Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door LottJess
#3035916
Hallo iedereen op barfplaats,

Ik en mijn hondje Jess zijn nieuw hier. Ik was wat informatie via hondenpage aan het vergaren en toen attendeerde ze mij erop dat hier misschien meer Barf kenners zijn die mij kunnen helpen met mijn onzekerheden van het voeren van mijn hond.  :biggrin2:

Jess is een border collie uit een werklijn maar nu met haar bijna 12 jaar met pensioen. Ze weegt tussen de 14 kg en de 15 kg. en mag zeker met haar Hartprobleem, HD en artrose niet zwaarder worden. Ik heb haar nu bijna 4 jaar en heeft in die tijd altijd KVV gegeten (daarvoor kreeg ze brok)
Nu geef ik sinds 1 week BARF. Hier smikkelt ze goed van ook al laat ze soms wat liggen (lever) hahaa.
Ik heb samen met iemand van de hondenpage een weekmenu samengesteld, maar ik blijf nog steeds wat onzeker over of ik het goed doe, wil natuurlijk niet dat ze iets te kort komt, of ergens teveel van binnenkrijgt. Ik hoor verschillende dingen wel en niet doen. Dus hieronder staat mijn weekmenu en ik hoor graag jullie op- en aanmerkingen!

Maandag:
140 gram Haring
60 gram Hazenspiervlees
50 gram groente (gepureerd)

Dinsdag:
65 gram Lamspens
160 gram Konijnkarkas
1 rauw ei

Woensdag:
100 gram eendennek
55 gram kippenhart
50 gram groente (gepureerd)

Donderdag:
55 gram runderlever
70 gram hazenspiervlees

Vrijdag:
65 gram lamspens
200 gram fazantendrumsticks
1 rauw ei

Zaterdag:
160 gram kipkarkas
25 gram konijnnier
50 gram groente (gepureerd)

Zondag:
100 gram hertenspiervlees
100 gram Paardenspiervlees


Waar ik ook mee zit is geef ik wel genoeg? ( heb een beetje aangehouden wat ik haar aan KVV gaf, maar is nu in 1 week 300 gram afgevallen) Moet ik meer geven? of gewoon aankijken?
Ook las ik ergens dat het goed is om yoghurt/kwark, noten, honing e.d. te geven? En als ik dat moet geven hoeveel moet ze dan hebben?
Ik hoor het graag van jullie en alvast bedankt!!

Owja, ik wil niet echt overgaan naar hardere botten, aangezien ze al wat tanden in haar bekkie mist, maar wil natuurlijk wel afwisselen met verschillende diersoorten.
Ook vroeg ik me af of het erg is om in bijv. weer even tijdje KVV te geven en dan erna weer naar BARF, want ik zie mijn oppas niet hakken en snijden in dat vlees hahaa
Laatst gewijzigd door LottJess op ma 08 dec 2014, 12:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Kim en Casper
#3035918
Ik kan zo snel niet je percentages uitrekenen.

Je variatie is prima. Het enige wat waar ik mijn vraagtekens bij heb is dat je niet iedere de vleesbot geeft. Dat zou hier erg wisselende ontlasting geven. Je geeft 4 uit 7 dagen vleesbot en een haring waar wat bot inzit maar dat is een prooidier dus compleet.

Ik geef iedere dag vleesbot en daarbij orgaan of spiervlees.
Dat rekent ook veel makkelijker bij het maken van een menu. Vleesbot porties zijn hier 250-300 gram. Spiervlees 200 gram, pens 250 gram en orgaan 100 gram.
Gebruikersavatar
Door LottJess
#3035962
Ik vond dat lastig omdat je dan zulke kleine stukjes krijgt, dan gaat ze niet meer kauwen en slikt ze het in een keer door.
Daarom was ik op dit uitgekomen.

Maar is het erg als ze wisselende ontlasting heeft? Want met KVV had ze dat ook (omdat ik verschillende merken/soorten door/na elkaar gaf)
Als ze maar nooit diarree heeft of niet niet kan poepen is het toch niet echt erg?
Hier wisselt het wel eens van kleur en soms iets steviger en dan weer iets zachter.
Door Lizzy
#3035985
LottJess schreef: Hallo iedereen op barfplaats,

Ik en mijn hondje Jess zijn nieuw hier. Ik was wat informatie via hondenpage aan het vergaren en toen attendeerde ze mij erop dat hier misschien meer Barf kenners zijn die mij kunnen helpen met mijn onzekerheden van het voeren van mijn hond.  :biggrin2:

