavi schreef: Kalfshersenen worden nog verkocht bij het Islam Centrum, ook voor menselijke consumptie. Ik neem aan dat ze dat niet doen als het gevaarlijk is.
Heeft volgens mij met de leeftijd van het dier te maken. Staat me vaag iets bij dat schaap/geitenkop van dieren ouder dan 1 jaar niet meer verkocht mochten worden. Zal voor runderen dan wel idem zijn. Iets met incubatietijd van de ziekte, dat het bij die dieren tot 1 jaar zich nog niet heeft kunnen ontwikkelen maw, je zou er dan ook niks van kunnen oplopen als je daarvan de hersenen zou eten.
Door kakocavi
#3035768
Angelique schreef: Heeft volgens mij met de leeftijd van het dier te maken. Staat me vaag iets bij dat schaap/geitenkop van dieren ouder dan 1 jaar niet meer verkocht mochten worden. Zal voor runderen dan wel idem zijn. Iets met incubatietijd van de ziekte, dat het bij die dieren tot 1 jaar zich nog niet heeft kunnen ontwikkelen maw, je zou er dan ook niks van kunnen oplopen als je daarvan de hersenen zou eten.
Nu ik dit lees bedenk me dat ik ook eens zoiets gehoord heb. Dat zal het wel zijn dan denk ik, dank je voor het ophelderen.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3035871
Myxomatose zie je ook wel bij een konijn. Das niet zomaar een ziekte die ze ongemerkt meedragen.
En dan gaan alle konijnen die erbij zitten dood.
Dat zal dus niet zomaar in de voedselketen terechtkomen.

Wanneer een hele konijn op de ouderwetse manier bereid wordt, worden de hersenen ook mee in de stoofpot gebracht. Voor de smaak.  De kop geeft erg veel smaak af, zelfs als hij niet echt opgegeten wordt...
Door Kim en Casper
#3036050
Wij verkopen in de slagerij ook nog hersenen hoor. Van varkens en van kalveren. Voor menselijke consumptie dus.

Casper krijgt konijnkarkas met kop. Dus met hersenen.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3036382
Hersenen zijn gezond, er zit veel vitamine in. Ik voer met regelmaat konijnenkop met hersenen.
Konijnen met myx worden niet in de voedselketen gebracht.
Door Ruisje
#3036828
Hope schreef: Hersenen zijn gezond, er zit veel vitamine in. Ik voer met regelmaat konijnenkop met hersenen.
Konijnen met myx worden niet in de voedselketen gebracht.
Vindt ie de vacht erop niet erg? ;)
Gebruikersavatar
Door Hope
#3036943
Ruisje schreef: Vindt ie de vacht erop niet erg? ;)
Hij niet! Maar om nou te zeggen dat mijn konijnenhart er blij mee is...
Nelsin is ook een lekkere hoor. Die moet altijd zeker weten dat iets met haar ook echt dood is dus die rent eerst met de kop, die hij vasthoudt aan één oor, door de tuin heen.
Hij heet hier de laatste tijd Koppesneller  :biggrin2:
Door smulpaap
#3037065
Ruisje schreef: Vindt ie de vacht erop niet erg? ;)


Ik vind koppen met vacht juist een goede ""inpakker "" En gelukkig accepteren ze het .
Gebruikersavatar
Door pike
#3037472
smulpaap schreef:

Ik vind koppen met vacht juist een goede ""inpakker "" En gelukkig accepteren ze het .
Precies dat vind ik ook. Als ik met vacht kan krijgen dan laat ik ze niet liggen. Maar ze zijn er vaker zonder dan met helaas. Mijn honden eten ze tot en met de laatste haar op: Konijnenkoppen, hazenkoppen, lamskop, reeënkoppen. En die laatste hebben heel stugge haren.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3037610
Ik heb voor het eerst een heel geslacht konijn, zonder vacht maar met kop in de vriezer liggen. Ik moet zeggen, ik vind het een hele flinke hindernis. Dat oog wat je aanstaart, brrrrrr!
Gebruikersavatar
Door pike
#3037614
Pike eet het eerst de oren van de behaarde kop, om vervolgens niet goed te weten hoe hij de rest moet aanpakken en mij dan aankijkt met een blik van "HELP me baas!"
Armagnac doet dat slimmer, die gaat op de oren staan om goed stevig aan de kop te kunnen pulken. Als laatste kan hij dan lekker de oortjes opeten  :biggrin2:
Kaela schreef: Ik heb voor het eerst een heel geslacht konijn, zonder vacht maar met kop in de vriezer liggen. Ik moet zeggen, ik vind het een hele flinke hindernis. Dat oog wat je aanstaart, brrrrrr!
Ik vind die ogen geen probleem, de blik is toch dood, ze staren je niet aan.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door