Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door malinois.
#3032042
Dit kwam ik op FB tegen... geen idee of t hier al staat maar mocht dat zo zijn gooi t dan maar weg want ik kan via mobiel niet goed zoeken... zomaar ineens t idee waar de da van mn clubgenoot t verhaal vandaan heeft:

BARFEN
Hondendieet van rauw vlees is niet gezond voor mens en dier

DoorMARTINE KAMSMA12 APRIL 2014
Barfen, waarbij huisdieren Bones and Raw Food (rauw vlees) te eten krijgen, is een gevaar voor de volksgezondheid. De toename van het gebruik van vers rauw vlees voor met name hondenvoer draagt bij aan de verspreiding en instandhouding van bacteriën en parasieten waar mensen ernstig ziek van kunnen worden.

Het RIVM, dat zich bezighoudt met de volksgezondheid, signaleert op internet informele handel in rauw (orgaan)vlees en botten van onbekende herkomst. „Dat vlees komt mogelijk uit landen waar infectieziekten heersen die we hier niet meer hadden, maar zo wel opnieuw worden geïntroduceerd”, aldus veterinair microbioloog Joke van der Giessen.

In het informele circuit is sowieso een groter parasitair en bacterieel risico dan bij de handel van industrieel voorverpakt (rauw) vlees, en (droge) brokken. Rolf Nijsse, dierenarts aan de faculteit diergeneeskunde van de Universiteit Utrecht waarschuwt voor die „blinde vlek”. „In de intensievere veehouderij waar de controle streng is, is de kans op parasieten in het vlees van slachtdieren klein – ook al gaat dat tegen het gevoel in van veel hondeneigenaren die zoeken naar zo natuurlijk mogelijke producten.”

?
Een versie van dit artikel verscheen op zaterdag 12 april 2014 in NRC Handelsblad.
Op dit artikel rust auteursrecht van NRC Handelsblad BV, respectievelijk van de oorspronkelijke auteur.
Gebruikersavatar
Door Fenixjuh
#3032048
Oh wat vervelend, de hondjes krijgen mogelijk vlees uit 'slechte' landen...

Dat er vanuit in Tsjechië, Polen en Hongarije duizenden varkens per dag geïmporteerd worden om hier geslacht te worden, of wij een varken hier vet mesten, dan naar Parma sturen om geslacht te worden en weer importeren zonder controle op ziekten is zeker hartstikke gezond?

Fijn dat het RIVM eindelijk eens aan de gezondheid van mijn hond denkt, want iemand moet het doen  ;)
Dat daarbij volledig de plank misgeslagen wordt en mensveiligheid niet eens ter sprake komt, zullen we maar even negeren..  ::)

Edit: Het is wachten op het eerste echt besmette dier dat ons land in komt, dan slaat met de huidige intensiteit van onze veeteelt direct de vlam in de pan, kijk maar naar de kippen ;)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3032053
Eerlijk?
Ik heb geen weet van speciaal ingevoerd vlees voor barf-doeleinden.  Ik wil zeggen, dat er toch geen vlees ingevoerd wordt met het doel om als barfvlees verkocht te worden?  Paard, lama ed wordt toch voor menselijke consumtie ingevoerd?
Alles waar ik weet van heb dat uberhaupt ingevoerd wordt, is reeds ingevoerd voor menselijke consumptie en meestal compleet verpakt volgens normen voor menselijke consumptie. Of het komt gewoon uit hetzelfde circuit binnenlands als voor menselijke consumptie.

Ze zoeken altijd wel weer wat.  ;)
Door Lizzy
#3032058
Dit is al een oudje. Ze hadden dit in het NRC gezet op hetzelfde moment dat ik er ook in stond. Inhoudelijk ga ik er niet meer op in hoor, ik heb er geen zin meer in. Ach, eentje dan: jaaa, hier op Barfplaats vallen al jaren mensen en honden en katten met bosjes dood neer ::)

Laat onverlet natuurlijk dat de vleeshandel een schimmige wereld is. En mensen die aan schimmige handeltjes (mee)doen om aan hun vlees voor hun hond te komen: die zijn daar natuurlijk zelf voor verantwoordelijk maar gut, misschien zet zo'n artikeltje hen aan het denken. Het merendeel van de barf'ers die ik ken koopt het vlees gewoon via de normale kanalen.
Gebruikersavatar
Door pike
#3032339
Lizzy schreef: Dit is al een oudje. Ze hadden dit in het NRC gezet op hetzelfde moment dat ik er ook in stond. Inhoudelijk ga ik er niet meer op in hoor, ik heb er geen zin meer in. Ach, eentje dan: jaaa, hier op Barfplaats vallen al jaren mensen en honden en katten met bosjes dood neer ::)

Laat onverlet natuurlijk dat de vleeshandel een schimmige wereld is. En mensen die aan schimmige handeltjes (mee)doen om aan hun vlees voor hun hond te komen: die zijn daar natuurlijk zelf voor verantwoordelijk maar gut, misschien zet zo'n artikeltje hen aan het denken. Het merendeel van de barf'ers die ik ken koopt het vlees gewoon via de normale kanalen.

Ik koop veel barfmateriaal via lijntjes (ik weet niet of dat ook onder "normale kanalen" valt, bij mij wel  :biggrin2:), maar dat vlees kan ik allemaal via eu-nummers traceren naar de slachthuizen en/of importeurs waar het vandaan komt. En dat is iets wat me niet lukt als ik bij een "officiele" webwinkel in barfspullen iets koop want dan staat er geen eu- nummer niet op de verpakking  ::)

Pearls of Passion en Fenixjuh: +1
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door