Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

#3029778
Eindelijk is het dan zover, gisteren is de eerste levering binnengekomen. Dus nu kan ik een menu gaan maken. Tot nu toe stond puppy Wodan (16 weken, 13 kilo, Duitse x Tervuerense herder) op Smuldier, met steeds meer BARF erbij. Nu zit ik met 1 probleem, wat ik binnen heb kan ik te weinig mee afwisselen. 18 december komt de volgende levering, is het erg als zijn menu tot die tijd bestaat uit:

- paardenvlees (8 kg)
- kippennekken (10 kg)
- kipkarkas (5 kg)
- rundernier (1 st)
- ik heb nog 250 gr runderpens, zal kijken of ik nog meer pens kan krijgen vóór 18 december
- runderlever (1 kg)
- kippenlever (2,5 kg)
- kippenhart (2,5 kg)
- kopvlees rund (4 kg)
- eieren
- groente

Vooral het gebrek aan afwisseling aan vleesbot (alleen maar kip) zou ik graag anders zien... (en nog een diersoort erbij) Maar goed, kan dit een paar weken? Of kan ik dan beter een maaltijd Smuldier aanhouden bijvoorbeeld?

13 kilo, 5% lichaamsgewicht
650 gr per dag
325 gr vleesbot (50%)
130 gr orgaanvlees (20%) liefst 10% pens, 10% hart, lever, nier
130 gr spiervlees (20%)
65 gr groenten (10%)

Maandag
Ochtend:
108 gr kippennek
130 gr paardenvlees

Middag:
108 gr kippennek
65 gr groenten

Avond:
108 gr kippennek
130 gr rundernier

Dinsdag
Ochtend:
108 gr kipkarkas
130 gr kopvlees

Middag:
108 gr kipkarkas
65 gr groenten

Avond:
108 gr kipkarkas
130 gr runderpens

Woensdag
Ochtend:
108 gr kippennek
130 gr paardenvlees

Middag:
108 gr kippennek
65 gr groenten

Avond:
108 gr kippennek
130 gr kippenlever
extra: rauw ei

Donderdag
Ochtend:
108 gr kipkarkas
130 gr paardenvlees

Middag:
108 gr kipkarkas
65 gr groenten

Avond:
108 gr kipkarkas
130 gr pens

Vrijdag
Ochtend:
108 gr kippennek
130 gr kopvlees

Middag:
108 gr kippennek
65 gr groenten

Avond:
108 gr kippennek
130 gr kippenhart

Zaterdag
Ochtend:
108 gr kipkarkas
130 gr paardenvlees

Middag:
108 gr kipkarkas
65 gr groenten

Avond:
108 gr kipkarkas
130 gr pens
extra: vis (afhankelijk van wat de visboer heeft)

Zondag
Ochtend:
108 gr kippennek
130 gr kopvlees

Middag:
108 gr kippennek
65 gr groenten

Avond:
108 gr kippennek
130 gr runderlever

Overige vragen:

Elke dag een theelepel kokosolie door het eten, ja of nee? Las dat het erg gezond is voor ze, maar zie het nooit in de menu's? Hij heeft geen last van het vet qua ontlasting of overgeven

Nu gooi ik bijna dagelijks kruiden over zijn eten: gedroogde knoflook, kurkuma, gedroogde gember en Italiaanse of Provencaalse kruiden. Is goed voor hem toch?

Inoushka van het forum bood nog eendenkarkas aan, is dat geschikt als beginnersbot voor een puppy? Het zou wel voor meer afwisseling qua vleesbot zorgen
#3029842
Je menu is enorm onvolledig en met een opgroeiende pup vind ik dat een slecht idee. Drie weken vind ik dan dus al te lang.
Smuldier is niet van dusdanige kwaliteit dat t iets toevoegd aan dit menu bovendien bevat t geen andere diersoorten. Doe dan een beter merk en wissel daarmee af. In elk geval iets met een andere diersoort..
Die kruiden die je eroverheen mietert zie ik de meerwaarde niet van. Gember en knoflook kun je met mate vers geven door de groentemix. Kurkuma moet je volgens mij iets van een papje mee maken ofzo.
Kokosolie heb ik geen verstand van.
#3029917
Dat papje maak je van kurkuma en kokosolie dus dan kan kokosolie met wat kurkuma erover geen verschil maken. ;) het voordeel van smuldier is dat er een vitaminepil doorheen zit waardoor je zeker weet dat hij alles binnenkrijgt. Prima dat je zegt dat het onvolledig is, maar zou je dan ook een aanbeveling kunnen doen van wat ik minimaal toe moet voegen om het compleet te maken? En dan bedoel ik barf, geen kvv.
#3029931
Je zult minimaal 2 diersoorten moeten toevoegen, denk aan eend, konijn, kwartel.
Veel minder kip opnemen in je menu, ik hou per diersoort max 20% van totaal aan.
Veel minder nek voeren ivm schildklierhormoon, vervang door bijv vleugels.
En waarom zou je Provençaalse kruiden geven? Heb ik echt nog nooit voorbij zien komen hier.

