Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Ruisje
#3032460
Het gaat om onze zwarte gekrulde kruimel Lily. :)
Ik vind dat haar vacht doffer en wat grijs is geworden in de loop der tijd. Als ik foto's van een paar jaar terug van haar bekijk, glanst ze daar als een spiegeltje en zijn haar krulletjes nog ravenzwart.

Ze is natuurlijk inmiddels 7, misschien dat dat het grijs verklaart? Of het zit in haar genen, haar nestzusje was een grijs poedeltje...?
Maar de doffe vacht vind ik wel wat vreemd! In de tijd van haar glanzende velletje kreeg ze verschillende soorten kvv en er wordt gezegd dat deze vaak vetter zijn dan zelf samenstellen. Nu barft ze alweer een tijdje. Ik haal vellen en vetklodders van karkassen, om de week eet ze wel een vette lamsrib en het spiervlees is mager (kalkoen, zwaan, gans, lama, paard) en doorregen (hert en rund). De vis is uiteraard vette. ;) Verder krijgt ze 1 eitje of 2 eendagskuiken per week en doe ik een keer of 3 per week wat bio extra blabla kokosolie over het eten (ongeveer 1 theelepel per keer).
Krijgt ze te weinig vet binnen of is er misschien een ander tekort? Kan zeewier hier wat toevoegen?
Moet ik haar trimster toespreken en vragen of ze haar voortaan wil knippen in plaats van scheren of moet ik er zonder zorgen mee leven? :biggrin2:
Door Martine-Tom
#3032528
Tom was ooit een black and tan hondje, nu is hij bijna 5, zijn koppie is nagenoeg helemaal grijs en zijn rug is nu brindle ipv zwart. Maar de vacht opzich glanst nog wel gewoon, dat grijze zou ik me niet druk over maken denk ik, maar minder glanzen zou toch niet zo moeten zijn volgens mij  :)
Door Ruisje
#3032532
luka en kira schreef: ZO te lezen komt Lily niets te kort. Misschien een kuurtje chlorella geven om te ontgiften?
Ja, volgens mij krijgt ze ook genoeg. ;) Uiteraard horen er bij hetgeen ik noemde ook nog pens en ander orgaan plus groentenmix.
Chlorella? Da's ook een soort alg? Ik heb helemaal geen ervaring ermee.
Lazy Garfield schreef: Van zalmolie gaat de vacht ook glanzen heb ik gehoord.
De vette vis die ze krijgen is haring of zalm. Extra zalmolie geven zie ik eigenlijk niet zo zitten... ;)
Martine-Tom schreef: Tom was ooit een black and tan hondje, nu is hij bijna 5, zijn koppie is nagenoeg helemaal grijs en zijn rug is nu brindle ipv zwart. Maar de vacht opzich glanst nog wel gewoon, dat grijze zou ik me niet druk over maken denk ik, maar minder glanzen zou toch niet zo moeten zijn volgens mij  :)
Inderdaad, dat grijze is misschien leeftijd of 'het zit in de familie... lalala' ;) En vind ik ook niet echt belangrijk. De doffere vacht wel! Nou heb ik weleens gehoord dat van scheren de vacht doffer kan worden, maar dat is zoals 'ik heb de klok horen luiden, etc'. Ik heb er geen verstand van. Eerst had Lily een trimster die haar vacht knipte en nu alweer een paar jaar gaat bij de andere trimster de tondeuse erover. Wel heel netjes. ;)
En als het een tekort van iets is, heb ik dus geen idee... ???
Laatst gewijzigd door Ruisje op di 02 dec 2014, 23:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Martine-Tom
#3032536
Ik kan niet echt zeggen dat ik dat merk, Tom werd altijd geschoren, tot ik het zelf ben gaan doen, ik knipte hem, van de zomer heb ik hem weer geschoren...maar die glans is altijd wel gebleven...
Door Lizzy
#3032590
Ruisje schreef: Het gaat om onze zwarte gekrulde kruimel Lily. :)
Ik vind dat haar vacht doffer en wat grijs is geworden in de loop der tijd. Als ik foto's van een paar jaar terug van haar bekijk, glanst ze daar als een spiegeltje en zijn haar krulletjes nog ravenzwart.

Ze is natuurlijk inmiddels 7, misschien dat dat het grijs verklaart? Of het zit in haar genen, haar nestzusje was een grijs poedeltje...?
Maar de doffe vacht vind ik wel wat vreemd! In de tijd van haar glanzende velletje kreeg ze verschillende soorten kvv en er wordt gezegd dat deze vaak vetter zijn dan zelf samenstellen. Nu barft ze alweer een tijdje. Ik haal vellen en vetklodders van karkassen, om de week eet ze wel een vette lamsrib en het spiervlees is mager (kalkoen, zwaan, gans, lama, paard) en doorregen (hert en rund). De vis is uiteraard vette. ;) Verder krijgt ze 1 eitje of 2 eendagskuiken per week en doe ik een keer of 3 per week wat bio extra blabla kokosolie over het eten (ongeveer 1 theelepel per keer).
Krijgt ze te weinig vet binnen of is er misschien een ander tekort? Kan zeewier hier wat toevoegen?
Moet ik haar trimster toespreken en vragen of ze haar voortaan wil knippen in plaats van scheren of moet ik er zonder zorgen mee leven? :biggrin2:
Grijs worden zit zeker in de genen. Dus daar is weinig aan te doen. Je kunt proberen om wat extra's voor het pigment te doen door zeewier te geven ja. En gedroogde vijgen.

