Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3031625
Afgelopen zomer begon onze Scotch ineens sleetje te rijden, wat ie nog nooit van zijn (toen nog) tienjarige leven had gedaan. Ik heb een ontlastingmonster verzameld en ben naar de da gegaan. Hij had geen wormen, en ook zijn anaalklieren waren leeg; dat verbaasde me ook niet, want Scotch heeft altijd voorbeeldige barfkeutels.
Hij kreeg AB, en ik moest zijn achterste een paar keer wassen met betadinezeep. Na een tijdje leek de boel ook weer tot rust te komen.

Maar sinds een paar maanden stinkt hij soms ineens (een ijzer-/visachtige geur) uit z'n anus, en die is ook vies. Niet van ontlasting - hij heeft nog steeds mooie barfkeutels en heeft nooit diarree - maar het is wel bruin van kleur en zit meer om de rand van de hele anus, dus tegen de beharing aan, dan dat het rond het poepgat zelf zit. Soms (maar dat is al een paar weken niet meer zo) zat er ook wat slijm rond het poepgaatje. Dat slijm was helder tot licht troebel, en een beetje draderig. Hij heeft ook een plekje op zijn anus dat heel snel begint te bloeden als ik de boel schoonmaak (eerst een tijdje met Jodopax (gejodeerde povidon), nu steeds met calendulazalf van Heel). Als het bloedt, doe ik er na het schoonmaken altijd wat groene leem op.
Hij houdt het zelf schoon als ik het toelaat, en daarbij likt hij ook de basis van de staart heel erg af.

Nou wil ik morgen even met hem naar de da ivm een vermoedelijk histiocytoom, en dan laat ik uiteraard ook even het anale gebied nakijken. Ik vermoed echter dat er weer een rondje AB aan zit te komen, en vraag me af of er nog andere dingen zijn die ik kan doen zonder AB. Ik las in een oud topic iets over zilverwater; zou ik dat er gewoon uitwendig op kunnen deppen? Kan dat plekje op de anus een poliepje zijn? Waar moet ik verder nog op letten/wat moet ik verder nog vragen wanneer ik bij de da ben?

Alvast bedankt voor de reacties!
Laatst gewijzigd door Anne in Zweden op vr 05 dec 2014, 22:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Anne in Zweden
#3031632
Martine-Tom schreef: De ontlasting is verder wel slijmvrij?
Ja. De keutels zijn of mooi droog, of glimmen een klein beetje, maar dat is geen slijm.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3031636
Anne in Duitsland schreef:
Maar sinds een paar maanden stinkt hij soms ineens (een ijzer-/visachtige geur) uit z'n anus, en die is ook vies. Niet van ontlasting - hij heeft nog steeds mooie barfkeutels en heeft nooit diarree - maar het is wel bruin van kleur en zit meer om de rand van de hele anus, dus tegen de beharing aan, dan dat het rond het poepgat zelf zit.

Alvast bedankt voor de reacties!
Klinkt mij toch als iets met de anaalzakjes.
Door Martine-Tom
#3031644
Anne in Duitsland schreef: Ja. De keutels zijn of mooi droog, of glimmen een klein beetje, maar dat is geen slijm.
Dan lijkt het mij ook iets anaalklierderigs...mss toch wat ontstoken?
Ik krijg er bij Tom ook niet altijd wat uit terwijl ze in sommige gevallen toch ontstoken zijn  :-\
Door Anne in Zweden
#3031662
Doranto schreef: Klinkt mij toch als iets met de anaalzakjes.
Ik vermoed het ook. Zijn daar nog huismiddeltjes voor (zoals bv. colloïdaal zilverwater) of ontkom ik niet aan een nieuwe ab-kuur?
Door Anne in Zweden
#3031665
Martine-Tom schreef: Dan lijkt het mij ook iets anaalklierderigs...mss toch wat ontstoken?
Ik krijg er bij Tom ook niet altijd wat uit terwijl ze in sommige gevallen toch ontstoken zijn  :-\
Zouden die ook gevuld/ontstoken kunnen zijn terwijl de hond goeie keutels draait? Sleetje rijden doet hij trouwens niet meer, heeft hij niet meer gedaan na die twee of drie keer afgelopen zomer.
Door Ruisje
#3031673
Anne in Duitsland schreef: Ik vermoed het ook. Zijn daar nog huismiddeltjes voor (zoals bv. colloïdaal zilverwater) of ontkom ik niet aan een nieuwe ab-kuur?
Er is ook colloïdaal zilverzalf voor uitwendig gebruik. Misschien dat dat voor Scotch z'n poepert beter werkt.

