Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door M. v.d. Heuvel
#3031279
Naar aanleiding van mijn topic over Brammetje het volgende, ik ben altijd heel voozichtig bij het geven van vleesbot. Ze krijgen dit alleen van bv kip, konijn e.d. de zachte botsoorten en atjd samen met rgaan. Toch kwamen er bij Brammetje veel scherpe botstukjes en veel gras uit zijn darmen. Ik ben hierdoor heel onzeker geworden bij het voeren van vleesbot. Waarom Brammetje na het geven van een klisma 's nacht zo opeens verslechterd is, zal
Wel altijd een raadsel blijven. Toch blijf ik mijzelf afvragen of ik iets verkeerd gedaan heb, of dat alles domme pech is, of een samenloop van omstandigheden.
Gebruikersavatar
Door luka en kira
#3031331
Allereerst gecondoleerd met het verlies van Brammetje! Wat een schrik. Ik kan me goed voorstellen dat je daar onzeker van wordt.
Toch vind ik het lastig om inhoudelijk te reageren. Hoe oud was Brammetje? Hoe was zijn gezondheid? Gevoelige darmen en maag?
In principe heb je juist de zachtere soorten oftewel de beginnersbotten gegeven. Dat kan zelfs een pupje goed verteren. Stond hij al lang op barf?
Vreemd dat je scherpe botstukjes tegenkwam... Weet je zeker dat hij misschien niet iets anders heeft gegeten wat jij misschien niet gezien hebt? Gekookte botjes uit een vuilnisbak? Of misschien buiten iets gegeten? Had hij misschien een probleem in zijn darmen -gezien het feit dat hij veel gras is zijn darmen had-? Hoe reageren je andere honden op barf?

Maak jezelf geen verwijten! Vaak zijn het onterechte schuldgevoelens die je kunnen kwellen.
Sterkte  :bigarmhug: :bigarmhug: :bigarmhug:
Gebruikersavatar
Door nova
#3031351
Zijn er  verdere onderzoeken gedaan? Bijv. naar de functie van de alvleesklier?
wellicht dat er een duidelijke oorzaak was  waarom Brammetje bot niet goed kon verteren.?
#3031356
luka en kira schreef: Allereerst gecondoleerd met het verlies van Brammetje! Wat een schrik. Ik kan me goed voorstellen dat je daar onzeker van wordt.
Toch vind ik het lastig om inhoudelijk te reageren. Hoe oud was Brammetje? Hoe was zijn gezondheid? Gevoelige darmen en maag?
In principe heb je juist de zachtere soorten oftewel de beginnersbotten gegeven. Dat kan zelfs een pupje goed verteren. Stond hij al lang op barf?
Vreemd dat je scherpe botstukjes tegenkwam... Weet je zeker dat hij misschien niet iets anders heeft gegeten wat jij misschien niet gezien hebt? Gekookte botjes uit een vuilnisbak? Of misschien buiten iets gegeten? Had hij misschien een probleem in zijn darmen -gezien het feit dat hij veel gras is zijn darmen had-? Hoe reageren je andere honden op barf?

Maak jezelf geen verwijten! Vaak zijn het onterechte schuldgevoelens die je kunnen kwellen.
Sterkte  :bigarmhug: :bigarmhug: :bigarmhug:
Dat dus, al die vragen en opmerkingen had ik ook willen poneren hier. Liep Brammetje los, en kan het zijn dat hij ergens in de bosjes een veel te hard bot heeft gevonden waar hij op heeft geknaagd? Hoe was zijn vertering over het algemeen?
Weet je, scherpe botstukjes in de darmen hoeft niet het probleem te zijn. Ik zie bij Laika ook weleens dat die minder goed verteert (bv. als we met de camper onderweg zijn, dan heeft ze blijkbaar toch wat stress en verteert ze slechter dan normaal), maar die stukjes worden "onderweg" in de darmen keurig ingepakt door de rest van de keutel. Ik zie dan echt stukjes bot aan de buitenkant van de keutel zitten, maar die gaan wel mooi met de vorm van de keutel mee, zeg maar. En ik denk dat als je een keutel waarin je geen botstukjes ziet uit elkaar peutert, dat je dan regelmatig toch ook stukjes bot zou tegenkomen. Dat is nou net hoe het werkt bij carnivoren.

