Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door nova
#3032693
Heb een pot gewone pindakaas gemengd met zaden voor vogels, en dat buiten klaargelegd voor de koolmeesjes.
Maar het belieft de koolmeesjes niet  :-\
Is de  kante en klare vogelpindakaas dan anders dan mijn recept?
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3032703
Eigenlijk zit in gewone pindakaas inderdaad teveel zout (waardoor vogels zelfs zouden kunnen sterven omdat ze er dorst van krijgen en in de winter juist vaak het water bevroren is).
Tevens wordt in de humane pindakaas vaak gebruik gemaakt van gebrande pinda's die voor vogels moeilijker verteerbaar zijn.
http://www.vogelbescherming.nl/actueel/ ... /ne_id/922

Wat mij ook erg gaaf lijkt zijn vogeltaarten. Helaas heb ik geen mogelijkheid bij huis om het aan de vogels aan te bieden :( http://vogeltaarten.nl/VogeltaartenBoek/
Gebruikersavatar
Door Hope
#3032719
Lizzy schreef: (na mijn glasscherven avontuur komt er hier geen pindakaaspot meer in de tuin :-X).
+1.
Ik doe het niet meer. Ik had hier een hond met de scherven in zijn lip  :-X
Wat ik dan wel doe? Gewoon een plastic beker (niet zo'n dun ding, maar een fatsoenlijke plastic beker die je aan kinderen mee naar school geeft bijvoorbeeld) vullen met vloeibaar vet (niet te heet natuurlijk) en daar mik ik dan zonnebloempitten, pinda's etc in. Het idee is hetzelfde maar het is wel beter hondproof als het eens naar beneden valt.
Door Lizzy
#3032722
Hope schreef: +1.
Ik doe het niet meer. Ik had hier een hond met de scherven in zijn lip  :-X
Wat ik dan wel doe? Gewoon een plastic beker (niet zo'n dun ding, maar een fatsoenlijke plastic beker die je aan kinderen mee naar school geeft bijvoorbeeld) vullen met vloeibaar vet (niet te heet natuurlijk) en daar mik ik dan zonnebloempitten, pinda's etc in. Het idee is hetzelfde maar het is wel beter hondproof als het eens naar beneden valt.
Mijn idee!
Gebruikersavatar
Door nova
#3032785
dinky89 schreef: Volgens mij zijn de meeste vogelpindakaaspotten van plastic ipv glas
Bij intratuin wel ja.

Maar ik denk dat "mijn' koolmeesjes dat niks uit zal maken  ;D

Misschien is de honger nog niet groot genoeg
Gebruikersavatar
Door corina
#3032879
Wij maken de vogelpindakaas zelf.
We nemen een zakje zoute pinda's (a 45 cent) 250 gram en doen die in een grote glazen pot (augurk of zo)
Spoelen de pinda's een paar keer uit met water zodat al het zout er af is.
Vervolgens de pinda's met voldoende water met een beetje olie of boter en mengen alles met de staafmixer tot een fijn papje.
We verdelen het papje over 3 potten en voegen daarna vogelstrooivoer (zak 10 KG a 10 euro) toe en laten dit even staan zodat het vocht in de zaadjes trekt.
Eerst deed ik dat in 1 pot maar toen gingen de vogels steeds vechten bij de pot.
Nu hebben we 1 pot voor in de tuin en 2 poten achter in de tuin.
De potten zijn in ongeveer 2 dagen leeg gegeten.
Gebruikersavatar
Door *Lia*
#3032893
Ik maak het ook zelf:
1 kilo frituurvet (4 pakjes van 250 gram)
1 grote pot pindakaas
1 pond rozijnen
1 netje grof gemalen pinda's (ik maal ze zelf in een oude koffiemolen)
Hand gedroogde meelwormen

Het gaat erin als koek.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door