Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door sannuh
#3032344
Hallo,

Ik ben Sanne, aangenaam :) en ik heb een hondje van bijna 13 jaar oud.
Hij krijgt kvv van verschillende merken, zolang het maar onder de 11 procent vet blijft want hij heeft ongeveer 2 maanden geleden een acute alvleesklierontsteking gehad. De waardes zijn nu weer ok. Hij krijgt ook Zymoral poeder over zijn eten 3 keer per dag.
Hij krijgt ook pilletjes voor zijn hartje inc vochtafdrijvers want hij heeft een hartruis.
De droge hoest is gelukkig al heel veel verminderd, alleen hij blijft maar vermageren.
Het is een grote sheltie dus hij heeft altijd 250 gram vlees gekregen, nu begijp ik dat ik meer vlees moet gaan geven, ook omdat het vetpercentage omlaag is gegaan. Maar ik moet ook oppassen met zijn alvleesklier.
Hij krijgt nu 350 gram vlees en hij blijft vermageren.
Alle id's en tips zijn van harte welkom!
Laatst gewijzigd door sannuh op za 06 dec 2014, 21:45, 1 keer totaal gewijzigd.
#3032375
Allereerst welkom hier!  :)

Als hij vermagert, zal hij toch echt meer moeten krijgen lijkt mij. Zolang hij het goed op eet zou ik hem meer geven. Oudere honden hebben vaak wat meer nodig.
Als hij zoveel eet als hij lust en toch mager wordt, zou ik even een bloed en/of urine testje laten doen.
Het zou dan bijvoorbeeld kunnen dat zijn schildklier te snel werkt, of zijn nieren niet goed meer werken.

Edit typfout
Laatst gewijzigd door doranto op di 02 dec 2014, 23:05, 1 keer totaal gewijzigd.
#3032570
Hier zagen we bij de hartpatientjes dat n.m. de hartconditie verslechterde en het hart harder moest pompen ook vermagering optrad.  Er was echt veel  meer kvv nodig. Ramses kreeg bijvoorbeeld 130 gr ipv de normale 90 per maaltijd. In de laatste tijd ook met satin balls en eigenlijk alles wat hij maar lustte en wat aanzette. In die fase was "gezond eten" een erg relatief begrip. :'(
#3034780
Hij bleef de laatste dagen gelukkig stabiel op 450 gram(!).
Nu is hij weer aan de dunne, misschien wel door de vochtafdrijvers dus die ga ik nu in overleg halveren.
Ik hoop niet dat hij weer een alvleesklierontsteking heeft want dan zijn hartmedicatie en vochtafdrijvers ook niet zo goed voor hem als ik het goed heb begrepen. En grote maaltijden worden dan ook afgeraden.
Moeilijk als het elkaar zo tegenwerkt.

Ik geef hem wel eens pancreas vlees, maar in Symoral zitten ook de verteringsenzymen die in pancreas van carnibest ook voorkomen, (werd me verteld). Van daar dat ik hem geen zymoral geef als ik hem pancreas geef.
Hopen dat het goed komt.
Laatst gewijzigd door sannuh op za 06 dec 2014, 14:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Martine-Tom
#3034783
Klopt Zymoral en CB pancreas doen feitelijk hetzelfde, dus die hoef je niet samen te geven.
En voor de rest is het heel erg afhankelijk van de hond zelf, ik heb 2 pancreas katten gehad, beiden aten grote porties en ook van vet hadden ze geen extra last, zij aten commercieel en konden niet tegen brok daar kregen ze wel last van, dus zij aten blik met enzymen erdoor en dat ging eigenlijk prima  :)
Dus dat is gewoon even uitproberen waar hij wel en niet tegen kan, qua hartmedicatie weet ik het niet of dat tegenwerkt moet ik bekennen.
#3034832
Dan had ik het toch goed begrepen, thnx voor de info :)

Goed om te horen dat je toch wat meer vet kon geven, ik hoop dit met de tijd ook uit te proberen want waarschijnlijk wordt hij van de lage vetpercentages ook mager ook al geef ik hem veel meer.

Je hoort ook zo veel tegenstrijdige info wat dat betreft.
De vorige keer was het nogal uit de hand gelopen.
Zijn waardes waren iets verhoogd maar hij knapte toch niet op na mager vlees te geven. Bij de DA had hij ook nog cortisone gehad. (Ander info vertelde mij dat dat een acute alvleesklier kon triggeren, maar na verder doorvragen aan mijn DA vertelde die dat de dosis erg laag was) ook kreeg ik probiotica mee, (ander info vertelde mij dat dit zeer slecht was bij pancreatitis, bij verder navragen aan de DA moest ik het tòch maar even niet gebruiken tot hij beter was.)
Een paar dagen daarna had hij acute pancreatitis en moest hij 4 dagen aan infuus. Daar hadden ze hem, nadat ik nog had gezegd dat hij geen brokken mocht, toch ongevraagd brokken gegeven (omdat hij zijn gekookte kalkoen niet wou eten, had dan even gevraagd of ik een alternatief had).
Maar gelukkig knapte hij op, als je de korsten op zijn rug en onder zijn ogen na 2 weken niet mee telt, van de, je raad het al.. brokken..
(Voor de rest zijn het daar echt schatten hoor, dat meen ik ;)
Laatst gewijzigd door sannuh op za 06 dec 2014, 16:10, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door