Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#3035248
Hallo allemaal,

Graag zou ik willen vragen of iemand mij meer informatie kan geven over het volgende?
Het is namelijk zo dat ik nu 5 krielkippen heb ( deze wil ik gewoon houden tot ze zelf doodgaan hoor) :)
maar ik zit er over te denken hier 1 toompje Chukar of Barbarijse patrijzen bij te gaan houden, puur voor de sier en de lol.
Toch omdat ik gelezen heb dat je patrijzen beter in een toompje kan houden , zou ik dus wel 1 mannetje en 2 vrouwtjes willen aanschaffen, maar ja de ruimte is natuurlijk niet onbeperkt.( en ik heb geen idee hoelang ze broeden ? als ze maar 1 of 2 weken broeden kan er in de zomer vakantie per ongeluk wel is een eitje over het hoofd gezien worden en worden uitgebroed).
Het eventueel teveel aan dieren( Patrijzen dus ) zou ik dan eigenlijk wel willen LATEN slachten. ( Dan kan ik dit namelijk aan mijn hondje Zarah geven dacht ik? , die krijgt nu namelijk ook al gemalen rauw vers-vlees van het gemalen Oervoer pakket)
Nu zijn mijn vragen dus ook:

1. Hoelang moet ik het vlees op -80 laten invriezen? ( Ik begreep van Oervoer dat zij hun producten minimaal 3 weken op -80 invriezen omdat dit vele ziekten dood ofzo? en dat daarna bij de gene die het koopt het op -18 graden nog 2 jaar goed zou blijven)

2. Kent iemand een slager die ook voor particulieren wel is pluimvee slacht ? ( Het liefst bij Deventer - Overijssel ) in de buurt.

3. Zou dit veilig genoeg zijn om te geven ? ( Ik ben voor plan de patrijzen ook Biologisch te voeren en te verzorgen , dit doe ik namelijk ook met de kippen en probeer ik dus door middel van het Oervoer pakket ook zoveel mogelijk te doen bij mijn hondje, doch bij de kippen gebruik ik gene heftige middeltjes tegen allerlei ziekte maar gewoon de huis tuin en keuken spullen en soms een bio middel'huis-tuin en keuken dingen kun je denken aan : 1 knoflook teentje per 500 ml water tegen allerlei wormen etc en 1 theelepeltje appelazijn bio tegen cocodiose etc)

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groeten, Casper en Zarah.
#3035403
Casper-Zarah schreef: Hallo allemaal,

Graag zou ik willen vragen of iemand mij meer informatie kan geven over het volgende?
Het is namelijk zo dat ik nu 5 krielkippen heb ( deze wil ik gewoon houden tot ze zelf doodgaan hoor) :)
maar ik zit er over te denken hier 1 toompje Chukar of Barbarijse patrijzen bij te gaan houden, puur voor de sier en de lol.
Toch omdat ik gelezen heb dat je patrijzen beter in een toompje kan houden , zou ik dus wel 1 mannetje en 2 vrouwtjes willen aanschaffen, maar ja de ruimte is natuurlijk niet onbeperkt.( en ik heb geen idee hoelang ze broeden ? als ze maar 1 of 2 weken broeden kan er in de zomer vakantie per ongeluk wel is een eitje over het hoofd gezien worden en worden uitgebroed).
Het eventueel teveel aan dieren( Patrijzen dus ) zou ik dan eigenlijk wel willen LATEN slachten. ( Dan kan ik dit namelijk aan mijn hondje Zarah geven dacht ik? , die krijgt nu namelijk ook al gemalen rauw vers-vlees van het gemalen Oervoer pakket)
Nu zijn mijn vragen dus ook:

1. Hoelang moet ik het vlees op -80 laten invriezen? ( Ik begreep van Oervoer dat zij hun producten minimaal 3 weken op -80 invriezen omdat dit vele ziekten dood ofzo? en dat daarna bij de gene die het koopt het op -18 graden nog 2 jaar goed zou blijven)
Echt hoor, dit is complete waanzin en onzin! Ik weet niet waar je het hebt gelezen maar onze vriezers kunnen niet tot -80 en het is ook nergens voor nodig. Echt, pikale nonsens.
2. Kent iemand een slager die ook voor particulieren wel is pluimvee slacht ? ( Het liefst bij Deventer - Overijssel ) in de buurt.
Nee, daar kan ik je niet bij helpen.
3. Zou dit veilig genoeg zijn om te geven ? ( Ik ben voor plan de patrijzen ook Biologisch te voeren en te verzorgen , dit doe ik namelijk ook met de kippen en probeer ik dus door middel van het Oervoer pakket ook zoveel mogelijk te doen bij mijn hondje, doch bij de kippen gebruik ik gene heftige middeltjes tegen allerlei ziekte maar gewoon de huis tuin en keuken spullen en soms een bio middel'huis-tuin en keuken dingen kun je denken aan : 1 knoflook teentje per 500 ml water tegen allerlei wormen etc en 1 theelepeltje appelazijn bio tegen cocodiose etc)

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groeten, Casper en Zarah.
Natuurlijk is dat veilig genoeg om te geven!
#3035470
Tja, rot gezegd, als je die kleine vogeltjes moet LATEN slachten, worden het wel dure vogeltjes...als je sowieso al een slachter vind. Maar willen ze een beetje gewicht hebben dan zul je ze al snel minstens 6 maanden moeten aanhouden.

