Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door RitaH
#3027898
Hallo allemaal, ik ben nieuw hier en zal mij even voor stellen.
Ik ben Rita, ik ben 58 jaar.
Getrouwd met Eef en samen hebben wij vier honden, Digger 5, Bayco 4, Nanu 3 en Dokyo 1 jaar.
Digger en Dokyo zijn mechelaars en Bayco en Nanu Oud Duitse herders.
Ook hebben wij 5 chinchilla's.

Nanu heeft Keratitis Pannus en is inmiddels getest op de schildklier, pancreas, B12, Foliumzuur en allergieën.
Alle testen waren super goed, behalve de allergie test, hij heeft last van huisstofmijt en daardoor veel jeuk.
Hij krijgt medicatie voor zijn oog en buiten draagt hij een bril.
Voor de jeuk krijgt hij Dexoral, geen fijn middel, daarom hebben wij een ionisator besteld.
Daarmee kom ik op mijn vraag, heeft er iemand enige ervaring met ionisators?

Oja, wij wonen in Friesland.
Door Lizzy
#3027968
Hoi Rita, welkom op Barfplaats!

Heeft je hond alleen jeuk aan zijn oog?

Ik heb geen ervaring met de ionisator, maar ben wel benieuwd wat de klachten van Nanu zijn.
Door RitaH
#3028048
Nee hij heeft er geen jeuk of pijn van aan zijn oog.
Wel zou hij zonder medicijnen en bril blind worden.

Hij had een plekje/bultje in zijn oog, in eerste instantie dacht ik dat het een splinter was.
Naderonderzoek bracht ook een witte waas aan het licht en nog meer onderzoek gaf de diagnose Keratitis Pannus.
De rest van zijn leven moet hij buiten een bril dragen en dagelijks moeten zijn ogen gedruppeld worden.
Op dit moment nog zes keer per dag, omdat wij er heel vroeg bij zijn, is de schade beperkt gebleven.
De witte vlek neemt zelfs iets af.
Door Lizzy
#3028055
Aha. OK, hij heeft jeuk op andere delen van zijn lichaam, ik snap het. Sinds wanneer heeft Nanu jeuk? En is er behalve de bloedtest ook nog een huid (allergie) test gedaan? Door wie is de test uitgevoerd, door een dermatoloog?
Door RitaH
#3028164
Alle testen zijn uitgevoerd in de kliniek hier in Drachten.
Ook zijn er testen naar een Duits laboratorium gestuurd.
Alles was eensluidend.

Keratitis Pannus en allergie op huisstofmijt.

Eindelijk duidelijkheid, want wij zijn al bijna drie jaar bezig met het te zoeken in een voedsel allergie.
Hij heeft ook vers gehad, Lotgering, Carnibest en Kivo.
Het bleek dus geen voedselallergie te zijn, maar daar is wel uitgekomen dat hij ook één bepaald eiwit en een enzym niet kan verteren waardoor hij een darmontsteking kreeg en dan weer diarree en dan weer verstoppingen.
Nu krijgt hij terug brok en heeft hij goede ontlasting.
Echt een zorgenkindje dus.
Door RitaH
#3029396
Ons hele huis is opgeruimd, frutsels, planten, overgordijnen, kussens van de bank alles is weg gehaald, daarna alles gesopt en geboend, de ionisator aan gezet en het gaat hier geweldig.
Binnen een paar dagen zien wij al verschil.
Nanu is in korte tijd een stabiele odh geworden.
Hij wordt niet meer gek van zichzelf en wij niet van hem.
Vanmorgen schrok ik wel even, weer vreselijk aan het krabben, maar het waren de oude plekken, het haar begint daar weer te groeien, joepieeeeeeee.
Wij gaan door op de ingeslagen weg, voordeel is, 80% minder stof in huis en omdat ik veel uit huis heb gehaald, minder werk en meer tijd voor de dogs  ;D
Door Lizzy
#3029398
RitaH schreef: Ons hele huis is opgeruimd, frutsels, planten, overgordijnen, kussens van de bank alles is weg gehaald, daarna alles gesopt en geboend, de ionisator aan gezet en het gaat hier geweldig.
Binnen een paar dagen zien wij al verschil.
Nanu is in korte tijd een stabiele odh geworden.
Hij wordt niet meer gek van zichzelf en wij niet van hem.
Vanmorgen schrok ik wel even, weer vreselijk aan het krabben, maar het waren de oude plekken, het haar begint daar weer te groeien, joepieeeeeeee.
Wij gaan door op de ingeslagen weg, voordeel is, 80% minder stof in huis en omdat ik veel uit huis heb gehaald, minder werk en meer tijd voor de dogs  ;D
Wow, goed zeg! Ik ben echt heel blij voor jullie :-*. Bij huisstofmijt is dit dus een sublieme oplossing, in ieder geval voor jullie hond!!!!!!!
Door RitaH
#3029771
Inderdaad, hier is het de oplossing, samen met alles ook verder goed schoon houden en geen dingen in huis halen waar die mijten in nestelen.
Maar voor ons en Nanu lijkt het te werken.
Hij krijgt een kleine dosis Dexoral één keer in de week, maar alleen als hij meer krabt dan de andere honden.