En ik weet niet waarom je alle vet weghaalt? Want dat is sec gezien (behalve ernstige vet klodders) niet nodig. Ik zou daar dus een deel van aan laten zitten. Twee eitjes per week is prima. En 3 keer per week kokosolie is ook prima. Mag je wel wat meer van geven hoor. Een theelepeltje is vrij weinig. Ik zou eerder denken aan een flinke dessertlepel.

Verder is het toch echt zo dat visolie de glans van de vacht kan bevorderen. Maar als jij dat niet wilt geven, is dat natuurlijk prima. Ik geef hier ook geen visolie trouwens. Ik vind wel dat Linga haar vacht echt met sprongen vooruit is gegaan sinds zij kurkuma krijgt. Hebbie haar weer, zul je nu misschien denken! Maar serieus, ik lees veel meer mensen die schrijven dat de vacht van hun hond zo mooi is geworden sinds ze dit geven! Kurkuma moet gegeven worden in combinatie met vers gemalen zwarte peper en extra vergine olijf/kokosolie. In de bieb staat meer.
Door Ruisje
#3033196
Lizzy schreef: Grijs worden zit zeker in de genen. Dus daar is weinig aan te doen. Je kunt proberen om wat extra's voor het pigment te doen door zeewier te geven ja. En gedroogde vijgen.
Ik weet helemaal niks van kleurvererving bij honden, alleen dat het anders is als bij katten. Bij hen wordt een zwarte niet grijs omdat dat in de familie zit, of als ie ouder wordt. Maar dat grijs worden vind ik niet erg als dat de reden is, dus we laten Lily gezellig vergrijzen. ;)
Lizzy schreef: En ik weet niet waarom je alle vet weghaalt? Want dat is sec gezien (behalve ernstige vet klodders) niet nodig. Ik zou daar dus een deel van aan laten zitten. Twee eitjes per week is prima. En 3 keer per week kokosolie is ook prima. Mag je wel wat meer van geven hoor. Een theelepeltje is vrij weinig. Ik zou eerder denken aan een flinke dessertlepel.
Deze zomer had ik een keer een vet en vel topic gemaakt met de vraag weghalen of niet. Ik haalde toen al het meeste weg, omdat al dat vel me niet gezond leek, maar vraag me niet waar dat idee vandaan kwam ??? De reacties in het topic waren ook niet unaniem, dus ik bleef het weghalen.
Ik laat het nu wel zitten en de grootste vetklodders blijf ik weghalen. Voor de kokosolie zal ik voortaan een grotere lepel pakken. ;)
Lizzy schreef: Verder is het toch echt zo dat visolie de glans van de vacht kan bevorderen. Maar als jij dat niet wilt geven, is dat natuurlijk prima. Ik geef hier ook geen visolie trouwens. Ik vind wel dat Linga haar vacht echt met sprongen vooruit is gegaan sinds zij kurkuma krijgt. Hebbie haar weer, zul je nu misschien denken! Maar serieus, ik lees veel meer mensen die schrijven dat de vacht van hun hond zo mooi is geworden sinds ze dit geven! Kurkuma moet gegeven worden in combinatie met vers gemalen zwarte peper en extra vergine olijf/kokosolie. In de bieb staat meer.
Ik weet niet of extra visolie bovenop de vette vis wel zo goed is? Ze krijgen nu trouwens ook wat vaker 'wild' en echt wild waarvan ik er vanuit ga dat de vetzuren wat meer in balans zijn.
Het kurkuma-topic ken ik en ik gebruik het zelf samen met groenlipmossel voor (beginnende) artritis aan mijn handen. Maar ik geloof zeker dat kurkuma wat toevoegt, dus we gaan gewoon een papje voor de honden maken! :D
Dankjewel!!
#3044243
Lizzy schreef:

Verder is het toch echt zo dat visolie de glans van de vacht kan bevorderen. Maar als jij dat niet wilt geven, is dat natuurlijk prima. Ik geef hier ook geen visolie trouwens. Ik vind wel dat Linga haar vacht echt met sprongen vooruit is gegaan sinds zij kurkuma krijgt. Hebbie haar weer, zul je nu misschien denken! Maar serieus, ik lees veel meer mensen die schrijven dat de vacht van hun hond zo mooi is geworden sinds ze dit geven! Kurkuma moet gegeven worden in combinatie met vers gemalen zwarte peper en extra vergine olijf/kokosolie. In de bieb staat meer.
Waar vind ik de bieb?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door