Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Romee
#3036179
Hallo allemaal

Dit is mijn eerste berichtje. Heb een labrador van ruim twee.
Ik weet niet goed of dit nou bij gezondheid of voeding moet staan.

Mijn hond kampt al lange tijd met jeuk. En hoor veel over dan vers gaan voeren. Op dit moment krijgt ze proplan sensitive.
Ze heeft eigenlijk alleen jeuk aan de onderkant van haar bek, heb daarom eerst haar voerbakken veranderd, lees ook veel dat het dan contactallergie kan zijn.
Ze heeft ongeveer een half jaar vlees compleet van smuldier gegeten, hier werd het erger van en verminderde later niet.
Nu lees ik hier dat klachten vaak verergeren, voor het beter wordt, miss dan te kort gegeven? of toch allergisch voor rund

Hebben jullie advies voor mij? Zou vers vlees een optie zijn, en maakt het dan uit wat ik ga geven?
Lees ook wel dat als je de overstap maakt naar vlees elimineren niet gelijk hoeft.

Ik heb geen royaal inkomen, er zijn dus grenzen aan wat ik kan (gaan) uitgeven.

groeten Romee
Door Lizzy
#3036576
Hoi Romee,
Welkom op Barfplaats.
Hoe uit zich de jeuk aan haar bek? Ik bedoel, krabt zij eraan? Zitten er plekjes?
Het kan met voedsel te maken hebben. Dat hoeft niet. Misschien heeft ze speeltjes of kluifjes waar ze niet tegen kan, dat kan ook.
Nou ja met Proplan of welke andere brok dan ook heb ik niks. Maar dat wil niet zeggen dat als jij nu overschakelt naar BARF of KVV, de problemen direct verholpen zijn. Die garantie krijg je niet. Ik kan niet in jouw portemonnee kijken maar in de regel is KVV duurder dan zelf samenstellen. Maar voor de prijs van Smuldier gaat het je nou ook weer niet lukken.... Ik vind Smuldier overigens leuk voor af en toe. Maar niet voor standaard. Maar goed, ja, ik weet niet of je het uberhaupt ziet zitten om zelf te gaan samenstellen? En nee, ik zou dus niet beginnen met een eliminatie dieet. Maar eerst over gaan op rauw/vers en niet op Smuldier dus.
Door Romee
#3036581
Hoi Lizzy

Ze heeft vrijwel nooit last van plekjes op haar kin, een heel enkele keer zit er een rood puntje.
Het uit zich met name door haar kop te schuren, tegen mijn benen aan, de bank, kussen, de grond.
En af en toe krabt ze een haar bek, met name de zijkant, onderste kaak.

Begrijpelijk dat je niet kan zeggen of ze er echt mee geholpen zou zijn.
Maar kan het allicht proberen, voor een heel dierenarts traject.

Zelf samenstellen zie ik eigenlijk niet zitten. Heb het zelf niet zo heel erg op vlees, denk niet dat barf bij mij past, waarin ik allerlei onderdelen in een voerbak moet doen.

Is KVV dan wel een goede optie of zeg je dat barf echt veel beter is?
En mocht het wel een optie zijn, dus geen smuldier. Nog meer merken die ik beter gelijk kan overslaan?
Als ik het aanga, wil ik het wel gelijk goed doen of iig zo goed mogelijk

groeten Romee
Gebruikersavatar
Door doranto
#3036583
Romee schreef: Hoi Lizzy

Ze heeft vrijwel nooit last van plekjes op haar kin, een heel enkele keer zit er een rood puntje.
Het uit zich met name door haar kop te schuren, tegen mijn benen aan, de bank, kussen, de grond.
En af en toe krabt ze een haar bek, met name de zijkant, onderste kaak.


Begrijpelijk dat je niet kan zeggen of ze er echt mee geholpen zou zijn.
Maar kan het allicht proberen, voor een heel dierenarts traject.

Zelf samenstellen zie ik eigenlijk niet zitten. Heb het zelf niet zo heel erg op vlees, denk niet dat barf bij mij past, waarin ik allerlei onderdelen in een voerbak moet doen.

Is KVV dan wel een goede optie of zeg je dat barf echt veel beter is?
En mocht het wel een optie zijn, dus geen smuldier. Nog meer merken die ik beter gelijk kan overslaan?
Als ik het aanga, wil ik het wel gelijk goed doen of iig zo goed mogelijk

groeten Romee
Dat hoeft dus niet uitsluitend aan de voeding te liggen. Mijn atopische hond doet dat ook, ondanks goede voeding. Wel is het zo, dat mijn hond het 'ondanks' goede voeding doet. Hoe beter de voeding hoe minder (kans op) jeuk e.d. Het is een optelsom van vele factoren. Het is eigenlijk heel simpel. Hoe meer slechte factoren je uitsluit, hoe beter het met je hond zal gaan. Goede voeding is daarbij wel heel belangrijk, zo niet het belangrijkste!
Door Lizzy
#3036592
Maar honden doen dat wel vaker, zeker bijv. na het eten, hun bek "afsmeren" aan hun omgeving. Weet je zeker dat ze daar echt jeuk heeft, last heeft? Ook krabben honden wel eens aan hun bek. De vraag is dus, is het echt een probleem? Krabt ze vaak? Hoe vaak? Hoe vaak veegt ze zich af aan haar omgeving?

