Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door MDO
#3029764
Onze jongste heeft regelmatig last van zijn anaalklieren. Hij leegt ze spontaan, maar gaat geen sleetje rijden. We hebben de klieren nu 2 x laten uitknijpen Door de da. Maar na zo'n 2 mnd krijgt hij weer last. De ontlasting is altijd goed, niet te zacht. Waar kan dit aan liggen?
Door Lizzy
#3030359
Lastig. Ik heb eigenlijk geen idee. Maar ik weet wel dat hoe vaker je ze uit laat knijpen hoe vaker je dat ook moet blijven doen. En dat is heel vervelend. Hoe merk je dat hij last heeft?
Door Martine-Tom
#3030728
Waaruit blijkt dat hij last heeft?
Als hij ze spontaan leegt zou ik eigenlijk denken dat je er zelf niks aan hoeft te doen, das wel het credo eigenlijk, zo min mogelijk aan zitten  ;)
Door MDO
#3032106
Voor zover mij verteld is worden de anaalklieren geleegd tijdens het poepen, als de ontlasting normaal is. Als de ontlasting te zacht is worden de klieren niet uitgedrukt en kan er een ontsteking ontstaan. Zijn ontlasting is goed, dus zouden de klieren ook op deze manier geleegd moeten worden.

Nu is het zo dat ze spontaan geleegd worden, als hij bijvoorbeeld ligt te slapen. Hij schrikkerig wakker wordt en als een bezetene begint te likken.... Dit zie ik als last hebben van.

We hebben ze nu 2 keer laten leegknijpen en hij is nu net 1 jr geworden...
Door Lizzy
#3032230
MDO schreef: Voor zover mij verteld is worden de anaalklieren geleegd tijdens het poepen, als de ontlasting normaal is. Als de ontlasting te zacht is worden de klieren niet uitgedrukt en kan er een ontsteking ontstaan. Zijn ontlasting is goed, dus zouden de klieren ook op deze manier geleegd moeten worden.

Nu is het zo dat ze spontaan geleegd worden, als hij bijvoorbeeld ligt te slapen. Hij schrikkerig wakker wordt en als een bezetene begint te likken.... Dit zie ik als last hebben van.

We hebben ze nu 2 keer laten leegknijpen en hij is nu net 1 jr geworden...
Sommige honden legen ze niet op goede ontlasting... Maar je weet zeker dat het dit is? Ruik je ook die verschrikkelijke luft :-X :-X? Want ik heb 1 hond (we noemen geen namen :biggrin2:) die zo reageert als ze een scheet laat :biggrin2:

Uitknijpen vind ik eerlijk gezegd niet de oplossing. Soms helpen specifieke homeopathische middelen goed (Sita de Munnik kan je daarbij goed van dienst zijn). Maar dat is vaak in gevallen dat ze ontstoken zijn en die indruk krijg ik niet he?
Door Martine-Tom
#3032241
Lizzy schreef: Sommige honden legen ze niet op goede ontlasting... Maar je weet zeker dat het dit is? Ruik je ook die verschrikkelijke luft :-X :-X? Want ik heb 1 hond (we noemen geen namen :biggrin2:) die zo reageert als ze een scheet laat :biggrin2:

Uitknijpen vind ik eerlijk gezegd niet de oplossing. Soms helpen specifieke homeopathische middelen goed (Sita de Munnik kan je daarbij goed van dienst zijn). Maar dat is vaak in gevallen dat ze ontstoken zijn en die indruk krijg ik niet he?
Tom doet dat ook  :biggrin2:

Uitknijpen zou ik echt niet doen voor ze gaan sleetjerijden of echt obsessief bijten aan de anus, bij Tom zie je soms zelfs dat zijn billen bijna kaal worden van het vele bijten (als ik niet optijd ingrijp) hij heeft echt last van ontstekingen die terug blijven komen, zo eens in de paar maanden. Ik zie het aankomen doordat hij vlak voordien een soort wittig randje rond zijn anus heeft en hij meer tijd neemt om een goed poepplekje te vinden, dan verhoog ik zijn bot een paar dagen, als dat niet helpt gaat ie sleetje rijden en als ik dan nog niks doe gaat ie dus bijten.
Als ik uit ga knijpen voel ik eerst voorzichtig en meestal voel je dan heel duidelijk een opgezwollen anaalklier zitten en die druk ik dan voorzichtig uit, meestal de dag erna nog een keer en dan laat ik het weer met rust.

maar op basis van wat jij beschrijft zou ik niet gelijk aan de anaalklier denken eigenlijk.
Door MDO
#3032645
Je ruikt inderdaad de verschrikkelijk luft :biggrin2: :biggrin2:

Hoe merk je dat het ontstoken is, ik neem aan dat ze dan pas heel veel gaan likken en bijten?
Door Martine-Tom
#3032705
MDO schreef: Je ruikt inderdaad de verschrikkelijk luft :biggrin2: :biggrin2:

Hoe merk je dat het ontstoken is, ik neem aan dat ze dan pas heel veel gaan likken en bijten?
Jep.

En als je ze dan uitknijpt of als je de vloeistof ergens vind is het gelig, beetje vanillevla achtig kleurtje.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door