Geloof mij, voor Nanu werkt het, maar ik ben de laatste die zegt dat het voor elke hond werkt, wij hebben de gok gewaagd en ben blij daarmee.
Bovendien is de aanschaf van zo'n ding minder duur dan steeds naar de kliniek moeten en gezonder voor Nanu, die veel minder medicatie krijgt.
Door Gittje
#3030347
Lizzy schreef:Wow, goed zeg! Ik ben echt heel blij voor jullie :-*. Bij huisstofmijt is dit dus een sublieme oplossing, in ieder geval voor jullie hond!!!!!!!
Effen nagevraagd bij onze DA, die stelt dat een ionisator de mijtenpopulatie zeker (partieel) kan beperken.

Ik ben mij dus ook aan het zoeken om hetzelfde toestel te kopen in Belgiië.
Door RitaH
#3032510
Het gaat goed met Nanu en de jeuk.
Helaas vanmorgen wel een plekje gevonden met wat schilfers, maar geen jeuk, dus geen medicatie.
Kan natuurlijk ook niet verwachten dat alles gelijk of helemaal weg of opgelost is, zal ook tijd nodig hebben.
Moet zeggen, ben druk geweest en het blazen (waterblazer) na het spelen in de bossen is er ook een beetje bij ingeschoten  :-[
Gebruikersavatar
Door Hope
#3033935
Hoi RitaH, welke ionisator heb jij?
Ik overweeg er ook één voor Nelson aan te schaffen, aangezien hij last heeft van een allergie tegen huisstofmijt.

Verder gebruik ik op advies van de dermatoloog neemboomoliespray voor dingen die niet uit huis kunnen (zoals de vloerbedekking op de trap en de inloopmat). Ik heb verder de hondenkussens het huis uit gegooid, ons vloerkleed, de kussens op de bank, de overgordijnen gewassen en behandeld met neemboomolie en ik blaas de hond elke dag schoon. Heb jij nog meer tips?
Door RitaH
#3033976
Tips heb ik verder niet echt, ben zelf ook nog steeds aan het zoeken naar oplossingen.
Ben wel erg blij met de ionisator, dat ding heeft al veel van de problemen opgelost en onze Nanu zit een stuk beter in zijn velletje.
Ik heb de XJ-3500 deze is geschikt voor ruimtes tot 60m2.
Het voordeel van deze ionisator is, dat je niet ieder half jaar nieuwe filters á €70 hoeft aan te schaffen.
Deze heeft een filter van roestvrijstaal en deze spoel ik twee keer week even af onder de kraan, even afdrogen en hij kan er weer en draaien.
Wel moet gemiddeld om de 8000 branduren de UV lamp vervangen worden, maar die zijn niet zo duur.

Nanu doet het goed, gemiddeld één keer per week krijgt hij nog Dexoral, daar wil ik ook nog vanaf.
Ben daarvoor nog verder aan het zoeken.

Gelukkig hebben wij gladde vloeren, hun kussens heb ik bekleed met outdoor stof zodat ik deze af kan soppen.

Wens jou ook veel sterkte en succes met jou zoektocht, zou misschien fijn zijn, als wij iets vinden om elkaar op de hoogte te houden.
Door RitaH
#3041478
Inmiddels zijn wij een tijdje verder en kan ik melden dat wij echt op de goede weg zijn.
Nanu heeft af en toe een klein plekje nog op zijn buik, naar zijn piemel.
Deze smeer ik dan gelijk twee keer per dag in met honingzalf en in twee dagen is het plekje weer weg.
Verder doet de ionisator dus wel goed zijn werk, hij staat 24/7 aan.

Mocht iemand overwegen om zo'n ding aan te schaffen, zorg dan dat je eentje koopt met een overcapaciteit.
Verder is een lage luchtvochtigheid zeer aan te raden, ik gebruik daarvoor de split airco als het nodig is, effe een uurtje ontvochtigen.
Ook zijn er goede ontvochtigers te koop voor wie geen airco heeft.

Wat betreft het oog van Nanu, ook dat is tot staan gebracht, hij heeft nog een klein vaag plekje, maar deze belemmerd zijn zicht niet.
Zijn bril draagt hij dagelijks, zelfs vandaag met regen had hij deze op en hij geen last van belemmeringen.
De bril gaat er al goed bij horen, net als de riem of halsband  :biggrin2:
Door RitaH
#3041970
Gittje schreef: Fijn dat het stukken beter gaat  O0

Opmerkelijk overigens dat Nanu de bril blijkbaar goed verdraagt. Onze Igor zou alles doen om hem eraf te krijgen.
Dat deed Nanu in het begin ook, overal tegen wrijven, je benen en in struiken, maar even streng zijn en afleiden met zijn bal.
Door te spelen vergat hij de bril en langzaam in een paar dagen is hij het zo normaal gaan vinden.
Natuurlijk als hij niet aan de bril kwam, werd hij ook beloond, net als met een training om normaal aan de lijn te lopen.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door