Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#3033470
Ik heb hier een pup in de groei die mooi op gewicht is, er mag eerder wat bij dan wat af. Hoe zit het met extra'tjes geven, want dat gaan de percentages uit balans? Ik heb hier bijvoorbeeld gedroogde lamspens en gedroogde runderlever, maar ook wel eens dat een diepvrieszakje spiervlees of iets dergelijks bijna op is. Kan ik dit dan gewoon extra geven?

Groetjes, Lisette
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3033483
Als het extratjes zijn met voldoende afwisseling, dan kan het. Zo geef ik ei, vis en groente als extra's en inderdaad soms eens een restje orgaan of spiervlees ofzo. In die zin, ik reken ze niet mee in zijn menu. Maar mijn hond is volwassen, meestal aan de magere kant en ik hou wel in de gaten dat ik een beetje volgens de regels blijf voeren.

Gedroogde lamspens is een snack, die geef je af en toe voor de leuk. Ik ga er van uit dat gedroogde snacks geen voedingswaarde van belang hebben, dus ik reken ze niet mee in het menu. Net als beloningsvoertjes tijdens de training. Hiervoor geld vooral: niet overdrijven en hou het gewicht en de ontlasting van je hond in de gaten.

Wat extra spiervlees hier en daar is geen probleem, mits zijn ontlasting goed blijft. De clou zit hem denk ik vooral erin dat extra's vooral extra's moeten blijven, met mate dus!

Als je hond structureel wat te slank is, dan moet je eenvoudigweg meer gaan voeren. De extra's moeten niet gevoerd worden met de bedoeling je hond aan te laten komen. Dat doe je door simpelweg meer te voeren in de juiste percentages.
#3033516
Dank je wel! Dan ga ik daar gewoon mee door, inderdaad afwisselend en met mate :) het is niet om hem aan te laten komen, meer dat een reactie van 'straks wordt hij nog dik' niet echt relevant is ;) mijn 2 katten zijn te zwaar, dus die krijgen geen extra's
Door Lizzy
#3033875
Nee, nou, de kans dat een BARF hond dik wordt van wat gedroogd vlees is sowieso minder dan nihil. Als je trouwens in het menu genoeg lever geeft, moet je wel een beeeeetje oppassen dat je niet teveel gedroogde lever geeft. Vitamine A en D zit daar in. En van beide kun je teveel voeren. Maar goed, in gewone normale mate is er niks aan de hand. Al helemaal niet met gedroogde pens.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door