Lees nog eens goed de beginnersinfo en bekijk de menu's van anderen.
En tip voor de volgende keer: maak eerst een menu en bestel dan wat je nodig hebt.
#3029962
Hoi Pluk,

Dank je wel voor je terugkoppeling! Dan ga ik kijken wat ik daarvan kan krijgen. Groene kruidenmixen omdat ik dat ook voor mezelf toevoeg. Elk kruid heeft z'n eigen werking, bijvoorbeeld weerstandverhogend of antibacterieel (zoals tijm). Als dit voor mensen werkt, waarom niet voor honden? Voor kurkuma wordt voor honden ook dezelfde voordelen gegeven als voor mensen, dus zolang je in het achterhoofd houdt wat giftig is voor de hond, lijkt het me een goede toevoeging.

Over de bestelling, het was het enige waar ik voordat SW de 19e komt aan kon komen, anders was hij op smuldier gebleven tot die tijd. Aangezien iedereen hier zo negatief is over smuldier, leek een eenzijdig barfmenu (wat al 2 diersoorten meer heeft dan smuldier compleet = alleen rund) me een stap in de goede richting, maar als ik de reactie van Bloemetje lees over tekorten begin ik toch weer te twijfelen... Dat het preparaat in smuldier misschien toch een goede zekerheid is voor m'n pup  :-\

Sinds ik hem heb is deze hele wereld pas voor me opengegaan. Hij stond de eerste dagen gewoon op brok en ik was gebroken doordat ik er 3x per nacht uitmoest. Dus ik googlen hoe hij sneller de nacht door kon slapen en toen werd smuldier geadviseerd. Zo is langzaam het balletje gaan rollen, want ik wil natuurlijk dat mijn pup gezond oud wordt  :-[
#3029974
Uiteraard heeft elk kruid zijn eigen werking, maar als je zomaar wat uit een potje strooit dan schiet je volgens mij je doel voorbij. Of droog je zelf (of geef je ongedroogd?) en maak je een gebalanceerde kruidenmix?

Kurkuma gebruik ik zelf niet dus kan ik niks zinnigs over zeggen, maar kom het hier vaker tegen. Wel wordt er dan altijd een pasta van gekookt. Ik neem aan dat dat niet voor niets is. Knoflook heeft een goede werking, maar teveel is niet goed. Heb je enig idee hoeveel teentjes je nu per week geeft?

Eendkarkas lijkt me voor een pup aan de harde kant. Ik zou beginnen met eendennek of vleugels, wel even platmeppen van te voren!

Ik heb geen idee of er barfadressen bij jou in de buurt zijn, maar overweeg eventueel om voor de komende periode (tot je een compleet menu hebt) een goede kvv te geven. Bij de meeste dierenwinkels maar ook bij welkoop, ranzijn en intratuin verkopen ze wel kvv. Op voerwijze kun je de kvv's vergelijken, let oa op de calciumbron (bot) en of het compleet is.  Als je dan soorten koopt zonder kip of rund dan kom je in ieder geval aan je diersoorten. Naast de kvv kun je dan een paar maaltijden barf geven.

ik mis ook nog vis in je menu trouwens.
#3029998
Over de kruiden, gelukkig is het een super gezonde pup, dus is het meer als preventie. Zolang niemand zegt dat het schadelijk voor hem is, zal het dus óf niks doen, óf iets goeds toch? Een paar keer per week een snufje gedroogde knoflook, dus zal niet meer dan 2 teentjes zijn ofzo.

Ik heb net kalkoenvlees gehaald bij de slager, dus dat is weer een diersoort extra en meer afwisseling qua spiervlees. Spiering bij de visboer dus dat is een vissoort die hij nog niet gehad heeft. Een bericht gestuurd naar Inoushka van het forum, die 2 straten verderop woont, kijken of zij nog kan helpen. Jammer dat eendenkarkas te hard is, dat bood zij nog aan.

Als ik dan eendennek voer is het nog meer schildklierhormoon wat hij binnenkrijgt toch? Is dus misschien ook niet handig? En is het misschien een idee om de schildklier weg te halen als die er nog opzit? Heb al regelmatig een soort graankorrel op de nekken gezien, dat lijkt me de schildklier.