Verder ga ik nu duimen dat Scotch' gezwelletje ook een histiocytoom is! :duimen:
Door Anne in Zweden
#3031674
Ruisje schreef: Er is ook colloïdaal zilverzalf voor uitwendig gebruik. Misschien dat dat voor Scotch z'n poepert beter werkt.

Verder ga ik nu duimen dat Scotch' gezwelletje ook een histiocytoom is! :duimen:
Dank je! :-*

Zilverzalf heb ik niet in huis, het water wel. Straks maar even mee deppen, het is allicht beter dan niets.
Door Martine-Tom
#3031676
Anne in Duitsland schreef: Zouden die ook gevuld/ontstoken kunnen zijn terwijl de hond goeie keutels draait? Sleetje rijden doet hij trouwens niet meer, heeft hij niet meer gedaan na die twee of drie keer afgelopen zomer.
Ja dat kan, Tom heeft mooie barfpoep....en toch om de paar maanden last van die klierderige klieren...
Gebruikersavatar
Door doranto
#3031685
Anne in Duitsland schreef: Zouden die ook gevuld/ontstoken kunnen zijn terwijl de hond goeie keutels draait? Sleetje rijden doet hij trouwens niet meer, heeft hij niet meer gedaan na die twee of drie keer afgelopen zomer.
Als de keutels af en toe wat harder zijn, wordt de kans dat ze te vol zijn wel heel klein. Maar of het dan onmogelijk is dat ze tóch ontstoken zijn weet ik niet. Ik heb dat bij mijn honden gelukkig nog niet gehad.
Als het goed is moet je het aan de buitenkant kunnen voelen als de zakjes vol / ontstoken zijn. Je moet dan zijn staart bij de aanzet vastpakken en goed omhoog doen. Een beetje over de rug zeg maar. Als je je dan voorstelt dat zijn anus het middelpunt van een klok is, moet je op 4 en/of 8 uur een verdikking voelen. Daar zitten nl. de zakjes.
Door Martine-Tom
#3031705
Doranto schreef: Als de keutels af en toe wat harder zijn, wordt de kans dat ze te vol zijn wel heel klein. Maar of het dan onmogelijk is dat ze tóch ontstoken zijn weet ik niet. Ik heb dat bij mijn honden gelukkig nog niet gehad.
Als het goed is moet je het aan de buitenkant kunnen voelen als de zakjes vol / ontstoken zijn. Je moet dan zijn staart bij de aanzet vastpakken en goed omhoog doen. Een beetje over de rug zeg maar. Als je je dan voorstelt dat zijn anus het middelpunt van een klok is, moet je op 4 en/of 8 uur een verdikking voelen. Daar zitten nl. de zakjes.
Wel aan de zijkant van de hond gaan staan als je dat doet...just in case (vraag me niet hoe ik aan die wijsheid kom  ::) :biggrin2:)
Door Anne in Zweden
#3031708
Ruisje schreef: Kunnen het geen aambeien zijn, Annemarie?
Geen idee. Zou misschien ook kunnen. Hoe kom ik dat te weten? *wil eigenlijk helemaal niet weten hoe ze dat te weten komt ;D*

@Doranto: zijn keutels zijn altijd mooi hard en rond; bij Scotch kan ik dat goed in de gaten houden want die poept altijd bij mij in de buurt en dan kijk ik er ook altijd even naar.  Het bovenste deel van zijn anus (het deel boven het poepgat, zeg maar) is bij hem altijd al wat dik geweest, dat oogt vrij gezwollen. Daar waar de zakjes zitten oogt het allemaal gewoon plat.

O jammie, Martine. Ik sta tegelijkertijd eten te koken nu. ;D
Door Martine-Tom
#3031718
In theorie schijnt het ook te kunnen dat keutels te hard zijn en de zakjes daardoor niet legen, moraal van het verhaal, als een hond aanleg heeft om er last van te hebben komt het toch wel...althans daar lijkt het op  :-\
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door