Jess is een border collie uit een werklijn maar nu met haar bijna 12 jaar met pensioen. Ze weegt tussen de 14 kg en de 15 kg. en mag zeker met haar Hartprobleem, HD en artrose niet zwaarder worden. Ik heb haar nu bijna 4 jaar en heeft in die tijd altijd KVV gegeten (daarvoor kreeg ze brok)
Nu geef ik sinds 1 week BARF. Hier smikkelt ze goed van ook al laat ze soms wat liggen (lever) hahaa.
Ik heb samen met iemand van de hondenpage een weekmenu samengesteld, maar ik blijf nog steeds wat onzeker over of ik het goed doe, wil natuurlijk niet dat ze iets te kort komt, of ergens teveel van binnenkrijgt. Ik hoor verschillende dingen wel en niet doen. Dus hieronder staat mijn weekmenu en ik hoor graag jullie op- en aanmerkingen!
Hoi LottJess,
Ik heb de percentages nagerekend en ik kom (afgerond) op 41% vleesbot, 22% spiervlees, 18% orgaanvlees, 10% groenten, 9% vis. Normaal rekening ik vis eigenlijk niet mee maar omdat je best veel vis geeft, heb ik het wel even gerekend. Meer vis dan dit moet je niet gaan geven, omdat rauwe vis (en zeker ook haring) Thiaminases bevat en deze stof vitamine B1 afbreekt. Meer over dit onderwerp kun je hier vinden: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... msg2981174.

Niet alle honden vinden lever lekker. Maar, ze hebben het wel nodig, want het bevat de belangrijke vitamines A en D. Sommige honden vinden biologische lever wel te eten.
Maandag:
140 gram Haring
60 gram Hazenspiervlees
50 gram groente (gepureerd)

Dinsdag:
65 gram Lamspens
160 gram Konijnkarkas
1 rauw ei

Woensdag:
100 gram eendennek
55 gram kippenhart
50 gram groente (gepureerd)

Donderdag:
55 gram runderlever
70 gram hazenspiervlees

Vrijdag:
65 gram lamspens
200 gram fazantendrumsticks
1 rauw ei

Zaterdag:
160 gram kipkarkas
25 gram konijnnier
50 gram groente (gepureerd)

Zondag:
100 gram hertenspiervlees
100 gram Paardenspiervlees
Je afwisseling in diersoorten is perfect!
Heeft je hond na donderdag geen diarree? Lever en spiervlees in 1 maaltijd, zonder vleesbot, dat zou hier wel slappe ontlasting geven.
Waar ik ook mee zit is geef ik wel genoeg? ( heb een beetje aangehouden wat ik haar aan KVV gaf, maar is nu in 1 week 300 gram afgevallen) Moet ik meer geven? of gewoon aankijken?
Nee, als ze afvalt krijgt ze niet genoeg en moet je meer gaan voeren. Tenzij je af moet vallen, maar die indruk krijg ik niet. Ik weet niet welke KVV je gaf maar KVV is meestal erg vet. En het kan dus best zijn dat jouw hond meer voer nodig heeft als je BARF geeft.
Ook las ik ergens dat het goed is om yoghurt/kwark, noten, honing e.d. te geven? En als ik dat moet geven hoeveel moet ze dan hebben?
Ik hoor het graag van jullie en alvast bedankt!!
Zuivel heeft een hond echt niet nodig hoor. Honing ook niet. Rauwe noten (behalve macademia's, die zijn giftig) kunnen een leuke toevoeging zijn (ik geef ze nooit meer). Een of twee keer per week een eetlepel ongezouten gemalen noten is prima.
Owja, ik wil niet echt overgaan naar hardere botten, aangezien ze al wat tanden in haar bekkie mist, maar wil natuurlijk wel afwisselen met verschillende diersoorten.
Prima toch! Dat is ook echt niet nodig hoor, hardere botten!
Ook vroeg ik me af of het erg is om in bijv. weer even tijdje KVV te geven en dan erna weer naar BARF, want ik zie mijn oppas niet hakken en snijden in dat vlees hahaa
Nee, dat is niet erg.
Door Kim en Casper
#3036047
[quote="LottJess"]
Ik vond dat lastig omdat je dan zulke kleine stukjes krijgt, dan gaat ze niet meer kauwen en slikt ze het in een keer door.
Daarom was ik op dit uitgekomen.

Maar is het erg als ze wisselende ontlasting heeft? Want met KVV had ze dat ook (omdat ik verschillende merken/soorten door/na elkaar gaf)
Als ze maar nooit diarree heeft of niet niet kan poepen is het toch niet echt erg?
Hier wisselt het wel eens van kleur en soms iets steviger en dan weer iets zachter.
[/quote]

Volgens mij kan wisselende ontlasting geen kwaad mist je niet t harde of te zachte ontlasting krijgt.
Met het opruimen van poep is het wel fijn als de ontlasting stevig is... :o
Gebruikersavatar
Door LottJess
#3036096
[quote="Lizzy"]
Hoi LottJess,
Ik heb de percentages nagerekend en ik kom (afgerond) op 41% vleesbot, 22% spiervlees, 18% orgaanvlees, 10% groenten, 9% vis. Normaal rekening ik vis eigenlijk niet mee maar omdat je best veel vis geeft, heb ik het wel even gerekend. Meer vis dan dit moet je niet gaan geven, omdat rauwe vis (en zeker ook haring) Thiaminases bevat en deze stof vitamine B1 afbreekt. Meer over dit onderwerp kun je hier vinden: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... msg2981174.
[/quote]
Oke dat wist ik niet. Bedankt. Ga ik de volgende keer geen haring pakken. Maar zijn deze percentages wel goed? of geef ik teveel vis? (en dan dus te weinig van wat anders?)
[quote="Lizzy"]
Niet alle honden vinden lever lekker. Maar, ze hebben het wel nodig, want het bevat de belangrijke vitamines A en D. Sommige honden vinden biologische lever wel te eten.
Je afwisseling in diersoorten is perfect!
Heeft je hond na donderdag geen diarree? Lever en spiervlees in 1 maaltijd, zonder vleesbot, dat zou hier wel slappe ontlasting geven.
[/quote]
Nee geen slappe ontlasting gelukkig, maar dat is dus beter om te veranderen?