Geen idee hoor, maar broeden ze niet ongeveer zo lang als een kip, een week of drie, dan is er maar weinig kans op een oepskuiken.
#3035478
Hoi Lizzy en Kaela ,

Bedankt voor jullie reacties!
Lizzy: sorry ik was niet heel erg duidelijk overgekomen (sorry) ik bedoelde dat ze bij Oervoer zelf het vlees eerst 3 weken op -80 invriezen , dus niet dat een vriezer van ons dat zou aankunnen .

Kaela , het weg brengen lijkt mij inderdaad wel lastig maar misschien dat ze worden opgehaald ?


Groetjes, Casper en Zarah.
#3035543
Casper - Zarah schreef: Hoi Lizzy en Kaela ,

Bedankt voor jullie reacties!
Lizzy: sorry ik was niet heel erg duidelijk overgekomen (sorry) ik bedoelde dat ze bij Oervoer zelf het vlees eerst 3 weken op -80 invriezen , dus niet dat een vriezer van ons dat zou aankunnen .

Kaela , het weg brengen lijkt mij inderdaad wel lastig maar misschien dat ze worden opgehaald ?
Om het even. Het zijn wel diertjes die al die tijd bij jou hebben geleefd. Je moet het maar kunnen.

-80 blijf ik een vreemd verhaal vinden van Oervoer. Ik vind er ook niets over terug op hun site. Het lijkt me hoe dan ook niet noodzakelijk.
#3035565
Casper - Zarah schreef: Hoi Lizzy en Kaela ,

Bedankt voor jullie reacties!
Lizzy: sorry ik was niet heel erg duidelijk overgekomen (sorry) ik bedoelde dat ze bij Oervoer zelf het vlees eerst 3 weken op -80 invriezen , dus niet dat een vriezer van ons dat zou aankunnen .

Kaela , het weg brengen lijkt mij inderdaad wel lastig maar misschien dat ze worden opgehaald ?


Groetjes, Casper en Zarah.
En dan? In filetjes weer thuisgebracht, of compleet zoals je ze aanleverde, maar dan dood. En denk je dan dat je die hele met droge oogjes aan je hond kan geven?
Maar eerlijk, ik denk niet dat er een slachter is die jouw pluimvee in deze hoeveelheden komt halen om ze te slachten. Dat is gewoon geen haalbare kaart. Jouw patrijzen leggen 10 tot 20 eieren per keer, dus uitgaande van het maximale heb je straks 20 kuikens om aan te bieden, die alles bij elkaar misschien 5 tot 10 kilo wegen. Geen "gewoon" iemand in de buurt die het kan. Het is nml geen hogere wiskunde, slechts een handigheidje, je moet het alleen mentaal aankunnen.
#3035586
Hoi Angelique,

Het doden vind ik te eng om zelf te doen.(ik ben dan bang dat ik het niet op de juiste manier doe)
Verder als het diertje eenmaal dood is durf ik het wel in zijn geheel te geven.(een echt grote slagerij neemt vast zo'n kleine order niet aan,  maar er zijn toch ook veel mensen die konijnen laten slachten ? En veel Turkse mensen laten toch lammeren slachten , ik dacht die hebben vast ook niet veel dieren.) Ik zocht dus eigenlijk een poelier die bijvoorbeeld ook uitbeeld voor jagers en dan ook kan slachten.

Groetjes, Casper en Zarah.
Door Martine-Tom
#3035589
De meeste mensen die ik ken die kippen oid houden voor de hond slachten zelf, denk dat het anders financieel echt niet leuk gaat zijn, voor zover je al iemand gaat vinden. Dus ik denk dat het of tandjes op elkaar word of het idee opgeven  ;)
#3035672
Denk dat -18 wel kan.  -80 kan wel is een shockvriezer en ja dan is er wel minder bacteriegroei. Maar dat is echt geen noodzaak voor jou.
Je zou idd eens moeten kijken naar zelfslachtende slagers of groothandelaren.  Of particulieren (jager of uitbener). Ik weet wel iemand die t voor je kan doen maar noord holland is misschien even te ver. Bovendien zou zo iemand t dan thuis bij jou doen en dat is emotioneel helemaal wel heftig natuurlijk..
#3035773
Casper, ik zou een kennis vragen je patrijsjes snel en netjes te doden en ze dan zelf een week of 3 in de vriezer te doen bij -18 alvorens te voeren.
En... zelfs in 's werelds grootste zaadbank in Spitsbergen is het geen -80, misschien dat Oervoer bang was dat je een eigen kvv-bedrijfje wil gaan beginnen. ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door