Weet je of het grote botstukken waren, in Brammetjes darmen? Kan hij een darmontsteking hebben gehad die een andere oorzaak had dan die stukjes bot? Waarom had hij zoveel gras in z'n darmen? Voelde hij zich al niet lekker, dat hij daardoor zoveel gras at?

Verder schrijf je: 'de zachte botsoorten en altijd samen met orgaan'. Nou zouden zachte botsoorten gewoon geen problemen moeten geven, maar zelf voer ik altijd ook spiervlees bij het vleesbot. Orgaan, en dan vooral lever, werkt laxerend, wat betekent dat het voer minder lang in het spijsverteringskanaal verblijft, of er in ieder geval sneller doorheen gaat. Als dat te snel is, dan krijgt het bot niet genoeg kans om te verteren voordat het de darm bereikt.
Maar eigenlijk zouden zachte botten dus geen problemen moeten opleveren.

Triest hoor. Ik kan me voorstellen dat je even de rillingen krijgt van vleesbot. Misschien kun je voor je eigen gemoedsrust een tijdje het vleesbot malen?

Sterkte in ieder geval.
#3031411
Brammetje was 8 jaar oud en kreeg al 6 jaar barf. Was verder goed gezond, geen darmproblemen. Liep altijd los, maar bracht wel altijd iets mee naar huis, een takje, blaadje, of een polletje gras. Heeft buiten niets verkeerds gegeten en ook niets gepikt. De dierenarts zei ook dt dit niet het normale verloop is geweest van een verstopping. Wat uiteindeijk zijn dood heeft veroorzaakt zullen we eel nooit te weten komen.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3031444
Wat was er eerder, de darmproblemen of de scherpe stukjes bot? Heeft de hond darmproblemen gekregen van de stukjes bot, of kwamen er stukjes bot door de darmproblemen?

Als Brammetje 6 jaar zonder problemen gebarft heeft, dan ga ik voor dat laatste. Elke hond kan ziek worden. Onze kat heeft op brokjes ook eens volledig verstopt gezeten, dat hoeft helemaal niets met vleesbotten te maken te hebben.
Maar als je jezelf er écht bang onder voelt, koop dan een goede vleesmolen en maal het vleesbot. Dan kan er niets meer misgaan met grotere stukjes bot.
#3031497
Als je weet dat hij stukjes bot in zijn maag had, wil dat zeggen dat hij overgegeven heeft?  Hoe weet je het anders?
Kan het niet zijn dat hij een maag-darmonsteking opgelopen had?  Dat kan gewoon gebeuren, virusjes zijn er overal.
In dat geval is het ook logisch dat bot wat moeilijker verteert.  De maag is niet in orde.
Als er hier eentje maagonsteking heeft, dan krijgt hij een paar dagen enkel spiervlees en daarna bouw ik het bot en orgaan weer wat op.  Gewoon voor de vertering.

Gaf je het spiervlees apart en dan het vleesbot met orgaan op een ander moment?  Want dat lijkt me ook niet zo verstandig.  Ik zou alles in 1 keer geven ofwel het vleesbot verdelen...  Maar normaal merk je dat wel in de ontlasting als er echt wat fout loopt met de vertering.  Als het al die jaren goed gegaan is, zou je wel denken dat hij nu iets heeft opgelopen en dat de verminderde vertering daar het gevolg van was. Niet omgekeerd...

Als je je onzeker voelt, zou ik ook een tijdje vleesbot gaan malen. En beter wat meer spier en minder bot dan omgekeerd.  ;)
Door sannuh
#3034839
Ik heb er helaas (nog) niet genoeg verstand van, maar ik wou je enorm veel sterkte toewensen.
Ik zit in een zelfde soort situatie en ik voel me ook zo verschrikkelijk schuldig!
Maar je hebt gedaan wat jou het beste leek.
Laatst gewijzigd door sannuh op za 06 dec 2014, 20:53, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door