Het kan ook dat ze allergisch is voor iets anders in haar omgeving. Wasmiddel. Schoonmaakmiddel. Heeft ze nergens anders jeuk, niet aan haar voetjes, buik, liezen?

Maar goed, als BARF geen optie is, prima, dan kun je overschakelen op KVV. Ik zou zeggen : neem niet 1 specifiek merken maar zoveel merken als jij krijgen kunt en betalen kunt. Wissel merken en smaken af! Dat is gewoon beter. Ze kan allergisch zijn voor rund. Maar dat hoeft niet. Nogmaals, misschien krijgt ze speeltjes/kluifjes waar ze last van heeft?

Overigens zit er dit in Proplan: SAMENSTELLING: Zalm (17%), gedehydreerd zalmeiwit, maïs, maïsglutenmeel, rijst (11%), dierlijk vet, maïsmeel, digest, gedroogde bietenpulp, mineralen, visolie.

Ik word hier niet echt gelukkig van, jij?
Door Romee
#3036731
Ja, ik weet zeker dat het last is. Heb meerdere honden gehad, die idd ook wel eens aan de bek krabden.
De manier waarop ze het doet, kan ik aan merken dat ze dan echt niet blij is.
Het is niet mega vaak, sowieso gelijk 's morgens, heb al ipv een kussen voor de nacht plek, gewoon katoen wat ik goed heet kan uitwassen(miss eens ander wasmiddel)
Dan later op de dag nog een paar keer, zou het eens kunnen gaan bijhouden zodat ik er echt een goed beeld van heb
Ik vind het niet zo'n groot probleem, dat ik er al mee naar een arts ben geweest. Wel een keer benoemd toen ik voor wat anders was.

Verder nergens jeuk, op een gewone kriebel na. Keer in de nek, keer op de buik. Maar dat is niet dagelijks. Ook nergens plekjes of een geïrriteerde huid.
Pootjes nooit jeuk, mits ze door de brandnetels heeft gelopen.... maar ja...
Wel twee keer last van anaalklieren gehad.

Ik weet ook niet of het aan de voeding ligt, maar hoor veel goeds over vers. Vandaar dat ik er wel verder naar wil kijken

Kluifjes: af en toe een bot van de slager, en een keer een kauwstaaf van buffelhuid, verder niet zo gek veel.
Wel eens belonen met kaas of worst.
Speeltjes: tsja.. daar ligt van alles van, van stof en kunstof/plastic piep spul
Lizzy schreef:
Overigens zit er dit in Proplan: SAMENSTELLING: Zalm (17%), gedehydreerd zalmeiwit, maïs, maïsglutenmeel, rijst (11%), dierlijk vet, maïsmeel, digest, gedroogde bietenpulp, mineralen, visolie.

Ik word hier niet echt gelukkig van, jij?
Niet een hele mooie lijst idd....
Ga eens zoeken wat qua kvv haalbaar is.
Waarom verschillende merken?

Tof dat je zo meedenkt!
Gebruikersavatar
Door Neally
#3036742
Dat schuren overal langs, doen honden ook als ze pijn hebben. Is haar hoofd, op de plek waarmee ze schuurt wel eens warm?
Dan denk ik aan een ontsteking of iets.
Door Lizzy
#3036745
Romee schreef: Ja, ik weet zeker dat het last is. Heb meerdere honden gehad, die idd ook wel eens aan de bek krabden.
De manier waarop ze het doet, kan ik aan merken dat ze dan echt niet blij is.
Het is niet mega vaak, sowieso gelijk 's morgens, heb al ipv een kussen voor de nacht plek, gewoon katoen wat ik goed heet kan uitwassen(miss eens ander wasmiddel)
Dan later op de dag nog een paar keer, zou het eens kunnen gaan bijhouden zodat ik er echt een goed beeld van heb
Ik vind het niet zo'n groot probleem, dat ik er al mee naar een arts ben geweest. Wel een keer benoemd toen ik voor wat anders was.

Verder nergens jeuk, op een gewone kriebel na. Keer in de nek, keer op de buik. Maar dat is niet dagelijks. Ook nergens plekjes of een geïrriteerde huid.
Pootjes nooit jeuk, mits ze door de brandnetels heeft gelopen.... maar ja...
Wel twee keer last van anaalklieren gehad.