Als ik deze week niet nog een ander dier beginnersvleesbot kan vinden zal ik volgend weekend een ander merk kvv halen.

Vis krijgt hij elke zaterdag, staat er wel bij
#3030016
[quote="Wodansavonturen"]
Over de kruiden, gelukkig is het een super gezonde pup, dus is het meer als preventie. Zolang niemand zegt dat het schadelijk voor hem is, zal het dus óf niks doen, óf iets goeds toch? Een paar keer per week een snufje gedroogde knoflook, dus zal niet meer dan 2 teentjes zijn ofzo.
[/quote]

Sommige kruiden zijn vochtafdrijvend, andere kunnen epilepsie triggeren, er kan bieslook inzitten (familie van de ui). Zolang je niet precies weet wat je geeft en waarom zou ik het kruidenpotje lekker laten staan.

Eendennek erbij is idd teveel nek. Was als voorbeeld wat voor jouw pup wel kan eten qua eendenbot.

Kalkoen is prima. Vis lees ik als extraatje, zou 10% van je menu mogen zijn.

Zijn de runderorganen biologisch? Dit wordt wel aangeraden, zeker bij rund, omdat in de lever en nieren veel afvalstoffen worden opgeslagen.
#3030264
Ik zie nou niet in hoe je kan vinden door mijn reactie dat smuldier dan beter is te voeren vanwege de vitaminepil  :-X. Ik vind t 1 van de minste kwaliteit kvv (naast lotgering).
En je weet zelf ook dat t te eenzijdig is en dat je meer diersoorten moet voeren. Dat hoefde ik je niet te vertellen  ;). Je kunt in alle beginnersdocumentatie vinden welke botten je voeren kunt en welke diersoorten.  Je percentages heb je ook goed!
Pupje groeit maar 1 keer op he dus wees voorzichtig met hem. Goed weten wat je voert en waarom.
#3030287
Wat het is, je hebt altijd goed, beter, best. Het moet ook uitvoerbaar zijn. Ik probeer het maximale uit de situatie te halen. Ik probeer dus zoveel mogelijk visies te verzamelen, want harde feiten zijn het allemaal niet. Ik heb nog nergens gevonden bijvoorbeeld wat het minimum is wat nodig is om een gezonde pup te laten groeien, iedereen heeft het over het maximum om het op safe te spelen. Je hebt veel mensen die tegen smuldier zijn, want geen bot etc. Maar je hebt ook heel veel mensen die zeggen 'mijn hond krijgt al x jaar alleen smuldier en ziet er super uit en heeft nooit klachten'. De ene hoor ik over percentages nier, lever, hart, de ander zegt dat het niet zoveel uitmaakt. Zo nog 100 onderwerpen en ik doe heel erg mijn best om door de bomen het bos te blijven zien maar dat is op deze manier niet makkelijk. Dus als ik alleen maar het gevoel krijg dat er gezegd wordt, je kvv is niet goed, je menu is niet goed zonder dat ik weet hoe ik het kan oplossen kan ik net zo goed brok gaan geven bij wijze van. Als het toch allemaal niet goed is... Ik snap dat ik het niet meteen 100% perfect kan doen maar er moet toch ook een gulden middenweg zijn? Als het inderdaad zo is wat je zegt van hij groeit maar 1x op dus wees voorzichtig (oftewel zorg dat je zeker weet dat hij niks tekort komt), dan vraag ik me dus af of ik niet beter af ben om het op veilig te spelen dat hij geen tekorten oploopt door hem smuldier te geven, waardoor hij tenminste alle benodigde vitaminen en mineralen binnenkrijgt, met vleesbot erbij om een natuurlijke calciumbron te geven. Ik snap echt dat je het beste met de pup voor hebt hoor  ;) ik twijfelde alleen al enorm, en nu is dat met factor 10 toegenomen  :-\ nu weet ik echt niet meer hoe ik dit snel op kan lossen. Gelukkig heeft Inoushka al aangeboden op maandag met me om tafel te gaan en zij kan me hopelijk ook aan meer diersoorten helpen. Hopelijk dat ik er daardoor weer vertrouwen in krijg dat ik dit klaar kan boxen zonder schade aan te richten.
#3030313
[quote="Wodans avonturen"]
nu weet ik echt niet meer hoe ik dit snel op kan lossen. Gelukkig heeft Inoushka al aangeboden op maandag met me om tafel te gaan en zij kan me hopelijk ook aan meer diersoorten helpen. Hopelijk dat ik er daardoor weer vertrouwen in krijg dat ik dit klaar kan boxen zonder schade aan te richten.
[/quote]

Tenzij Inoushka je op heel korte termijn aan meer diersoorten kan helpen, zou ik echt een goede kvv gaan halen. Dan heb jij de zekerheid dat je hond niks tekort komt en kun je in alle rust een goed menu maken. Als je wil kun je een paar keer per week een barfhapje geven (nekje, wat spiervlees, visje). Zet een nieuw menu vooral ook weer hier neer! Als je minimaal 5 diersoorten aanhoudt, niet teveel nekken en niet teveel van 1 diersoort dan kom je er echt wel uit.

