Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3032451
In onze huizenjacht trekt een soort type woning ons erg aan, maar helaas zien we daar regelmatig asbest daken ....
Nu vind ik asbest in de kap niet eens zo heel erg als het dak gewoon goed en goed geïsoleerd is (als je er niet in boort of iets is asbest naar mijn weten niet schadelijk) maar als het dak ook erg oud is, en vervangen/verbouwd moet worden, zal het asbest verwijderd moeten worden.

Heeft iemand ervaring met Asbest weg laten halen ?
Kleine oppervlaktes kun je zelf wegbrengen, maar een heel dak niet

Iemand ervaring met het laten verwijderen van asbest ? Ben zo benieuwd hoeveel werk/geld er dan op je afkomt zeg maar  :biggrin2:
#3032487
Wij zijn ook aan het rondkijken naar oude huizen en kregen de volgende waarschuwing.
Als je asbest laat zitten en er komt ooit brand, dan dekt de verzekering over het algemeen de opruimkosten van de buurt niet, terwijl je daar als woningeigenaar dan wel verantwoordelijk voor bent. En het asbestvrij maken van tuinen, weilanden, daken van andere huizen etc. Kan vreselijk in de papieren lopen. Als de wind verkeerd staat gaat het om grote gebieden.
Het advies aan ons was iig asbest te laten verwijderen om deze reden. :-\
#3032499
Wij hebben afgelopen juni tijdens de verbouwing asbest in het plafond gevonden. Dit hebben we laten verwijderen omdat de aannemer anders niet verder mocht. Dat grapje kostte ons 5 weken stilliggen qua bouwen, we mochten 4 dagen ons huis niet in en alles (lees: ook echt alles) moest het huis uit. Tot aan het brood in de vriezer aan toe. Heel veel ellende van gehad met slechte sloopmedewerkers en slechte communicatie en aan het eind van de rit wel ruim €13.000,- lichter!
#3032504
Marielle1988 schreef: Wij hebben afgelopen juni tijdens de verbouwing asbest in het plafond gevonden. Dit hebben we laten verwijderen omdat de aannemer anders niet verder mocht. Dat grapje kostte ons 5 weken stilliggen qua bouwen, we mochten 4 dagen ons huis niet in en alles (lees: ook echt alles) moest het huis uit. Tot aan het brood in de vriezer aan toe. Heel veel ellende van gehad met slechte sloopmedewerkers en slechte communicatie en aan het eind van de rit wel ruim €13.000,- lichter!
:-X :-X  Dat was dan waarschijnlijk de niet-gebonden asbest  :-\
#3032512
Idd. En in huis is het sowieso duurder dan asbest die buiten zit, bijvoorbeeld dakplaten op een schuur oid. Ons huis zou "besmet" zijn terwijl ze zelf verkeerd monsters hebben genomen. Tijdens het verwijderen gaven ze de schuld aan de aannemer voor "besmetting", vloekten ze alles bij elkaar, lieten ze na werktijd deuren open en als klap op de vuurpijl lieten ze de sleutel aan de buitenkant van de voordeur zitten terwijl ze zelf al weg waren. Gelukkig kwamen wij hier wel op tijd achter en hebben we uiteindelijk ook een klacht neergelegd bij desbetreffende bedrijf, maar voor ons nooit meer met deze mensen!
#3032568
Particulieren mogen  astbest zelf verwijderen.

gaat het in dit geval om astbest platen? Ook in astbest zit verschil  en de ene soort is wat beruchter dan de andere.

Bij de afvoer van astbest moet hij wel vochtig gemaakt worden om opwaaiend stof te voorkomen, en  ook ingepakt worden in folie.
aanbieden meestal in milieu parken,  en ja helaas, hoge  kosten aan verbonden
#3032616
Wij hebben 10 jaar terug een schuur/garage weggehaald die aan de zijkanten voorzien van asbest platen. De platen hebben we vochtig gemaakt en losgeschroefd. De platen dubbel in plastic verpakt en met de puincontainer meegegeven. Volgens mij zijn kort daarna de regels daarvoor aangescherpt maar ik dacht dat je als particulier nog steeds een bepaalde hoeveelheid asbest zelf mag verwijderen en afgeven bij de gemeente.

Even gegoogled:
http://www.gpgroot.nl/afvalinzameling/a ... l-afvoeren
#3032789
Bedankt voor de reacties !

Asbest in schuurtjes ed wist ik dat je dat zelf kon/mocht verwijderen en gratis kon afvoeren, maar dat is idd maar tot een bepaalde hoeveelheid en hele daken vallen er niet onder.
De makelaar waar wij gister waren deed er nogal luchtig over, en zei dat het idd pas over 10 jaar verplicht zal worden voor asbest dat aan de buitenkant zit, maar voor mij is het toch wel een dingetje .....

Als ik dan het verhaal van Mariëlle lees denk ik gelijk, zie je ... Dat is niet "even" laten verwijderen  :-\

Hamada, bedankt voor de tip ! Ik zal eens navragen op kantoor (verzekeringsbedrijf) hoe dat zit
#3032817
Monique77 schreef: Bedankt voor de reacties !

Asbest in schuurtjes ed wist ik dat je dat zelf kon/mocht verwijderen en gratis kon afvoeren, maar dat is idd maar tot een bepaalde hoeveelheid en hele daken vallen er niet onder.
De makelaar waar wij gister waren deed er nogal luchtig over, en zei dat het idd pas over 10 jaar verplicht zal worden voor asbest dat aan de buitenkant zit, maar voor mij is het toch wel een dingetje .....

Als ik dan het verhaal van Mariëlle lees denk ik gelijk, zie je ... Dat is niet "even" laten verwijderen  :-\

Hamada, bedankt voor de tip ! Ik zal eens navragen op kantoor (verzekeringsbedrijf) hoe dat zit
Wat buiten zit is eigenlijk altijd gebonden asbest en dat is natuurlijk net zo goed een puntje als het weg moet, maar is niet van het maanmannetjespakkengedoe wat kapitalen kost wat bij Mariëlle het geval was.
#3032821
Tja de makelaar hoeft de kosten voor het verwijderen niet te betalen dus snap wel dat hij er makkelijk over doet. En 10 jaar is niets voor een huis wij wonen bv inmiddels ook alweer 10 jaar in dit huis en zijn voorlopig niet van plan te verhuizen. Maar ook als je na 5 jaar besluit om te gaan verhuizen dan kan het zomaar opeens wel echt een ding worden bij de verkoop.

Ik zou een paar bedrijven voor het verwijderen benaderen en een indicatie van de kosten voor het verwijderen vragen. Dit bedrag kan je ook in de onderhandeling meenemen door het in je bod te verwerken en je bod te motiveren.
#3032826
eelke schreef: Als de makelaar er zo makkelijk over doet neem je het mee in je onderhandelingen en plaats je een bod onder voorwaarde dat het huis asbest vrij is...
Beetje suf van die makelaar ja, alsof het over 10 jaar ineens niks meer kost ofzo.

Je kan ook sowieso de kosten van het verwijderen in je bod meenemen. Hebben wij ook gedaan. Maar dan praat je maar zo over het gewone bod dat je wilde doen en daarbij opgeteld de kosten van het asbest en dan zal het bod schrikbarend laag worden, wat meestal niet direct in goede aarde valt. Maar niet geschoten, altijd mis.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door