Ik weet ook niet of het aan de voeding ligt, maar hoor veel goeds over vers. Vandaar dat ik er wel verder naar wil kijken

Kluifjes: af en toe een bot van de slager, en een keer een kauwstaaf van buffelhuid, verder niet zo gek veel.
Wel eens belonen met kaas of worst.
Speeltjes: tsja.. daar ligt van alles van, van stof en kunstof/plastic piep spul
OK. Duidelijk. Het is dus echt wel last. Nou ja, het zou de voeding kunnen zijn. Te meer daar het op Smuldier erger werd, zou je denken dat er tenminste een gevoeligheid zit. Voor iets. Maar ja, wat? Het zou in mijn ogen ook nog steeds wel een plastic speeltje kunnen zijn. Je wil echt niet weten wat een giga troep er in plastic hondenspeeltjes zit :-X. Je hond komt zo maar elke dag (als ze elke dag met zulke speeltjes speelt) met plastic week en plastic hardmakers :-\

En ik ben er van overtuigt dat een hond beter af is met rauw. Of de hond nou wel of geen gezondheidsproblemen heeft. Dus als je het wilt proberen, kan ik alleen maar zeggen : doen!
Niet een hele mooie lijst idd....
Ga eens zoeken wat qua kvv haalbaar is.
Waarom verschillende merken?

Tof dat je zo meedenkt!
Graag gedaan :)

Nou, ik vind eigenlijk alle KVV's vaag. Over inhoud. En over kwaliteit. En de inhoud en kwaliteit valt niet te controleren want het is allemaal tot prak gemalen. Als jij nou 1 KVV merk geeft en je treft 'toevallig' een merk dat niet teveel moeite steekt in kwaliteit of percentages: dan geef je dat wel dag in dat uit aan je hond. Ik denk dat je beter aan "risico spreiding" kunt doen. En beter meerdere merken kunt voeren. Ik noem dat altijd "niet wedden op 1 paard". En alle fabrikanten roepen natuurlijk dat hun merk geweldig is, super kwaliteit bevat en de juiste percentages bevat en dat er ook nog eens overal analyses van zijn gemaakt. En ik denk dan "ja ja, dat zou ik ook zeggen. Maar zolang ik van jouw merk de inhoud van de analyses bij elkaar optel en op 110% uit kom, neem ik dat allemaal niet zo serieus".

Dit geldt overigens net zo goed voor brokken hoor. Ik zou die dingen dus niet voeren maar stel dat ik ze al zou voeren (heel erg hypothetisch), voerde ik never nooit niet 1 merk. Die gasten worden ook niet gecontroleerd en werkelijk, men kijkt alleen maar naar de samenstelling op papier en controleren op inhoud (analyses trekken) is er niet bij. Ze kunnen je dus van alles wijsmaken.
Gebruikersavatar
Door Onix
#3036749
is er al wel eens naar de lipplooi gekeken (waar de lip naar buiten omvouwt zegmaar)? Honden met lipplooi ontsteking willen zich zo ook nog wel eens gedragen.
Door Romee
#3036768
Ze heeft wel last van haar nek gehad.
Ze doet het bij beide kanten van haar bek. Naar de lipplooi heeft de dierenarts toen gekeken, je zou dat ook ruiken zei hij destijds.

Eigenlijk nooit zo over de speeltjes nagedacht  :-[ maar zit natuurlijk heel veel zooi in plastic.

Snap wat je zegt over de risico spreiding, dat is bij brok natuurlijk niet anders.
Je moet ze maar op hun blauwe ogen geloven. Vind dit wel een goed idee om het zo te spreiden.
Maakt het voor de hond dan verder niet uit als ik haar elke dag wat anders geef?
Door Lizzy
#3036772
Romee schreef: Ze heeft wel last van haar nek gehad.
Ze doet het bij beide kanten van haar bek. Naar de lipplooi heeft de dierenarts toen gekeken, je zou dat ook ruiken zei hij destijds.

Eigenlijk nooit zo over de speeltjes nagedacht  :-[ maar zit natuurlijk heel veel zooi in plastic.

Snap wat je zegt over de risico spreiding, dat is bij brok natuurlijk niet anders.
Je moet ze maar op hun blauwe ogen geloven. Vind dit wel een goed idee om het zo te spreiden.
Maakt het voor de hond dan verder niet uit als ik haar elke dag wat anders geef?
Je hebt honden met een zeer gevoelige spijsvertering. Die al aan de diarree gaan als ze iets anders ruiken. Maar vaak creeeren wij mensen dat zelf. Door hen juist op 1 voer te zetten, liefst nog steriel. Maar de meeste honden kunnen er prima tegen, zeker met rauwe voeding.
Door Ruisje
#3036778
Welkom op Barfplaats, Romee!

Verschillende soorten kvv's kun je online bestellen, maar je kunt ook bij jou in de buurt kijken wat er aan kvv's aanboden wordt.
Probeer inderdaad van verschillende merken verschillende diersoorten te voeren, bijvoorbeeld van merk-A geef je konijn, van merk-B pak je eend, merk-C de vis, etc. Meerdere diersoorten per merk mag natuurlijk ook, maar probeer wel 3 of 4 verschillende merken mee te pakken. En tussendoor een goedkoper merk mag best en drukt de kosten van duurdere merken weer wat. ;)
Je hebt een labrador en die lusten meestal alles :biggrin2: Dus dat is gemakkelijk. Ga gewoon eens shoppen en begin! Je kunt je lijstje met merken en smaken die je gevonden hebt in de KVV-hoek op het forum zetten en er zijn bijna altijd wel mensen hier die ervaring hebben met een bepaald merk en je kunnen adviseren als dat nodig is.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door