[quote="Kim en Casper"]
Volgens mij kan wisselende ontlasting geen kwaad mist je niet t harde of te zachte ontlasting krijgt.
Met het opruimen van poep is het wel fijn als de ontlasting stevig is... :o
[/quote]
Gelukkig heb ik daarvoor zo'n uitlaatveldje voor de deur. Daar ff poepen en dan door naar het bos hahaa. (maar soms lukt dat niet en dan wordt het inderdaad ruimen) ;)
Gebruikersavatar
Door LottJess
#3037469
Ik heb het menu helemaal op de schop gedaan. Ik hoop dat het nu beter is. Ook heb ik wat meer gedaan, aangezien ze afviel. Ik hoor graag weer wat jullie ervan vinden

maandag
125 eend karkas
35 konijn nier
50 lama spiervlees
1 zalm lijf

dinsdag
125 fazant karkas
35 kip hart
50 hert spiervlees
45 groente gepureerd

woensdag
125 kip vleugel
35 kalkoen lever
50 lama spiervlees
1 ei

donderdag
125 eend karkas
75 lam pens
100 paard sucade

vrijdag
125 eend nek
35 kip hart
50 hert spiervlees
45 groente gepureerd

zaterdag
125 fazant karkas
35 kalkoen lever
50 lama spiervlees
1 ei

zondag
125 kip vleugel
100 lam pens
100 paard sucade
Gebruikersavatar
Door Els&Flow
#3037487
Ik voer zelf via dit schema:
Maandag              Vleesbot + Spiervlees + Groente +  Bio ei
Dinsdag                Vleesbot + Orgaanvlees of Pens + Groente
Woensdag            Vleesbot + Spiervlees + Groente + Vette vis als sardientjes, spot, stukje tonijn of rog maar heel matig met de tonijn!!  of stukje zalm
Donderdag            Vleesbot +  Pens + Groente
Vrijdag                  Vleesbot + Spiervlees + Groente + Bio ei
Zaterdag              Vleesbot + Orgaanvlees + Groente
Zondag                Vleesbot + Spiervlees + Groente + Vette vis

Dus niet iedere dag orgaan of iedere dag spiervlees.  Door bot bij de pens (wat ik als orgaan reken) te geven blijft de ontlasting stevig. Van alleen pens word het te dun en van alleen bot te krijtachtig. Als je nou bot hebt wat goed bevleesd is kun je wat minder spier geven, heb je kaal bot dan geef je wat meer spiervlees erbij.
Door Kim en Casper
#3037615
[quote="LottJess"]
Ik heb het menu helemaal op de schop gedaan. Ik hoop dat het nu beter is. Ook heb ik wat meer gedaan, aangezien ze afviel. Ik hoor graag weer wat jullie ervan vinden

maandag
125 eend karkas
35 konijn nier
50 lama spiervlees
1 zalm lijf

dinsdag
125 fazant karkas
35 kip hart
50 hert spiervlees
45 groente gepureerd

woensdag
125 kip vleugel
35 kalkoen lever
50 lama spiervlees
1 ei

donderdag
125 eend karkas
75 lam pens
100 paard sucade

vrijdag
125 eend nek
35 kip hart
50 hert spiervlees
45 groente gepureerd

zaterdag
125 fazant karkas
35 kalkoen lever
50 lama spiervlees
1 ei

zondag
125 kip vleugel
100 lam pens
100 paard sucade
[/quote]

1 zalmlijf weegt ongeveer een pond. Ik geef een keer per week een portie zalmlijf als vleesbot. Dus Ivo een karkas of ribben geef ik dan zalmlijf. Daarbij wat orgaan of spiervlees. Wil je vis als extraatje geven geef dan een sprotje of sardien. Haring kan ook maar zijn als een stuk groter. Je menu ziet er verder prima uit!
Gebruikersavatar
Door LottJess
#3037632
Oke bedankt voor jullie meningen.

Ik kwam op zalm uit door de link die lizzy stuurde omdat ik die andere vissoorten (waar ik uit wil kiezen bij degomeat.nl) een stofje bevatten die niet goed zou zijn.
Vandaar dat ik het wel wat lastig vond. maar dan wordt het geen heel lijf maar meer een stuk van misschien 60 gram ofzo
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door