En je hond zal echt niet omvallen van een paar weken smuldier of een niet compleet menu. Maar, je hebt wel te maken met een pup en dan is de mening hier toch echt dat je gewoon compleet moet voeren. Liefst zelfs elke dag compleet (dus bot, spier, orgaan en groente). Scott heeft de laatste weken ook Smuldier op, en zelfs Rodi en Renske. Maar daarnaast op andere dagen een menu met veel verschillende diersoorten en in redelijke verhoudingen.
#3030365
Je hebt nu 3 diersoorten in je menu. En dat is voor een volwassen hond niet voldoende. Voor een pup is het zeker niet voldoende. En opgroeien doe je maar 1 keer dus beter in 1 keer goed, zeker voor een hond van toch wel een middelgroot/groot ras. Ik zou echter helemaal niet kiezen om Smuldier erbij te geven (daar zit in kip en rund dus dat voegt niks toe) en ik zou ook niet kiezen om dan maar weer op KVV over te stappen maar ik zou kiezen voor een combinatie. Dus voor de helft BARF (met rund, kip en paard) en de andere helft KVV waar geen rund, kip en paard in zit maar wel tenminste 2 andere diersoorten, bijvoorbeeld eend, lam, geit.
#3030382
[quote="Wodans avonturen"]
Wat het is, je hebt altijd goed, beter, best. Het moet ook uitvoerbaar zijn. Ik probeer het maximale uit de situatie te halen. Ik probeer dus zoveel mogelijk visies te verzamelen, want harde feiten zijn het allemaal niet. Ik heb nog nergens gevonden bijvoorbeeld wat het minimum is wat nodig is om een gezonde pup te laten groeien, iedereen heeft het over het maximum om het op safe te spelen. Je hebt veel mensen die tegen smuldier zijn, want geen bot etc. Maar je hebt ook heel veel mensen die zeggen 'mijn hond krijgt al x jaar alleen smuldier en ziet er super uit en heeft nooit klachten'. De ene hoor ik over percentages nier, lever, hart, de ander zegt dat het niet zoveel uitmaakt. Zo nog 100 onderwerpen en ik doe heel erg mijn best om door de bomen het bos te blijven zien maar dat is op deze manier niet makkelijk. Dus als ik alleen maar het gevoel krijg dat er gezegd wordt, je kvv is niet goed, je menu is niet goed zonder dat ik weet hoe ik het kan oplossen kan ik net zo goed brok gaan geven bij wijze van. Als het toch allemaal niet goed is... Ik snap dat ik het niet meteen 100% perfect kan doen maar er moet toch ook een gulden middenweg zijn? Als het inderdaad zo is wat je zegt van hij groeit maar 1x op dus wees voorzichtig (oftewel zorg dat je zeker weet dat hij niks tekort komt), dan vraag ik me dus af of ik niet beter af ben om het op veilig te spelen dat hij geen tekorten oploopt door hem smuldier te geven, waardoor hij tenminste alle benodigde vitaminen en mineralen binnenkrijgt, met vleesbot erbij om een natuurlijke calciumbron te geven. Ik snap echt dat je het beste met de pup voor hebt hoor  ;) ik twijfelde alleen al enorm, en nu is dat met factor 10 toegenomen  :-\ nu weet ik echt niet meer hoe ik dit snel op kan lossen. Gelukkig heeft Inoushka al aangeboden op maandag met me om tafel te gaan en zij kan me hopelijk ook aan meer diersoorten helpen. Hopelijk dat ik er daardoor weer vertrouwen in krijg dat ik dit klaar kan boxen zonder schade aan te richten.
[/quote]

Of je smuldier geeft of niet, dat is zeker niet erg.Het is alleen zoals ze hier aangeven een goed idee om andere soorten, merken KVV bij te voeren om zeker te zijn dat er geen te korten ontstaan.
Je kan smuldier is kwalitatief minder, maar het is allicht beter dan brok ;).
Heb voor jou nog verschillende diersoorten in men vriezer, had extra ingeslagen voor onze opvang hond die maandag komt.
Dus komt zeker goed!!
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door